Jump to content

Układ napędowy w Forester 2,5XT MT MY06 230KM/320NM


DarekJ

Recommended Posts

Witam.

Mam Forka, ale tak naprawdę gdyby ktoś mnie zapytał jaki mam napęd, to jedyne co mógłbym powiedzieć, to to że stały 4x4.

Mam auto, a tak naprawdę nie wiem jak on jeździ (oprócz tego, że szybko).

Pomóżcie.

Czy ktoś znający napęd w tym aucie mógłby mi w prostych słowach opisać jak przenoszony jest napęd z silnika na koła w moim Forku?

 

Chodzi mi o opis typu:

Na przednią oś napęd przekazywany jest poprzez .....

W razie uślizgu jednego z przednich kół następuje .....

Na tylną oś napęd przekazywany jest poprzez .....

W razie uślizgu jednego z tylnych kół następuje .....

Obie osie połączone są przez .....

W razie uślizgu całej przedniej osi następuje .....

W razie uślizgu całej tylnej osi następuje .....

 

Coś w tym stylu, a nie:

z przodu masz dyfer, dalej dyfer między osiowy, a z tyłu wiskozę,

bo dalej nie będę wiedział jak dział napęd w moim aucie.

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Nie oczekiwałem, aż tak wyczerpującej odpowiedzi. :wink:

Na poważnie, to czytałem techniczne, ale są w nim odpowiedzi typu w Forku "z przodu masz dyfer, dalej dyfer między osiowy, a z tyłu wiskozę", a ja zadałem konkretne pytanie, dotyczące konkretnego modelu Forestera.

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Inżynierem to Ty chyba nie jesteś :lol: z całym szacunkiem oczywiście.

:arrow: Ja nie jestem informatykiem ani programistą (nie potrafię edytować) ale spróbuje Ci cos odpowiedzieć:

 

Witam.

Mam Forka, ale tak naprawdę gdyby ktoś mnie zapytał jaki mam napęd, to jedyne co mógłbym powiedzieć, to to że stały 4x4.

Mam auto, a tak naprawdę nie wiem jak on jeździ (oprócz tego, że szybko).

Pomóżcie.

Czy ktoś znający napęd w tym aucie mógłby mi w prostych słowach opisać jak przenoszony jest napęd z silnika na koła w moim Forku?

:arrow: z silnika napęd idzie przez skrzynię na centralny dyfer (z wiskozą), z centralnego dyfra idzie na przedni i na tylny dyfer, (tylny lekko sklejony, czyt. lekka wiskoza), a na przodzie jest normalny dyfer jak w zwykłej osobówce. Dalej przedni i tylny dyfer przekazują napęd na koła, przednie lewe i prawe, tylny na tylne lewe i prawe.

 

Chodzi mi o opis typu:

:arrow: ale żeś sobie wykąbinował, no ale spróbujemy

Na przednią oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynie, silnik

W razie uślizgu jednego z przednich kół następuje ..... nic nie następuje. Ten samochód nie ma kontroli trakcji żeby elektronika to koło przyhamowywała. Koło sie obraca w miejscu (to jest największa wada mechanizmu różnicowego)

Na tylną oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynię, silnik

W razie uślizgu jednego z tylnych kół następuje ..... j.w. oraz poslizg wiskozy w tylnym dyferencjale. Po to masz m.in. kontrolke temp oleju w tylnym dyfrze. Jak się za bardzo ślizga to się grzeje.

Obie osie połączone są przez ..... centralny dyfer

W razie uślizgu całej przedniej osi następuje ..... poślizg wiskozy w centralnym dyfrze

W razie uślizgu całej tylnej osi następuje ..... poslizg wiskozy w centralnym dyfrze

 

Coś w tym stylu, a nie:

z przodu masz dyfer, dalej dyfer między osiowy, a z tyłu wiskozę,

bo dalej nie będę wiedział jak dział napęd w moim aucie.

:arrow: a teraz juz wiesz?!?

Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Tomku.

Inżynierem akurat jestem. :D

Dziękuję za odpowiedź, pomogła mi zrozumieć jak działa moje auto.

Mam jednak kilka uwag, które nasunęły mi się po przeczytaniu Twojej odpowiedzi.

Jeśli się mylę, to mnie popraw.

 

"Na przednią oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynie, silnik

W razie uślizgu jednego z przednich kół następuje ..... nic nie następuje. Ten samochód nie ma kontroli trakcji żeby elektronika to koło przyhamowywała. Koło się obraca w miejscu (to jest największa wada mechanizmu różnicowego)

Jeżeli na przedniej osi nie ma żadnego sprzęgła (np. wiskotycznego), to w mojej opinii przednia oś jest najsłabszym ogniwem napędu Forka.

Na tylną oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynię, silnik

W razie uślizgu jednego z tylnych kół następuje ..... zasprzęglenie obu kół osi dzięki sprzęgłu wiskotycznemu (sądzę, że właśnie po to ono tam jest).

Obie osie połączone są przez ..... centralny dyfer

W razie uślizgu całej przedniej osi następuje ..... zasprzęglenie obu osi dzięki sprzęgłu wiskotycznemu.

W razie uślizgu całej tylnej osi następuje ..... zasprzęglenie obu osi dzięki sprzęgłu wiskotycznemu."

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Na przednią oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynie, silnik

W razie uślizgu jednego z przednich kół następuje ..... nic nie następuje. Ten samochód nie ma kontroli trakcji żeby elektronika to koło przyhamowywała. Koło sie obraca w miejscu (to jest największa wada mechanizmu różnicowego)

Na tylną oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynię, silnik

W razie uślizgu jednego z tylnych kół następuje ..... j.w. oraz poslizg wiskozy w tylnym dyferencjale. Po to masz m.in. kontrolke temp oleju w tylnym dyfrze. Jak się za bardzo ślizga to się grzeje.

Obie osie połączone są przez ..... centralny dyfer

W razie uślizgu całej przedniej osi następuje ..... poślizg wiskozy w centralnym dyfrze

W razie uślizgu całej tylnej osi następuje ..... poslizg wiskozy w centralnym dyfrze

 

Thomas, nie rozumiesz elementarnych zasad działania dyferencjałów, mechanizmów różnicowych. Nie rozumiesz, tym bardziej, zasad działania subarowskiego AWD. Po co się bierzesz za wyjaśnienia rzeczy o których nie masz pojęcia ?

 

O układzie przenoszenia napędu w Subarakach, w zależności od występujących składowych, napisano już chyba na Forum wszystko. Warto zajrzeć choćby do FAQ działu technicznego - viewtopic.php?f=22&t=121807&view=unread#unread - bodajże szósty, czy siódmy temat od góry.

 

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

kropkowicz, masz takich schematów do Subaru więcej ?? Potrzebuję tego do pracy inżynierskiej. Potrzebuję cały napęd, głównie skrzynia biegów, centralny dyfer. Możliwie szczegółowe schematy i najchętniej z objaśnieniem numerków - bo nie wszystko jest dla mnie w 100% jasne.

Link to comment
Share on other sites

a ja dopiszę. że jak masz na luzie, to spięcie przód-ty jest bardzo słabe lub wynika z oporu mechanizmu

 

czyli jak podniesiesz lewarkiem przednie koło i je będziesz chciał pokręcić to cię uda na luzie, a na biegu już nie

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Tomku.

Inżynierem akurat jestem. :D

Dziękuję za odpowiedź, pomogła mi zrozumieć jak działa moje auto.

Mam jednak kilka uwag, które nasunęły mi się po przeczytaniu Twojej odpowiedzi.

Jeśli się mylę, to mnie popraw.

 

"Na przednią oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynie, silnik

W razie uślizgu jednego z przednich kół następuje ..... nic nie następuje. Ten samochód nie ma kontroli trakcji żeby elektronika to koło przyhamowywała. Koło się obraca w miejscu (to jest największa wada mechanizmu różnicowego)

Jeżeli na przedniej osi nie ma żadnego sprzęgła (np. wiskotycznego), to w mojej opinii przednia oś jest najsłabszym ogniwem napędu Forka.

Na tylną oś napęd przekazywany jest poprzez ..... centralny dyfer, skrzynię, silnik

W razie uślizgu jednego z tylnych kół następuje ..... zasprzęglenie obu kół osi dzięki sprzęgłu wiskotycznemu (sądzę, że właśnie po to ono tam jest).

Obie osie połączone są przez ..... centralny dyfer

W razie uślizgu całej przedniej osi następuje ..... zasprzęglenie obu osi dzięki sprzęgłu wiskotycznemu.

W razie uślizgu całej tylnej osi następuje ..... zasprzęglenie obu osi dzięki sprzęgłu wiskotycznemu."

 

Pozdrawiam.

 

Fajnie że mogłem Ci pomóc.

Jednak po przeczytaniu kolejnych maili, zaniecham wypowiadania się w temacie napędu Subaru.

Poczytam co inni mają do powiedzenia.

A może znajdę czas na przeczytanie załączonych wątków.

 

Powodzenia

Link to comment
Share on other sites

http://www.awdwiki.com/article.html?inc=sub ---> czyli w imprezie N/A i WRX przedni dyfer jest otwarty, centralny dyferencjał jest wiskotyczny z możliwością przeniesienia na pędu z 20/80 na 80/20, różnica jest tylko w dyferze tylnym gdzie w WRX jest z ograniczonym poślizgiem a w N/A jest dyfer otwarty, dobrze to rozumiem?

 

 

już sam znalazłem odpowiedź:

http://img189.imageshack.us/i/imprezast ... scent.jpg/

http://img535.imageshack.us/i/imprezamy ... ntdif.jpg/

http://img703.imageshack.us/i/imprezamy04dif.jpg/

 

czyli centralny dyfer w N/A i WRX jest taki sam. pytanie tylko ile może przenieść napędu na poszczególną oś...

Link to comment
Share on other sites

czyli centralny dyfer w N/A i WRX jest taki sam. pytanie tylko ile może przenieść napędu na poszczególną oś...

Zapytam zupełnie z ciekawości, jakie korzyści będziesz miał z tej wiedzy ?? :) Auto nie będzie od tego lepiej jeździć :)

 

Podpowiem Ci, że powinieneś w przypadku napędu Subaru rozpatrywać bardziej które koło otrzyma jaki moment w danych warunkach. Z zasady działania Subaru AWD dąży do rozdziału 50:50 pomiędzy osie. Jeżeli postawisz koła po przekątnej na lodzie, a pozostałe na asfalcie to auto... będzie stało w miejscu (ogólnie). Bo każdy otwarty dyfer ma moment tarcia wewnetrznego a cały układ napędowy ma pewną bezwładność dlatego nawet ww. sytuacji jest szansa, że auto z bólami ruszy.

Rozdział między osie chwilowo może być inny niż 50:50. Za ten stan odpowiada właśnie wiskoza, która w momencie wystąpięnia różnic w prędkości obrotowej wałów ma kleić. Wiskozy też są różne, od ich konstrukcji będzie też zależało przy jakiej wartości różnicy pr. obr. nastąpi przenoszenie momentu. :)

Link to comment
Share on other sites

Zapytam zupełnie z ciekawości, jakie korzyści będziesz miał z tej wiedzy ??

Nie wiem jak Ty ale ja lubię wiedzieć czym jeżdżę :) poza tym subaru jest THE BEST więc wiedza pomaga w nawracaniu na tą właściwą wiarę! :evil:

 

dodatkowo chciałbym zmienić w przyszłości auto a będzie to na pewno subaru, bardzo prawdopodobne że dalej impreza więc chce wiedzieć co jest gdzie.

Dawno temu jak szukałem auta do kupna i jeszcze nie byłem na 100% zdecydowany na subaru to znalazłem taki plik w exelu dla BMW, w którym były wypisane wszystkie modele i dokładne dane techniczne, od wszystkich dostępnych silników, przyspieszenia, spalania wg producenta, spalania wg użytkowników, dokładnych danych wymiarowych i pomagało to porównać sobie modele, szkoda że takiego pliku nie ma do subaru. Na forum jest dużo informacji o danych modelach ale to jest rozsiane i trzeba się naczytać żeby się czegoś dowiedzieć....

Link to comment
Share on other sites

shrekair, z nawracania się wyrasta. 'wiedzieć czym jeżdżę' ? większość informacji w internecie jest co najmniej nieścisła.

Nawet materiały propagandowe FHI ponoć nie są technicznie poprawne.

na drodze większość uczy się, że jeździ czymś czego nie ogarnia.

Link to comment
Share on other sites

z nawracania się wyrasta.

może się i wyrasta ale fanem subaru byłem, jestem i mam nadzieję że będę, więc będę nawracał....

 

'wiedzieć czym jeżdżę' ? większość informacji w internecie jest co najmniej nieścisła.

zgadza się, dlatego szukam i pytam żeby mieć 100% pewność... zdjęcia które wkleiłem są z manuala do imprezy MY04 i wydają się prawdziwe...

 

na drodze większość uczy się, że jeździ czymś czego nie ogarnia.

też się zgadzam, sam się dalej uczę na drodze i sam nie ogarniam dobrze auta, ale niestety nie stać mnie na wyjazdy na tor... a jak ktoś kupuje STI i tylko nim dojeżdża do pracy to już jego sprawa, może lubi sobie tylko poszpanować autem... a może po prostu lubi o niego dbać i sama świadomość że ma w garażu takie dzieło sztuki sprawia mu przyjemność....

 

a jak ktoś nie wie czym jeździ to potem się dzieje tak: http://fkn.pl/rou

 

Kropkowicz, masz forestera 2.2 XT? skąd takiego wziąłeś?

Link to comment
Share on other sites

a jak ktoś nie wie czym jeździ to potem się dzieje tak: http://fkn.pl/rou

Może gość bardziej boi się, że nie skręci niż nie ruszy :mrgreen: Ostatnio dowiedziałem się, że jak rower do zimy się przygotowuje to warto założyć kolce, ale na przód a nie tył - by nie było problemów z manewrowaniem i hamowaniem 8)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...