Skocz do zawartości

Paliwa E10 - Benzyna Vpower i inne


AdaSch

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, niXon napisał(a):

czyli nie pozostaje nam nic innego, jak lać tylko 98 ?

nie ma już na rynku polskim 95-E5 ?

Nie wiadomo. Nic nie zabrania sprzedawania 95 E5, jedyne co to jest obowiązek sprzedawania 95 E10. Przyjrzałem się jak sprawa wygląda w innych krajach, ale nie "na zachodzie" tylko w okolicy. I w takiej Rumuni, Litwie, Czechach, Węgrzech np. każda, dosłownie każda benzyna jest oznaczona E10, nawet 98 czy 100, która nie ma w sobie ogóle etanolu.

 

Na razie wygląda to tak, że ta Nasza "E10" ma jakieś 5,3%. Generalnie żeby dowiedzieć się jak wygląda skład, trzeba było dokopać się do najnowszych kart charakterystyki, jedynie AMIC daje do przejrzenie publicznie. I według nich ta 95 PRO ma do 5% etanolu. Do kart innych marek pewnie dostęp mają jedynie pracownicy, nigdzie ich nie ma. 

 

Także na DZIEŃ DZISIEJSZY wszystko wskazuje, że różnica jest marginalna, a ten cały cyrk, kręci się wokół naklejek. Z czasem zobaczymy, pojawią się jakieś badania czy niezależne testy, może chodzi też o jakieś procesy weryfikacyjne, badanie rynku, biurokracje... Generalnie wątpię żeby np. na takim Shellu pracowali kompletni ignoranci, którzy nie wystawią ręki po pieniądze.

 

Jak to mówi klasyk "jeździć, obserwować", podpytać się gdzieś i się dzielić informacjami. Ja jeszcze nie byłem na tym moim Circle K, przejeżdżałem obok Shell'a, to na V-Powerze wisiała jakaś kartka jakby coś było na rzeczy. Na razie najlepszy trop to ten AMIC, ja niestety nie mam w okolicy żadnego, która ma tą lepsiejszą 95. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za ADAC głównie w kontekście zawartości etanolu

 

Cytat

Pomiary zużycia przy wprowadzaniu tego paliwa na stanowisku do badania emisji ADAC potwierdziły tę teoretyczną wartość. Pomiary porównawcze z paliwami E10 i E5 (E10: 9,1% obj. etanolu, E5: 4,9% obj. etanolu) w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC) wykazały dodatkowe zużycie paliwa o 1,5% (4,85 l /100 km do 4,78 l/ 100 km) przy korzystaniu z E10. Jako pojazd testowy służył Opel Agila 1,2 l (69 kW, Euro 5). Natomiast emisja CO₂ została zmniejszona o 0,9% (110,59 g/km do 111,65 g/km).

 

Verbrauchsmessungen zur Einführung dieses Kraftstoffes auf dem ADAC Abgasprüfstand bestätigten diesen theoretischen Wert. So ergaben Vergleichsmessungen mit E10- und E5-Kraftstoffen (E10: 9,1 Vol.% Ethanol, E5: 4,9 Vol.% Ethanol) im Neuen Europäischen Fahrzyklus (NEFZ) einen Kraftstoffmehrverbrauch von 1,5 Prozent (4,85 l/100km zu 4,78 l/100 km) bei der Verwendung von E10. Als Testfahrzeug diente ein Opel Agila 1,2 l (69 kW, Euro 5). Die CO₂-Emissionen wurden dagegen um 0,9 % (110,59 g/km zu 111,65 g/km) reduziert.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, czy tam nie ma  błędu językowego?

"zmniejszona" z 110,59 g/km do 111,65 g/km  - czyli wzrosła??

 

może chcieli napisać "zwiększona" -  np

stiegen um 0,9 % (110,59 g/km auf 111,65 g/km).

 

Chyba że po niemiecku tak się to zapisuje?

Edytowane przez artaa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w czarnej wizji widzę to tak:

o ile pompa węże itd mogą być dostosowane to co z resztą? Wiadomo, że E10 koroduje aluminium. Aluminium czyli od wtrysku to dolot w głowicy, strefa przy zaworze itd a co jeżeli tan będzie następowała degradacja? zgodnie z logiką szczelność zaworu moze spadać z uwagi na wżery. No chyba, że ktoś ma twarde dane, że akurat to "aluminium" nie koroduje z E10. Do tego dochodzą tłoki, cylindry itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, AdaSch napisał(a):

w czarnej wizji widzę to tak:

o ile pompa węże itd mogą być dostosowane to co z resztą? Wiadomo, że E10 koroduje aluminium. Aluminium czyli od wtrysku to dolot w głowicy, strefa przy zaworze itd a co jeżeli tan będzie następowała degradacja? zgodnie z logiką szczelność zaworu moze spadać z uwagi na wżery. No chyba, że ktoś ma twarde dane, że akurat to "aluminium" nie koroduje z E10. Do tego dochodzą tłoki, cylindry itp.

Lekka przesada. Przecież to są milisekundy, do tego wysoka temperatura, paliwo "nie stoi" w silniku. Etanol do tego spala się "czyściej", zostawia mniej nagaru.

 

 

Różnice marginalne. 

 

Problemem jest jedynie układ paliwowy.

 

 

Wstawie dwa ciekawe filmy, znajomość angielskiego wymagana.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, motocyklista01 napisał(a):

Przecież to są milisekundy, do tego wysoka temperatura, paliwo "nie stoi" w silniku.

dokładnie odwrotnie. Przepływa prawie cały czas. Wyższa temperatura pomaga w degradacji. Jedyne co może chronić to odpowiedni stop aluminium który może być do tego dostosowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja

 

Na razie wychodzi na to, że Nasza 98 E5 i 100 E5 ma praktycznie 0% etanolu, oktanowość podbijają ETBE, które niby zostawia więcej nagaru niż etanol. Nasza 95 E10 ma w sobie 7,9% etanolu, ale za to ma 96,7 oktan, czyli prawie, że 97. 

 

Niestety najważniejsza sprawa poruszana tutaj, czyli ile etanolu jest w "premium" 95 nadal niewyjaśniona bo w nikt nie wstawił do sieci świadectwa jakości takowych. Każdy klient ma prawo do wglądu także drodzy forumowicze, jeśli ktoś będzie pamiętał i będzie miał czas to niech zapyta. Ja postaram się zobaczyć w tym moim Circle K Express. Naklejka "E10" nic nie znaczy tak naprawdę. 

 

Zagłębiłem się trochę w temat i ogólnie jakość paliw w Polsce to jest komedia, a co musiało się dziać w latach 90-04... I jakoś te nasze gruziki jeżdżą :upside-down-face_1f643-small:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, motocyklista01 napisał(a):

Nasza 98 E5 i 100 E5 ma praktycznie 0% etanolu, oktanowość podbijają ETBE, które niby zostawia więcej nagaru niż etanol. Nasza 95 E10 ma w sobie 7,9% etanolu, ale za to ma 96,7 oktan, czyli prawie, że 97. 

Możesz podać źródło tych informacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z powyższego materiału wniosek płynie jeden: tylko Niemcy mogą nas uratować ;)

 

A film pana Roberta Halickiego dopiero zacząłem oglądać i rzeczywiście jest kontrowersyjny :)

Edytowane przez sartek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Na razie wychodzi na to, że Nasza 98 E5 i 100 E5 ma praktycznie 0% etanolu

to nie jest prawda,

jest taki filmek w necie, jak gość dolał wody zabarwionej na niebiesko do benzyny pb95-E5, zaznaczył kreseczką wysokość wody na obu butelkach przed dolaniem, po zmieszaniu okazało się, że woda zmieszała się z etanolem i pokazało stan wyższy niż kreska pokazuje, więc w pb95-E5 jest już obecne sporo etanolu, jak namierzę ten filmek to wstawię link.

 

Cytat

Nasza 95 E10 ma w sobie 7,9% etanolu

to też jest jakaś mało wiarygodna informacja, wiele źródeł podaje zawartość 5,3%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, niXon napisał(a):

to nie jest prawda,

jest taki filmek w necie, jak gość dolał wody zabarwionej na niebiesko do benzyny pb95-E5,

Nie wiem, jak jest, i nie podejmuję się rozstrzygać, ale negujesz twierdzenie dotyczące PB98 E5 za pomocą argumentów o PB95 E5. Chyba doszło tu do nieporozumienia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, niXon napisał(a):

to nie jest prawda,

jest taki filmek w necie, jak gość dolał wody zabarwionej na niebiesko do benzyny pb95-E5, zaznaczył kreseczką wysokość wody na obu butelkach przed dolaniem, po zmieszaniu okazało się, że woda zmieszała się z etanolem i pokazało stan wyższy niż kreska pokazuje, więc w pb95-E5 jest już obecne sporo etanolu, jak namierzę ten filmek to wstawię link.

 

to też jest jakaś mało wiarygodna informacja, wiele źródeł podaje zawartość 5,3%

Widziałem, gościu testował 95 E5 z zeszłego roku. Informacje o 5,3% były z początku roku kiedy jeszcze dostawy się nie rozchulały. Na dzień dzisiejszy wygląda to tak, i są to potwierdzone informacje świadectwem jakości, z którejś ze stacji. 98 i 100 zamiast etanolu mają ETBE, czyli "syntetyczny etanol" i to jest standard w całej UE i w UK jak widzę po forach motocyklowych.

 

Obiecuję, że na dniach spróbuje podjechać na Shell'a i Circle K i poprosić o świadectwa jakości V-Power 95 i 95 miles plus, sezon się zbliża i trzeba wiedzieć co warto tankować do yamaszki. Jak ktoś inny będzie miał sposobność to prosimy o zdanie raportu :rolleyes:  

  • Dzięki! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, motocyklista01 napisał(a):

Na razie wychodzi na to, że Nasza 98 E5 i 100 E5 ma praktycznie 0% etanolu, oktanowość podbijają ETBE, które niby zostawia więcej nagaru niż etanol. Nasza 95 E10 ma w sobie 7,9% etanolu, ale za to ma 96,7 oktan, czyli prawie, że 97. 

czyli z deszczu pod rynnę :facepalm:

za chwilę się okaże, że jednak Vpower 95 to najbardziej optymalny  XD

Edytowane przez AdaSch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, lolo.lolo napisał(a):

 

Generalnie szkoda, że nie ma u nas (jeszcze) wyboru między PB95 E5 a E10. Powodem takiej sytuacji nie mogą być dyrektywy EU skoro na zachodzie Europy są dwie odmiany PB95. Rynek nie znosi próżni, więc może w przyszłości...
Pytanie tylko czy do tego czasu tankowanie benzyny PB98 będzie bezpieczne do silników, które od początku jeździły na PB95. U mnie jest wolnossący EJ204 (Forek SH) z przebiegiem 200kk i dalej mam wątpliwości czy tankowanie PB98 na dłuższą metę nie zaszkodzi silnikowi i układowi paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Buuubaru napisał(a):

mam wątpliwości czy tankowanie PB98 na dłuższą metę nie zaszkodzi silnikowi i układowi paliwa.

Czemu 98 E5 miałoby zaszkodzić w jakikolwiek sposób ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Jumpman napisał(a):

Czemu 98 E5 miałoby zaszkodzić w jakikolwiek sposób ?

Nie wiem, nie jestem znawcą tematu stąd moje wątpliwości. Szukam alternatywy do paliwa E10, więc jeśli masz jakieś doświadczenie z przesiadki z PB95 na PB98 to proszę podziel się. Wolę tutaj zaczerpnąć wiedzy i ewentualnie z opracowań naukowych niż od "specjalistów" z youtube'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...