Skocz do zawartości

Za przyśpieszenie auta odpowiada....


Milek

Rekomendowane odpowiedzi

no wlasnie co? Glownie maxymalny moment obrotowy czy moc?

Wezmy za przyklad Avensisa w dieslu 180PS i 400Nm oraz.... moja kosiarke, ktora ma 190Nm i jest tylko o ok.150kg lzejsza. Osiagi sa zdecydowanie po stronie Hondy, ktora setke osiaga po ok. 7.0sekundach (po porzadnym dotarciu zapewne 0.1-0.2s szybciej) Avensis idzie w 8.3s

Co byloby gdyby wsadzic jakiegos steryda do Hondy i waga bylaby wyrownana?

Oczywiscie nie bez znaczenia jest fakt, ze mam dosyc krotka skrzynie. Duzo osob twierdzi, ze najwazniejszy jest wlasnie "Nm". Jak to z tym w koncu jest :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 141
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

no wlasnie co? Glownie maxymalny moment obrotowy czy moc?

OMG, znowu :-|

 

w skrocie mowiac - tak, wazny jest moment, ale wazne jest zeby osiagac go przy najwiekszych obrotach :-)

 

Zreszta niech sie biegli w mowie i pismie wypowiedza... temat walkowany tysiace razy i na pms i tutaj, i na sr, i w ogole wszedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wlasnie co? Glownie maxymalny moment obrotowy czy moc?

 

Ani jedno, ani drugie.

 

Za przyspieszenie odpowiedzialny jest moment na kołach, a ten to moment silnika pomnożony przez przełożenia skrzyni biegów oraz przełożenie główne (oczywiście minus jakieś tam straty po drodze, ale zakładamy, że w obu przypadkach są takie same).

 

A ponieważ silnik benzynowy pracuje przy większych obrotach niż ropniak, to ma większe przełożenia, więc jeżeli weźmiemy diesla i benzynę o takim samym momencie, to na kołach benzyna będzie miała większy moment, właśnie z powodu przemnożenia przez większe przełożenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za przyspieszenie odpowiedzialny jest moment na kołach,

dokładnie rzecz biorąc to siła (a raczej jej przebieg w czasie) na styku koła z nawierzchnią

 

ta siła wynika albo z mocy siła=moc/prędkość (ale nie maksymalnej tylko takiej jaka jest przy danych obrotach - straty w układzie przeniesienia napędu)

albo z momentu obrotowego na kołach i wielkości koła siła=moment/promień koła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie rzecz biorąc to siła (a raczej jej przebieg w czasie) na styku koła z nawierzchnią

 

A ta siła wnika bezpośrednio z momentu który na te koło działa.

 

Oczywiście przy różnych średnicach kół będzie ona inna (różne ramie), ale dla uproszczenia pisałem o przypadku, kiedy koła mają jednakową średnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a=F/m=P/(m*v)

a-przyspieszenie

P-moc

m-masa

v-prędkość

 

i gdzie tu widzisz przełożenie :twisted: :wink:

 

może się kręcić nawet do 1000 obr/min, ale jak będzie miał 250 KM to zeżre 200 KM auto (przy tych samych oporach ruchu i masie)

 

moc mówi więcej niż moment o osiągach samochodu, bo nie trzeba uwzględniać przełożenia :

- skrzyni biegów

- przekładni głównej i zwolnic :wink:

- średnicy kół

 

a jeszcze więcej mówi stosunek mocy do masy ( czyli ile mamy KM/kg)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a=F/m=P/(m*v)

a-przyspieszenie

P-moc

m-masa

v-prędkość

 

Mówimy o tym samym. Moc i moment to wielkości z sobą związane i dające się wzajemnie wyliczyć posiadając drugą wartość. No i obroty.

 

i gdzie tu widzisz przełożenie :twisted: :wink:

 

może się kręcić nawet do 1000 obr/min, ale jak będzie miał 250 KM to zeżre 200 KM auto (przy tych samych oporach ruchu i masie)

 

Oczywiście że tak. Tyle, że wynika to czegoś zupełnie innego niż sugerujesz.

Bo moc to moment razy obroty (podzielone przez pewien współczynnik), więc wyobrażasz sobie, jaki moment będzie miał silnik osiągający 250 KM przy 1000 obr/min?

 

Bedzie miał przy tych obrotach 1750 Nm.....

 

A mając tak wolno obrotowy silnik (o gigantycznym momencie) można pozwolić sobie na duuużo dłuższą przekładnię, a i tak moment na kołach będzie większy niż silnika 200 KM przy 8000 obr/min.

 

Przełożenie to podstawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczyna się następny wątek (gratuluję milek) "o wyższości".

Wszystko co prawdą na torach wyścigowych i trasach rajdowych jest, nie zawsze sprawdza się na Al. Jerozolimskich. Zarówno kolega Diesel, jak i kolega WRX toczą się tam z prędkością obrotową 2000 - 3000 (w końcu kieszeń nie jest bez dna). Jak ten pierwszy wciśnie gaz, to się wpasuje w sąsiedni pas (jadący szybciej) bez problemu, w drugim przypadku, poczeka - i albo mu ktoś wyprostuje bagażnik, albo mu się uda....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie przedpotopowy, proszę nie mieszać ogólnej filozofii prozaicznego przemieszczania się samochodem z wyższą fizyką odpowiedzialną za ruch ciał niebieskich... eeee.... chciałem powiedzieć wiśniowych! :twisted:

 

:mrgreen:

Aleeeeż ja się w wiśniowe dyskusje nie wtrancam.

Chyba, że mi żyłka cierpliwości nie wydoli...

:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mając tak wolno obrotowy silnik (o gigantycznym momencie) można pozwolić sobie na duuużo dłuższą przekładnię, a i tak moment na kołach będzie większy niż silnika 200 KM przy 8000 obr/min.

 

albo na duuużo większe koła :lol:

 

nie ma to jak się "spierać" mając dokładnie to samo zdanie :mrgreen:

chciałem tylko pokazać, że można siłe "na asfalcie " wyliczyć albo z mocy albo z momentu :idea:

a jeżeli liczymy z mocy to nie trzeba tak bardzo zwracać uwagi na przełożenie (w tym wielkość koła :wink: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczyna się następny wątek (gratuluję milek) "o wyższości".

 

I znowu mi sie oberwalo :neutral: Nie zalapalem jednak... wyzszosci czego nad czym? benzyny nad dieslem czy hondy nad Avensisem? ;) Jak pewnie pamietasz jezdzilem do tej pory klekocikiem i mam wielki sentyment do aut wysokopreznych, ktore potrafia byc i szybkie i malo palic, jednak nie jest to TO, co tygryski lubia najbardziej

 

Jarmaj z Kasztanem - ale namieszaliscie mi w glowie :shock: ale jak to dobrze posluchac madrzejszego :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczyna się następny wątek (gratuluję milek) "o wyższości".

 

I znowu mi sie oberwalo :neutral: Nie zalapalem jednak... wyzszosci czego nad czym? benzyny nad dieslem czy hondy nad Avensisem? ;) Jak pewnie pamietasz jezdzilem do tej pory klekocikiem i mam wielki sentyment do aut wysokopreznych, ktore potrafia byc i szybkie i malo palic, jednak nie jest to TO, co tygryski lubia najbardziej

 

Jarmaj z Kasztanem - ale namieszaliscie mi w glowie :shock: ale jak to dobrze posluchac madrzejszego :mrgreen:

Milek! ja Cię podziwiam momentami...

Np w tekście :

Jarmaj z Kasztanem - ale namieszaliscie mi w glowie :shock: ale jak to dobrze posluchac madrzejszego :mrgreen:

To kogo podziwiasz i kto jest mądrzejszy? Oni się jednakowoż nieco różnili w poglądach...

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma to jak się "spierać" mając dokładnie to samo zdanie :mrgreen:

 

Może i takie samo, ale inaczej je artykułujemy, a to już wystarczajacy powód! :razz:

 

a jeżeli liczymy z mocy to nie trzeba tak bardzo zwracać uwagi na przełożenie (w tym wielkość koła :wink: )

 

Oczywiście, że należy zwracać!

Przecież można zmieniając przełożenia spowodować bardzo znaczne zmiany parametrów samochodów z takim samym silnikiem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gal, jeździłem sobie po mieście wczoraj i dzisiaj takim autem innej marki niż Subaru, 2.0 i turbo. Trochę tam tych KM ma, i Nm też i zastanawiam się gdzie mi znajdziesz diesla który wygra nawet z 2 tys rpm, bo naprawde ciągnie przeokrutnie, a kiedy jemu się skończy bieg to ja jeszcze nie dojde do zakresu gdzie najlepiej ciągnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...