Jump to content

Opony w Foresterze 2 a Dynamika


Recommended Posts

22 minuty temu, Tomek Kraft napisał:

Jak to jest z dynamika w Foresterze 2 przy większych oponach?

To jak auto sobie poradzi z większymi i cięższymi kołami zależy od: przełożeń w dyferencjałach, charakterystyki skrzyni biegów oraz jej przełożeń, mocy silnika.

Trwałość zależy od wytrzymałości elementów napędu. Ważne, że pytasz użytkowników, ale jeszcze lepiej przejechać się samemu takim autem, zwłaszcza, że tu producent nie przewidział większych kół, wobec tego skrzynia biegów i komputer sterujący skrzynia i jednostką napędową nie dowie się o tym przez zmianę ustawień.

Różnice muszą być i będą, czy kierownikowi pasują - kwestia subiektywna.

Edited by mechanik
Link to post
Share on other sites
Jak to jest z dynamika w Foresterze 2 przy większych oponach? Bardzo go zmuli przy powiedzmy 215/70r16?
Takie raczej nie wejdą, 215/65/16 to raczej maks.
Właśnie zmieniłem koła z zimówek na męskie 215/75/15 Genaral Grabber, przycierają przy skręcie o nadkola przy progach z przodu, auto zmuliło, ale w 2,5 XT mocy nie brakuje.
Toyo Open Country AT plus w rozmiarze 215/65/16 to idealne rozwiązanie na asfalt i bezdroża, są ciche na asfalcie a i w terenie super dają radę.

Taptane Tapatalkiem

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jak masz chec i ochote to pobaw sie na ponizszej stronie (sam jej do konca nie rozgryzlem)

 

https://bndtechsource.wixsite.com/home/tire-data-calculator

 

znajdziesz tam o ile pamietam wysokosc kola, szerokosc i powierzchnie styku przy zadanym cisnieniu. Od tych parametrow tez zalezy jaki opor ma samochod. 
 

pzdr

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
13 minut temu, wujaszek_misza napisał:

Jak masz chec i ochote to pobaw sie na ponizszej stronie (sam jej do konca nie rozgryzlem)

 

https://bndtechsource.wixsite.com/home/tire-data-calculator

 

znajdziesz tam o ile pamietam wysokosc kola, szerokosc i powierzchnie styku przy zadanym cisnieniu. Od tych parametrow tez zalezy jaki opor ma samochod. 
 

pzdr

W Foresterach zmiana kół na większe nie idzie w parze ze zmianą przełożenia głównego oraz softu skrzyni. Dlatego auto musi się męczyć.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

To i ja dorzucę czy grosze. Mam przedlifta 125 km, jeździł na zwykłych sezonowkach w rozmiarze 205/75 r15. Jeździł jak jeździł, szału nie było. W sierpniu założyłem całosezonowe geolandary 215/70 r15 i było czuć dużo większy opór. Wolniej się napędzał, czuć było masę opony. Teraz po tych kilku miesiącach albo opona się ułożyła albo ja się przyzwyczaiłem bo zmniejszyło się odczucie oporu. Mocy w tym silniku za mało ale opony dają radę i idzie się przyzwyczaić

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@mechanik dlatego uwazam warto rozwazyc obok podniesienia opony zmniejszenie jej szerokosci. Wtedy powierzchnia styku pozostaje zblizona do pierwotnej, tak wiec nawet w terenie auto bedzie mialo lzej jak przy szerszej. Takie moje teoretyzowanie laika, ale pasjonata ;)

Link to post
Share on other sites
@mechanik dlatego uwazam warto rozwazyc obok podniesienia opony zmniejszenie jej szerokosci. Wtedy powierzchnia styku pozostaje zblizona do pierwotnej, tak wiec nawet w terenie auto bedzie mialo lzej jak przy szerszej. Takie moje teoretyzowanie laika, ale pasjonata 
Teoretycznie tak, ale w terenie węższa opona szybciej się zakopuje. Odczuwalny spadek mocy bardziej związany jest z masą kół które trzeba rozpędzić, niż z powierzchnią styku z nawierzchnią.
Zmiana opon na większe i cięższe niestety odbije się na spadku osiągów, jak i na wzroście spalania.

Taptane Tapatalkiem

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, wujaszek_misza napisał:

@mechanik dlatego uwazam warto rozwazyc obok podniesienia opony zmniejszenie jej szerokosci. Wtedy powierzchnia styku pozostaje zblizona do pierwotnej, tak wiec nawet w terenie auto bedzie mialo lzej jak przy szerszej. Takie moje teoretyzowanie laika, ale pasjonata ;)

Spadek mocy jest związany ze wzrostem średnicy opony i jak pisze wyżej Kolega Koziołek, ze wzrostem masy opony. Opona węższa (jak w rowerze dla porównania) stawia mniejszy opór ale znaczenie jest marginalne. Zwiększenie średnicy i jego negatywne efekty można porównać do założenia większej tarczy na szlifierkę kątową - utrata mocy, możliwość zmielenia przekładni pod obciążeniem. Negatywne skutki zmiany opon na większe niweluje zmiana przełożenia głównego (w dyferencjałach) update softu w skrzyni biegów (jeśli producent przewidział taką opcję). Oczywiście można iść na kompromis - niewielka zmiana średnicy, będzie łatwiej zaakceptować, jednak w terenie niewiele pomoże.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, wujaszek_misza napisał:

co sadzicie o MTkach w forku

Jak wyżej wszystko napisane. Z tym że MT mają zbyt duże rozmiary więc opisany problem będzie jeszcze bardziej dotkliwy i wcześniej czy później doprowadzi do uszkodzeń i przedwczesnego zużycia.

Ponadto M/T mniej wybaczają - jednym słowem lepiej aby koło zabuksowało niż ukręcić wał czy zniszczyć dyferencjał.

Inna sprawa, to czy auto nadaje się do eksploatacji w takich warunkach na jakie przewidziano M/T. 

Edited by mechanik
Link to post
Share on other sites
W dniu 20.11.2020 o 14:41, Tomek Kraft napisał:

Jak to jest z dynamika w Foresterze 2 przy większych oponach? Bardzo go zmuli przy powiedzmy 215/70r16?

 

Tak jak pisał @koziolek taka Ci nie wejdzie. Miałem w poprzednim SG 2,0 15-kę na profilu 70 i zmieniłem na 215/65/16. Różnic w mocy nie było, uważam, że to opcja idealna i kompromis wizualno/trakcyjny dla wolnego ssaka.

Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, koziolek napisał:

Zmiana opon na większe i cięższe niestety odbije się na spadku osiągów, jak i na wzroście spalania.

Taptane Tapatalkiem
 

Potwierdzam. Jeżdżę na 225/55/17 i spalanie jest tragiczne a przyspieszenie - trzeba mocniej depnąć zeby uzyskac to samo co na mniejszych kołach.

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, rutra80 napisał:

2.0 N/A ma reduktor więc mniejszy moment/większą prędkość większej opony można nim nieco zniwelować.

Trzeba zmienić przełożenie główne, będzie silniejszy i na reduktorze i bez. Poza tym reduktorze nie będziesz jeździł non stop.

Link to post
Share on other sites

Do sg wchodzą 215/70/16. Podrzucam link do artykułu, są 3 częsci, całkiem ciekawy.  Przy okazji ja mam 2.0 125km i zmieniłem z 205/70/15 na 215/65/16 i praktycznie nic nie odczułem po zmianie.  

https://expeditionportal.com/a-budget-overlander-forester-part-i-capability/

 

image.thumb.png.d77d0142a62c96baf1c3ab7f97f31ac8.png

 

 

Edited by matmat
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...