Skocz do zawartości

Budujemy domek - kompedium wiedzy plus wskazówki :)


PLayer

Rekomendowane odpowiedzi

@@BiP,@@sredniaq,  Panowie jak wygląda sprawa z Budową takiego domu jak jest z kosztami ?
I jak z Wyciszeniem takiego domu ? Gdzieś wpadłem na jakieś forum ale nie byłem w stanie się w tym połapać bo awantura była że Płyta GK rakotwórcza że folia nie z tej strony generalnie nie poradziłem sobie z tematem. 

Napisze co wiem i proszę ewentualnie o odpowiedź czy prawda o czy nie :P

Dom drewniany, ściany działowe z płyt Gk w środku wełna.

Ściany zewnętrzne mogą być ocieplone wełną lub styropianem.

Duży plus za szybkość budowy i ponoć taniej ...

Duży plus za możliwość konfiguracji ścian działowych np po 8 latach remont powiększamy salon kosztem pokoju obok itp ...?

Jak ogólnie wygląda koszt budowy za m2 - realnie ?

Dzięki za odpowiedź 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wejdź sobie na tą stronę:

Www.domykanadyjskie.com, akurat dzisiaj chciałem trochę poczytać na temat budowy takiego i trafiłem.

 

 

Sent with Tapatalk

Chętnie jednak posłucham opinii BiP, jak to wygląda w polskich warunkach.

 

 

Sent with Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plyty gipsowe maja podstawowa wade - musisz planowac wsporniki po zawieszenie np szafki bo plyta jej nie utrzyma. Duzo lepsze sa plyty fermacell. Na nich wieszasz wszystko jak na ścianie, bo mają większą wytrzymałość i to kilkukrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Duzo lepsze sa plyty fermacell.

 

dokładnie - lub inne płyty włukno-cementowe

 

 

 

musisz planowac wsporniki po zawieszenie np szafki bo plyta jej nie utrzyma

 

dlatego daje się podwójną płyte G-K i odpowiednie kotwy. Tak sie robi zgodnie ze sztuką. Niestety polskie realia spowodowały, że inwestorzy i fachowcu postanowili oszczędzać bo po co dawac 2 warstwy jak można jedną i też będzie ładnie. Różnica jest taka, że ściane 1xGK połamiesz kopniakiem a ściane 2xGK jak kopniesz to połamiesz nogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszty budowy - delikatnie taniej do murowanego. Dla mnie ważne, że mogłem sam płyty g-k położyć, tynkować na swoim bym się nie chciał uczyć. Wprowadzasz się do suchego, pachnącego Kanadą, jak tylko skończysz. Tradycyjny robisz minimum 2 lata, tutaj 3 m-ce od pierwszej łopaty pod klucz przy sprawnej ekipie jest realne.

Eksploatacja: 160 m2 utrzymujemy taniej, jak 80m2 betonowe ocieplone styropianem 10cm. Czyli 1/2 kosztów na spłatę kredytu.

Dżwięki przenoszą sie trochę inaczej jak w betonie. Dzieciaki mają pokoje nad salonem, muzyki nie słyszymy, ale jak przewróci np. krzesło to jest chóralne "co sie stało???" W stosunku do tego co w blokach i tak jest dużo dużo lepiej.

 

Co w płytach g-k ma być rakotwórczego? Karton czy gips? Płyty na krzyż kładzie się tam, gdzie przegroda musi spełniać normy p=poż (wielorodzinne i użyteczności publ.), albo jak nie ma na pionowych słupach nabitego poziomego stelaża z listew co 30 cm. Stelaż zapobiega potencjalnemu paczeniu się konstrukcji ściany i w jego warstwie położysz instalacje wodną i elektryczną. Pod szafki wiszące dajesz płytę osb grubości stelaża. Półki z ksiązkami tak na oko ze 100kg wiszą bez dodatkowych fanaberii - trzeba było rozmierzyć i trafić z mocowaniem w stelaż albo słupy.

Styropian to nieoddychające zło! Więc albo ryflowany, albo na listwach dystansowych.

 

Ogólnie technologia szkieletowa jest wrażliwa na błędy materiałowe i wykonaniowe, trudniej o fachową ekipę. Łatwiej za to z przebudową, rozbudową, czy remontem. Dodatkowe okno w garażu emeryt wstawia w popołudnie - widziałem.

Chałupa szybko się nagrzewa i szybko schładza. Więc automatyka grzania, ogrzewanie podłogowe też zwiększa bezwładność cieplną.

Jak przyjdzie budować mi następną też będzie drewniana. Jak coś mogę jeszcze oczywiście nieobiektywnie opisać to pytać, teraz idę posadzkę w garażu fugować. Każda chałupa to niekończąca się robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak chodzi mi o Drewniany szkieletowy  :huh:

Ja zbudowałem jeden 3 lata temu, niestety sprawy zawodowe spowodowały że musiałem sprzedać, teraz mieszkam w bloku w technologi szkieletu, ale stalowego a na wiosnę buduję kolejnego kanadyjczyka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po dokładnie 2 latach budowy mam dosyć "fachowców " wszelkiej maści i na tą chwilę nie podjąłbym się budowy domu jeszcze raz. Kupiłbym gotowca. Może za jakiś czas mi przejdzie.

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do tej pory poza jednym drobnym przypadkiem nieodpowiedzialnych ludzi co mieli zrobic wylewkę z mixokreta na dachu to nie moge narzekać na żadna ekipę - póki co wszystko przebiega zgodnie z moimi życzeniami, szybko i fachowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast kupić gotowy, jaki jest, wolałem zaprojektować i wybudować taki jak chciałem.

Wykończeniówka najtrudniejszy czas, ja podobno cechowałem się skrajną obojętnością przy wyborach materiałów.

Stres przy budowie porównywalny podobno do śmierci partnera-ki. Receptą na zmniejszenie bólu głowy niestety czasochłonne zgłębianie tematu, wysoka asertywnośc w stosunku do wiedzących lepiej sąsiadów rodziny wykonawców, ciągły nadzór, kierownik budowy nie tylko na papierze a na telefon i własne zakasane rękawy.

Jak posłucham budowlańców, co ludzie wyprawiają ryzykując własnymi pieniędzmi, zdrowiem, a może życiem, to dziwię się, że chałupę można sklecić bez żadnej kontroli z zewnątrz i ją użytkować. Spróbujcie zbudować samochód i go zarejestrować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

no to teraz zaczną się schody :D

Jedynie finansowe ;) Mam człowieka od wykończeń do którego ma 100% zaufania. Pokazuję mu tylko zdjęcia co chcę i to mam - od kafelków zaczynając, poprzez instalacje, na meblach do kuchni czy szafach garderobowych kończąc. Wykończył mi naprawde w wysokim standardzie 2 mieszkania na wynajem  i to za bardzo rozsądne pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukass - tno to super. Ja na moich też nie narzekałem w zasadzie w żadnym elemencie.

 

 

 

Jedynie finansowe ;)

to głównie bo wiadomo, że nie sztuką jest wywalic taczke kasy ale żeby zbliżony efekt osiągnąc za 2 wiaderka to już troche zachodu. ale przede wszystkim teraz się zaczyna łażenie, szukanie, wybieranie. no i jeszcze trzeba znaleźć kompromis z 2 połową :D

 

 

 

Panowie, dlaczego projektanci upierają sie w Polsce na klasycznych fundamentach, a nie potrafią zaprojektować płyty fundamentowej!!!

ale rozszerzysz jakoś temat? Ja nie widzę żadnych problemów w projekcie. Ważne żeby odpowiednio zaprojektowac ro warunków gruntowych i nie pisze tu tylko o nośności ale przede wszystkim o rodzaju gruntu vs. przemarzanie. ale to wszystko jest dawno rozkminione. Problem jest taki, że kazdy dziaduje na kosztach projektu więc ma co ma. Żeby porządnie policzyc płyte potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie MES - w najtańszej opcji 5-6k pln a na domkach sie to nie zwróci długo. A i koszt projektu konstrukcyjnego tez będzie odpowiednio większy. Każdy chce tanio to ma zazwyczaj albo projekt robiony przes konstruktora starej daty albo wręcz architekta w uprawnieniami konstrukcyjnymi ograniczonymi i wali się zazwyczaj gotowca z tabel a nawet jak by chciało sie policzyć to można na papierze albo tanim lub wręcz darmowym kalkulatorem. A że wychodzi 2-3 razy więcej niż trzeba to klient potem zapłaci w materiałach. Ale to nie tylko w domkach - w dużych projektach tez jest sięcie kosztów projektów a potem biadolenie, że budżet się nie składa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, jak piszesz całość zdrowo przewymiarowana i kopiowana z innych projektów(więźba 24 x 14 cm), fundament wg zaleceń geologa oparty głęboko na warstwie nośnej. A wszystko dla kanadyjczyka, gdzie zależy mi na płycie. Grunty to less do ok metra a głebiej glina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Bo chyba właśnie Ty jesteś konstruktorem.

jestem ale zajmuję się inną działka rynku. Projektuję głównie duże budynki - mieszkaniówkę, biura, magazyny, zakłady przemysłowe etc. ale czasem tez popełnię jakiś domek dla znajomych czy, że tak powiem "w pakiecie" przy stalej współpracy z architektami. Tyle, że przez to jestem trochę spaczony bo jeśli mam zrobic projekt to go robię a nie udaję, kopiuję z innych albo wale z głowy a niestety tak się często robi. Nie chce nikogo obrażac bo sa też ludzie podchodzący rzeczowo do sprawy ale czasem widac gołym okiem jak był zrobiony projekt.

Inna sprawa, że normą jest, że klient jak usłyszy, że za projekt samej konstrukcji za dom 160-200m musi zapłacić 3-4k to zaczyna "dyskutować". Ale zazwyczaj te pieniądze się zwracają z nawiązką. Zawsze jest mowa o projektach typowych i ile one kosztują. Tyle że takie projekty tez nie są zrobione prawidłowo bo np. często zakładają, lokalizacje w najbardziej ośnieżonych rejonach kraju tak by typówke można było sprzedać wszędzie ale na większości terenu Polski dach przez to jest grubo przewymiarowany.

Ogólnie moje zdanie jest takie, że niestety mało kto darzy szacunkiem projekt konstrukcji. Wciąż jeszcze najlepszym "konstruktorem" jest majster i on wie lepiej.

 

Co do płyty fundamentowej - sprawdza się na gruntach słabonośnych. Znam przypadki robienia nawet na torfowisku ale to już jest jazda po bandzie bo czasem nawet płyta nie pomoże - torfy nie nadają sie do niczego. Przy projektowaniu fundamentow należy zachować poziom posadowienia poniżej poziomu przemarzania -np. w Polsce centralnej 100cm. I dlatego projektanci unikają płyty bo zamiast wykopów pod same lawy trzeba wykopać dziure pod cały dom, zrobic płyte a potem ją przysypać żeby usyskac właściwy poziom pod warstwy izolacji i posadzki. Ale to nie jest do końca tak bo da sie to obejść. Norma dopuszcza na gruntach niewysadzinowych czyli takich, które przepuszczają dobrze wode (piaski) posadowienie na 50cm. Jeśli sa grunty wysadzinowe (np. gliny) to można dalej zrobić taka płytę na 50cm ale z obwodowym fundamentem do głębokości przemarzania albo zrobić wymiane gruntu albo... - jest kilka opcji - długo pisać.

Samych opcji wykonania płyty też jest kilka łącznie z umieszczaniem izolacji termicznej pod płytą i zatapianiem w płycie ogrzewania. Na tym się nie znam - nie robiłem, nie miałem styczności - to rozwiązanie czysto dla domów jednorodzinnych.

Natomiast czy taka płyta będzie ekonomiczna" - załóżmy budynek 15x9m z ławą obwodową oraz jedną ławą podłużną i 3 lawami poprzecznymi. Typowe ławy "liczone z sufitu" mają 40x60-80cm. W rzeczywistości wystarcza grubość 30cm w zasadzie zawsze. Przyjmijmy wszystkie poprzeczne wewnętrzne szer 80cm, zewnętrzne i podłużne 60cm. To da mniej niż 9,5m3 betonu. Płyta będzie miała rowniez 30cm - cieńsza jest nieekonomiczna ze zwględu na otulenie betonem zbrojenia i koniecznośc przezbrajania. A więc płyta z niewielką odsadzką (po 25cm na stronę) to 16x10x0,3m = 48m3 betonu. B-25 kosztuje z dowozem, pompą itd ~300pln - może więcej - ceny są różne w różnym okresie i rejonach ale orientacyjnie można przyjąć 300pln/m3. Czyli sam beton do płyty to 11000pln a na ławy 3000. Do tego zbrojenie  ~60kg/m3 w płycie ~70. Przyjmijmy większe wartości - ławy 60x9,5x2,70pln(kg stali)=~1600pln; płyta 70x48x2,70=9000pln. czyli juz mamy jakieś 15k więcej.

Oczywiście może będzie trochę mniej stali w płycie ale to już wiele nie zmienia. Do tego pod całe fundamenty trzeba dac chudziaka więc znow więcej pod płytę. Trzebaby jeszcze zbilansowac roboty ziemne dla obu przypadków, robociznę, wykończenie i wyjdzie co jest sensowniejsze. Na pewno przy płycie fundamentowej odpadnie wylewanie płyty podposadzkowej. Styropian będzie kładziony bezpośrednio na płyce + wylewki. Taka płyta troche kosztów obetnie ale ile? Robi się ją różnie są tacy co leją 10cm - ja dałbym 15-20cm + zbrojenie rozproszone Dramix. 

 

 

 

widzieli na co zwracać uwagę już na etapie projektowania.

o - to długo można pisać i teraz nie dam rady bo siedze w biurze i kończe na poniedziałek spory projekt. Najważniejsze to aby myślec nie na etapie projektu bo może byc za późno. Myśleć trzeba już na etapie kupowania działki. wziąć geotechnika - niech zrobi 2-3 odwierty na 3-4 m i sprawdzi co siedzi w ziemi. 1 metr bieżący odwiertu kosztuje w granicach 100pln więc wydając 1000pln można zaoszczędzić mase kasy na fundamentowaniu i wybrac inną działkę bo można skończyc tak jak na zdjęciu poniżej. Polecam też lekturę http://www.geotest.pl/poradnik

katastrofa_12.jpg?itok=UiapqVTU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego napisałem, że jeszcze doliczyć trzbea płyte podposadzkową - zkładając 20cm i jakieś 90% powierzchni (reszta to fundamenty) to kolejne 7000 na beton i już różnica maleje znacznie. Wiadomo, że licząc z grubsza i na palcach można określic tylko czy jest sens liczenia dokładniejszego. Ale uważam, że jeśli płyta nie wymaga dużej dopłaty jest znacznie lepszym wyborem.

 

 

 

chudziaki

tez pisałem - wiadomo, że pod płyte pójdzie więcej.

 

 

 

izolacje

tu już trzeba policzyć dokładnie bo na ławy + ścianki fundamentowe pójdzie sporo mazideł typu Izohan itp. bo powinnno się zasmarować 3 warstwy i ścianki z obu stron więc robi sie sporo m2.

Przy płycie fundamentowej można wybrać kilka opcji - jeśli nie ma wody gruntowej blisko fundamentu lub powyżej to wystarczy dać beton wodoszczelny W-8 i przynajmniej klasy B-30 (C25/30). Wówczas izolacje powłokowe tylko na ścianach w gruncie. Jeśli płyta w wodzie lub blisko wody to pewnie dałbym jeszcze izolacje pod płytą wywijana na boki i ściany.

 

Ważne też żeby pilnować pielęgnacji betonu po wylaniu. Największe rysy skurczowe występują w ciągu 72 godzin od wylania i wynikają z silnego odparowania wody z betonu. trzeba go regularnie nawilżać - nie lać a zraszać. Jeśłi jest gorąco kładzie sie grubą geowłókninę żeby zatrzymywała więcej wody.

Niestety standardem jest, że leje się w piątek a na weekend ekipa spada do domu bo na świeże i tak nie wejdą z robotą. A w poniedziałek cała płyta w pajęczynę. Mój kierownik robót był lekko wnerwiony jak mu oznajmiłem w piątek, że ma siedzieć cały weekend i pielęgnowac strop albo będzie naprawiał rysy za własne $$$. A specyfiki do uszcelniania rys tanie nie są a do tego jeszcze tarcza diamentowa żeby wybruzdować taką rysę pod mase uszczelniającą - kilka dni roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego napisałem, że jeszcze doliczyć trzbea płyte podposadzkową - zkładając 20cm i jakieś 90% powierzchni (reszta to fundamenty) to kolejne 7000 na beton i już różnica maleje znacznie. Wiadomo, że licząc z grubsza i na palcach można określic tylko czy jest sens liczenia dokładniejszego. Ale uważam, że jeśli płyta nie wymaga dużej dopłaty jest znacznie lepszym wyborem.

 

 

 

chudziaki

tez pisałem - wiadomo, że pod płyte pójdzie więcej.

 

 

 

izolacje

tu już trzeba policzyć dokładnie bo na ławy + ścianki fundamentowe pójdzie sporo mazideł typu Izohan itp. bo powinnno się zasmarować 3 warstwy i ścianki z obu stron więc robi sie sporo m2.

Przy płycie fundamentowej można wybrać kilka opcji - jeśli nie ma wody gruntowej blisko fundamentu lub powyżej to wystarczy dać beton wodoszczelny W-8 i przynajmniej klasy B-30 (C25/30). Wówczas izolacje powłokowe tylko na ścianach w gruncie. Jeśli płyta w wodzie lub blisko wody to pewnie dałbym jeszcze izolacje pod płytą wywijana na boki i ściany.

 

Ważne też żeby pilnować pielęgnacji betonu po wylaniu. Największe rysy skurczowe występują w ciągu 72 godzin od wylania i wynikają z silnego odparowania wody z betonu. trzeba go regularnie nawilżać - nie lać a zraszać. Jeśłi jest gorąco kładzie sie grubą geowłókninę żeby zatrzymywała więcej wody.

Niestety standardem jest, że leje się w piątek a na weekend ekipa spada do domu bo na świeże i tak nie wejdą z robotą. A w poniedziałek cała płyta w pajęczynę. Mój kierownik robót był lekko wnerwiony jak mu oznajmiłem w piątek, że ma siedzieć cały weekend i pielęgnowac strop albo będzie naprawiał rysy za własne $$$. A specyfiki do uszcelniania rys tanie nie są a do tego jeszcze tarcza diamentowa żeby wybruzdować taką rysę pod mase uszczelniającą - kilka dni roboty.

Płyta pod kanadyjczyka powoduje też mniej naprężeć w trakcie eksplatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...