Skocz do zawartości

Budujemy domek - kompedium wiedzy plus wskazówki :)


PLayer

Rekomendowane odpowiedzi

Polecam velux (mam 3 szt. oraz jedno fakro i jakoś velux bardziej mi pasuje, zwłaszcza ten otwierany od góry). Mam też jedną lukarnę i powiem, że bardzo lubię swoje okna dachowe, dają dużo światła i mają swój urok. Trzeba tylko zadbać o właściwą obróbkę i izolację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fajne okno dachowe, tj. takie, ktore mozna otworzyc, jak balkonik, wymaga b. niskiej sciany kolankowej i jest dramatycznie drogie. Tak samo drogie sa szerokie okna dachowe. Ze juz nie wspomne o takich drobnostkach, jak deszcz, grad, snieg, slonce, szczelnosc dachu, ocieplenie itd. Lukarny tez maja swoje wady, ale bardziej mi odpadaja.

 

p.s. czy ktos jest w stanie polecic jakas niezla budzetowa ukosnice z posuwem i tarcza 254mm? Kryterium, to brak luzow w czasie i powtarzalnosc oraz dokladnosc ciecia, ale to oczywiste i oczywiste bedzie, ze budzetowosc zaklada pewien kompromis, ale nie bede uzywal na tyle czesto, by szarpnac sie na Metabo, a tym bardziej na Festoola.

Edytowane przez Olleo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykłe veluxy ggl też dają radę. Przy ściance 115 cm i kącie dachu 45st jest w sam raz. A niewątpliwą zaletą lukarny jest możliwość wykorzystania przestrzeni pod nią w o wiele szerszym zakresie niż przy oknie dachowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tak samo drogie sa szerokie okna dachowe. Ze juz nie wspomne o takich drobnostkach, jak deszcz, grad, snieg, slonce, szczelnosc dachu, ocieplenie itd. Lukarny tez maja swoje wady, ale bardziej mi odpadaja.

 

Nie dramatyzowałbym. Okno w lukarnie nie jest za darmo. Lukarnę trzeba zrobić, ocieplić, uszczelnić, obrobić dekarsko co jest trudniejsze niż przy oknie dachowym. Trzeba od wewnątrz obrobić w G-K co tez jest trudniejsze. Także nie ma opcji, żeby lukarna była tańsza. Inna sprawa to walory uzytkowe ale tu po pierwsze ma znaczenie forma architektoniczna - nie do wszystkiego pasuje lukarna. Po drugie kąt dachu i wysokość ścianki kolankowej.

Ja u siebie mam w pokojach zestawy 2x okno kolankowe - pionowo 60x78 + połaciowe 160x78. Parapet na 90cm. Jestem zadowolony ale też widze wady. Przede wszystkim taka powierzchnia szkła powoduje silne nagrzewanie w takie upały jak ostatnio (normalnie nie ma problemu) nawet z roletą wewnętrzną 100%. Po drugie zrobiłem za duże okna bo sie coś w projekcie pomieszało. Okna dochodzą prawie do sufitu (270cm) więc nie sięgam do końca i ostatnie 20cm rolety jest zawsze zaciągnięte :D.

Decydując się na okna połaciowe warto wziąć pod uwagę w kalkulacjach ceny rolet bo to jakas masakra. Do lukarny można dac karnisz i zasłonke z Castoramy na 100pln / okno i będzie działać. DO połaciówek roleta 100% zaciemnienia kosztuje 500pln. Ceny rolet zewnętrznych to już zupełny absurd - warto sprawdzić i policzyć. Może jak ma się 1-2 okna to nie boli ale ja mam 4 podwójne zestawy więc min. 8 rolet musiałem założyć.

 

co do producenta - mam FAKRO i innych nie chciałem. Po pierwsze polskie, po drugie sprawdzone, po trzecie kiedy kupowałem były ~15% tańsze od Veluxa. Jak teraz z cenami nie wiem. Ale nawet jakby były troszkę  droższe to brałbym bo polskie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, czy owak, wynika z tego, ze warto sobie wyrobic wlasne zdanie nt. rodzaju okien na poddaszu i nie opierac sie tylko i wylacznie na slowach innych, szczegolnie producentow.

 

Kumpel, podobnie jak u Ciebie, ma mieszane rozwiazanie - dach podwojnie kopertowy i nastepujace rozwiazanie na poddaszu:

- sypialnia tylko polaciowe

- 3 pokoje dzieciece/goscinne duze lukarny/balkony

- lazienka lukarna

- 3 garderoby i pralnio-suszarnia okna polaciowe

 

Po ponad roku uzytkowania twierdzi, ze do pokojow tylko lukarny, do garderoby/pralni polaciowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Impregnował ktoś kiedyś drewno mające leżeć na gruncie (no powiedzmy, że optymistycznie na warstwie piasku, przez najbliższe 10 lat) czymś innym niż bitumiczną emulsją dyspersyjną? Warto zainwestować w Icopal Gontox W6?

 

p.s. chodzi o piaskownicę, a drewno, to stare belki sosnowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piaskownica to 2-6. rok życia, więc 4 lata na jedno dziecko. Zainwestuj w modrzewia - po dębie najwyższa trwałość na mokro (pale falochronów w Kołobrzegu niedawno poniemieckie wymieniali) Ja robiłem z sosny, to malowałem mocno wysuszone drewno farbami olejnymi kilkukrotnie, pierwsze warstwy mocno rozcienczałem, drewno piło na centymetr prawie. Było eko i kolorowo. Przestała ze 6 lat, siedziska jeszcze szwagier wykorzystał do swojej, pionowe ścianki robił z elementów płotów betonowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, kolejny dylemat, wybór wkladu kominka. Kominek powietrzny, bez żadnych płaszczy i innych wodnych wymysłów, ma pracować jako alternatywa przy zaniku napięcia w sieci. Co wybrać żeliwny czy stalowy? Jaka moc do ciepłego domu ok 250 m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek dopasuj do pomieszczenia jakie ma ogrzewać. Bo chyba nie całą chatę :)

Ja mam ok. 40m.kw i kominek 19kW + płaszcz i sauna jest po 2 godzinach palenia. Nie zapomnij o zewnętrznym dostępie powietrza przez rurkę min. 100mm.

Edytowane przez Adam12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zewnętrzny dostęp, kominek będzie stał w salonie, 50 m2, za ścianą sypialnia i 2 doloty powietrza do górnych sypialni, wszystko "w jednym kącie" bo chcę grawitacyjnie. 19 kW to sporo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To u mnie licząc w zaokrągleniu wychodzi ok 8kW. Dzieki bo to raczej nie ma sensu za bardzo przewymiarowywać.  A pierwsza część pytania, żeliwo czy blacha. Blacha daje możliwość łatwej naprawy przez spawanie, ale też ma niższą trwałość. Żeliwo przy tych grubościach kiepsko spawalne, ale czy konieczne to będzie jak się nic nie będzie działo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To u mnie licząc w zaokrągleniu wychodzi ok 8kW. Dzieki bo to raczej nie ma sensu za bardzo przewymiarowywać.  A pierwsza część pytania, żeliwo czy blacha. Blacha daje możliwość łatwej naprawy przez spawanie, ale też ma niższą trwałość. Żeliwo przy tych grubościach kiepsko spawalne, ale czy konieczne to będzie jak się nic nie będzie działo?

Żeliwo wytrzyma nawet 40 lat. Po tym czasie zmienisz aranżację pomieszczenia i przy okazji wkład kominka. Spawany wkład jest dobry tylko z płaszczem wodnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To u mnie licząc w zaokrągleniu wychodzi ok 8kW. Dzieki bo to raczej nie ma sensu za bardzo przewymiarowywać.  A pierwsza część pytania, żeliwo czy blacha. Blacha daje możliwość łatwej naprawy przez spawanie, ale też ma niższą trwałość. Żeliwo przy tych grubościach kiepsko spawalne, ale czy konieczne to będzie jak się nic nie będzie działo?

Żeliwo wytrzyma nawet 40 lat. Po tym czasie zmienisz aranżację pomieszczenia i przy okazji wkład kominka. Spawany wkład jest dobry tylko z płaszczem wodnym.

 

Są wkłady kominkowe stalowe spawane, przewyższające jakością i trwałością te żeliwne.

 

Zbudowałem dom, jest on w stanie surowym otwartym i jak na moje wiejskie warunki dość kontrowersyjny.

A mianowicie, dwuspadowy dach wykonany jest z płyty warstwowej (16 cm poliuretanu). Dach jest gotowy z podbitkami, obróbkami blacharskimi i rynnami.

Więźba dachowa ze stali. 

 

Również zaplanowałem ogrzewanie awaryjne w razie zaniku napięcia i grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepłego powietrza do dwóch sypialni i łazienki.

W planie zakup pieca kaflowego z zamkniętą komorą spalania, doprowadzenie powietrza tylko z zewnątrz.

Moc wkładu (paleniska) szacuję na 4 do 6 kW na powierzchnię 140 m2

 

 http://www.kominkikaflowe.eu/kominki-kaflowe-galeria-realizacji.html

 

Miłego oglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobierając moc kominka należy zwrócić uwagę, jak rozejdzie się z niego ciepło po domu. Ja mam dość spory dom (nie licząc piwnicy ok. 200m2 użytkowej, a po podłodze prawie 250m2), ale tak kiszkowaty układ (lata 80te), że ciepło z kominka w salonie tylko do jadalni dochodzi - nawet jak rozhajcuje tak, że w salonie nie idzie wysiedzieć. DGP było u mnie niemożliwe ze względu na wysokości i rozkład pomieszczeń oraz przesunięcie poziomów między połówkami domu o jakiś metr.

 

Niezależnie natomiast od układu pomieszczeń itd. oraz braku DGP, czy nie, maks moc dobiera się do wielkości pokoju, w którym jest kominek (nie dot. płaszcza wodnego), a nie do powierzchni domu.

W planie zakup pieca kaflowego z zamkniętą komorą spalania, doprowadzenie powietrza tylko z zewnątrz.

Moc wkładu (paleniska) szacuję na 4 do 6 kW na powierzchnię 140 m2

 

 http://www.kominkikaflowe.eu/kominki-kaflowe-galeria-realizacji.html

 

Miłego oglądania.

Chciałem u siebie dać kaflowy, o nieco bardziej nowoczesnym kształcie kafli. Zniechęciły mnie dwie rzeczy - cena kafli oraz oraz rozmiar całości - tak fizyczny, jak i wizualny. Salon mam jakieś 25m2 i kaflowa obudowa zajęłaby wizualnie pół pomieszczenia.

 

Mam nadzieję, że u Ciebie kominek nie będzie pod drewnianymi schodami? ;)

 

4-6kW wydaje się dobre do rozmiaru salonu w okolicach 30m2. Ja mam najmniejszy wkład Arysto (na zamówienie wg mojego projektu) tj. ok. 8-10kW i jest za mocny do mojego salonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda do podlewania.....

Chętnie posłucham skąd wziąć. Działki jest ok 3000 m2 więc wodociągi miejskie zacierają ręce ;) 

Jaka jest alternatywa i przybliżone koszty? Myślałem o wykorzystaniu wody z dachu (400m2)  - jakiej pojemności trzeba mięć zbiornik, pompy  żeby to miało sens. Bo jak jest sucho to i na dach nie pada, a jak pada to nie trza podlewać :biglol: .  Mozę studnia lepsza?

Chętnie posłucham rozwiązań sprawdzonych w boju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gazik, w necie znajdziesz srednie opady miesieczne na Twoj region - przemnoz to przez powierzchnie dachu. Rzadko pada dluzej, niz miesiac, wiec wiekszej pojemnosci nie potrzebujesz. We Wro licze 10m3 i tyle mniej wiecej da sie u mnie wykorzystac z 14m3 starego nieuzywanego szamba (jeszcze nie podpialem, wiec to tylko teoria ;) )

 

Jako alternatywy - studnia oraz osobny licznik na kranik na ogrod, zeby oszczedzac na sciekach.

Wielki Szu. Na zewnatrz polecam aluminiowe, np. Aluron. O ile oczywiscie Ci do koncepcji pasuja.

 

Wewnatrz najladniejsze sa drewniane, natomiast one b. pracuja, wiec na poczatku przynajmniej spodziewac się musisz nerwow zwiazanych z tynkiem i szparami. Jako alternatywe kamien lub konglomerat. Kwestia wystroju i estetyki.

 

I pytanie do wszystkich ode mnie - mial ktos stycznosc z wyrzynarkami JCB lub ukosnica MacAllister?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie rynny spływają do małego otwartego zbiornika 2,5 m3. Pobór wody konewką do doniczek tarasowych. W czasie ulewy przelewa się przez krawędź na borówki. Oprócz tego jest domem dla 3 karasi i jednego koi i mamy tam nenufara. Podlewanie reszty załatwiam wodą ze stawu kąpielowego.

To szambo jakoś będziesz odkażał?

 

Ukośnicę i wyrzynarkę mam akurat makity, ale w tym roku kupiłem strug jcb i jestem zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co się stanie jak zastosuję wiekszy wkład niż wychodzi z wyliczeń. Żonie spodobała sie NADIA 13, ze względu dużą szybę itd. Moc od 7 do 16 kW, nominalna 13kW. Z obliczeń wychodzi mi ok 8kW. Czy mniej mogę palić, tj. w okolicach tych 8, czy będzie za gorąco i szukać raczej czegoś mniejszego. Czy ktoś z was robił ciepłą obudowę kominka i kanały akumulacyjne?

post-7936-0-00932200-1437946434_thumb.jpg

post-7936-0-98331000-1437946563_thumb.jpg

Edytowane przez Arq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To szambo jakoś będziesz odkażał?

jesli dojdzie do skutku, to tylko wrzuce jakies bakterie do szamba po wiekszej ulewie, po czym zaprosze woz asenizacyjny do wypompowania. Szambo bylo w znikomym stopniu uzywane ponad 11 lat temu.

A co się stanie jak zastosuję wiekszy wkład niż wychodzi z wyliczeń. Żonie spodobała sie NADIA 13, ze względu dużą szybę itd. Moc od 7 do 16 kW, nominalna 13kW. Z obliczeń wychodzi mi ok 8kW. Czy mniej mogę palić, tj. w okolicach tych 8, czy będzie za gorąco i szukać raczej czegoś mniejszego. Czy ktoś z was robił ciepłą obudowę kominka i kanały akumulacyjne?

bedziesz musial mniej opalu dawac, co wiazac sie bedzie z czestszym czyszczeniem szyby. Szyba normalnie sama sie czysci, ale musi byc do tego odpowiednia temperatura, a wiec rozhajcowane konkretnie - rozpalasz na full na poczatek, potem przymykasz tyle, ile się da i tylko dokladasz wieksze brewiona co jakis czas. Jak będzie za duzy kominek, to bedziesz dokladal tylko tyle, zeby sie w salonie nie przegrzac, wiec temperatura spadnie i zacznie sie niepelne spalanie i smolenie szyby.

 

O obudowach akumulacyjnych znajdziesz duzy watek na forum muratora. Glowny problem, to koszt i miejsce.

Edytowane przez Olleo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...