Skocz do zawartości

ciekawe spotrzeżenia dot 4EAT


ppmarian

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 miesiące temu...

A jaki może być rodzaj przeniesienia napędu i jaki inicjalny rozdział mocy w Forku 2.0 N/A 2007 z 4AT ?

A jaki masz transmission type (pewnie jest na tabliczce pod maską) ?

 

Dzięki - nie pomyślałem, że tam może być to info. Resztę pewnie sobie już wygóglam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Transfer momentu wyrażony w wartości % moja skrzynia 4EAT (Forester 2.5 n/a MY08 stara buda) posiada sprzęgło wielopłtykowe MPT z inicjalnym podziałem 60:40 (przód:tył) w/g deklaracji producenta wartości jakie odczytałem są następujące: 5% na biegu P i N 40% na zapiętym biegu D/3/1 (auto stoi w miejscu na hamulcu) 30% na zapiętym biegu 2 (auto stoi w miejscu na hamulcu) 30% podczas jazdy na biegu D/3/2 (stała prędkość bez przyspieszania i zwalniania) 40% podczas jazdy na 1 biegu (stała prędkość bez przyspieszania i zwalniania) podczas przyspieszania na biegu D/3/2/1 wartość zwiększa się natychmiastowo im mocniej naciśniemy gaz do 55% przy pełnym bucie podczas hamowanie (puszczenie gazu z lub bez dodatkowego hamowania) na biegu D/3/2 wartość to 30% podczas hamowanie (puszczenie gazu z lub bez dodatkowego hamowania) na biegu 1 wartość to 40%

Pytanie tylko czy dobrze zinterpretowałeś (lub czy program ma odpowiednie opisy) te procenty, bo nie sądzę żeby to był procentowy podział momentu (bo jest on zależny tez od warunków drogowych. Wg mnie to bedzie prędzej % wysterowania selenoidu odpowiedzialnego za pracę pompy spinającej sprzegło lepkosciowe.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale on sie wlasnie zmienia od warunkow drogowych i pieknie to widac na sniegu jak "plywaja" procenty

To że będzie onsię zmieniał w zalżności od warunków drogowych to normalne. Ale przykłądowe 40% wysterowania selonoidu wcale nie oznacza że mamy 40% momentu na tył :idea:

Przy założeniu że w danej chwili wszystkie 4 koła mają identyczną przyczepność (czyli moga przenieśc taki sam moment wszystkie) to to 40% wysterowania może powodować, że cisnienie na pompie, a tym samym zdolność ile sprzęgło lepkościowe jest w stanie przenieść przełoży się na np tylko maksymalnie 10% dostepnego momentu i tyle trafi na tylne koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że rozważania są czysto teoretyczne i również chciałbym mieć czarno na białym ile to jest procentów.... ale procenty nie jeżdżą, jeździ samochód. Tej zimy parę razy wybrałem się "w teren" i wszelkie moje wątpliwości zostały rozwiane :) Wam radzę to samo, będziecie spać spokojniej. Ostateczny dowód miałem dwa dni temu. Wyciągałem drugiego Forka z rowu - mamy pod pracą dosyć spore pole i ludzie tamtędy czasem dojeżdżają żeby zaparkować w lepszym miejscu (szczegóły może innym razem), w każdym razie tym razem niektórym się ta sztuka nie udała :) Nawet na chwilę nie poczułem żadnego uślizgu, buksowania, zapięcia, czy czegokolwiek co mogłoby świadczyć ze tylna oś nie jest napędzana w takim samym stopniu co przednia. Koledzy z okna dopingowali całą akcję i nagrali kamerą. Nie ma żadnego uślizgu ani opoźnienia.

W maju jadę na Subariadę, mam nadzieję na kilka ostrzejszych akcji w terenie :)

Co do samego podziału 90:10 60:40 czy 45:55 - to jest moment inicjalny, a nie ostateczny. Może się zmieniać w trakcie jazdy. Jestem też pewny, że ewentualny uślizg czy różnica w prędkości obrotowej osi zostanie szybciej zniwelowany przy skrzyni 4EAT niż w manualu, gdzie centralne wisko jest rozwiązaniem czysto mechanicznym (co nie znaczy że jest złe).

 

Żeby już zakończyć i podbudować na duchu. Na tym samym polu jeździmy czasem Forkami dla zabawy. Wczoraj, zachęcona pewnie śladami w śniegu (jakieś 15 cm - 20 cm) tej samej drogi spróbowała kierowniczka Quasqai'a (?). Przejechała z 10 m i auto zostało porzucone, bo już wycofać się nie dało. To jest dopiero dramat i proteza, a nie nasze zmartwienia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Panie i panowie nie gdybajcie tylko podajcie konkrety

 

ja sie wysililem i podalem konkrety a Wy podwazanie to teoretycznymi wywodami....

też się z kolegą wysiliłem pewnego zimowego dnia na oblodzonym torze i wyniki mniej więcej były porównywalne, z jednym wyjątkiem: przy próbie wyjechania z zaspy (przód w zaspie, tył na oblodzonym torze) pokazało nam kilka % i nie wiem jak te wyniki powinno się interpretować ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

ciekawe opracowanie ale sa nieścisłości. Np: w/g oficjalnego info subaru, forek od MY08 miał 60:40 z 4eat

to chyba dotyczy tylko rynku pln.-amerykanskiego (US i Kanada) w przypadku ostatnich rocznikow mk.II Forka...

na subaru-global o mk.III pisali, ze ma podzial 90/10 (nie potrafie teraz na szybko tego odnalezc, bo teraz sa podane dane nowego Forka mk.IV)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trochę praktyki (pomiarów nie robiłem):

Byłem na subariadzie, trochę w terenie się działo, parę razu się zakopałem na różnym podłożu (piach, błoto, śnieg) - zawsze kręciły się i pracowały obie osie, nigdy nie czułem żeby coś się dołączało. Jeździłem przeważnie na "3" lub na "1". Powiem Wam, że 4EAT w tych warunkach jak dla mnie to REWELACJA! Można było pełznąć naprawdę powoli, silnik pięknie trzymał obroty i jazda w terenie sprawiała mnóstwo frajdy. Problemem były tylko niektóre długie zjazdy, jechaliśmy w kolumnie i mój Forek w automacie niestety przy hamowaniu silnikiem ("1") rozwijał nieco wyższą prędkość niż auto które zwykle jechało przede mną (nowy 2.0 XT z CVT).

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 3 tygodnie później...

witam .jeśli można podepnę się pod topic.

mam obk my07 4eat z łopatkami i esp (vdc) , kod skrzyni to tv1b7mfcbb czyli wg powyższego ma vtd .

1/ to jakieś elektrycznie sprzęgło sterujące rozkładem momentu na osie ?

2/ wg sprzedawcy ma mieć też jakąś blokadę. jest coś takiego w cywilnych subarakach bo nie kojarzę ?

3/ jakie są opcje dyfra i jak rozróżnić jakie się ma?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam .jeśli można podepnę się pod topic.

mam obk my07 4eat z łopatkami i esp (vdc) , kod skrzyni to tv1b7mfcbb czyli wg powyższego ma vtd .

1/ to jakieś elektrycznie sprzęgło sterujące rozkładem momentu na osie ?

2/ wg sprzedawcy ma mieć też jakąś blokadę. jest coś takiego w cywilnych subarakach bo nie kojarzę ?

3/ jakie są opcje dyfra i jak rozróżnić jakie się ma?

pozdrawiam

 

ad1. http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/45973-dzialanie-vdcvtd/

ad2. nie ma ręcznej blokady mechanizmu różnicowego

ad3. REAR DIFFERENTIAL możesz odczytać bezpośrednio z dyfra

 

Code Reduction gear ratio LSD

CD 4.444 Viscous

CF 4.444 Viscous

EW 3.900 Viscous

HY 3.545 Torsen

JE 4.111 Viscous

T1 3.900 None

T2 4.111 None

TP 4.444 None

XJ 4.111 None

XU 3.272 Viscous

XZ 3.083 Viscous

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...