Jump to content

ciekawe spotrzeżenia dot 4EAT


ppmarian
 Share

Recommended Posts

Połączyłem się kablem KKL i programem freeSSM do EBD mojego forka

 

Na zakładce skrzyni biegów jeden z paramentów okazała sie bardzo interesujacu

 

Transfer momentu wyrażony w wartości %

 

moja skrzynia 4EAT (Forester 2.5 n/a MY08 stara buda) posiada sprzęgło wielopłtykowe MPT z inicjalnym podziałem 60:40 (przód:tył) w/g deklaracji producenta

 

wartości jakie odczytałem są następujące:

 

5% na biegu P i N

40% na zapiętym biegu D/3/1 (auto stoi w miejscu na hamulcu)

30% na zapiętym biegu 2 (auto stoi w miejscu na hamulcu)

30% podczas jazdy na biegu D/3/2 (stała prędkość bez przyspieszania i zwalniania)

40% podczas jazdy na 1 biegu (stała prędkość bez przyspieszania i zwalniania)

 

podczas przyspieszania na biegu D/3/2/1 wartość zwiększa się natychmiastowo im mocniej naciśniemy gaz do 55% przy pełnym bucie

 

podczas hamowanie (puszczenie gazu z lub bez dodatkowego hamowania) na biegu D/3/2 wartość to 30%

podczas hamowanie (puszczenie gazu z lub bez dodatkowego hamowania) na biegu 1 wartość to 40%

 

co ciekawe kręcenie kierownica (pokonywanie zakrętów) nie zmienia tych wartości czy to ze stała prędkością czy to podczas przyspieszania czy hamowania, nie miałem okazji tylko sprawdzić zakrętów przy pełnym bucie.

 

powyższe dane mogą świadczyć że subaru z automatyczna skrzynia biegów bez VTD (centralnego dyfra) nie są proteza napędu a pełnowartościowym STAŁYM napędem

 

jako ciekawostkę podam że temperatura ATF od zimnego startu (6 st C) po 10km jazdy wynosi 50st C a po 20km 55 st C 9jazda drogami podmiejskimi z prędkościami 50-80km/h obr 1500-2500

Link to comment
Share on other sites

Była teoria mówiąca o napędzie 90/10 ale nigdzie nie znalazłem jej potwierdzenia.

 

Obserwując jazdę Forka w automacie na Plejadach, to nie ma możliwości, żeby to było 90/10. :D

 

ppmarian, ciekawe info. ;)

Link to comment
Share on other sites

Była teoria mówiąca o napędzie 90/10 ale nigdzie nie znalazłem jej potwierdzenia.

 

Miało to dotyczyć pierwszych 4EAT w Legacach I i II, czyli gdzieś do 98.

Link to comment
Share on other sites

A kto powiedział że są protezą? :-) Była teoria mówiąca o napędzie 90/10 ale nigdzie nie znalazłem jej potwierdzenia.

 

Tylko teoria?! A ja kilka nocy nie spałem bo myślałem, że mam auto z napędem na przód...

Link to comment
Share on other sites

Dla mnie teoria , przynajmniej nigdy nie trafiłem na oficjalne dane w tej kwesti. Powyższe tylko potwierdza że to bzdury.

Mam lapka z obd , sprawdzę tym programem o ile to nie jest zbyt skomplikowane.

 

Link to comment
Share on other sites

  • tu jest oficjalne stanowisko subaru na temat 4eat

tu jest info o MPT 95:5

 

http://www.subaru.co...r_ActiveAWD.pdf

 

tu jest info że MPT jest 80:20 (data???)

http://www.cars101.c...baru_terms.html

 

tu jest oficjalne info o MY08 MPT 60:40

http://www.kigjamaic... ... er2008.pdf

 

tu jest olicjalne info z 2008 że MTP ma 60:40

http://www.subaru-gl...008n000858.html

 

I tu jest najciekawsza animacja (w połowie strony)

 

http://www.subaru.com.cz/viewtopic.php?t=300&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=b40ff57b0dd02d651c144cba19e1f8af

Edited by ppmarian
Link to comment
Share on other sites

Co by nie napisać pochlebnego o skrzyni automatycznej w Foresterze to i tak ma ona tylko 4 biegi . W dzisiejszych czasach to obciach. Koniec.Kropka.

 

Raczej modne stało się stwierdzenie, że czym więcej biegów tym lepiej.

Link to comment
Share on other sites

Nie jestem zwolennikiem przesady, ale te minimum 5 biegów by się przydało.

Jak kupowałem swojego Forestera, też chwilę zastanawiałem się na automatem, ale właśnie ilość biegów przesądziła na korzyść manuala.

Zresztą nie byłem jedyny z takim myśleniem, bo automaty stały na placu, do kupienia od ręki, a na manuala trzeba było czekać miesiąc.

Link to comment
Share on other sites

W powyższym za to pojawia się 95/5....... ale już bez konkretnego podania przy poszczególnych biegach.

Ciekawe czy sytuacja zmienia się jeśli Forek ma szperę z tyłu. Spróbuję dzisiaj podpiąć OBD i zobaczymy co wypluje.

Link to comment
Share on other sites

a jak to jest w OBK 07 2,5 AT

niby na szybie mam napis symmetrical AWD ;-)

Edited by Piskoor
Link to comment
Share on other sites

a jak to jest w OBK 07 2,5 AT

niby na szybie mam napis symetrical AWD ;-)

 

Zależy jaki masz transmission type. Masz VDC ?

 

Nie mam pojęcia :-)

 

ale wg broszury Outbacka 2007 na którą sobie zerknąłem

są 3 typy napędów

 

 

CONTINUOUS AWD In models with the 5-speed manual transmission, power is normally split 50/50

between the front and rear wheels. Should wheel slippage occur, the viscous-center locking differential

automatically helps transfer power away from the wheels experiencing slip to the wheels with the

most amount of traction.

ACTIVE AWD Paired with the available 4-speed automatic transmission, the Active AWD system features

an electronically managed continuously variable multiplate transfer clutch. This system monitors

parameters such as wheel slippage and vehicle speed, actively seeking to adjust power to the front or

rear wheels with the most traction.

VTD AWD The Variable Torque Distribution (VTD) system of the 5-speed automatic normally splits power

45% front and 55% rear to deliver a sporty feel, and electronically apportions torque for maximum grip

 

Więc na 99 % nie mam VDC

jak widać przy VDC napęd jest rozłożony 45/55

pytanie czy bez niego jest

90/10

czy 60/40

 

wg tego linka w AT jest 90/10..... ale to us czy tak jest w europie ??

http://legacygt.com/forums/showthread.php/explanation-continuous-active-and-vtd-awd-systems-honest-attempt-48112.html

Edited by Piskoor
Link to comment
Share on other sites

a jak to jest w OBK 07 2,5 AT

niby na szybie mam napis symetrical AWD ;-)

Zależy jaki masz transmission type. Masz VDC ?

Nie mam pojęcia :-)

Nie wiesz czy masz kontrolę trakcji (tzw. ESP, które w Subaru nazywa się właśnie VDC) ?

 

A masz łopatki zmiany biegów przy kierownicy ?

Edited by subleo
Link to comment
Share on other sites

a jak to jest w OBK 07 2,5 AT

niby na szybie mam napis symetrical AWD ;-)

Zależy jaki masz transmission type. Masz VDC ?

Nie mam pojęcia :-)

Nie wiesz czy masz kontrolę trakcji (tzw. ESP, które w Subaru nazywa się właśnie VDC) ?

 

A masz łopatki zmiany biegów przy kierownicy ?

 

 

Aaaaa to...mam kontrolę trakcji bo mogę ją wyłączyć...

pomyliłem z VTD :-)

i mam tylne LSD jak widać po wklejonym wcześniej linku...

 

co dalej nie zmienia faktu że nie wiem czy to proteza czy jednak nie..

 

teoretycznie link jest z 2006 roku a mogło się coś zmienić..

Link to comment
Share on other sites

no skoro 4eat to bez łopatek choć podobno nie ma problemu z ich dołożeniem

sekwencyjnie też mogę zmieniać...

ale z tego zdjęcia powyżej nadal nie wynika kluczowa kwestia:

czy w po 2006 roku w Outbacku 2.5 AT z 4eat

jest napęd "stały" czy "prawie stały"

czyli np 60/40 vs 90/10

Link to comment
Share on other sites

 

Aaaaa to...mam kontrolę trakcji bo mogę ją wyłączyć...

pomyliłem z VTD :-)

i mam tylne LSD jak widać po wklejonym wcześniej linku...

 

co dalej nie zmienia faktu że nie wiem czy to proteza czy jednak nie..

 

teoretycznie link jest z 2006 roku a mogło się coś zmienić..

jak chcesz wiedzieć co masz, to wystarczy odczytać kod skrzyni biegów oraz dyfra, odpowiednio : TRANSMISSION i REAR DIFFERENTIAL., a "namacalnie" fura na podnośnik i się wyjaśni, przynajmniej LSD

Edited by okeyten
Link to comment
Share on other sites

Podnośnik niepotrzebny. Odczytaj transmission type z tabliczki pod maską obok gniazda lewego amortyzatora. Jeśli będzie TV... to masz VTD czyli dyfer ze szperą sterowaną 45:55. Jeśli TZ... to masz MPT.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...