Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, Christoph napisał(a):

nie potrzebuje stu kart i aplikacji,

 

Dobra dobra:

- a hot doga Pan chce?

- a aplikacje Orlen Pan ma?  Z aplikacją będzie taniej.

- a ma pan naszą kartę na punkty?

- polecę ciasteczko

- a może kawka na drogę 

 

Nie taki diabeł straszny. Mam tylko kartę ShellRecharge. Działa mi na wszystkich słupkach AC w Holandii i ma roaming na największych sieciach DC w Europie w tym IONITY i Greenway. Żadnych abonamentów. Faktura zbiorcza z ładowań raz w miesiącu 

 

 

 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, ketivv napisał(a):

ale trzeba mieć apkę ;) 

 

Na nowych ładowarkach V4 nie trzeba. Akceptują płatność kartą, czy tam telefonem. 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, ketivv napisał(a):

na tych dwóch pozycjach mam tez znaczne "oszczędności" ;)

 

Niby tankujesz szybciej niż ładujesz, ale jak doliczysz czas stania w kolejce do kasy + obowiązkowy czas wysłuchania tej całej litanii, to wychodzi czasowo podobnie. 

 

Moja żona wozi dzieciaki do/ze szkoły. Volvo przynajmniej raz w tygodniu była na stacji tankować. Ostatnio właśnie zauważyła że nie pamięta kiedy była ostatnio na stacji (ani nawet na ładowarce DC) bo zawsze ładuje się przy okazji w domu czy na zakupach. Z ładowarek DC korzystamy w zasadzie tylko w trasie. 

Edytowane przez matros1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, matros1 napisał(a):

Niby tankujesz szybciej niż ładujesz, ale jak doliczysz czas stania w kolejce do kasy + obowiązkowy czas wysłuchania tej całej litanii, to wychodzi czasowo podobnie. 

Skanuję kod na dystrybutorze i w kilka sekund finalizuję płatność - szybciej niż bym do kasy doszedł, nie wspominając o ewentualnej kolejce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, matros1 napisał(a):

Na nowych ładowarkach V4 nie trzeba. Akceptują płatność kartą, czy tam telefonem. 

 

to ogólnie chyba jest wymóg EU żeby nowe miały już terminale płatnicze

 

widziałem ostatnio GreenWay wymieniony ze starej chyba 30 albo 50 kW na nową 140kW i już ma terminal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, ketivv napisał(a):

Tesla, wiem nie lubisz 

To jakiś żart?

To mój stary ICE ma 7 sek. :OO: i V max 230 km/h.

 

Podsumowując: wolny, bez wycieraczek, z autopilotem na Holenderską autostradę. :yahoo:

tesla.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, aflinta napisał(a):

Skanuję kod na dystrybutorze i w kilka sekund finalizuję płatność

I robisz to na każdej jednej stacji czy konkretnej marki? No i zakładam że robisz to aplikacją? 

 

Na ładowarce Tesli czy Fastned  nie muszę wyciągać telefonu z kieszeni. Wszystko działa Plug&Charge. IONITY też już to oferuje. Parujesz kartę kredytową raz i już. 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, matros1 napisał(a):

Moja żona wozi dzieciaki do/ze szkoły. Volvo przynajmniej raz w tygodniu była na stacji tankować. Ostatnio właśnie zauważyła że nie pamięta kiedy była ostatnio na stacji (ani nawet na ładowarce DC) bo zawsze ładuje się przy okazji w domu czy na zakupach. Z ładowarek DC korzystamy w zasadzie tylko w trasie. 

 

dokładnie, patrząc przez pryzmat np. całego roku powiedzmy 10 min tankowania tygodniowo * 50 tygodni to 8 h 20 min powiedzmy, że w jakiś sposób oddaje się to w trasie 

 

mnie się zdarza w długiej trasie zjechać na wolniejszą ładowarkę, żeby się chwilę przespać ;)

stąd znam np. chorwackiego Elen (HEP) gdzie prąd kosztuje podobnie jak na Tesli gdzie albo mam w mieście idę na zakupy albo zjadę kawałek z trasy c.a. godzinę ładowania podusia, kocyk i spanko 

bo na Tesli V3 czy Ionity to nie pośpisz 

 

 

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Jaca68 napisał(a):

mój stary ICE ma 7 sek

1. Ile razy udało Ci się takie przyspieszenie osiągnąć? 

2. Ile razy skorzystałeś w pełni z tego przyspieszenia w warunkach ruchu ulicznego (włączanie się do ruchu, start ze świateł) 

 

18 minut temu, Jaca68 napisał(a):

Podsumowując: wolny

 

Co wg Ciebie byłoby szybkie? 

 

 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, matros1 napisał(a):

1. Ile razy udało Ci się takie przyspieszenie osiągnąć? 

2. Ile razy skorzystałeś z tego przyspieszenia w warunkach ruchu ulicznego (włączanie się do ruchu, start ze świateł) 

 

dla mnie to dwie najatrakcyjniejsze cechy dobrego BEV - responsywność

mówiąc to nie tyle mam na myśli start 0-100 bo to jest żadnym wyzwaniem, co raczej szybkość reakcji całego układu auta na polecenia i tego zdecydowanie używam każdego dnia a po przesiadce do ICE jakby auto "umierało"

dlatego po przejażdżce Audi RS3 Performance 1 of 300 (piękne auto, szybkie, zwarte) jakaś specjalna seria po zwykłych drogach, tak trochę bez emocji 

jadąc TM3 LR moja ma funkcje Boost ja nic nie muszę robić, żeby przejść z trybu zwykłego auto do dobrego przyśpieszenia wyprzedzając TIR-a a zanim wspominany RS3 się zbierze to w zwykłym ruchu ja już kończę manewr 

 

albo porównywanie przyśpieszenia 0-100 wiadomo zabawa ale jaka procedura startu itp.

dajesz prąd i jedziesz poniżej 4 s do 100 bez emocji tylko to nie o to chodzi 

 

 @matros1 tak swoją drogą to chwilę temu wklejałem taki YT gdzie chłopak zrobił karta z TMS Plaid 

swoja drogą jakby tak zrobił takiego karta w TM3 Performance starszej, odelżyć, skrócić, walić szkło z dachów, szybm fotele out, dobry zawais, stara Performance miała jakiś większe zaciski hamulcowe - mogło by wyjść ciekawe auto na tor 

 

edit: nic nowego nie wymyśliłem 

https://www.thedrive.com/news/tesla-model-3-go-kart-is-an-electric-deathtrap-thatll-do-0-60-in-2-4-seconds

 

ale baza mogłaby być fajna ;)

 

Edytowane przez ketivv
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, ketivv napisał(a):

dla mnie to dwie najatrakcyjniejsze cechy dobrego BEV - responsywność

 

Problem w tym że ktoś kto BEV nigdy nie jeździł tego nie zrozumie. Porównywanie papierowych osiągów ICE z BEV mija się z celem. 

Ktoś powie że 6 sek do 100 w Tesli RWD to przeciętny wynik. Na papierze faktycznie. Jednak w rzeczywistym zastosowaniu to jedno z szybszych aut jakim miałem okazję jeździć w ruchu ulicznym, a trochę mocnego sprzętu się przez moje ręce przewinęło. 

Śmiem twierdzić że taki BEV z osiągami na poziomie 8 sek do 100 będzie w normalnym ruchu ulicznym szybszy niż moja Meganka, która na papierze jest szybsza. 

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, matros1 napisał(a):

robisz to na każdej jednej stacji czy konkretnej marki? No i zakładam że robisz to aplikacją? 

No wiadomo, że aplikacja, że każda stacja ma coś swojego. Nie ma tu magicznych styków do komunikacji auta z dystrybutorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, aflinta napisał(a):

Nie ma tu magicznych styków do komunikacji auta z dystrybutorem

 

jest, raczej to jest QR kod podobnie jak w przypadku ładowarek do BEV

 

jest to nic innego jak podanie unikalnego kodu elementu wykonawczego w tym wypadku dystrybutora paliwa czy prądu do aplikacji która komunikuje się z serwerem operatora gdzie są dane 

Screenshot2024-03-0119_54_13.png.8fea0bcca0ba69f7e4a66e667945c7b6.png

ze zdjęcia @Christoph tu jest taki unikalny numer w standardzie 

 

proces jest o tyle inny, że zabezpieczenie płatności następuję przed a nie po procesie "tankowania" bo ładowarki często są "stand alone"

 

forma identyfikacji może być różna, można wskazać ręcznie w apce, może to być RFID, może to być skan QR kodu, może być pełna autonomia jak w Tesli czy może to być też płatność karą "on site"

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, aflinta napisał(a):

No wiadomo, że aplikacja, że każda stacja ma coś swojego. Nie ma tu magicznych styków do komunikacji auta z dystrybutorem

 

I o to mi chodzi, że tankowanie samochodu wcale nie jest takie proste i łatwe: 

- bez aplikacji

- bez kart

- bez różnej ceny za paliwo jak masz kartę/aplikację

- bez innej aplikacji/karty na każdej stacji

- bez kolejek bo ktoś hot doga kupuje albo lotto puszcza

- E10 czy E5 

- diesel letni czy zimowy

- a jest AdBlue na stacji czy nie ma

- itd. itp. 

 

Różnica jest taka, że tankowanie jest czynnością którą już doskonale znamy i wydaje się nam to wszystko „normalne”.

Tymczasem te same/podobne czynności na ładowarce nagle są przeszkodą. A prawda jest taka że to kwestia przyzwyczajenia i po kilku ładowaniach mamy temat obcykany i wiemy co i jak. Tak jak nie tankujemy na każdej stacji (bo cena, bo hot dogów nie ma, bo nie będę wspierał zachodnich koncernów), tak samo nie ładujemy się wszędzie. Korzystamy głównie z ulubionej sieci a tylko w razie potrzeby skorzystamy z ładowarki po 100 EUR za godzinę. Podobnie jak tankuję na codzień na stacji za 1.9 EUR/ltr ale zdarzy mi się zatrzymać i zatankować za 2.2 EUR/ltr jak jadę akurat autostradą. 

 

Ba, proces ładowania może być prostszy od tankownia samochodu. Bo z Plug&Charge nie trzeba kart, aplikacji, niczego poza sparowaniem jednorazowo karty kredytowej z kontem.

 

 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, ketivv napisał(a):

jest, raczej to jest QR kod podobnie jak w przypadku ładowarek do BEV

Chyba o czym innym piszemy:

13 minut temu, matros1 napisał(a):

Bo z Plug&Charge nie trzeba kart, aplikacji, niczego poza sparowaniem jednorazowo karty kredytowej z kontem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, matros1 napisał(a):

Korzystamy głównie z ulubionej sieci a tylko w razie potrzeby skorzystamy z ładowarki po 100 EUR za godzinę

 

która de facto aż tak droga by nie była

96 EUR/h jeśli stacja byłaby np. 240 kW to w 16 minut można wrzucić np. do TM3 LR 38 kWh

to by było 25,6 EUR / 38 kWh = 0,68 EUR/kWh dostarczone, co daje jakies 0,71 EUR/kWh w baterii

nie tak drogo 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pare slow wyjasnienia: 

Nie podoba mi sie Tesla, ale zazdraszczam i podziwiam to, jak caly ten kram funkcjonuje. I rozumiem coraz bardziej, dlaczego tak wielu decyduje sie na Tesle, jako BEV - bo calosc dziala znacznie lepiej niz te cale europejskie biadolenie - robimy cos, ale efektow nie widac.  

 

Tak, jestem rozczarowany - nie myslalem, ze trzeba sie doktoryzowac z taryf ladowania i miec tytul inzyniera elektryka. 
 

Przerazilo mnie dzisiaj to ladowanie. Ma byc prosto, zeby czlowiek podjechal, podlaczyl, zaladowal. 
 

Co do plug&charge: 

 

Ja w moim spalinowym mercedesie mam nawet taka opcje, ze auto (po zwiazaniu z karta kredytowa) samo placi za paliwo na stacji i za platne parkingi, jesli taka stacja ma taka technike i jesli parkingi miejskie rowniez to obsluguja. 
 

IMG_6583.thumb.png.f5430ef9289b864629c7c7ce62654d67.png

 

Jestem w stanie wyszukac takiej stacji na trasie - wystarczy kliknac w te ikonki:

Parking, Stacja Paliw. 
 

Dodatkowo moge sobie odfiltrowac te stacje, ktore preferuje lub unikam: 

 

IMG_6584.thumb.png.d2326775a165b97f33157bf2c0fcb09a.png
 

A z parkowaniem wyglada to tak: 

Po zaakceptowaniu karty, danych pojazdu - podjezdzam na parking, naciskam na vignete i auto jest oplacone: 
 

IMG_0204.thumb.png.8a5257c56f16d03a9a80245f124fb2d8.png

 

 

Czy to takie trudne? 
 

- - - 

 

W Austrii na peryferiach sa stacje 24 h samoobslugowe - zawsze zadaszone i z mozliwoscia platnosci karta, niektore maja automaty na przyjmowanie gotowki, lub chip lub karte lojalnosciowa. 
 

Np. Eni/Agip, Avanti, Avia, Genol/Lagerhaus, Turmöl (przejety przez Orlen). Zazwyczaj bardzo dobra cena, swieze paliwo i bezproblemowe tankowanie. 
 

Podjezdzam, tankuje w max. 2-3 Minuty, pobieram rachunek, nie ma pieprz… o promocjach, hot-dogach i ciasteczkach w promocji. Zważywszy na to, ze bak spokojnie wystarczy na 900-1200 km, 2-3 Minuty w trasie nie sa zadna strata, a o pare centow miedzy stacjami nawet nie warto sie przejmowac. 
 

Np. Jet - mozna placic albo w sklepie, albo bezposrednio z dystrybutora - karta EC wystarczy. 

Edytowane przez Christoph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Christoph napisał(a):

Turmöl (przejety przez Orlen)

 

2 minuty temu, Christoph napisał(a):

nie ma pieprz… o promocjach, hot-dogach i ciasteczkach w promocji.

 

to będzie ;)

 

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Christoph napisał(a):

Podjezdzam, tankuje w max. 2-3 Minuty, pobieram rachunek, nie ma pieprz… o promocjach, hot-dogach i ciasteczkach w promocji. Zważywszy na to, ze bak spokojnie wystarczy na 900-1200 km, 2-3 Minuty w trasie nie sa zadna strata, a o pare centow miedzy stacjami nawet nie warto sie przejmowac.

 

I to jest największa różnica. Czas potrzebny na ładowanie/tankowanie. 

 

Musisz jednak wziąć jedną rzecz pod uwagę. Aktualnie patrzysz trochę przez pryzmat mojego wcześniej wspomnianego cotygodniowego tankowania. Myślisz, kurcze będę musiał kwitnąć na ładowarce raz w tygodniu przez 0.5-1.0h i się ładować (może nawet dwa razy w tygodniu bo zasięgu może jest mniej). 

A wygląda to tak że ładujesz się przy okazji w domu, centrum handlowym, pracy i stacji żadnych nie odwiedzasz przez większość czasu. 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.03.2024 o 19:59, ketivv napisał(a):

jest to nic innego jak podanie unikalnego kodu elementu wykonawczego w tym wypadku dystrybutora paliwa czy prądu do aplikacji która komunikuje się z serwerem operatora gdzie są dane 

Screenshot2024-03-0119_54_13.png.8fea0bcca0ba69f7e4a66e667945c7b6.png

ze zdjęcia @Christoph tu jest taki unikalny numer w standardzie 

 

proces jest o tyle inny, że zabezpieczenie płatności następuję przed a nie po procesie "tankowania" bo ładowarki często są "stand alone"

 

forma identyfikacji może być różna, można wskazać ręcznie w apce, może to być RFID, może to być skan QR kodu, może być pełna autonomia jak w Tesli czy może to być też płatność karą "on site"


Ta stacja miala: 

150 kW - za €95,99 / h - tu wymagana byla autoryzacja banku i podanie emaila dla rachunku - zeskanowanie kodu przekierowalo mnie bezposrednio do strony platnosci. 

 

Oraz: 

drugi kabel z 50 kW - kod QR

 

oraz gniazdko AC 11/22kW - gdzie moglbym rowniez podladowac - kod QR, 

 

Ale po zeskanowaniu tych dwoch ostatnich zazadal jeszcze ode mnie jakiegos kodu i zdebialem. Nie mam pojecia, o co biega. 
 

A mialo byc prosto. 

Edytowane przez Christoph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, matros1 napisał(a):

 

I to jest największa różnica. Czas potrzebny na ładowanie/tankowanie. 

 

Musisz jednak wziąć jedną rzecz pod uwagę. Aktualnie patrzysz trochę przez pryzmat mojego wcześniej wspomnianego cotygodniowego tankowania. Myślisz, kurcze będę musiał kwitnąć na ładowarce raz w tygodniu przez 0.5-1.0h i się ładować. 

A wygląda to tak że ładujesz się przy okazji w domu, centrum handlowym, pracy i stacji żadnych nie odwiedzasz przez większość czasu. 


To troche tak jakby, zamiast sie do porzadku odlac calkowicie, ciagle chodzic z rozpietym rozporkiem i wyciagnieta fujara i tu troche podlac, i tu troche podlac, i tu jeszcze troche :OO:

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Christoph napisał(a):

To troche tak jakby, zamiast sie do porzadku odlac calkowicie, ciagle chodzic z rozpietym rozporkiem i wyciagnieta fujara i tu troche podlac, i tu troche podlac, i tu jeszcze troche :OO:

 

Podobno z wiekiem problemy z prostatą czekają każdego z nas :P Trzeba się przyzwyczaić. 

Edytowane przez matros1
  • Super! 1
  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...