Skocz do zawartości

Nowy akumulator do Outback 2.5i MY15


cool_kuba

Rekomendowane odpowiedzi

Akumulator w moim Outback 2.5i MY15 zaczął niedawno zawodzić po około tygodniowym postoju. Nie jest wyładowany do końca jednak nie kręci rozrusznikiem.

Zmierzyłem prąd po wyłączeniu silnika i jeśli auto nie wykrywa klucza to jest to ~35mA co wydaje się w normie jednak podczas tych pomiarów zauważyłem że napięcie  na akumulatorze spada bardzo szybko z 12.6V do 12V wystarczy poczekać kilka godzin. Myślę że mogłem sam doprowadzić do tego stanu rzeczy niechcący włączając lampkę na noc czego akumulatory EFB podobno nie znoszą.

 

Chciałem się dowiedzieć czy są jakieś przeciwwskazania do użycia zwykłego akumulatora i kwasowo ołowiowego zamiast EFB jeśli zawsze wyłączam system start-stop?

 

Pytałem się w sklepie i mi powiedzieli że jak było EFB to muszę kupić EFB, ale nie umieli wytłumaczyć dlaczego. Z lektury internetu wynika że EFB powinna wytrzymać większą ilość cyklów ładowania natomiast jest bardziej wrażliwa na rozładowanie do 0 i oczywiście droższa.

 

Czy macie jakiś opinie na temat Varta Blue Dynamic E24 12V 70 Ah?

 

Na zdjęciu bateria którą dostarczył producent:

batterySubaru.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, cool_kuba napisał:

Czy macie jakiś opinie na temat Varta Blue Dynamic E24 12V 70 Ah?

 

Bierz, nie zawiedziesz się. Używałem Varty Silver (9 lat). Zmieniłem choć jeszcze działał bez zarzutu. A Varta Blue to jeszcze lepszy model. Ogólnie solidne akumulatory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, cool_kuba napisał:

No właśnie zastanawiam się czemu sprzedawcy chcą koniecznie wcisnąć EFB czy wynika to tylko z wyższego zarobku czy są jakieś techniczne różnice w sposobie ładowania.

Skoro się pytasz to znaczy, że się nie znasz, a skoro się nie znasz to mniej problemów sprawisz w przyszłości mają akumulator będący zgodny w 100% ze specyfikacją auta. Wedle producentów akumulatory EFB szybciej się ładują niż standardowe, mają lepsze parametry pracy przy częściowym rozładowaniu, zaleca się w autach z bogatym wyposażeniem elektrycznym (nie tylko start/stop). Decyzję podejmujesz sam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coś tam w internecie czytałem i dowiedziałem się że jedyne co się stanie to system start stop rzadziej będzie wyłączał silnik. Miałem nadzieje że ktoś podzieli się swoją wiedzą lub doświadczeniami.

@aflinta według ciebie w aucie z "bogatym wyposażeniem elektrycznym" alternator nie jest w stanie dostarczyć wystarczającej ilości prądu w czasie jazdy?

 

Co będzie stanowiło "bogate wyposażenie elektryczne"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, cool_kuba napisał:

 

@aflinta według ciebie w aucie z "bogatym wyposażeniem elektrycznym" alternator nie jest w stanie dostarczyć wystarczającej ilości prądu w czasie jazdy?

 

Co będzie stanowiło "bogate wyposażenie elektryczne"?

Podgrzewanie foteli, dobra instalacja audio - te rzeczy potrafią nieco pociągnąć. Podczas pracy silnika w teorii powinien dawać radę, szczególnie podczas jazdy, nie wiem natomiast jak efektywnie pracuje podczas mielenia silnikiem na obrotach jałowych. Według mnie powinien dawać radę, ale czy po włączeniu świateł, grzania foteli, dmuchawy z odmrażaniem na szybę jeszcze daje... To nie sprawdzałem - w legacy nie mam takiego wypasu a w XV nie sprawdzałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, aflinta napisał:

Według mnie powinien dawać radę, ale czy po włączeniu świateł, grzania foteli, dmuchawy z odmrażaniem na szybę jeszcze daje... To nie sprawdzałem

 

Z własnego doświadczenia, zwykły da radę ... nawet z zapasem. Sam mam w aucie instalację audio opartą o 4-kanałowy wzmacniacz FOCAL-a (dodatkowe obciążenie kilkuset watów) ... grzanie tego i tamtego ;) A w zimie auto nie miało lekko. Ten "zwykły" akumulator Varty, tak jak pisałem, wymieniłem po 9 latach, choć działał bez zarzutu do końca. W międzyczasie nie było z nim żadnych problemów. Dodam, że fabrycznie montowanego Panasonica wymieniłem po 2 latach. Po prostu "zdechł", co ciekawe w sierpniu :facepalm:

Edytowane przez subleo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurczę, gdyby nie odwrotne położenie biegunów to jest na rynku niedroga Centra EFB CL604 - dodatni kabel nie sięgnie. Z droższych znalazłem Banner EFB 565 16 ASIA i Yuasa YBX7014.

Zwykły w porównaniu do EFB to ok. 1/3 rozruchów: https://www.rotronicsbms.com/battery-tips/what-you-need-to-know-about-efbs-enhanced-flooded-batteries/

Oczywiście producent akumulatorów zaleca tylko wymianą EFB na EFB: https://www.akumulator.pl/sites/default/files/katalog_centra_interaktywny.pdf 

Edytowane przez TOMA52
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dzięki @TOMA52 jeszcze akumulatora nie kupiłem po prostu jak auto postoi dłużej to odpalam z Lipola :D

Raczej nie chce kombinować z ciągnięciem kabli do przeciwnych biegunów.

Co do EFB to wyczytałem że wytrzymują więcej rozruchów ale z drugiej strony przypadkowe rozładowanie do 0 jest dla nich dużo bardziej zabójcze niż zwykłych. Mój akumulator zniszczyło właśnie przypadkowe rozładowanie ponieważ start stop zawsze wyłączam a auto ma dopiero 45k.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobno jest też Centra CL605 z lewym plusem, ale nie widziałem jej w katalogu Centry (notabene ten dostępny w sieci ma kilka lat), a na Allegro na aukcjach z CL605 na zdjęciach jest CL604 - więc nie wiem, czy w ogóle istnieje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli mnie pamięć nie myli to EFB poza większą wytrzymałością na cykle start-stop ma także inną konstrukcję i charakterystykę ładowania (niższe napięcie regeneracyjne), a co za tym idzie instalacja w aucie może go inaczej traktować.

Zwykły aku może tam pracować w dużo gorszych warunkach. Jeżeli chcesz podjąć świadomie taką decyzję to poczytaj sobie trochę na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja np. zauważam (mam ładowarkę USB do gniazda zapalniczki z cyfrowym woltomierzem), że warunki są nawet lepsze, to znaczy, w pewnych sytuacjach napięcie ładowania jest np. 12.7 - 13.3 V, ale nie jestem pewien, czy wynika to z chęci oszczędzania akumulatora (niższy prąd ładowania), czy środowiska (niższe obciążenie alternatora).

 

Edit: to co zaobserwowałem to po prostu najwyraźniej okresowe odłączanie ładowania, np. podczas przyspieszania lub na postoju. Przy hamowaniu silnikiem załącza się z powrotem. Jak odłącza to napięcie spada po prostu do napięcia akumulatora pod obciążeniem, czyli na światłach nawet do 12.1 V. Więc na pewno nie chodzi tu o oszczędzanie akumulatora, a jedynie środowiska. 

Edytowane przez TOMA52
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informację o wytrzymałości zwykłego akumulatora na głębokie rozładowanie w przeciwieństwie do EFB znalazłem tutaj:

https://www.blog-norauto.pl/rodzaje-akumulatorow-samochodowych-jaki-akumulator-wybrac/

Quote

Zalety akumulatora SLA: odporność na głębokie rozładowanie oraz możliwość pełnego przywrócenia pierwotnych parametrów poprzez ponowne naładowanie „pustego” akumulatora.

Quote

Wady akumulatorów EFB/AFB/ECM: brak odporności na głębokie rozładowania, co obniża ich sprawność.

 

Jestem prawie pewien że w przeciągu następnych kilku lat użytkowania auta ktoś znów zostawi włączone światło które rozładuje akumulator do 0 a start stop zawsze wyłączam bo mnie denerwuje. Dlatego też myślę o zakupie zwykłej baterii zamiast EFB.

@ozarek jakie materiały byś polecił na temat charakterystyki ładowania? W samochodzie mam przejściówkę 12V->USB która wyświetla napięcie i widzę tam głównie 14.4V po dłuższej jeździe napięcie to się obniża ale muszę sprawdzić do jakiej wartości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja porobiłem parę eksperymentów. U mnie problemy (a może ich nie mam, tylko się na siłę doszukuję) wzięły się z zakupu auta demo. Produkcja 2017, I rejestracja listopad 2018, zakup marzec 2019 z przebiegiem 3500 km.

Akumulator ma korki, więc zmierzyłem gęstość elektrolitu - wyszła na czerwonym polu 1.18, przy naładowanym akumulatorze.

Tester w ASO pokazał ponad 80% sprawności, ale był ustawiony na "standardowy" akumulator. 

Chiński tester Autool z Aliexpress w ustawieniu "Regular" także pokazywał ponad 80%, ale w ustawieniu "EFB" już tylko 52% i "Replace".

Wykonałem w sumie około 48h godzin ładowania (najdłuższe 27 godzin) napięciem ok. 16V i prądem poniżej 1A. Obecnie Autool pokazuje w trybie EFB 63% sprawności, a elektrolit podskoczył do 1.26. Jak będę miał kilka dni bez auta w planach to jeszcze pomęczę go kilka godzin. 

 

No niby jest ten dobry akumulator Centry do OBK w ich katalogu webowym:

image.thumb.png.44f69350181c9200291814e60dccd516.png

 

520 EN = ok. 571 CCA (https://attachments.priuschat.com/attachment-files/2015/09/94760_EN_CCA.pdf ), OEM ma 620 CCA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłem baterie Varta Blue Dynamic E24. I muszę powiedzieć że BMS zaczął trochę świrować i napięcie oscylowało pomiędzy 14.4V a 12.2V przy jeździe. Z EFB napięcie nie spadało poniżej 12.5V. Więc nie polecam takiej wymiany komuś kto chce po prostu jeździć.

 

Ja jestem bardzo zadowolony ponieważ po przeszukaniu Amerykańskich forów znalazłem informację ze to właśnie BMS jest odpowiedzialny za szybkie zużycie baterii ponieważ stara się on ładować baterię tylko przy małym obciążeniu silnika co gwałtownie zwiększa liczbę cyklów ładowania. Czyli jak przyśpieszasz albo stoisz w korku to wyłącza alternator a włącza go jak tylko puścisz nogę z gazu albo jak napięcie spadnie poniżej jakiegoś progu.

Najlepsze jest to że nasi bracia z za oceanu wyczaili jak łatwo dezaktywować system rozładowywania baterii. Wystarczy rozłączyć przewód czarny z czerwonym paskiem poprowadzony z ECM do Alternatora. U mnie w Subaru Outback 2015 najłatwiej było zapchać pin 3 wtyczki na alternatorze taśmą izolacyjną. Po kilku próbach operacja się powiodła ponieważ i teraz podczas jazdy widzę stałe napięcie ~14.3V.

 

@TOMA52 może spróbuj czy rozłączenie tego kabla nie pomoże najnowszy BMS Subaru po prostu nie utrzymuje pełnego naładowania baterii co tłumaczyło by Twoje pomiary.

 

chargingSystem.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W niektórych markach podczas wymiany akumulatora należy wprogramować jego parametry, np takim narzedziem: https://www.yuasa.co.uk/info/technical/yu-fit-configuration-tool/

 

Niestety nie w Subaru, więc pozostaje albo Twoja metoda, albo aku o zbliżonych parametrów do OEM, albo pogodzenie się z koniecznością częstszej wymiany.

 

Przy okazji: https://youtu.be/mUwUrYwTjTQ 

film, dlaczego nie ładować aku alternatorem, oczywiście głęboko rozładowanego, np po odpaleniu z kabli, lub bardzo długim postoju.

Edytowane przez TOMA52
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dam znać jeśli metoda unieszkodliwienia BMS amerykanów będzie powodować jakieś problemy przy eksploracji. Na razie monitoruje napięcie w gnieździe 12V i widzę ładne stałe ~14.3V zamiast skoków pomiędzy 12.xV(alternator wyłączony) a 14.3V(alternator włączony)

Zapomniałem napisać w poprzednim poście że jeśli chcecie przetestować czy wasz samochód obciąża tak akumulator to po pierwsze wymaga to przynajmniej 5 minut ciągłej jazdy po uruchomieniu silnika oraz ważne jest żeby robić test bez włączonych dodatkowych odbiorników prądów (Mojemu Subaru wentylacja i radio nie przeszkadzało w wyłączaniu alternatora ale światła mijania/postojowe, podgrzewanie foteli już może zneutralizować BMS).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.05.2019 o 22:59, cool_kuba napisał:

i napięcie oscylowało pomiędzy 14.4V a 12.2V przy jeździe. Z EFB napięcie nie spadało poniżej 12.5V.

 

Poobserwowałem trochę napięcie podczas jazdy - czymś takim:
image.png.71bebea8caf5a8dec33c912865921167.png

Napięcie nie oscyluje, tylko po prostu spada - np. podczas postoju (z włączonym silnikiem), bo wyłączane jest ładowanie. Więc z 14.3 spada w kilka sekund do napięcia akumulatora. A pod obciążeniem - np. na światłach, mój zużyty lekko EFB potrafi spaść do 12.1 V. Tak więc po prostu Twoja Varta pod obciążeniem traciła więcej niż stary EFB, najwyraźniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@TOMA52 Dokładnie tak samo sprawdzałem napięcie podczas jazdy i zauważyłem że u mnie alternator może zostać wyłączony również podczas jazdy co czasem powoduje wyłączenie kamerki samochodowej która ma ustawiony próg odcięcia na 12.4V.

Zablokowanie sygnału od ECM do Alternatora powoduje naprawia te oscylacje co powinno pozwolić na normalny żywot nawet zwykłego akumulatora. (po prostu sterownik nie ma jak wyłączyć alternatora)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawe jest to o czym piszecie. Odcięcie ładowania na wolnych obrotach, to ja pamiętam  tylko z jednego modelu samochodu - Fiata 126p wyposażonego w archaiczną prądnicę.

Czy dobrze rozumiem, że nawet jak akumulator nie jest w pełni naładowany, to ten „mądry” układ w pewnych sytuacjach odłącza ładowanie? Jeśli tak, to chyba tajemnica padających akumulatorów została rozwiązana.

Ktoś potrafi wyjaśnić, jaki cel przyświecał konstruktorom? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...