Skocz do zawartości

Subaru Outback [BS] (MY15=>MY20)


atom75

Rekomendowane odpowiedzi

27 minut temu, bardzozlymisio napisał:

Dlatego twierdze, że CVT bez centralnego dyfra a ze sprzęgłem wielopłytkowym sterowanym elektronicznie działa gorzej/wolniej on manuala z mechanizmem różnicowym i wiskozą. 

Działa inaczej. Ostatnio jeździłem CVT po zmrożonej kopalni piasku.... w ręcznej skrzyni nawet z reduktorem byłaby to szarpanina i smród palonego sprzęgła. CVT szedł jak czołg.

 

4 minuty temu, bardzozlymisio napisał:

OBK z manualem rusza z postoju w warunkach pogorszonej przyczepności lepiej/szybciej/bez laga niż OBK z CVT. O tym jest rozmowa. 

Jeździłem rok temu w zimie chwilę OBK i naprawdę jedyne opóźnienie jakie mi ewentualnie przychodzi na myśl to ze sprzęgła hydrokinetycznego, ale nie z tego, że napęd jest rozłączony itp. Może czas leczy rany ;)

A może to kwestia samego porównania turbodiesla i wolnossącej benzyny? Turbo jednak szło mocno z dołu co w połączeniu z ręczną skrzynią musiała dawać kopa w plecy. Nowszy OBK z benzyną robi to zdecydowanie dostojniej... ale czy wolniej?

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, aflinta napisał:

A może to kwestia samego porównania turbodiesla i wolnossącej benzyny? Turbo jednak szło mocno z dołu co w połączeniu z ręczną skrzynią musiała dawać kopa w plecy. Nowszy OBK z benzyną robi to zdecydowanie dostojniej... ale czy wolniej?

 

Nie to nie to. Dobijam tym autem do 70k km i już dawno przywykłem do odmiennej dynamiki. 

Chodzi o sam moment - pierwsza sekundę od momentu wciśnięcia pedału przyspieszenia. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, bardzozlymisio napisał:

Zlituj się człowieku. Nie mówię, że się da. 

 

Obiektywnie i subiektywnie OBK z manualem rusza z postoju w warunkach pogorszonej przyczepności lepiej/szybciej/bez laga niż OBK z CVT. O tym jest rozmowa. 

A zmiana środka ciężkości, podniesienie przodu auta nie ma w tym ćwiczeniu zupełnie znaczenia, bo dla obu samochodów jest identyczne. 

 

Przepraszam...jedynie sugerowałem....że pomimo, jak twierdzisz manualem lepiej/szybciej się rusza przy pogorszonej przyczepności to CVT nadrobi to  w kolejnej fazie przyspieszania.

Szanuję Twoje zdanie...ale nie mogę dać wiary, że warunki dla obu samochodów są/były identyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, bardzozlymisio napisał:

Chodzi o sam moment

 

szczerze mowiac nie zauwazylem laga na sniegu czy blocie

dla jasnosci, jak bedziesz we wroclawiu to daj wczesniej znac na priv

porownasz moj diesel z cvt ze swoja benzyna i temat zostanie wyjasniony, chyba ze nowe cvt jest znaczaco rozne od my14

 

tapatalked

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie. Udało mi się nagrać szybki filmik z moim OBK w roli głównej. 

 

Oto jakie są moje spostrzeżenia:

 

1. Ruszanie na wprost nie jest problemem nigdy. Na asfalcie czy na śniegu, but w podłogę - auto równo rusza z miejsca, ESP mruga wesoło, ale nie spowalnia jazdy odczuwalnie. Wskazówka obrotomierza jednostajnie wędruje po skali. (Próby 2 i 4 na filmie). 

 

2. Ruszanie z kołami lekko skręconymi. Po dodaniu gazu, auto rusza, słychać, czuć i widać na filmie uślizg koła. ESP mruga, wyraźnie słychać pracę klocków hamulcowych. Auto zostaje zdławione, obrotomierz zatrzymuje się na około 2.5k obr/min. Dopiero po 1-2 sekundach auto rusza do przodu, z normalnym dla siebie przyspieszeniem. 

 

Nie zanotowałem takich objawów w OBD 2.0 MT. Jeśli ktoś chce wykonać podobne test innym 2.5 czy dieslem z CVT lub MT - byłoby fajnie porównać. 

 

Dlaczego mnie to zastanowiło, bo wyjeżdżając od teściowej właśnie tak mi auto zdławiło i pomyślałem, że gdybym się próbował wpasować przed autobus, to miałbym go juz w bagażniku. 

 

Jeżdżąc MT od tej samej teściowej przez 150.000km mi to do głowy nie przyszło. 

 

Filmik można obejrzeć tutaj:

 

P.S. przepraszam, że auto było brudne, ale dziś w Wawie była pogoda demotywująca do sportów wodnych. 

 

 

 

 

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w MY15 da radę zmienić infotainment na taki aby obsługiwał Apple Car Play ?

Wałkuje ten temat od trzech lat i póki co bez skutku... Miałem nadzieję, że przy aktualizacji softu coś dodadzą. Rok temu miałem wymienianą gwarancyjnie stację multimedialną, zapytałem, czy mogą wmontować stację z MY17, które właśnie przyjechały do dilera- okazało się, że już wtyki i kable są inne i „niedasię”. Zresztą nic by to nie dało- MY17 też nie ma Carplaya...
Rozmawiałem ze znajomym, który zna się w temacie i powiedział, że może mi wgrać inny soft z nawigacją google i carplayem ale to najlepiej po gwarancji. Z tego co patrzył to stacja ma wystarczające parametry, żeby zainstalować Carplaya. Warto tutaj dodać, że w USA była nawet petycja z forum Outbacków, która została olana...Tak czy siak wkurza mnie niemiłosiernie fakt, że kumpel w służbowym Superbie ma carplaya, a ja w moim wymarzonym OBK mogę o tym pomarzyć.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, bardzozlymisio napisał:

Ruszanie z kołami lekko skręconymi. Po dodaniu gazu, auto rusza, słychać, czuć i widać na filmie uślizg koła.

To normalne...przy zmniejszonej trakcji....

możesz  napisać jakie masz opony w tej chwili na kołach?

 

 

Tutaj...nieco w innej skali ....ale słychać co się dzieje z oponami przy skręconych kołach

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Xawery1939 napisał:

To normalne...przy zmniejszonej trakcji...

 

A ty znowu wrzucasz ni w 5 ni w 9 jakiś filmik o RS6, którego konstrukcja napędu nieco różni się od OBK, o ile mi wiadomo. Za chwile zaczniesz wrzucać filmik ze zblokowanymi Patrolami, że im się na zakrętach koła ślizgają i że to normalne. 

 

Jeszcze raz powtórzę jest duża różnica pomiędzy zachowaniem w OBK CVT i MT.

 

Zakładam, że nie miałeś ani poprzedniego OBK MT ani obecnego CVT i nie masz jak ich porównać. Każdy twój kolejny post coraz bardziej odbiega od tematu. 

Opony nie mają tu większego znaczenia - to samo dzieje się i na letnich, i na zimowych. 

 

Napiszę raz jeszcze - tym razem ostatni, licząc naiwnie, że to do ciebie dotrze: napęd z CVT i MT działają inaczej w OBK '11 i '16 -  o tym jest ta rozmowa. 

A to, co twoim zdaniem jest normalne, jest inaczej normalne w MT, a inaczej w CVT. 

 

 

 

Edytowane przez bardzozlymisio
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie...

no mam...w kolekcji...takie autko z CVT...ale to Legacy 3,6....i z doświadczenia daleki jestem od szafowania gazem....tak żeby kontrolka VDCS mi świeciła....gdy tego nie chcę....

a jeśli przy ruszaniu ten system zaczyna ingerować w parametry jazdy to znaczy, że to ja nie ogarniam możliwości pojazdu....a nie odwrotnie

W filmie nie chodzi...o różnice napędów....patrz tylko 2:20-2:25 i posłuchaj dźwięku od skręconych kół ....jak pracuje bieżnik opon....na śliskiej posadzce przemysłowej.. a na odprostowanych gumy nie słychać

To samo jest u Ciebie przy skręconych kołach ....i jeśli piszesz, że opony nie mają znaczenia...to nie mam więcej pytań....dla mnie dobór opon jest kluczowym...elementem

Od siebie tylko dodam...z moich codziennych spostrzeżeń... dla mnie Subaru Legacy, WRX świetnie się prowadzą ...i nie należy im w tym przeszkadzać

 

Edytowane przez Xawery1939
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli porównania między OBK manual a cvt, zgodnie z tym czego się spodziewałem nie masz. Natomiast to co ogarniasz, a czego nie, niespecjalnie ma związek z przedmiotem rozważań.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, bardzozlymisio napisał:

Czyli porównania między OBK manual a cvt, zgodnie z tym czego się spodziewałem nie masz. Natomiast to co ogarniasz, a czego nie, niespecjalnie ma związek z przedmiotem rozważań.

aleś mi pojechał po rajtach :D...no OBK nie....za to jeździłem 10 lat Legacami z MT :D.....

Gdybym był malkontentem i ignorantem...zapewne też bym nie widział związku....nie pojmując, że na skręconych kołach pojazd  ruszając ma gorszą trakcję...względem jazdy na wprost....i  że w aucie z CVT nie czuje się, w identyczny sposób..... mocy i momentu obrotowego jak w aucie z MT

No ale co ja tam wiem....jestem tylko zadowolonym i szczęśliwym użytkownikiem pojazdów marki Subaru :yahoo:

 

ps Taka mała uszczypliwość....kup sobie czołg...nie będziesz miał uślizgu jednego koła ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Xawery1939 napisał:

ps Taka mała uszczypliwość....kup sobie czołg...nie będziesz miał uślizgu jednego koła ;)

prostszy bedzie zakup Subaru z wiskozą. :D

Temat był już kiedyś poruszany. Napędy  haldexo-podobne mogą tak się zachowywać- ale przecież to w niczym nie przeszkadza

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Karas napisał:

Napędy  haldexo-podobne

Haldex swoje pierwsze sprzęgło wprowadził do sprzedaży w 1998 roku, Subaru z automatem i sprzęgłem wielopłytkowym jest w sprzedaży chyba nieco dłużej. Z tego co znalazłem to haldex nawet tego nie wymyślił w całości tylko odkupił patent od jakiegoś kierowcy rajdowego.

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, aflinta napisał:

Haldex swoje pierwsze sprzęgło wprowadził do sprzedaży w 1998 roku, Subaru z automatem i sprzęgłem wielopłytkowym jest w sprzedaży chyba nieco dłużej. Z tego co znalazłem to haldex nawet tego nie wymyślił w całości tylko odkupił patent od jakiegoś kierowcy rajdowego.

dzx za info  .Osobiście uważam ze akurat  haldexo podobnosc to zaleta nie wada. Dzięki "mądrej" elektronice lepiej radzi sobie w terenie, lepiej radzi sobie na śniegu,  jest bardziej  ekonomicznie  tzn.gdzie nie  trzeba tam nie zaprzęga niepotrzebnie momentu na  tylną oś, dzięki elektronice może współpracować z EyeSight  mega zaleta.. Imo same plusy nowoczesny napęd. A że nie zawsze jest w stanie spiąć obie osie podczas ruszania  i tylna "dołącza się" parę nanosekund później  nie widzę w tym żadnego problemu. patrząc na ofertę Subaru , można dojść do wniosku ze Subaru odchodzi od  sprzęgła wisko tycznego  Levorg, FXT, IMreza, XV,  manual został już tylko SBD którego zaraz nie będzie i forku wolnossaku. STI niedługo też zniknie. pamiętajcie że naped  symetryczny to nie jest  określenie na napęd   z wiskozą czy na napęd rozdzielający moment równo na obie osie ! Wielu o tym chyba zapomina i traktuje haldexo podobnosc jako obrazę zupełnie nieotrzebnie :)

tak  dla przypomnienia co  to jest SAWD

https://www.subaru.pl/tech-symmetricalawd.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Karas napisał:

Subaru odchodzi od  sprzęgła wisko tycznego

To trochę uproszczenie, bo wiskoza w Subaru jest stosowana w zupełnie innym celu niż w Fiacie Panda :) (a STI z DCCD jej nie ma wcale). Niemniej z punktu widzenia trakcji to sytuację idealną mamy wtedy gdy każde koło ma swój silnik i nie potrzebujemy żadnych mechanizmów rozdzielających moment obrotowy/moc. Nieco gorzej ze sterowaniem i dużą masą resorowaną jak silnik jest w kole -  ale wszystko jest do ogarnięcia. Cena... czy ktoś wspominał o cenie? :D

26 minut temu, Karas napisał:

A że nie zawsze jest w stanie spiąć obie osie podczas ruszania  i tylna "dołącza się" parę nanosekund później  nie widzę w tym żadnego problemu.

 Tylko, że podobno wstępne spięcie w CVT (przynajmniej dla nowego XV) to 60:40 - znaczy on już jest spięty zanim zostanie naciśnięty pedał gazu, czyli nic nie dołącza, potem reguluje siłę spięcia wraz ze zmieniającymi się warunkami. . 

 

30 minut temu, Karas napisał:

manual został już tylko SBD którego zaraz nie będzie i forku wolnossaku.

EyeSight wyklucza skrzynię ręczną, a Subaru dąży do zwiększenia bezpieczeństwa, więc tam gdzie nie ma bezwzględnej presji cenowej to ręcznej skrzyni nie zobaczymy raczej. 

 

32 minuty temu, Karas napisał:

traktuje haldexo podobnosc jako obrazę zupełnie nieotrzebnie :)

To podam na przykładzie odkurzacza, to tak jakby zamiast electroluksopodobność* mówić zelmeropdobność.... ;)

 

*oczywiście nie mam wiedzy czy Subaru czy może ktoś inny zastosował pierwszy sprzęgło wielopłytkowe do napędu 4x4. 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, aflinta napisał:

To podam na przykładzie odkurzacza, to tak jakby zamiast electroluksopodobność* mówić zelmeropdobność.... ;)

no  nie rozumiemy się. :) taki system przenoszenia napędu tzn. sprzegło wielopłytkowe sterowne hydrauliką  opatentowane jest przez haldex dlatego potocznie tez tak się go nazywa i system ten  stosowany jest w  wielu markach .Jaką nazwę na ten typ napędu stosuje Subaru tego nie wiem. Na pewno nie  jest to SAWD bo raz jeszcze wklejam SAWD to  https://www.subaru.pl/tech-symmetricalawd.html  inaczej SAWD to  konfiguracja napędu a nie sposób jego realizacji

Edytowane przez Karas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przynajmniej wczesniej Subaru nazywalo to jako "active torque split"

 

https://www.subaru-global.com/technology/performance/drivetrain_awd.html

 

Active torque split AWD

An AWD system developed exclusively for 4-speed automatic transmission, E-4AT (with manual mode) and Lineartronic models to maximise the reliable driving performance of AWD models under any driving conditions. The Lineartronic CVT (Continuous Variable Transmission) uses a chain instead of a belt—allowing a greater span of overall ratios for improved performance and efficiency as well as a faster response to throttle input. The active torque-split AWD system usually distributes torque 60:40 front and rear, however sensors constantly monitor the vehicle's condition in areas such as changes in grip of the front and rear tyres or vehicle speed. The electronically controlled MP-T (Multi Plate Transfer) adjusts torque distribution to the front and rear tyres in real-time to suit driving conditions, as well as the transmission and driver inputs. This further increases the stability of the AWD system to deliver a safe and agile driving experience.

 

The active torque-split AWD system usually distributes torque 60:40 front and rear, however sensors constantly monitor the vehicle's condition in areas such as changes in grip of the front and rear tyres or vehicle speed. - zgaduje, ze w okreslonych warunkach (np. jazda na tempomacie po suchej nawierzchni) auto moze de facto byc FWD... ekonomia paliwa i takie tam rzeczy

Edytowane przez eddie_gt4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, eddie_gt4 napisał:

The active torque-split AWD system usually distributes torque 60:40 front and rear, however sensors constantly monitor the vehicle's condition in areas such as changes in grip of the front and rear tyres or vehicle speed.

.....usually

https://forum.subaru.pl/topic/46608-subaru-xv/?page=17

W dniu 22.03.2012 o 08:25, Dyrekcja napisał:

Nie. Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem wynosi 1200 kg.

Brak jest dokładnych danych. W/g rozmów z inżynierami FHI zasadniczo ok 60:40 ( zmienne w zależnosci od warunków ).

 

Pozdrowienia

 

8 godzin temu, aflinta napisał:

znaczy on już jest spięty zanim zostanie naciśnięty pedał gazu,

Powyższe ...tylko to potwierdza....a opóźnienie w reakcji może pochodzić od  hydrokinetycznego sprzęgła  ...lub "spięcia" na linii kierowca vs CVT ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Karas napisał:

Na pewno nie  jest to SAWD bo raz jeszcze wklejam SAWD to  https://www.subaru.pl/tech-symmetricalawd.html  inaczej SAWD to  konfiguracja napędu a nie sposób jego realizacji

Ale ja ani słowem o SAWD nie pisałem :blink:

 

Godzinę temu, Karas napisał:

taki system przenoszenia napędu tzn. sprzegło wielopłytkowe sterowne hydrauliką  opatentowane jest przez haldex

Jedno z takich rozwiązań, to co ma Haldex jest nieco inne niż to co znajduje się w Subaru. Ogólnie Active Torque Split AWD jest w Subaru obecny od 1987 roku, kiedy to pojawił się w Subaru XT. Wtedy Haldex jeszcze nawet nie myślał o nabyciu patentu na tego typu rozwiązanie. Mi chodzi jedynie o to, że haldeksopodobność sugeruje, że to Haldex był pierwszy a reszta go naśladuje, a to nie jest prawdą. 

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
3 godziny temu, eddie_gt4 napisał:

zgaduje, ze w okreslonych warunkach (np. jazda na tempomacie po suchej nawierzchni) auto moze de facto byc FWD.

Niestety ... źle zgadywane :) W warunkach stabilnych ( np. jazda na tempomacie po suchej nawierzchni ) mamy inicjalny rozdział momentu, czyli właśnie 60:40.

 

Pozdrowienia 

Edytowane przez Dyrekcja
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Dyrekcja napisał:

Niestety ... źle zgadywane :) W warunkach stabilnych ( np. jazda na tempomacie po suchej nawierzchni ) mamy inicjalny rozdział momentu, czyli właśnie 60:40.

 

Pozdrowienia 

 

Mozliwe... wnioskowalem z tego, jak sie zachowuje FXT podczas jazdy w roznych warunkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Dyrekcja napisał:

Niestety ... źle zgadywane :) W warunkach stabilnych ( np. jazda na tempomacie po suchej nawierzchni ) mamy inicjalny rozdział momentu, czyli właśnie 60:40.

 

Pozdrowienia 

A ile może być maksymalnie na przód w pewnych określonych warunkach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
10 minut temu, eddie_gt4 napisał:

 

Mozliwe... wnioskowalem z tego, jak sie zachowuje FXT podczas jazdy w roznych warunkach

Pewne :) FXT ma tak samo.

Gdy się np. przy 140 wjeżdża na drodze szybkiego ruchu na płat śniegu i ... nic się nie dzieje, to nie jest to ( przy włączonym tempomacie ) zasługa kierowcy, lecz napędu ( normalnie oczywiście w tak zmiennych warunkach wyłączam tempomat, lecz i takie "testy" sobie robiłem ). Co ciekawe - przy tak zmiennych warunkach FXT jest bardziej stabilny od Spec B A/T ( to wynika z tego, że Spec B ma więcej momentu na tylnych kołach ).

 

 

4 minuty temu, Zoetrope napisał:

A ile może być maksymalnie na przód w pewnych określonych warunkach?

Gdy tył będzie na śliskim, czy w czasie testu na rolkach, to prawie 100% ( prawie, bo nawet na rolkach jakaś reszta oporu występuję).

Podobnie gdy odwrócimy sytuację, to prawie 100% będzie przekazane na tył .

 

Pozdrowienia

Edytowane przez Dyrekcja
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, aflinta napisał:

A XT zmienia się w FWD na autostradzie? Przecież w zasadzie to taka sama skrzynia jak w OBK czy XV. 

 

w FXT MY'04 (AT) ta "przednionapedowosc" byla bardziej odczuwalna, w FXT MY'16 czasami tez wyczywam podobne zachowania... ale moge sie mylic, nie jestem zawodowym testerem aut

 

jakby tam nie bylo, na naped w obecnym FXT nei narzekam, jeszcze ani razu nas nie zawiodl

 

chociaz chetnie bym porownal swego Forka do FXT z rynku US, gdzie jest obecny torque-vectoring

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...