Skocz do zawartości

Filmy


Than_Junior

Rekomendowane odpowiedzi

Przykro mi ale jesteście w błędzie. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem był Jensen FF. Nota bene pierwsze seryjne auto z ABSem. Fakt może nie była to produkcja wielkoseryjna, ale jednak. Wielkie koncerny po cichu przygarnęły sobie miano prekursorów tych systemów kosztem małopopularnego Jensena (Subaru 4x4 a Mercedes ABS).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Jensen_FF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam artykuł w gazecie "classic auto" nie wiem na ile jest on wiarygodny ale wg niego historia audi quattro wygląda mniej więcej tak:

1976 - Audi planuje zmienę wizerunku poprzez wdrażanie nowych technologii

 

1976 - jeden z głównych inżynierów tego programu Jorg Bensinger testuje wojskowy pojazd terenowy 4x4 zbudowany przez VW i Audi o nazwie Iltis

 

1976 - firma początkowo nie docenia pomysłu 4x4 w osobowym aucie, dlatego też grupka inżynierów "po godzinach" upycha napęd z Iltisa do budy Audi 80 i łączy to z silnikiem turbo z audi 200.

 

wrześień 1977 - kierownictwo zatwierdza projekt przez co ten "wychodzi z podziemia"

 

grudzień 1977 - pierwsze testy drogowe, które zaszokowały kierownictwo, niemniej nie mogli sobie wyobrazić kto kupi 400 takich pojazdów (400 było wymagane do homologacji w grupie 4)

 

1980 - audi coupe quattro trafia do sprzedaży z 5 cylindrowym silnikiem 2,1 turbo

 

tak to wyglądało wg "classic auto"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy to pierwszy i juz ;-)
No właśnie. Pierwszym masowo produkowanym był Leone. Jensen był pierwszym seryjnie produkowanym. To chyba jednak nie do końca to samo ?

 

pablonas, czyli 400 sztuk strasznie drogiego auta, które było bardziej ciekawostką, podczas gdy Subaru od prawie 10 lat tłukła swoje Leone dla zwykłych ludzi… duża różnica.

Najlepsze jest to że ja nie mam racji co mi zaraz Kuba udowodni. :mrgreen:

 

Audi pewnie od lat 60tych produkowało tanie rodzinne auta AWD i sprzedawało je na rynki trzeciego świata, żeby ukryć to auto przed tzw. "cywilizowanym światem" i móc w 80 wystartować z nowym, rewolucyjnym quattro, czyli dwadzieścia lat za Murzynami :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie coś się jeszcze w głowie majaczy (ale nie moge nic znaleźć na potwierdzenie tego majaczenia), że chybba jeszcze przed wojną skonstruował jakiś pojazd z napędem na wszystkie koła (a było ich więcej niż 4) Ferdinand Porsche. ale może tylko mam jakieś złudzenie.

a może Azraelowi chodzi o tego wojskowego Iltisa właśnie? skoro wykonało to Audi do spółki z VW? czy mówimy tu tylko o seryjnej produkcji dupowozów ze stałym napędem? bo przecież już w czasie wojny jeździły choćby wojskowe willys`y które też miały 4x4 (ino raczej nie stały)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witek, nie zrozumieliśmy się. O Leone wtedy nikt nie słyszał, tym bardziej o Subaru, a Audi zmieniło wszystko. I o to mi chodziło. Po Audi Ur-Quattro już nic nie było takie samo.

 

Eno, to rzadny argument, ze o subaru Leone nikt nie slyszal i dlatego pierwszym wielko seryjnym autem z napedem na wszystkie kola jest audi. W japoni pewnie w latach 70 nie slyszeli o audi. Tu nie ma teori wzglednosci, pierwsze wielkoseryjne auto AWD bylo SUBARU :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pablonas, było całkiem sporo aut 4WD i AWD przed Leone, tylko, że to były auta off-roadowe (Jeep, Land Rover) i/lub ciężarowe (np. 4x6 czy 8x8). Jensen i Leone były zwykłymi osobówkami do jeżdżenia po normalnych drogach.

 

Azrael, nikt nie słyszał w Europie. W USA, Japonii i Australii raczej słyszeli. ;) To Subaru do zwykłego rodzinnego autka wsadziło AWD i zaczęło je sprzedawać w cenie dostępnej dla zwykłych zjadaczy hamburgerów/ryżu/eukaliptusów. Audi zrobiło drogie auto dla wybranych i to tylko dlatego, że musiało do homologacji po czym bezczelnie się chwaliło tym jakie to czteronapędówki są przydatne, świetne na sypkich nawierzchniach i w ogóle, czyli tym o czym użytkownicy Subaru wiedzieli i korzystali od dawna. Zgodzę się, że to auto było nowatorskie, ale dla rynku europejskiego (mówimy o cywilnych autach). Zobacz ile czasu zajęło, tępym europejczykom, spopularyzowanie napędów na 4 koła. Audi zaczęło robić takie auta jak odkryli to co skośnoocy wiedzieli od dawna, a inne firmy dopiero niedawno jak się okazało, że jest trochę osób, które kupuje subaru lub audi, a nie bmw czy vw, bo mają AWD. Francuzi np. do dzisiaj tego nie pojęli, jak również nie może do nich dojść, że poza granicami ich kraju występuje śnieg, lud i sól, które lubią nieosłonięte kable instalacji elektrycznych i elektronicznych.

 

Zgadza się, że to Audi spopularyzowało taki napęd w sportach motorowych (choć jak inni podchwycili pomysł to okazali się lepsi), ale uważam też, że to własnie Subaru wprowadziło go do zywkłych aut, dla zwykłych użytkowników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jak wyglądął w tym SUbaru system napędowy, w XT AWD było sprzęzone z wycieraczkami, ciekawe jak tam.

 

znowu wkroczę ja ze swoją literaturą. ale to chwilę potrwa bo mam kawałek tekstu do przepisania :wink:

 

Edit: no więc tak:

W 1972 roku samochód marki Subaru otrzymał nazwę Loene i w tym samym roku do odmiany nadwoziowej kombi wprowadzono po raz pierwszy (w subaru) napęd na 4 koła. Napęd 4x4 w samochodzie osobowym nie był nowością, gdyż rozwiązanie takie już w 1902 roku zastosowała w swoim pojeździe holenderska firma Syker, a bardziej współcześne samochody osobowe 4x4 to konstrukcje angielskie: Ferguson z 1961 i Jensen FF Interceptor z 1966. Firma subaru nie była wiec pierwszą, która wprowadziła 4x4 do samochodów osobowych. Była natomiast pierwszą firmą, która podjęła produkcję tego typu pojazdów na dużą skalę.(...)

Umieszczony przed przednią osią silnik napędzał stale koła przednie, a napęd tylny dołączany był w razie potrzeby nawet podczas jazdt samochodu i to w łatwy sposób: wystarczyło nacisnąć przycisk umieszczony w górnej części uchwytu dźwigni zmiany biegów, a siłownik podciśnieniowy wykonał zadanie.(...)

Subaru Leone nie miał początkowo międzyosiowego mechanizmu różnicowego(...). To niekorzystne zjawisko (zjadania opon na zakrętach) nie występowało w odmianach samochodu Leone z automatyczną skrzynią biegów. Do tylnej części skrzyni automatycznej dołączono dodatkową przekładnię z wielopłytkowym sprzęgłem ciernym, włączanym przez układ hydrauliczny zasilany ciśnieniem o wielkości zależnej od prędkości obrotowej silnika. (...)Sprzęgło to powoduje włączanie napędu na tylną oś w potrzebnych przypadkach na przykład gwałtownego hamowania, rozpędzania pojazdu oraz ... włączenia wycieraczek. Zwłaszcza ostatni z wymienionych przypadków jest jakby niewiarygodny, ale wycieraczki włączamy w czasie zachlapania szyby, a więc przy mokrej nawierzchni.

Układ przekładni ze sprzęgłem włączającym napęd osi tylnej został oznaczony jako MP-T 4WD (Multi Plate - Transfer 4 Wheel Drive), co można tłumaczyć jako wielopłytkowy przekaźnik napędu na 4 koła.(...) Spełnia jednocześnie funkkcję mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Układ jest sterowany elektronicznie, mikroprocesorem odbierającym informacje o przyczepności kół do nawierzchni od czujników umieszczonych przy osiach kół jezdnych. Jeśli nie chcemy stosować automatycznego układu (MP-T 4WD) włączania napędu osi tylnej można korzystać z systemu włączania napędu 4WD przyciskiem , z woli kierowcy.

Od 1986 roku firma Subaru wprowadziła do modeli Leone napędzanych silnikami gaźnikowymi i z wtryskiem benzyny alternatywne rozwiązanie napędu: z odłączanym napędem tylnej osi lub ze stałym napędem 4 kół, a w modelu z silnikiem turbodoładowanym stosuje się wyłącznie nieodłączalny napęd 4WD

źródło: Zdzisław Podbielski Pojazdy japońskie Wydawnictwa Komunikacji i łączności, Warszawa 1991[/i]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witek, nie zrozumieliśmy się. O Leone wtedy nikt nie słyszał, tym bardziej o Subaru, a Audi zmieniło wszystko. I o to mi chodziło. Po Audi Ur-Quattro już nic nie było takie samo.

Potwierdziło się, że Witek miał rację :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

So What!, Azrael, zawsze kiedy mam inne zdanie niż on zakłada, że ja nie mam racji. Kiedy jakimś cudem okazuje się, że mam i dodatkowo starczy mi samozaparcia do powyszukiwania odpowiednich argumentów (czyli danych inne się nie liczą), to wtedy dziwnym trafem okazuje się, że się nie zrozumieliśmy... Natomiast do dzisiaj Kuba, nie rozumie, że moje ostrzeżenie jest nieporozumieniem wynikającym z niezrozumienia. :mrgreen: :wink:

 

 

PS.

Po Audi Ur-Quattro już nic nie było takie samo.

 

To jest jakiś slogan Audi. Widziałem już go w jakimś artykule.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie coś się jeszcze w głowie majaczy (ale nie moge nic znaleźć na potwierdzenie tego majaczenia), że chybba jeszcze przed wojną skonstruował jakiś pojazd z napędem na wszystkie koła (a było ich więcej niż 4) Ferdinand Porsche. ale może tylko mam jakieś złudzenie.

 

Było tak. Mercedes bodajże też. Ale to były pojedyncze sztuki.

 

Nota bene powielamy temat, bo juz kiedys na forum była identyczna dyskusja ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pablonas, dobra robota. Masz u mnie piwo, jednak i tak zaraz się dowiesz, że to mimo wszystko Audi wprowadziło 4WD pod strzechy, co będzie poparte powyższym twierdzeniem ( że to Audi wprowadziło 4WD, a o Leone nikt nie słyszał- pewnie FHI wyprodukowane egzemplarze od razu zrzucało ze skały, aby mieć masową produkcję i, żeby nikt o tym aucie nie słyszał).

 

WRC fan, notabene (obie formy są poprawne) wtedy nadal obstawałeś przy swoim i dyskusja nie została rozstrzygnięta. Teraz masz okazję przyznać, że to Leone było jednak pierwszą masowo produkowaną osobówką z 4WD, a nie Jensen FF :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz masz okazję przyznać, że to Leone było jednak pierwszą masowo produkowaną osobówką z 4WD, a nie Jensen FF

 

Ale tego nie zrobie :razz: Wg mnie Jensen był pierwszy i już. Wiem...uparty jestem ;-)

Boję się, że to już nie jest upór. :mrgreen: Naprawdę, zastanów się nad tym.

 

Uważasz, że źródła moje i pablonasa kłamią? A Twoje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz masz okazję przyznać, że to Leone było jednak pierwszą masowo produkowaną osobówką z 4WD, a nie Jensen FF

 

Ale tego nie zrobie :razz: Wg mnie Jensen był pierwszy i już. Wiem...uparty jestem ;-)

Boję się, że to już nie jest upór. :mrgreen: Naprawdę, zastanów się nad tym.

 

Uważasz, że źródła moje i pablonasa kłamią? A Twoje ?

 

Dżizas Witek odpuść.

Zajmij sie czymś bardziej pożytecznym niż udowadnianie na forum swoich racji na przekór całemu światu.

Zapraszam do wątku Wrocławskiego który sam założyłeś a Ciebie ani widu ani słychu od 6 miesięcy :???:

 

 

Tak na marginesie straszny OFFFFFTOP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajne marchewy :) Ale chyba miał tą instalację w wydechu założoną (oficjalnie ponoć zabroniona), normalnie chyba by tak nie smarkał, no chyba że przegiął z dawkowaniem paliwka.

 

Jak na moj gust to nie flamerkit tylko oryginalne marchewy :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...