Rajhen Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 Witam szanowne gronomam pytanie o kwestię temperatury płynu chłodzącego w silniku 2.0R (150kM). Zauważyłem za pomocą modułu OBD, że mój płyn pracuje przeważnie w zakresie 94-98 stopni. W czasie upalnych dni, przy szybszej jeździe, zwłaszcza przy podjazdach temperatura doszła do 100 stopni. Nie mam problemu, w momencie wpadnięcia w korek po takiej jeździe, wentylatory spokojnie trzymają wtedy temperaturę poniżej tych 100. stopni. pytanie czy to jednak nie za wysoka temperatura dla Subaraka? Wcześniej miałem 2.5 N/A Forka, który podczas zwykłej jazdy przy temperaturze około 20 stopni, trzymał temperaturę poniżej 90 stopni, a teraz w Legasiu mam tą temperaturę zawsze o kilka stopni wyższą.Czy TTTM, czy mogę mieć problem z chłodnicą lub z nie do końca otwierającym się termostatem? Płynu nie ubywa, jest pod korek, objaw upg nie ma w ogóle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kamul Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 A kiedy zmieniałeś płyn chłodniczy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rajhen Opublikowano 18 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 (edytowane) długo nie. Ale czy to może mieć wpływ? Stary czy nowy chyba grzeje się podobnie, a różnica chyba może być w temperaturze gotowania. Ja gotowania nie stwierdziłem, tylko moim zdaniem zbyt wysoką temperaturę. Płyn wygląda dobrze wizualnie. Edytowane 18 Września 2019 przez Rajhen Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
markos007 Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 3 godziny temu, Rajhen napisał: długo nie. Ale czy to może mieć wpływ? Stary czy nowy chyba grzeje się podobnie, a różnica chyba może być w temperaturze gotowania. Ja gotowania nie stwierdziłem, tylko moim zdaniem zbyt wysoką temperaturę. Płyn wygląda dobrze wizualnie. od tego musisz zacząć, to że wygląda wizualnie dobrze nie świadczy o tym że trzyma jeszcze odpowiednie parametry Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gacu Gac Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 Może chłodnica zamulona jesli płyn nie wiadomo kiedy był ostatnio wymieniany... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rajhen Opublikowano 18 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 Czyli raczej sugerujecie, że ten typ tak nie ma i powinno być niżej niż te 95 stopni ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zieloo Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 (edytowane) ....hmmm musiałby się wypowiedzieć ktoś kto ma identyczny model. Jam mam hawka 2.0r 160 ps i z reguły ok 90 kilku stopni włącza wentylatory. Wiem natomiast, że są także pojazdy w których wentylatory włączają się przy 104 st Edytowane 18 Września 2019 przez zieloo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rajhen Opublikowano 18 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 no właśnie w starym Forku wentylatory włączały 1 bieg przy 95 stopniach, a na maksa zaczynały się kręcić przy 100 stopniach. Jednak jak nie było upałów to na trasie miałem 85-90 stopni maksymalnie. a w tym aucie mam notorycznie 95 stopni, również przy jeździe w trasie, a więc wtedy kiedy wentylatory i tak nic nie dają. Ale cenna uwaga, muszę sprawdzić przy ilu stopniach teraz mi się włączają, bo tego nie sprawdziłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zieloo Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 jak znajdę jutro trochę czasu to podepnę mojego pod kompa i sprawdzę dokładnie przy ilu st na postoju włączy wiatraki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Danko Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 Jutro po południu mogę dać znać, bo będę sondę badał, to i to moge sprawdzić. Ale wskazówka nigdy nie weszła za połowę, a noga lubi być ciężka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysiek Lis Opublikowano 19 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2019 20 godzin temu, Rajhen napisał: Czyli raczej sugerujecie, że ten typ tak nie ma i powinno być niżej niż te 95 stopni ? Wiesz co mój ma podobnie. Też działa w takim zakresie i czasem 100 wyskoczy przy upalach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zieloo Opublikowano 19 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2019 (edytowane) W dniu 18.09.2019 o 10:55, Rajhen napisał: Witam szanowne gronomam pytanie o kwestię temperatury płynu chłodzącego w silniku 2.0R (150kM). Zauważyłem za pomocą modułu OBD, że mój płyn pracuje przeważnie w zakresie 94-98 stopni. W czasie upalnych dni, przy szybszej jeździe, zwłaszcza przy podjazdach temperatura doszła do 100 stopni. Nie mam problemu, w momencie wpadnięcia w korek po takiej jeździe, wentylatory spokojnie trzymają wtedy temperaturę poniżej tych 100. stopni. pytanie czy to jednak nie za wysoka temperatura dla Subaraka? Wcześniej miałem 2.5 N/A Forka, który podczas zwykłej jazdy przy temperaturze około 20 stopni, trzymał temperaturę poniżej 90 stopni, a teraz w Legasiu mam tą temperaturę zawsze o kilka stopni wyższą.Czy TTTM, czy mogę mieć problem z chłodnicą lub z nie do końca otwierającym się termostatem? Płynu nie ubywa, jest pod korek, objaw upg nie ma w ogóle. hej, tak jak obiecałem zamieszczam info jak to wygląda u mnie..... mianowicie.... Edytowane 19 Września 2019 przez zieloo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zieloo Opublikowano 19 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2019 (edytowane) ...dodatkowo dołączam filmik z grzania samochodu colant(convert-video-online.com).mp4 Edytowane 19 Września 2019 przez zieloo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zieloo Opublikowano 19 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2019 Podsumowując, tak jak widać na fotkach i video, u mnie załącza wiatraki przy 96 st. Wskazówka na zegarach jest wtedy w połowie skali. Mam nadzieję, że coś pomogłem, pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SubaruLPG Opublikowano 19 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2019 Napiszę może trochę kontrowersyjnie. temperatura płynu chłodniczego przy sprawnym samochodzie/układzie chłodzenia zależy od kondycji/rodzaju termostatu. u mnie siedział termostat pewnie oryginalny z temperaturą 82 stopni otwarcia natomiast teraz kupiłem również oryginał ale z temperaturą otwarcia 78 stopni to generuje inną temperaturę. Nowy termostat jest otwarty ok połowy a stary dopiero się zaczyna uchylać. Jeśli ktoś lubi mocno dawać w palnik to termostat dobrze jest zakładać z jak najniższą temperaturą otwarcia, wtedy mamy większy zapas bezpieczeństwa, kolejny zabieg to kupienie koncentratu płynu chłodniczego na bazie glikolu i zrobienie proporcji 70/30 wtedy płyn chłodniczy ma największą odporność na wrzenie jak i zamarzanie z tego co pamiętam. Ale lepiej poszukać w google bądź na etykiecie dobrego koncentratu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oczkoo15 Opublikowano 20 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2019 8 godzin temu, SubaruLPG napisał: termostat pewnie oryginalny z temperaturą 82 stopni otwarcia natomiast teraz kupiłem również oryginał ale z temperaturą otwarcia 78 stopni to generuje inną temperaturę Ja zrobiłem dokładnie to samo Oryginalnie w H6 jest termostat z temp. otwarcia 82°C, a w H4 otwiera się przy 78°C Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SubaruLPG Opublikowano 20 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2019 W moim H4 był zamontowany 82 stopnie. niewiem jak subaru sobie dobiera termostaty. Wiem tylko tyle że termostat z czasem traci swoje parametry i najczęściej jego temperatura otwarcia maleje, gotowałem już kilka razy zupę z tych elementów i takie mam obserwacje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rajhen Opublikowano 12 Października 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Października 2019 dziękuję Koledzy za wszystkie odpowiedzi. Przez dłuższy czas nie miałem auta do dyspozycji, teraz w końcu sprawdziłem. Sytuacja wygląda tak, że samochód podczas jazdy nagrzewa się bardzo szybko do około 95 stopni. Podczas postoju rozgrzewanie jest powolne. Nie mam pojęcia kiedy i czy otwiera mi się termostat. Tzn otwiera się na pewno, bo jak już silnik jest w pełni rozgrzany, to dolna rura też jest gorąca. W poprzednim aucie, jak jeszcze wszystko dobrze pracowało, wyraźnie było widać kiedy otwierał się duży obieg, bo temperatura spadała wówczas o kilka stopni a dalsze rozgrzewanie było dość powolne. Teraz tak to wygląda, jakbym nie miał otwartego dużego obiegu, aż do momentu osiągnięcia tych 90 i kilku stopni. Wentylatory włączają mi się przy 97 stopniach, co też jest dziwne, bo nigdzie nie spotkałem takiej temperatury ich włączania. Przy obecnych temperaturach 15-20 stopni, przy postoju i włączonych wiatrakach temperatura idzie max do 97-98 stopni a potem spada do 93-94 ( jak stoję), w czasie jazdy temperatura oscyluje w zakresie 91-95 stopni. Jak był upał temperatura w czasie jazdy pod górę i szybko doszła mi maks do 101 stopni, a tak w czasie jazdy była w granicach 94-97 stopni. Podczas postoju wentylatory załączały się i zawsze dawały radę schłodzić płyn do stanu, w którym mogły się wyłączyć. Skoro wentylator dosyć skutecznie potrafi ochłodzić płyn i dodatkowo dość szybko, wszystko wskazuje, że chłodnicę mam raczej sprawną, a wszystko wskazuje na to, że mój termostat ma zbyt dużą temperaturę otwarcia, lub w ogóle nie otwiera się w pełni. Zauważyłem jeszcze jedną rzecz. O ile czegoś nie przeoczyłem, to wydaje mi się, że niezależnie czy silnik jest gorący, czy po jeździe, czy po postoju - poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym jest ciągle taki sam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zieloo Opublikowano 12 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2019 hmmm. po tym co napisałeś, wygląda to jakby wszystko było w porządku ... ale niech ktoś może jeszcze potwierdzi/zaprzeczy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rajhen Opublikowano 12 Października 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Października 2019 zgadza się, wygląda ok, cykl/pętla pracy układu wygląda poprawnie, ale zastanawiam się czy nie jest o te kilka stopni za wysoko. Dlatego pytałem czy TTTM, ponieważ przyzwyczaiłem się w Foresterze 2.5N/A,że temperatura była kilka stopni niższa, no i te otwarcie dużego obiegu było wyraźnie zauważalne około 10 stopni poniżej temperatury załączenia wiatraków ( forku miałem 95 stopni jak się załączały), a tu tego nie ma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomasz_555 Opublikowano 19 Października 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Października 2019 Z moich doświadczeń (a miałem 4 Subaru) wynika, że wszystko jest ok. W STi mam wskaźnik temp. cieczy i obserwuję na nim, że wentylator włącza się relatywnie późno 96-98st. Mam też na względzie, że czujnik ma jakiś tam błąd pomiaru, a jego umiejscowienie też może wpływać na odczyt. Jeżeli sam zauważasz, że 100st zachodzi w warunkach dużego obciążenia, a wentylatory szybko są w stanie zmniejszyć temperaturę to nie doszukiwałbym się problemu. Nie wiem czy wymiana termostatu to dobry pomysł. To są różne silniki, gabarytowo i mocowo. Chłodzenie to jedno, a sprawny proces dogrzania to drugie. Ktoś to w Japonii zapewne obliczył Przy chwilowym wzroście ciśnienia samochód wywali sobie nadmiar do zbiornika. Zawsze uważałem, że większe ryzyko płynie ze zbyt wysokiej temp. oleju. Przykładowo przy upalaniu czasami dobijałem do 130st, a woda mimo to nie przekroczyła 100st. I nie mając wskaźnika upalał bym dalej i pewnie posadził bym silnik bo samochód przecież nie sygnalizował przegrzewania. Dlatego tym bardziej nie przejmował bym się tymi wartościami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
4444 Opublikowano 3 Listopada 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Listopada 2019 (edytowane) W dniu 19.09.2019 o 21:38, SubaruLPG napisał: .... kolejny zabieg to kupienie koncentratu płynu chłodniczego na bazie glikolu i zrobienie proporcji 70/30 wtedy płyn chłodniczy ma największą odporność na wrzenie jak i zamarzanie z tego co pamiętam. Wszystkie płyny chłodnicze obecnie stosowane są na bazie glikolu - i zawsze były. Kwestia który glikol masz na myśli - propylenowy czy inny. Co do właściwości glikolu - owszem nie zamarza ale ma o wiele słabsze właściwości pod względem przewodzenia/transportu ciepła niż zwykła H2O !!! Glikole szczególnie stężone są bardziej agresywne niż woda !!! I bardzo szybko uszkadzają uszczelki także te pod głowicą !!! Jeżeli chcemy "upalać" to zalewamy bardzo rozcieńczone płyny a samym ciśnieniem w układzie chłodzenia decydujemy o temp. wrzenia płynu = im wyższe ciśnienie tym wyższa temperatura wrzenia. Największym błędem jest stosowanie koncentratu wlanego "na pałę" lub "na wszelki wypadek" przed zimą - zanim zrobimy dolewkę warto zrobić szybki test właściwości płynu chłodniczego - służy do tego reflektometr, który obecnie można kupić zdalnie za ok. 70-100 pln. I na podstawie pomiaru wiadomo co dolać, bo zwykle odparowuje H2O a nie sam glikol, więc mamy mało płynu, który i tak już jest "zagęszczony". Do rozcieńczania stężeń używamy wody demineralizowanej / destylowanej, oby nie z kranu czy z butelki = osadza się kamień co powoduje drogę na skróty do awarii jednostki. Reasumując, "lepsze" jest wrogiem "dobrego"; płyn w układzie chłodzenia aby być max. wydajnym ma być o właściwym stężeniu i świeży = dzięki temu ma w sobie dodatki inhibitorowe przeciw korozyjne i inne. Mam nadzieję, że informacja będzie pomocna i uporządkuje temat. Edytowane 3 Listopada 2019 przez 4444 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się