Skocz do zawartości

Dziwna sprawa z rozrządem i kompresją


wolek1993

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Składam sobie na nowych panewkach i wale silnik ej205 który mam o dziwo wsadzony do GTka 97. Składał go kiedyś mechanik, do którego już w życiu nie oddam żadnej maszyny, więc każda rzecz jest możliwa i naprawdę dziwne rzeczy mogą być prawdziwe :unsure: . Jak czytałem w rozrządzie ej205 powinny być 3 koła plastikowe i jedno metalowe, o dziwo ja wszystkie mam plastiki. Tyle tytułem wstępu.

 

Kompresja mi nie dawała spokoju: na 1 i 3 cylindrze 6 bar, na 2 i 4 3 bar :o zacząłem kombinować co to może być, na początku sprawdziłem rozrząd, równiutko wg znaczników, pomyślałem zawory powypalane. Rozebrałem znów silnik, rzeczywiście lekko przeciekały, ale bez tragedii. Dotarłem złożyłem, kompresja ta sama. Po próbie olejowej to samo. Uszczelka pod głowicą dobra, więc pozostał rozrząd. W ramach testu przestawiłem lewy wałek dolotowy o 1 ząb, skutek wzrost ciśnienia do 4,5 bar po przesunięciu o 4 zęby kompresja piękna, niemal 9 bar na zimno. Na prawym wałku dolotowym przestawiłem o jeden ząb i kompresja taka sama. Niby super, ale mam całkowicie przestawiony rozrząd :huh:. Przy okazji nie mam pojęcia czy wydechowe są dobrze ustawione... Akurat to można sprawdzić wyciągając znów silnik i sprawdzić namacalnie czy w dobrym momencie się wszystko otwiera, ale w takim razie co ze znacznikami?

 

Co polecacie w tej sytuacji zrobić? Czy ustawić rozrząd tak aby była prawidłowa kompresja, potem wydechowe żeby prawidłowo się otwierały/domykały i olać te znaczniki?

Nie jestem pewien czy głowice pochodzą z ej205, wyglądają tak jak te na aukcji ale mocowanie śrub kolektora dolotowego ma w jednej linii (czyli jak w ej20G?):

http://allegro.pl/gl...3394302359.html

 

Czy koła rozrządu ej205 a ej20G są inne pod względem znaczników. tj. czy mając plastikowe może okazać się że znaczniki nic nie mówią i wprowadzają w błąd?

Edytowane przez wolek1993
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę niezła kaszane , lepiej oddaj to do kogoś kto sie na tym zna , bo diagnozy internetowe w takim przypadku to moze byc gwóźdź do trumny , pamiętaj ze spore różnice , np. korby różniące sie o 1 mm czy uszczelki głowicy , nie wspominając o tlokach , walkach , itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lepiej oddaj to do kogoś kto sie na tym zna
, Wiedziałem, że ktoś to od razu powie. Sprawa wygląda tak, że nie chcę go nigdzie oddawać, chcę sam to zrobić od początku do końca. Jak mi się uda to będę miał ogromną satysfakcję. Wiem o większości różnic. Shortblock jest na 100% ej205, i do tego silnika dobrany wał i panweki,tłoki i korbowody były już w nim więc też muszą pochodzić od niego. Tłok nie wystaje jak to jest w ej20G. Jest schowany około 0,5mm. Do niego są też dobrane uszczelki. Jedyną rzeczą która się nie zgadza to te znaczniki...
bo diagnozy internetowe

Dlatego nie chcę diagnozy, a tylko dowiedzieć się czy koła rozrządu a dokładniej ich znaczniki w tych silnikach różnią się od siebie.

 

Załóżmy że tego pytania "co polecacie w tej sytuacji zrobić" nie było :P

Edytowane przez wolek1993
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób jakieś zdjęcia , bo inaczej to wrozenie z fusów , jak znajdziemy czas to pomożemy , ale nie obiecuje bo jestem przd urlopem i masa pracy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro cyknę to i owo, szczególnie że silnik wyciągnę na zewnątrz. Jednak jakby komuś gdzieś leżały rozrządu z ej205 i ej20G to prosiłbym o rzucenie okiem i porównanie tych kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@szociu,wiem że są inne pod względem wyglądu, ale czy znaczniki są inaczej ustawione? Dokładniej precyzując czy wałki rozrządu mają nacięcia w innych miejscach a co za tym idzie znaczniki są przesunięte?

Poza tematem, Ty masz srebrnego GTka? Bo widuje czasami takiego na Paderewskiego w Jaworznie jak stoi ładnie na parkingu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie chce wprowadzac w bład, pozniewaz nie jestem do konca pewny swojej wypowiedzi, moze niech inni to potwierdzą...

 

wydaje mi sie, ze jesli blok-wał-korby-tłoki na 100% pochodza od ej205(tak napisałes), to moze ta kompresja, to wina głowic, a dokładnie ich komór spalania? wiem ze są róznice w objetosci komór w róznych typach głowic, na penow masz obydwie głowice identyczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@sobi,Kompresja przecież nie jest zła po przestawieniu rozrządu. 9 bar na zimno to dość sensowny wynik, nie?

Problem polega nie na braku kompresji, tylko na pojawieniu się odpowiedniej dopiero po (teoretycznie) rozregulowaniu rozrządu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja Subaru od niedawna dopiero dłubię, ale kupiłem w grudniu GT-ka który jest Frankensteinem i też trochę walczyłem z nim, choć "dołu" (a raczej środka w przypadku Subaru by trzeba powiedzieć) nie rozbierałem. Ale mam hybrydę kompletny shortblock EJ207 spec C z New Age + głowice ori GT z ej205. Głowice kompletni regenerowałem i moje z GT 99r model MY00 wyglądają inaczej niż te co Ty pokazałeś na linku z allegro

 

Tak wyglądają moje głowice:

 

post-12273-0-73913300-1374087220_thumb.jpg

 

widać inne kształty wewnętrznych krawędzi głowicy i na pewno inne mostki zewnętrzne wałków (te przy kółkach rozrządu)

 

 

Te z linku z allegro nie są przypadkiem przedliftowe albo te z pierwszego liftu (jeśli po pierwszym lifcie głowice były inne niż po drugim)

 

 

Mój silnik odpalił, rozrząd ustawiłem na ori znakach i wszystko hula aż miło :)

Edytowane przez MariuS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie chce wprowadzac w bład, pozniewaz nie jestem do konca pewny swojej wypowiedzi, moze niech inni to potwierdzą...

 

wydaje mi sie, ze jesli blok-wał-korby-tłoki na 100% pochodza od ej205(tak napisałes), to moze ta kompresja, to wina głowic, a dokładnie ich komór spalania? wiem ze są róznice w objetosci komór w róznych typach głowic, na penow masz obydwie głowice identyczne?

a mi się wydaje, ze mylisz kompresję ze stopniem sprężania :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko hula aż miło
czy to była literówka? xD

A masz koła 3 plastikowe jedno metalowe? Nie widzę dokładnie na foto, ale śrub od kolektora dolotowego nie masz w jednej linii. U mnie są w jednej co by wskazywało na EJ20G, ale głowica od GT97 powinna mieć inną uszczelkę do pokrywy (tą przy otworze na świece). Taką jak ja mam ma ej205 i dokładnie taką Ty masz.

@@Xbike, jednak kompresja i stopień sprężania są bardzo silnie powiązane, inny stopień sprężania inna kompresja, to wynika z praw fizyki, im mniejsza objętość w GMP tym kompresja większa bo gaz ma mniej przestrzeni, prawda? Tylko co do tego wszystkiego ma rozrząd?

Edytowane przez tzd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko co do tego wszystkiego ma rozrząd?

Dużo, bo jeżeli tłok już jest w cyklu sprężania, to zawory muszą być zmaknięte żeby "kompresja" nie uciekała, a przestawiony rozrząd może powodować efekt "uciekania" ciśnienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

@@Xbike, jednak kompresja i stopień sprężania są bardzo silnie powiązane, inny stopień sprężania inna kompresja, to wynika z praw fizyki, im mniejsza objętość w GMP tym kompresja większa bo gaz ma mniej przestrzeni, prawda? Tylko co do tego wszystkiego ma rozrząd?

Nie obraź się, ale delikatnie ujmując - błądzisz. Ogólnie tłumacząc - wyobraź sobie pomiar kompresji wykonany przy tej samej objętości komory spalania w GMP na silniku sprawnym i np z zuzytymi gładziami cylindrów tudziez pierscieniami. Czy wg Ciebie kompresja będzie taka sama?

Stopien spr. to najprośćiej - stosunek pojemnosci cylindra (calkowitej) do pojemnosci komory spalania. Kapiszki?

Co do kwestii rozrządu to jego zależność z kompresją jest oczywista - lukass poruszył owy temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko w kwestii kół wałków rozrządu - w EJ20G są metalowe wszystkie 4 (przynajmniej w kilku które widziałem), a w EJ205 są już 4 plastiki. Co do znaczników - czy metal czy plastik, znaki są w tych samych miejscach.

Mówiąc inaczej. Mój obecny silnik będący hybrydą bloku EJ205 z głowicami EJ20G ma plastikowe koła i jeździ (a w zasadzie jeździł dopóki panewa nie poszła :P ).

Te dwa silniki różnią się tylko kołem wału korbowego, a dokładnie ilością znaczników. EJ20G ma ich mniej niż EJ205.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się zgodził z xbike'm. Stopień sprężania to cecha konstrukcyjna silnika i nie zmienia się z wiekiem silnika chyba że odkłada się dużo nagaru. Ciśnienie sprężania to wynik badania diagnostycznego. Jak by jednak nie patrzeć to stopień sprężania ma wpływ na ciśnienie sprężania!

 

Wysyłane z mojego GT-N7105 za pomocą Tapatalk 2

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko huja aż miło
czy to była literówka? xD

A masz koła 3 plastikowe jedno metalowe? Nie widzę dokładnie na foto, ale śrub od kolektora dolotowego nie masz w jednej linii. U mnie są w jednej co by wskazywało na EJ20G, ale głowica od GT97 powinna mieć inną uszczelkę do pokrywy (tą przy otworze na świece). Taką jak ja mam ma ej205 i dokładnie taką Ty masz.

@@Xbike, jednak kompresja i stopień sprężania są bardzo silnie powiązane, inny stopień sprężania inna kompresja, to wynika z praw fizyki, im mniejsza objętość w GMP tym kompresja większa bo gaz ma mniej przestrzeni, prawda? Tylko co do tego wszystkiego ma rozrząd?

 

 

no jasne że literówka :P

 

tak, 3 z "plastiku" a lewe ssące metalowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w woli scislosci to stopień sprezania to parametr ! a nie wartość pomiarowa ! . Stopień sprezania to stosunek objetosci miedzy DMP a GMP i koniec kropka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znaki są w tych samych miejscach.
Brawo dla tego pana, od początku czekałem na tą wiadomosć :)

Co prawda sporo mi to komplikuje, ale przynajmniej wiem na czym stoję.

 

Co do stopnia sprężania, wiem że to jest przypisane do silnika, że tego się nie mierzy zgadzam się tutaj z @@carfit, w 100%, ale wiadomo że musi mieć to wpływ na ciśnienie. Silnik o stopniu sprężania 1:6 ma inne ciśnienie niż taki o stopniu sprężania 1:8 i tu chyba @@GeOrGe, mnie tylko zrozumiał. Mówimy o dwóch silnikach o takim samym zużyciu. U mnie inna uszczelka (gdyby rzeczywiście była nieprawidłowa) zmieniła by stopień kompresji, a co za tym idzie mogłaby zmienić troszkę ciśnienie, ale nie o 5 czy 6 bar. Dalej mi się wydaje, że przestawienie rozrządu w takim przypadku nic nie pomoże, wtedy przy prawidłowo ustawionym byłoby za mało i koniec, na przestawionym byłoby jeszcze gorzej, a nie lepiej. No chyba, że coś źle zrozumiałem Muszę zrobić obiecane zdjęcia. Cyknę przy jakim ustawieniu rozrządu ciśnienie jest prawidłowe.

 

@@Wojz77,Tak, jako że składałem silnik od podstaw to musiałem sprawdzić to mając głowicę na stole, a co więcej docierając zawory.

Edytowane przez wolek1993
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydawało mi się, że są dość podobne, ale na 98% nie są zamienione, bo sprawdzałem każdy przed włożeniem, czy jest odpowiednio oznaczony. Sprawdzę to jeszcze raz dla pewności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...