Jump to content

Droga hamowania Imprez


eden

Recommended Posts

poszikiwalem na forum i na necie ale nie mogę nigdzie znaleść takich danych, czy ktoś ma info jakie są albo namiary gdzieś ile wynosi taka droga homowania w poszczególnych modelach ? :cool:

Link to comment
Share on other sites

A w jakich warunkach? :twisted:

 

Ktoś przy okazji wytłumaczy mi co to za parametr? Co on określa?

Jakość opon i dokładność ABS-u i ewentualnie precyzję modulacji hamulców w odniesieniu do masy auta?

Link to comment
Share on other sites

Droga hamowania jest mierzona w określonych warunkach przy nowych seryjnych autach celem porównania z konkurencją ale chyba każdy producent robi to na tych oponach na których auto wychodzi do klienta, naturalnie z użyciem ABS-u.

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie. Ważne jest żeby mieć poniżej 30-35m ze 100km/h do 0km/h bo to chyba takie minimum przy dzisiejszych standardach.

Link to comment
Share on other sites

To ten się prawie łapie, ale ten już zdecydowanie nie ;-) .

 

Do tego - na różne rynki to samo auto często wychodzi na różnych oponach.

 

A ktoś wie w jakich warunkach są przeprowadzane to oficjalne testy? Czy jest to może opisane jakąś normą? Czy może każdy producent ma swoją?

Link to comment
Share on other sites

Ważne jest żeby mieć poniżej 30-35m ze 100km/h do 0km/h bo to chyba takie minimum przy dzisiejszych standardach.

 

Troche przesadziłeś. Standardem dzisiaj jest wynik poniżej 40 metrów. Do niskich 30 dochodzą supersportowe auta.

Link to comment
Share on other sites

mile, możliwe, mam zaostrzone standardy :wink:

 

ale poniżej 30 to nawet AP ryking nie ma

Nie wiem jeszcze nie testowałem drogi hamowania ale na slicku...może?
Link to comment
Share on other sites

Wg testu DSF Motorvision (http://www.youtube.com/watch?v=LtQK7KB3My8), przeprowadzonego lata temu SI GT potrzebowała 38,9 metra do zatrzymania ze 100 km/h - na fabrycznym ogumieniu. Dziesięć lat temu rewelacyjny wynik, dziś ciągle niezły dla aut fabrycznych.

 

Czy są przewidziane nagrody za poprawną odpowiedź? :mrgreen:

 

Zgadzam się z

Cytat:

Ważne jest żeby mieć poniżej 30-35m ze 100km/h do 0km/h bo to chyba takie minimum przy dzisiejszych standardach.

 

Troche przesadziłeś. Standardem dzisiaj jest wynik poniżej 40 metrów. Do niskich 30 dochodzą supersportowe auta.

 

Przy okazji: w prawie każdym współczesnym samochodzie jesteś w stanie zablokować koła przy hamowaniu. Dobre hamulce muszą być przede wszystkim powtarzalne- wielokrotne hamowanie nie powinno spowodować drastycznego wydłużenia drogi hamowania. Dlatego wielu "normalnie" jeżdżącym kierowcom w zupełności wystarczają układy seryjne.

 

BTW: w tym teście DSF Impreza przyśpieszała w 6,3 do 100km/h...

 

[ Dodano: Nie Sty 17, 2010 8:07 pm ]

Spojrzałem na test Subaru STI (hawk-eye), przeprowadzony przez tę samą redakcję (http://www.youtube.com/watch?v=AV2ztfPz4-0), żeby porównać wyniki fabrycznego GT vs STI

0-100 km/h: 6,3 s vs 5,5 s

100-0 km/h: 38,9 m vs 37,1 m

Najlepsze okrążenie toru testowego: 20,49 s vs 19,65* s

 

Najlepszy wynik na torze** uzyskało Mitsubishi (Carisma?) Evo VII - 18,92 s. Wynik STI był szósty, ex-aequo z audi TT quattro 225PS, a wynik GT'ka to 28 miejsce i czas 20,49. Uważam, że -biorąc pod uwagę ilość testowanych pojazdów i postęp technologiczny- wynik GT jest bardzo dobry wśród seryjnych pojazdów. Pomimo iż Evo był oceniony wyżej w kategorii doznań sportowych, jednak po uwzględnieniu ceny uznano STI za korzystniejszy zakup...

 

* STI, model roku 2006 (280PS/392Nm) miał wynik 18,59 s, vide:

**Do czasu testu STI.

Link to comment
Share on other sites

Przy okazji: w prawie każdym współczesnym samochodzie jesteś w stanie zablokować koła przy hamowaniu. Dobre hamulce muszą być przede wszystkim powtarzalne- wielokrotne hamowanie nie powinno spowodować drastycznego wydłużenia drogi hamowania. Dlatego wielu "normalnie" jeżdżącym kierowcom w zupełności wystarczają układy seryjne.

Sama możliwość zablokowania kół to nie wszystko. W skutecznym hamowaniu bardzo ważna jest precyzja w okolicach momentu zablokowania (tuż przed) - żeby móc się wygodnie i do tej granicy zbliżyć, ale kół nie zblokować. To w szczególności będzie miało znaczenie przy hamowaniu bez ABS-u, ale pewnie pozwoli także lepiej wysterować hamowanie z ABS-em (żeby było jak najdalsze od blok->zero->blok->itd.).

 

A co do odporności/pojemności termicznej układu - ostatnio po dwóch hamowaniach z ok 120 do zera (w krótkim odstępie) dałem hamulcom trochę odpocząć - jadąc wolniej, żeby nie mieć potrzeby wykonywania następnego hamowania z takiej prędkości. (I oczywiście nie trzymałem nogi na hamulcu po takim hamowaniu :-), a nawet miałem możliwość dotoczenia się bez hamulca ostatnich kilku metrów.)

 

A żeby wrócić nieco bardziej do tematu - http://www.movit.de/rahmen/stoptbl.htm - w tabelce z Subaru znalazło się GT i OBK H6.

Link to comment
Share on other sites

jpol, zgadzam się, problem precyzji dozowania siły hamowania "odpuściłem" sobie pisząc post.

 

BTW: Trochę dziwne te wyniki. Np. Mondeo, dwa modele różniące się wersją wyposażenia, mają drogę hamowania różną o kilka metrów? Sporting z wynikiem lepszym od A4? Coś dziwne mi się to wydaje...

Link to comment
Share on other sites

Źródła danych (przeprowadzające testy) są różne. To i różne wyniki nie dziwią.

 

Dlatego pytałem kilka postów wcześniej czy ktoś zna "oficjalną" procedurę (czy jest ona ustandaryzowana między producentami) - żeby ustalić, czy da się znaleźć jakieś sensowne odniesienie w tej sprawie.

Link to comment
Share on other sites

Ostatnio robilem testy racelogicem. My getek, przód hamulec AP Racing 6 pot 330mm klocek DS2500 rozgrzany, tyl wrx 2 pot 290mm klocek OEM, ABS, opony toyo t1r 205/45 r17 dość mocno zdarte ale jeszcze legalne. Nawirzchnia to asfalt lekko wilgotny (dopiero co wysechł po deszczu)

Droga hamowania 100 - 0km/h: 42m

Link to comment
Share on other sites

Wg testu DSF Motorvision (http://www.youtube.com/watch?v=LtQK7KB3My8), przeprowadzonego lata temu SI GT potrzebowała 38,9 metra do zatrzymania ze 100 km/h - na fabrycznym ogumieniu. Dziesięć lat temu rewelacyjny wynik, dziś ciągle niezły dla aut fabrycznych.

 

Czy są przewidziane nagrody za poprawną odpowiedź? :mrgreen:

 

 

nagrody :twisted: może później :razz: :mrgreen:

 

Jeśli jest 38,9 metra i podobny wynik do obecnych aut seryjnych to jak dla mnie dosyć kiepsko - przy założeniu niskiej wagi GT i cztero tłoczkowych zacisków w porównaniu np do takiego Superba który waży 300kg wiecej a hamuje tak samo to trochę wydaje mi się to niezrozumiałe

(Na tej stronie http://www.motofakty.pl/artykul/najleps ... waniu.html wynika nawet że ważacy 1600 kg Suberb (droga ham. =36/37m) szybciej hamuje niż moje GT :sad: w co mi się wierzyć nie chce :roll: )

Link to comment
Share on other sites

mile napisał/a:

F1 potrzebuje ok. 17 metrów

 

Masakra

Z tego co czytalem ujecie gazu (bez naciskania hamulca) w F1 daje wieksze przeciazenie (opoznienie) niz awaryjne hamowanie w cywilnym samochodzie. Mysle ze pelne hamowanie bolidem zamroczyloby wiekszosc z nas. Mnie hamowania Gracowego i Ostoi (wybacz jesli blad w odmianie) doprowadzily do rozstroju zoladka :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeśli jest 38,9 metra i podobny wynik do obecnych aut seryjnych to jak dla mnie dosyć kiepsko - przy założeniu niskiej wagi GT i cztero tłoczkowych zacisków w porównaniu np do takiego Superba który waży 300kg wiecej a hamuje tak samo to trochę wydaje mi się to niezrozumiałe

(Na tej stronie http://www.motofakty.pl/a..._hamowaniu.html wynika nawet że ważacy 1600 kg Suberb szybciej hamuje niż moje GT w co mi się wierzyć nie chce )

Hm, trzeba by się zastanowić nad kilkoma sprawami:

1. Test SI miał miejsce jakieś 10 lat temu. Zarówno producenci hamulców, jak i opon dołożyli od tego czasu starań, żeby poprawić swoje produkty.

2. Trzeba by się zastanowić, skąd wzięto wyniki, podane na cytowanej przez Ciebie stronie

Źródła danych (przeprowadzające testy) są różne. To i różne wyniki nie dziwią.

3. Nie jestem pewien, czy GT'k w teście miał 4-ro tłoczkowe zaciski.

4. Nawet rożne typy asfaltu mają różną przyczepność, a już na pewno

Nawirzchnia to asfalt lekko wilgotny (dopiero co wysechł po deszczu)
Jak jeszcze dołożymy do tego

5. Zużycie opony, może się okazać, że rozbieżności będą znaczne. W tym teście: http://moto.pl/MotoPL/1,90109,5411350,H ... zenie.html można przeczytać, jak wielkie znaczenie ma nawierzchnia i jakość opon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...