Skocz do zawartości

ciekawe spotrzeżenia dot 4EAT


ppmarian

Rekomendowane odpowiedzi

Połączyłem się kablem KKL i programem freeSSM do EBD mojego forka

 

Na zakładce skrzyni biegów jeden z paramentów okazała sie bardzo interesujacu

 

Transfer momentu wyrażony w wartości %

 

moja skrzynia 4EAT (Forester 2.5 n/a MY08 stara buda) posiada sprzęgło wielopłtykowe MPT z inicjalnym podziałem 60:40 (przód:tył) w/g deklaracji producenta

 

wartości jakie odczytałem są następujące:

 

5% na biegu P i N

40% na zapiętym biegu D/3/1 (auto stoi w miejscu na hamulcu)

30% na zapiętym biegu 2 (auto stoi w miejscu na hamulcu)

30% podczas jazdy na biegu D/3/2 (stała prędkość bez przyspieszania i zwalniania)

40% podczas jazdy na 1 biegu (stała prędkość bez przyspieszania i zwalniania)

 

podczas przyspieszania na biegu D/3/2/1 wartość zwiększa się natychmiastowo im mocniej naciśniemy gaz do 55% przy pełnym bucie

 

podczas hamowanie (puszczenie gazu z lub bez dodatkowego hamowania) na biegu D/3/2 wartość to 30%

podczas hamowanie (puszczenie gazu z lub bez dodatkowego hamowania) na biegu 1 wartość to 40%

 

co ciekawe kręcenie kierownica (pokonywanie zakrętów) nie zmienia tych wartości czy to ze stała prędkością czy to podczas przyspieszania czy hamowania, nie miałem okazji tylko sprawdzić zakrętów przy pełnym bucie.

 

powyższe dane mogą świadczyć że subaru z automatyczna skrzynia biegów bez VTD (centralnego dyfra) nie są proteza napędu a pełnowartościowym STAŁYM napędem

 

jako ciekawostkę podam że temperatura ATF od zimnego startu (6 st C) po 10km jazdy wynosi 50st C a po 20km 55 st C 9jazda drogami podmiejskimi z prędkościami 50-80km/h obr 1500-2500

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie teoria , przynajmniej nigdy nie trafiłem na oficjalne dane w tej kwesti. Powyższe tylko potwierdza że to bzdury.

Mam lapka z obd , sprawdzę tym programem o ile to nie jest zbyt skomplikowane.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • tu jest oficjalne stanowisko subaru na temat 4eat

tu jest info o MPT 95:5

 

http://www.subaru.co...r_ActiveAWD.pdf

 

tu jest info że MPT jest 80:20 (data???)

http://www.cars101.c...baru_terms.html

 

tu jest oficjalne info o MY08 MPT 60:40

http://www.kigjamaic... ... er2008.pdf

 

tu jest olicjalne info z 2008 że MTP ma 60:40

http://www.subaru-gl...008n000858.html

 

I tu jest najciekawsza animacja (w połowie strony)

 

http://www.subaru.com.cz/viewtopic.php?t=300&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=b40ff57b0dd02d651c144cba19e1f8af

Edytowane przez ppmarian
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem zwolennikiem przesady, ale te minimum 5 biegów by się przydało.

Jak kupowałem swojego Forestera, też chwilę zastanawiałem się na automatem, ale właśnie ilość biegów przesądziła na korzyść manuala.

Zresztą nie byłem jedyny z takim myśleniem, bo automaty stały na placu, do kupienia od ręki, a na manuala trzeba było czekać miesiąc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W powyższym za to pojawia się 95/5....... ale już bez konkretnego podania przy poszczególnych biegach.

Ciekawe czy sytuacja zmienia się jeśli Forek ma szperę z tyłu. Spróbuję dzisiaj podpiąć OBD i zobaczymy co wypluje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak to jest w OBK 07 2,5 AT

niby na szybie mam napis symetrical AWD ;-)

 

Zależy jaki masz transmission type. Masz VDC ?

 

Nie mam pojęcia :-)

 

ale wg broszury Outbacka 2007 na którą sobie zerknąłem

są 3 typy napędów

 

 

CONTINUOUS AWD In models with the 5-speed manual transmission, power is normally split 50/50

between the front and rear wheels. Should wheel slippage occur, the viscous-center locking differential

automatically helps transfer power away from the wheels experiencing slip to the wheels with the

most amount of traction.

ACTIVE AWD Paired with the available 4-speed automatic transmission, the Active AWD system features

an electronically managed continuously variable multiplate transfer clutch. This system monitors

parameters such as wheel slippage and vehicle speed, actively seeking to adjust power to the front or

rear wheels with the most traction.

VTD AWD The Variable Torque Distribution (VTD) system of the 5-speed automatic normally splits power

45% front and 55% rear to deliver a sporty feel, and electronically apportions torque for maximum grip

 

Więc na 99 % nie mam VDC

jak widać przy VDC napęd jest rozłożony 45/55

pytanie czy bez niego jest

90/10

czy 60/40

 

wg tego linka w AT jest 90/10..... ale to us czy tak jest w europie ??

http://legacygt.com/forums/showthread.php/explanation-continuous-active-and-vtd-awd-systems-honest-attempt-48112.html

Edytowane przez Piskoor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak to jest w OBK 07 2,5 AT

niby na szybie mam napis symetrical AWD ;-)

Zależy jaki masz transmission type. Masz VDC ?

Nie mam pojęcia :-)

Nie wiesz czy masz kontrolę trakcji (tzw. ESP, które w Subaru nazywa się właśnie VDC) ?

 

A masz łopatki zmiany biegów przy kierownicy ?

Edytowane przez subleo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak to jest w OBK 07 2,5 AT

niby na szybie mam napis symetrical AWD ;-)

Zależy jaki masz transmission type. Masz VDC ?

Nie mam pojęcia :-)

Nie wiesz czy masz kontrolę trakcji (tzw. ESP, które w Subaru nazywa się właśnie VDC) ?

 

A masz łopatki zmiany biegów przy kierownicy ?

 

 

Aaaaa to...mam kontrolę trakcji bo mogę ją wyłączyć...

pomyliłem z VTD :-)

i mam tylne LSD jak widać po wklejonym wcześniej linku...

 

co dalej nie zmienia faktu że nie wiem czy to proteza czy jednak nie..

 

teoretycznie link jest z 2006 roku a mogło się coś zmienić..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no skoro 4eat to bez łopatek choć podobno nie ma problemu z ich dołożeniem

sekwencyjnie też mogę zmieniać...

ale z tego zdjęcia powyżej nadal nie wynika kluczowa kwestia:

czy w po 2006 roku w Outbacku 2.5 AT z 4eat

jest napęd "stały" czy "prawie stały"

czyli np 60/40 vs 90/10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Aaaaa to...mam kontrolę trakcji bo mogę ją wyłączyć...

pomyliłem z VTD :-)

i mam tylne LSD jak widać po wklejonym wcześniej linku...

 

co dalej nie zmienia faktu że nie wiem czy to proteza czy jednak nie..

 

teoretycznie link jest z 2006 roku a mogło się coś zmienić..

jak chcesz wiedzieć co masz, to wystarczy odczytać kod skrzyni biegów oraz dyfra, odpowiednio : TRANSMISSION i REAR DIFFERENTIAL., a "namacalnie" fura na podnośnik i się wyjaśni, przynajmniej LSD

Edytowane przez okeyten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...