only4free Opublikowano 1 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2013 Nie znalazłem konkretnego takiego wątku na forum to pozwolę sobie zapytać o jedną kwestią. Jaki wpływ (dokładnie) ma temperatura zewnętrzna, zasysana przez dolot i nadmuchiwana na IC na moc/moment i ich przebieg. Dla uproszczenia dajmy wykres na hamowni, ciśnienie powietrza takie samo, wilgotność również. Jeśli przy temp. 0st C mieliśmy 300KM/500nm to co będzie przy ... 20 st. C ? Będę wdzięczny za fizycznie uzasadnione odpowiedzi. THX Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vince_snd Opublikowano 2 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 Też mnie to ciekawi, jednak obawiam się że jednoznacznie dokładnie nie da się na to pytanie odpowiedzieć. Jedno jest pewne, jak jest upal, stanie w korku, auto później jest wyraźnie słabsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saszynski Opublikowano 2 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 im cieplej tym bardziej rozrzedzone powietrze. optymalna czy nawet najlepsza temperatura dla turbo to 0-4*C. jak to sie ma w praktyce? jedz na hamownie i sprawdz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
only4free Opublikowano 2 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 No właśnie, temat nie jest łatwy a nie dysponuję hamownią do porównania, bo i od zimy setup się zmienił. Może coś w przybliżeniu, rząd wartości ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cybel Opublikowano 2 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 Kiedyś coś carfit wspominał,że wzrost temperatury powietrza o 10 stopni w dolocie,to strata mocy ok.15-20KM. Co do Nm pewnie też straty podobne lub ciut większe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
carfit Opublikowano 2 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 Kiedyś coś carfit wspominał,że wzrost temperatury powietrza o 10 stopni w dolocie,to strata mocy ok.15-20KM. Co do Nm pewnie też straty podobne lub ciut większe. Jest nawet gdzieś wątek w nielegalu , z profi pomiarami , rozpiętość jest ogromna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
only4free Opublikowano 2 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 @@carfit, dałbyś radę znaleźć ten wątek, bo za cholerkę nie mogę odszukać :/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
EL-Marcin Opublikowano 2 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 zasada jest prosta - im gęstrze (czyli chłodniejsze) powietrze, tym więcej ma tlenu w jednostce objętości, więc może spalić więcej paliwa. Jest to prawdą i dla silników wolnossących i doładowanych. Wczoraj jechałem Audi z Łodzi do Wawy, temperatura na zewnątrz była +14*C i średnie spalanie na autostradzie: 5l/100, wracałem gdy było +25*C (i z dodatkową osobą na pokładzie) i spanie 5,7 l/100 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cybel Opublikowano 2 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2013 @@EL-Marcin w dużym uproszczeniu,aczkolwiek logicznie rzecz ujmując,drugim zdaniem zaprzeczyłeś tezie postawionej w pierwszym. @@only4free chyba ten wątek miał na myśli carfit. http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/53131-prawdziwe-hamowanie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
EL-Marcin Opublikowano 3 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2013 @@EL-Marcin w dużym uproszczeniu,aczkolwiek logicznie rzecz ujmując,drugim zdaniem zaprzeczyłeś tezie postawionej w pierwszym. Dlaczego? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cybel Opublikowano 3 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2013 temperatura na zewnątrz była +14*C i średnie spalanie na autostradzie: 5l/100, wracałem gdy było +25*C (i z dodatkową osobą na pokładzie) i spanie 5,7 l/100 Zgodnie z tą tezą im gęstrze (czyli chłodniejsze) powietrze, tym więcej ma tlenu w jednostce objętości, więc może spalić więcej paliwa. Powinno być na odwrót,czyli im cieplej tym zużycie paliwa mniejsze. Co oczywiście,taką prawdą nie jest. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
orlen Opublikowano 6 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2013 temperatura na zewnątrz była +14*C i średnie spalanie na autostradzie: 5l/100, wracałem gdy było +25*C (i z dodatkową osobą na pokładzie) i spanie 5,7 l/100 Zgodnie z tą tezą im gęstrze (czyli chłodniejsze) powietrze, tym więcej ma tlenu w jednostce objętości, więc może spalić więcej paliwa. Powinno być na odwrót,czyli im cieplej tym zużycie paliwa mniejsze. Co oczywiście,taką prawdą nie jest. teorię trzeba trochę przebudować bo nie chodzi o te, że dzięki większej ilości tlenu na jednostkę objętości jesteśmy w stanie spalić więcej paliwa tylko, że z tej samej jednostki mieszanki uzyskamy więcej energii przy niższej temperaturze. Em-marcin jako, że nie zaznaczył zadnej roznicy w tempie jazdy (prędkość, dynamika) zakładam że jechał obydwa odcinki podobnymi prędkościami w związku z czym, przy rzadszym (cieplejszym) powietrzu musiał zużyć więcej paliwa - mieszanka jest mniej wydajna/ kaloryczna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
only4free Opublikowano 6 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2013 Bardzo pomocne porady Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyrTyr Opublikowano 7 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2013 teorię trzeba trochę przebudować bo nie chodzi o te, że dzięki większej ilości tlenu na jednostkę objętości jesteśmy w stanie spalić więcej paliwa tylko, że z tej samej jednostki mieszanki uzyskamy więcej energii przy niższej temperaturze. A co z pryncypem silnika spalinowego? Niska temperatura = mala sprawnosc? - i niech strzelaja uszczelki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
orlen Opublikowano 7 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2013 teorię trzeba trochę przebudować bo nie chodzi o te, że dzięki większej ilości tlenu na jednostkę objętości jesteśmy w stanie spalić więcej paliwa tylko, że z tej samej jednostki mieszanki uzyskamy więcej energii przy niższej temperaturze. A co z pryncypem silnika spalinowego? Niska temperatura = mala sprawnosc? - i niech strzelaja uszczelki oczywiscie wzrost wydajnosci ma swoją granicę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tamer9 Opublikowano 7 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2013 Wpływ warunków otoczenia na moc silnika opisują normy pomiaru mocy. Posłużę się przykładem niemieckiej normy DIN 70020, chyba najpopularniejszej w Europie. CFDIN=(p0/p)*(T/T0)0,5 CFDIN – współczynnik korekcyjny P0 – ciśnienie atmosferyczne referencyjne (1,01325 bar) P – ciśnienie atmosferyczne T0 – temperatura otoczenia referencyjna (293 K) T – temperatura otoczenia Od razu widać oczywiste zależności: - wzrost temperatury powietrza = spadek mocy (bo CF rośnie, czyli zmierzoną moc musimy powiększyć, by uzyskać wartość w warunkach referencyjnych) - wzrost ciśnienia powietrza = wzrost mocy Jak widać, różnica ciśnienia ma większy wpływ, niż różnica temperatury. Norma DIN, nie uwzględnia wpływu wilgotności. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
orlen Opublikowano 7 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2013 Wpływ warunków otoczenia na moc silnika opisują normy pomiaru mocy. Posłużę się przykładem niemieckiej normy DIN 70020, chyba najpopularniejszej w Europie. CFDIN=(p0/p)*(T/T0)0,5 CFDIN – współczynnik korekcyjny P0 – ciśnienie atmosferyczne referencyjne (1,01325 bar) P – ciśnienie atmosferyczne T0 – temperatura otoczenia referencyjna (293 K) T – temperatura otoczenia Od razu widać oczywiste zależności: - wzrost temperatury powietrza = spadek mocy (bo CF rośnie, czyli zmierzoną moc musimy powiększyć, by uzyskać wartość w warunkach referencyjnych) - wzrost ciśnienia powietrza = wzrost mocy Jak widać, różnica ciśnienia ma większy wpływ, niż różnica temperatury. Norma DIN, nie uwzględnia wpływu wilgotności. upraszczając czynniki, które powodują ze w danej j. powietrza znajdzie się więcej tlenu wpływają dodatnio na moc silnika Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
only4free Opublikowano 8 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2013 Wpływ warunków otoczenia na moc silnika opisują normy pomiaru mocy. Posłużę się przykładem niemieckiej normy DIN 70020, chyba najpopularniejszej w Europie. CFDIN=(p0/p)*(T/T0)0,5 CFDIN – współczynnik korekcyjny P0 – ciśnienie atmosferyczne referencyjne (1,01325 bar) P – ciśnienie atmosferyczne T0 – temperatura otoczenia referencyjna (293 K) T – temperatura otoczenia Od razu widać oczywiste zależności: - wzrost temperatury powietrza = spadek mocy (bo CF rośnie, czyli zmierzoną moc musimy powiększyć, by uzyskać wartość w warunkach referencyjnych) - wzrost ciśnienia powietrza = wzrost mocy Jak widać, różnica ciśnienia ma większy wpływ, niż różnica temperatury. Norma DIN, nie uwzględnia wpływu wilgotności. W takim razie jak dojść, mająć już paramert CFDIN do rzeczywistej mocy ? dajmy na to wyszło nam że CF jest równe 0,366 dla mocy 300 KM Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rutra80 Opublikowano 9 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2013 Krótko mówiąc trzeba przeprowadzić się w jakąś depresję przy kole nadbiegunowym, takie turbo dla biednych, coś jak reduktor Co do różnić w spalaniu 0,7l/100km to dajcie spokój, ja swoim cherlawym forkiem potrafię kilkulitrowe różnice w spalaniu mieć w zależności od warunków jazdy (korki, ciężka noga, itp.). Nie mieszajmy w to temperatur, ciśnień, olejów, itp. bo to jest niemierzalne w warunkach nielaboratoryjnych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
orlen Opublikowano 9 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2013 czy ja wiem, wystarczy autostrada, tempomat i jazda w podonych warunkach wietrznych. reszta powinna byc w miare stała jesli odstep nie jest duzy czyt. cisnienie w oponach, obciązenie etc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vince_snd Opublikowano 9 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2013 czy ja wiem, wystarczy autostrada, tempomat i jazda w podonych warunkach wietrznych. reszta powinna byc w miare stała jesli odstep nie jest duzy czyt. cisnienie w oponach, obciązenie etc Wystarczy kilka hamowań więcej (zwolnień) z różnych powodów i całe obliczenia można sobie wsadzić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyrTyr Opublikowano 9 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2013 Nie znalazłem konkretnego takiego wątku na forum to pozwolę sobie zapytać o jedną kwestią. Jaki wpływ (dokładnie) ma temperatura zewnętrzna, zasysana przez dolot i nadmuchiwana na IC na moc/moment i ich przebieg. Dla uproszczenia dajmy wykres na hamowni, ciśnienie powietrza takie samo, wilgotność również. Jeśli przy temp. 0st C mieliśmy 300KM/500nm to co będzie przy ... 20 st. C ? Będę wdzięczny za fizycznie uzasadnione odpowiedzi. THX Wydaje mi sie ze oczekujesz strasznie precyzyjnej odpowiedzi na bardzo nie precyzyjnie zadane pytanie. I nie chodzi mi o "zasysanie temperatury" . Powiedz, co dokladnie chcesz wiedziec a moze uda sie nam dac odpowiedz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
only4free Opublikowano 9 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2013 Nie rozumiem ? Zapytałem najbardziej precyzyjnie jak to było możliwe. Jeśli moje pytanie jest dla Ciebie bardzo nieprecyzyjne to ... nic nie poradzę. Jak jesteś w stanie pomóc to masz moje ostatnie pytanie, ale mi sie wydaję że temat jest powoli wyczerpany Nie wiem tylko jak teraz przemnożyć współczynnik CFDIN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tamer9 Opublikowano 11 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2013 Wpływ warunków otoczenia na moc silnika opisują normy pomiaru mocy. Posłużę się przykładem niemieckiej normy DIN 70020, chyba najpopularniejszej w Europie. CFDIN=(p0/p)*(T/T0)0,5 CFDIN – współczynnik korekcyjny P0 – ciśnienie atmosferyczne referencyjne (1,01325 bar) P – ciśnienie atmosferyczne T0 – temperatura otoczenia referencyjna (293 K) T – temperatura otoczenia Od razu widać oczywiste zależności: - wzrost temperatury powietrza = spadek mocy (bo CF rośnie, czyli zmierzoną moc musimy powiększyć, by uzyskać wartość w warunkach referencyjnych) - wzrost ciśnienia powietrza = wzrost mocy Jak widać, różnica ciśnienia ma większy wpływ, niż różnica temperatury. Norma DIN, nie uwzględnia wpływu wilgotności. W takim razie jak dojść, mająć już paramert CFDIN do rzeczywistej mocy ? dajmy na to wyszło nam że CF jest równe 0,366 dla mocy 300 KM Moc zmierzoną w danych warunkach pomiarowych mnożymy przez współczynnik korekcyjny i otrzymujemy moc normatywną (zmierzoną w warunkach referencyjnych). Czyli jeśli np. dokonujemy pomiaru zimą, to zmierzona mocy wyjdzie większa od normatywnej i gdy ją przemnożymy przez współczynnik korekcyjny (w tym przypadku będzie on mniejszy od 1) to otrzymamy moc normatywną. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
respect Opublikowano 13 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2013 Dokładnie ; mnożysz współczynnik przez moc zmierzoną, Bo w celach porównawczych są przyjęte warunki temperatury i ciśnienia (20 St C i 1 bar- tak przynajmniej kiedys było).,w których pomiary teoretyczni można porównac . Ale hamownie SA rózne i porównanie jest takie sobie. Temat –rzeka. W USA inaczej ( róznice ok. 20 , 25 %), hamownie inercyjne i obciążeniowe- inaczej, silnikowe i podwoziowe- inaczej , wpływ opon i ich ciśnięń, hamownie mierzące auto bez kół…..-i jak to porównać. Raczej przy strojeniu auta można sprawdzać efekty czy idzie na + ,albo porównywać 2 podobne auta na tej samej hamowni pozdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się