Skocz do zawartości

porównanie napędów 4x4


baccara14

Rekomendowane odpowiedzi

esilon. Jeżeli masz MT, to powinieneś mieć dość mocną wiskozę na centralnym dyferencjale, słabą wiskozę na tylnym i otwarty przedni dyfer

Tylko wg specyfikacji Fores z tylu ma LSD, a wg podanego wyzej linka LSD != VCU (wiskoza). Jest jeszcze LSD+VCU, ale zawsze na forum sie pisalo, ze z tylu jest dyfer "z ograniczonym poslizgiem", co by jednak wskazywalo na LSD, a w LSD+VCU nie jest wspomniane, zeby Subaru go wykorzystywalo (tak samo zreszta, jak i LSD).

 

Tak, czy owak, jesli jest mieszany (wiskoza w centrum i LSD z tylu), to mam maly dylemat, jak postepowac w poslizgu:

VCU: w celu zwiększenia właściwości trakcyjnych należy zwiększyć dwukrotnie obroty silnika

LSD: w celu zwiększenia właściwości trakcyjnych należy zmniejszyć obroty silnika tak aby poślizg przestał występować, zwiększanie lub zmniejszanie obrotów silnika w poślizgu nie daje żadnych efektów

 

p.s. Czy ktos wie, co sie kryje w nastepujacym zdaniu?

"polepsza trakcyjność i stabilność w warunkach drogowych (za wyjątkiem bardzo śliskich nawierzchni) oraz nie ulega zużyciu"

 

[ Dodano: Sro Sty 02, 2008 10:41 am ]

No coz... Subarowy juz nie jest najlepszy: http://www.chilloutzone.de/files/07122502.html

 

:mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 6 miesięcy temu...

Prośba o jakiś niemarketingowy opis pracy AWD w Subaru (Forester). Kolega twierdzi, że:

 

"Poczytaj o AWD

Tak jak mówiłem to nie jest typowe 4x4 lub 4WD.

AWD napędza jedną oś a jak elektronika wykryje uślizg kół danej osi (np. tył) to przerzuca moment obrotowy na drugą oś (np. przednią) doprowadzająć do zrównania obrotów osi przedniej i tylniej (eleiminacja poślizgu).

http://speedcorner.pl/index.php?name=PN ... 36&start=0

 

Tu masz na przykładzie VOLVO

Cytat: Cały układ można potraktować jako pompę hydrauliczną, której główna część i tłoki połączone są z jedną osią a układ kontroli tłoków z drugą. Kiedy obie osie obracają się z tą samą prędkością pompa nie pracuje (napęd idzie na jedną oś). W przypadku jednak, kiedy różnica w prędkości obracania się obu osi wzrasta pompa zaczyna pracować tłocząc olej. Jako że jest to pompa tłokowa bardzo szybko reaguje ona na zmiany prędkości nie powodując zbytnich opóźnień. Olej tłoczony jest następnie do sprzęgła, które redukuje różnice w prędkości obracania się osi aż do skutku. System ten jest poza tym w stanie rozpoznać warunki w jakich porusza się samochód oraz intencje kierowcy. Informacje te są podstawą do podjęcia decyzji o rozpoczęciu pracy.

http://www.motonews.pl/volvo/news-218-s ... -kola.html"

 

to ja mu odpisuję:

 

"I tym się różni subaru od innych piździwózków ;-)

 

http://www.subaru.pl/09forester_awd.html

"

 

ON:

 

"Można wywnioskować z opisu że napędzają dwie osie a jak któraś się uślizguje to zdejmują z niej moment (czyli ja odłączają) .... Ale ten opis jest tylko zdawkowy i lakoniczny - nie piszą dokładnie jak to działa a jedynie że zapewnia unikatową jakość w prowadzeniu (takie marketingowe bleble...)

Nadal nie mam przekonania że te osie się razem bujają, to nie jest ekonomiczne i nie ma sensu na suchej nawierzchni.

 

Najprostszą choć czasochłonna metodą na sprawdzenie czy cały czas masz napęd na obie osie jest sprawdzenie zużycia bieżnika - jeśli będzie on na przodzie i tyle taki sam to masz na obie osie po równo - jak na jednej osi będzie bardziej wytarte to ta oś jest nadrzędna i podczas zwykłej jazdy po suchej nawierzchni to ona jest napędzana.

 

 

Wiesz tak naprawdę to chodzi o to czy podczas normalnej jazdy na suchym połowa mocy idzie na przód a druga połowa mocy na tył (twoja wersja), przypadku uślizgu jednej z osi ta moc jest przesuwana to ja jedną to na drugą oś ale zawsze docelowo wraca na podział 50-50.

Czy może całość (100%) idzie na przód a jedynie w uślizgu przodu część tej mocy jest przekazywana na tył (w skarajnym przypadku nawet do 100%).

 

Te dwa rozwiązania to są właśnie oznaczane 4WD oraz AWD ale które jest które to teraz sam już nie wiem."

 

Potrzebowałbym jakiegoś dokładnego opisu AWD w Subaru... Dzięki z góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatrak,

 

wrzuć koledze poniższe, niech studiuje ;-)

 

Zasada działania 4x4 w Subaru, co to jest moment, szpera, wiskoza itd.

Podstawy: http://www.forum.subaru.pl/vi...p=587601#587601

Rozwinięcie:

http://www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?p=210965

http://www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?t=106735

http://www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?t=114539

 

...oraz jak ugryźć temat ustawienia DCCD w STI: poradnik praktyczny...

 

http://www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?t=112272

 

...i jeszcze jeden opis (ogólnie o 4x4) z innego forum:

http://www.streetracing.p...p=596803#596803

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatrak, AWD oznaczane są zarówno Volvo z Haldexem jak i Subaru z mechanicznym (przez centralny dyferencjał) rozkładem momentu na obie osie (w ogóle Subaru oznacza swoje pojazdy jako Symmetrical AWD). Więc mówienie, że zawsze AWD oznacza niepełny napęd na obie osie jest nieprawdą - znaczek AWD może oznaczać, że permanentnie napędzana jest jedna oś (przykład Volvo) lub obie (Subaru).

 

Faktycznie w przypadku oznaczeń 4x4 spodziewałbym się możliwości zblokowania mostu, itd. Czego nie musi być w napędzie stosowanym w Subarakach. Ale taki Suzuki SX4 w wersji "na cztery koła napęd" ma już znaczek 4x4, a tam chyba tylko sprzęgło lepkościowe jest, więc na miejscu Twojego kolegi na te znaczki tak bym się nie zapatrywał. Nie wiem jak oznacza się Panda i Octavia Scout...

 

W Subaru z automatyczną skrzynią biegów nie ma dyferencjału środkowego (przynajmniej w 4EAT), bo teraz (w 5EAT) chyba się już troszkę pozmieniało. Nie zmienia to jednak faktu, że przy manualnej i automatycznej skrzyni we wszystkich Subarakach (pomijam stare FWD) moc przenoszona jest permanentnie na obie osie. Jest różnica w inicjalnym i końcowym rozkładzie momentu na osiach dla MT (50/50) vs AT (90/10 i inne).

 

W Subaru nie ma czegoś takiego jak zdejmowanie momentu przez odłączanie osi - może jakoś realizowane to było w Justy, może jakoś realizowane jest to przy zaciągniętym ręcznym przy AT, nie wiem - w każdym razie twierdzenie, że w przypadku uślizgu odłączana jest którakolwiek oś świadczy chyba o tendencjach samobójczych. ;) Moment przesyłany jest albo 50/50 albo tak jak zadecyduje ustrojstwo siedzące w Subarakach z AT. Twój kolega ma racje, to nie jest ekonomiczne... ale chyba nie miał okazji za szybko napaść zakrętu z SAWD.

 

Pomijam DCCD i szpery i coś, mam nadzieję, że nie nakłamałem, ale tak rozumiem sposób w jaki przenoszony jest napęd w najzwyklejszych wolnossących subarakach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatrak, W moim OBK 2.5 07 AT, inicjalny podział momentu wynosi najprawdopodobniej 90/10. W sytuacji kryzysowej zastosowane sprzęgło wielopłytkowe jest w stanie spiąć osie i podzielić moment (teoretycznie) 50/50. Tak wynika z moich doświadczeń w jeździe po pustyni :P ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ogólne hasła tyou 'AWD' albo '4x4' to przecież oznaczenia marketingowe, nie mają nic wspólnego w faktyczną techniką napędu. Cześć firm używa własnych określeń (quattro, symmetrical AWD, quadra drive itp.) i wtedy coś konkretnego się za tym kryje :smile:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...