Skocz do zawartości

Działanie/Podłączanie DRL w praktyce?


kamul

Rekomendowane odpowiedzi

Chodzi mi od pewnego czasu myśl, żeby podłączyć światła dzienne. Najchętniej w miejsce przeciwmgłowych, żeby nie kombinować z dziurawieniem zderzaka (lubię jak coś wygląda jak fabryka).

Znalazłem np. Osram LedDriving Fog 2w1 i myślę że to by było ok, ale jak to działa? Może ktoś ma takie rozwiązanie?

 

Jak chciałbym żeby było:

- po zapłonie ze wszystkimi światłami na OFF (na manetce) zapalają się tylko dzienne

- po włączeniu świateł mijania/długich gasną światła dzienne

Czy t faktycznie tak działa - może ktoś potwierdzić? (ewentualnie inne propozycje lamp?)

 

I tu pytanie jak wtedy działają przeciwmgłowe? Tak samo się je odpala jak wcześniej, czy może to 2w1 działa jakoś na raz?

 

Kolejna sprawa jak to się podłącza? Tylko wymiana lamp i za nimi jest jakiś moduł który steruje tym działaniem, czy to już zabawa raczej dla elektryka (nie chcę jakiegoś druciarstwa, więc im prościej tym lepiej).

Edytowane przez kamul
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, kamul napisał:

Kolejna sprawa jak to się podłącza? Tylko wymiana lamp i za nimi jest jakiś moduł który steruje tym działaniem, czy to już zabawa raczej dla elektryka (nie chcę jakiegoś druciarstwa, więc im prościej tym lepiej).

 

markowe zestawy, a Osram bez wątpienia w tą definicję się mieści, mają moduły gdzie podpinasz + z aku, masę i sygnał z postojowych. Odpalanie DRL bazuje na skoku napięcia po rozruchu (tu uwaga na nowsze auta gdzie jest inteligentne ładowanie i napięcie spada <13,5V) a po zapaleniu postojowych i mijania gaśnie DRL.

pmgłowe będą miały osobny kabelek do podłączenia i działają niezależnie od siebie. Podpięcie elektryki to pikuś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, ipsx82 napisał:

W zestawie moduł z wtyczkami do podpięcia szeregowo z pozycyjnymi i długimi, żadnego cięcia i lutowania  , na zasadzie plug and play.

 

10 minut temu, ozarek napisał:

 

markowe zestawy, a Osram bez wątpienia w tą definicję się mieści, mają moduły gdzie podpinasz + z aku, masę i sygnał z postojowych. Odpalanie DRL bazuje na skoku napięcia po rozruchu (tu uwaga na nowsze auta gdzie jest inteligentne ładowanie i napięcie spada <13,5V) a po zapaleniu postojowych i mijania gaśnie DRL.

pmgłowe będą miały osobny kabelek do podłączenia i działają niezależnie od siebie. Podpięcie elektryki to pikuś.

 

Dzięki wielkie :)

 

btw. najciemniej pod latarnią ale może komuś się jeszcze przyda:

https://youtu.be/BVvypl4zMuc
 

Edytowane przez kamul
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, kamul napisał:

Chodzi mi od pewnego czasu myśl, żeby podłączyć światła dzienne. Najchętniej w miejsce przeciwmgłowych, żeby nie kombinować z dziurawieniem zderzaka (lubię jak coś wygląda jak fabryka).

Znalazłem np. Osram LedDriving Fog 2w1 i myślę że to by było ok, ale jak to działa? Może ktoś ma takie rozwiązanie?

 

Jak chciałbym żeby było:

- po zapłonie ze wszystkimi światłami na OFF (na manetce) zapalają się tylko dzienne

- po włączeniu świateł mijania/długich gasną światła dzienne

Czy t faktycznie tak działa - może ktoś potwierdzić? (ewentualnie inne propozycje lamp?)

 

I tu pytanie jak wtedy działają przeciwmgłowe? Tak samo się je odpala jak wcześniej, czy może to 2w1 działa jakoś na raz?

 

Kolejna sprawa jak to się podłącza? Tylko wymiana lamp i za nimi jest jakiś moduł który steruje tym działaniem, czy to już zabawa raczej dla elektryka (nie chcę jakiegoś druciarstwa, więc im prościej tym lepiej).

Z czystym sumieniem mogę Ci polecić rozwiązanie w wersji AM.010.13.4 :

https://lepard.eu/am-013-doswietlanie-zakretow/

Jestem szczęśliwym posiadaczem i instalatorem tego rozwiązania u siebie w aucie.

Spełnia wszystkie Twoje założenia z naddatkiem.

1. Po uruchomieniu silnika i podniesieniu napięcia powyżej 13,5V (wartość regulowana programowo) , zapalają się przeciwmgłowe przednie. Pod warunkiem, że ilość światła na zewnątrz (do tego służy czujnik światła) jest wyższa niż wartość ustawiona programowo (ja ustawiłem 60%).

2. Włączenie pozycyjnych/mijania+pozycyjnych, wyłącza DRL.

3. Jak mamy wyłączone DRL, to oczywiście możemy manetką włączyć przeciwmgłowe.

4. Przy automatycznie/ręcznie zapalonych mijania, włączenie kierunkowskazu zapala odpowiedni halogen realizując doświetlanie zakrętów.

5. Po wyłączeniu silnika i zamknięciu pojazdu pilotem zapalają się przeciwmgłowe przednie, realizując Coming Home.

Rozwiązanie przetestowane, działające i kosztujące ułamek kwoty, którą chcesz wydać na rozwiązanie konkurencji.

Załączam kompletny schemat dla Legacy 2005. Będzie pasował także do 2007.

Jak ktoś się będzie chciał pobawić, służę dodatkowymi fotkami. :D

DSC_0706.JPG

DSC_0708.JPG

DRL.png

DSC_0716.JPG

  • Super! 1
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, WOJO napisał:

Z czystym sumieniem mogę Ci polecić rozwiązanie w wersji AM.010.13.4 :

proponujesz koledze niehomologowaną przeróbkę w miejsce normalnych świateł DRL. Nie życzę Ci problemów, ale kiedyś jakiś patrol z nudów się zainteresuje jazdą na halogenach i wyłapiesz mandat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, ozarek napisał:

proponujesz koledze niehomologowaną przeróbkę w miejsce normalnych świateł DRL. Nie życzę Ci problemów, ale kiedyś jakiś patrol z nudów się zainteresuje jazdą na halogenach i wyłapiesz mandat.

Jeżdżę na halogenach od początku jak kupiłem Subaru. Żaden patrol się do mnie za to nie przyczepił. Swoją drogą uważam, że jeżeli chodzi o Legacy to jazda na halogenach jest o wiele lepsza dla kierowców z przeciwka bo nie dają w oczy jak światła mijania dzięki głębokiemu i niskiemu osadzeniu. Poza tym w opisie jest napisane coś o konfigurowaniu tego zestawu, być może jest opcja aby zamiast halogenów, świeciły światła mijania... 

Edytowane przez Orear
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ozarek napisał:

proponujesz koledze niehomologowaną przeróbkę w miejsce normalnych świateł DRL. Nie życzę Ci problemów, ale kiedyś jakiś patrol z nudów się zainteresuje jazdą na halogenach i wyłapiesz mandat.

Tak. Tak właśnie proponuję. :D

Które światła straciły homologację po przeróbce? :D

Takie DRL spełniają warunki określone w ustawie o światłach DRL, więc na podstawie czego miałby się do mnie przyczepić patrol?

Wszystkie pierwotne funkcje oświetlenia pojazdu zostały zachowane.

Naprawdę uważasz, że nie przemyślałem wielu "zagrożeń", zanim zdecydowałem się na moduł?

 

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ja w swoim Legacy MY 2011 zamontowalem modul ktory uzywa swiatel drogowych z obnizonym napieciem jako dzienne ,a dodatkowo uruchamia doswietlanie zakretow .Dziala bez zarzutu z automatycznymi swiatlami oraz samoczynnie wylacza dzienne po wlaczeniu sie swiatel mijania.Gdy swieca swiatla mijania drogowe funkcjonuja normalnie..Mam to zamontowane w samochodzie od 6 lat i zadnych problemow.Modul kupiony w Polsce za ok. 400 pln .

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, WOJO napisał:

Które światła straciły homologację po przeróbce? :D

kolego światła przeciwmgłowe nie są przeznaczone do jazdy w trybie DRL i ten moduł tego nie zmienia. Używanie ich w trybie DRL jest niehomologowane. Jazda na pmgłowych bez świateł postojowych jest niezgodna z przepisami, jazda na pmgłowych przy braku zmniejszonej przejrzystości powietrza jest niezgodna z przepisami.

 

22 godziny temu, WOJO napisał:

Naprawdę uważasz, że nie przemyślałem wielu "zagrożeń", zanim zdecydowałem się na moduł?

No niestety ale tak to wygląda. Ja wiem, że to jest fajne, że tego specjalnie nie widać ect ale to nie czyni z tego rozwiązania czegoś legalnego.

Fabryczne rozwiązania podobne do tego modułu bazują na światłach drogowych lub mijania i tu się można mniej czepiać ale i tak posiadają wtedy stosowny znak na kloszu lampy.

W dniu 15.05.2019 o 10:20, Orear napisał:

Swoją drogą uważam, że jeżeli chodzi o Legacy to jazda na halogenach jest o wiele lepsza dla kierowców z przeciwka bo nie dają w oczy jak światła mijania dzięki głębokiemu i niskiemu osadzeniu.

nie wiem czy sobie do końca zdajesz sprawę z funkcji jaką mają spełniać światła do jazdy dziennej. One przy niskiej intensywności światła mają właśnie 'dawać po oczach'. Przy DRL nie chodzi o to że coś się ma tam świecić z przodu tylko one w zamyśle mają zwiększać widoczność pojazdu w dzień, a osiągane jest to właśnie poprzez skierowanie tej wiązki podobnie jak przy drogowych ale z niższą intensywnością światła i niższą mocą lampy.

Edytowane przez ozarek
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@WOJO dzięki za wniesienie czegoś nowego do tematu, przyznam, że takich odpowiedzi też się tu spodziewałem i każdy już sam zdecyduje co zechce zrobić.

@ozarek osobiście jestem za dedykowanym rozwiązaniem i w swoim czasie pewnie na to właśnie padnie.

@motofun wolałbym uniknąć takiego rozwiązania, głównie chodzi o dobrą widoczność w dzień ale i "oszczędność" ksenonów i odbłyśników/

 

Nie mniej 2 kolejne pytania:

- czy rozmiarowo te Osram'y podejdą P&P wraz z mocowaniami w miejsce halogenów?

- czy jest opcja wykorzystać obie funkcje tj. DLR w dzień a przy włączonych mijania DLR'y jako doświetlanie? Ewentualnie jak takie coś można by rozwiązać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ozarek napisał:

Jazda na pmgłowych bez świateł postojowych jest niezgodna z przepisami, jazda na pmgłowych przy braku zmniejszonej przejrzystości powietrza jest niezgodna z przepisami.

Ejże. Jesteś pewien? Doczytaj przepisy. Ja zadałem sobie ten trud.:D

3 godziny temu, ozarek napisał:

Fabryczne rozwiązania podobne do tego modułu bazują na światłach drogowych lub mijania i tu się można mniej czepiać ale i tak posiadają wtedy stosowny znak na kloszu lampy.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by moduł, o którym napisałem podłączyć pod drogowe i zmniejszyć programowo moc strumienia świetlnego.

Wystarczy się zapoznać z instrukcją do modułu oraz oprogramowaniem sterującym.

Dlaczego tak zgrabnie unikasz odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie o utratę homologacji?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam powyżej zostałem trochę wyjaśniony więc przesiedziałem godzinę w internecie i poczytałem różne rzeczy. Więc teraz ja zadam pytanie odnośnie tych całych DRL. @kamul nie obraź się, że pod Twoim tematem. ;)
Czy to jest w ogóle legalne w autach 10 letnich, starszych? Otóż poczytałem, że nawet jeśli nie wykorzystujemy fabrycznie zamontowanych halogenów to światła drogowe (dla jasności, chodzi mi o długie) muszą mieć specjalne oznaczenie, że mogą takimi światłami "dziennymi" być... Chodzi o literki RL, lub DRL na nich. Biorąc pod uwagę, że 10 lat temu to nikt o światłach dziennych nie myślał, a LEDy nie były jeszcze tak pospolite to nasze światła pewnie nie mają odpowiednich oznaczeń? Zatem na logikę, w świetle prawa, zamontowanie modułu DRL na światłach drogowych też byłoby niezgodne z prawem pomimo tego, że owe światła mają homologację do bycia wykorzystywanymi na drogach ponieważ będą miały jedynie literkę R. Jeśli źle uważam to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu. Nie mam jak obecnie skoczyć do auta i sprawdzić oznaczeń u siebie. 
Jeżeli wierzyć internetowi, światła przeciwmgłowe będą miały oznaczenie B, zatem ten kierunek dyskusji pomijam, bo to oznaczenie w powiązaniu z naszym prawem dyskwalifikuje te światła jako możliwe do korzystania w warunkach dobrej widoczności. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, WOJO napisał:

Ejże. Jesteś pewien? Doczytaj przepisy. Ja zadałem sobie ten trud.:D

dawaj tenże przepis.

5 godzin temu, WOJO napisał:

Nic nie stoi na przeszkodzie, by moduł, o którym napisałem podłączyć pod drogowe i zmniejszyć programowo moc strumienia świetlnego.

Wystarczy się zapoznać z instrukcją do modułu oraz oprogramowaniem sterującym.

co nadal nie zmienia faktu, że ten moduł nie powoduje legalności takiego rozwiązania

5 godzin temu, WOJO napisał:

Dlaczego tak zgrabnie unikasz odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie o utratę homologacji?

Pewnie dlatego, że nigdzie nie napisałem o utracie homologacji jakiegokolwiek światła tylko o niehomologowanej przeróbce oświetlenia ;)

Czytaj spokojnie i ze zrozumieniem.

2 godziny temu, Orear napisał:

Czy to jest w ogóle legalne w autach 10 letnich, starszych? Otóż poczytałem, że nawet jeśli nie wykorzystujemy fabrycznie zamontowanych halogenów to światła drogowe (dla jasności, chodzi mi o długie) muszą mieć specjalne oznaczenie, że mogą takimi światłami "dziennymi" być... Chodzi o literki RL, lub DRL na nich.

cały czas o tym dokładnie piszę. Reflektory, w których producent nie przewidział takiej funkcji nie mają odpowiednich homologacji jako światła dzienne i takie moduły tego faktu nie zmieniają.

Są auta gdzie producent przewidział taką opcję w kompie i po jej aktywacji przednie mijania/drogowe odpalają się automatycznie po rozruchu z zadaną mocą ale wtedy są oznaczenia RL00 na kloszach i nie ma powodu montażu takich modułów j/w.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, ozarek napisał:

cały czas o tym dokładnie piszę. Reflektory, w których producent nie przewidział takiej funkcji nie mają odpowiednich homologacji jako światła dzienne i takie moduły tego faktu nie zmieniają.

Są auta gdzie producent przewidział taką opcję w kompie i po jej aktywacji przednie mijania/drogowe odpalają się automatycznie po rozruchu z zadaną mocą ale wtedy są oznaczenia RL00 na kloszach i nie ma powodu montażu takich modułów j/w.

 

Stwierdzam, że pewnie nie da się uzyskać w żaden sposób takiej homologacji na moje Subaru 2008, bo producent nie przewidział, chociaż jakby wsadzić moduł to niczym nie różniłoby się to od takiego, w którym taka opcja została przewidziana... Pytanie tylko, czy to jest takie widzimisię światowe, żeby kupować nowe autka, bo mają jedną literkę więcej i teoretycznie reflektor stworzony pod taki tryb dzienny (lub fabryczne LEDy), czy to w Polsce mamy gdzieś w nosie ekologię i łatwiej jest potencjalnego Kowalskiego naciągnąć na mandat niż umożliwić mu zamontowanie za cenę mandatu modułu, który obniży emisję ciepła i wymiany żarówek/odbłyśników na przestrzeni lat, a przy okazji sprawi, że nie będzie walił po oczach w słoneczny dzień światłami mijania bo niestety przyzwyczajeni już jesteśmy do jazdy na światłach za dnia i gdyby ten nakaz znieść to nagle wzrośnie liczba wypadków? 
Może za dużo kminię... ale moim zdaniem, skoro jest taka opcja, żeby to było fajne, łatwe w montażu i działało zgodnie z zaleceniami prawa odnośnie świateł dziennych, to dlaczego niby nie można tego zalegalizować? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Orear napisał:

Stwierdzam, że pewnie nie da się uzyskać w żaden sposób takiej homologacji na moje Subaru 2008, bo producent nie przewidział, chociaż jakby wsadzić moduł to niczym nie różniłoby się to od takiego, w którym taka opcja została przewidziana... Pytanie tylko, czy to jest takie widzimisię światowe, żeby kupować nowe autka, bo mają jedną literkę więcej i teoretycznie reflektor stworzony pod taki tryb dzienny (lub fabryczne LEDy), czy to w Polsce mamy gdzieś w nosie ekologię i łatwiej jest potencjalnego Kowalskiego naciągnąć na mandat niż umożliwić mu zamontowanie za cenę mandatu modułu, który obniży emisję ciepła i wymiany żarówek/odbłyśników na przestrzeni lat, a przy okazji sprawi, że nie będzie walił po oczach w słoneczny dzień światłami mijania bo niestety przyzwyczajeni już jesteśmy do jazdy na światłach za dnia i gdyby ten nakaz znieść to nagle wzrośnie liczba wypadków? 
 Może za dużo kminię... ale moim zdaniem, skoro jest taka opcja, żeby to było fajne, łatwe w montażu i działało zgodnie z zaleceniami prawa odnośnie świateł dziennych, to dlaczego niby nie można tego zalegalizować? 

W Polsce wszystko przejdzie. Za zachodnią granicą mogą cię wstawić na lawetę za sensownie zrobione światła, które mimo wszystko nie mają homologacji. Jak weźmiesz udział w wypadku również możesz mieć z tego tytułu problemy. Jest ryzyko, jest zabawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Orear napisał:

Stwierdzam, że pewnie nie da się uzyskać w żaden sposób takiej homologacji na moje Subaru 2008, bo producent nie przewidział, chociaż jakby wsadzić moduł to niczym nie różniłoby się to od takiego, w którym taka opcja została przewidziana... Pytanie tylko, czy to jest takie widzimisię światowe, żeby kupować nowe autka, bo mają jedną literkę więcej i teoretycznie reflektor stworzony pod taki tryb dzienny (lub fabryczne LEDy), czy to w Polsce mamy gdzieś w nosie ekologię i łatwiej jest potencjalnego Kowalskiego naciągnąć na mandat niż umożliwić mu zamontowanie za cenę mandatu modułu [...]

zwyczajnie lata temu nie było takiego typu świateł, one nie miały symbolu i tyle. Tak długo jak jest to rozwiązanie fabryczne można z tego korzystać nawet bez oznaczeń na kloszach bo pojazd jako całość ma homologację. Analogicznie do niecentralnie umieszczonych tablic z przodu na Alfach albo Miśkach Evo, przednich bocznych szyb czy szybie czołowej o niższej przepuszczalności niż określa przepis i zapewne jeszcze kilku innych odstępstwach od ogólnych wymogów homologacji pojazdów.

Niestety w momencie kiedy przepis o DRL się pojawił i ten rodzaj światła zyskał oznaczenie to wraz z możliwością montażu i stosowania tych świateł rozwiązania takie jak moduł przestały być równoważne do kiedyś stosowanych fabrycznie rozwiązań.

 

Ja niestety znam sytuacje kiedy drogówka na siłę szuka pkt zaczepienia i nie mam zamiaru im takiego dawać. W sytuacjach podbramkowych, tak jak @Amnes wspomniał, pierdoły jak ta mogą sporo zmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby nie te literki na kloszach to już dawno bym jeździł z ledami philipsa zamiast H4  w światłach drogowych. Ale niestety na wiejskiej nie kwapią się do zmiany przepisów i my użytkownicy tracimy na tym. Bo snop światła z tego leda philipsa jest lepszy niż z H4 zwykłej markowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ipsx82 napisał:

Gdyby nie te literki na kloszach to już dawno bym jeździł z ledami philipsa zamiast H4  w światłach drogowych. Ale niestety na wiejskiej nie kwapią się do zmiany przepisów i my użytkownicy tracimy na tym. Bo snop światła z tego leda philipsa jest lepszy niż z H4 zwykłej markowej.

To żarówki LED też nie można wstawić nawet jeśli oznaczona jest jako H4? Wydaje mi się, że tutaj akurat rodzaj homologacji reflektora nie ma znaczenia... Żarówka H4 LED to żarówka H4 i spełnia tę samą rolę co zwykła żarówka światła drogowego czyli wysyła silny strumień światła prostopadle przed pojazd. Rodzaj żarówki (zwykła/LED) imo nie ma tu znaczenia zwłaszcza, że nie będziesz wykorzystywał jej jako światła do jazdy dziennej o czym rozmawiamy powyżej. 

Edytowane przez Orear
.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś wie może jaka jest wielkość oryginalnych halogenów (ma wyciągnięte lub po prostu mierzył)? :) Swoją drogą dość spora ilość żarówek led ma w swoich opisach brak homologacji. To, że typ żarówki pasuje pewnie nie załatwia jej "legalności".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, kamul napisał:

Swoją drogą dość spora ilość żarówek led ma w swoich opisach brak homologacji.

 

Spotkałeś się gdzieś z LED H7 z wyraźnym opisem, że jest homologowana? Pytam, bo ja takich nie widziałem, a patrzyłem na tą górną półkę cenową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, ipsx82 napisał:

Gdyby nie te literki na kloszach to już dawno bym jeździł z ledami philipsa zamiast H4  w światłach drogowych.

dokładnie tak jak ja. LED'y Philipsa i Bosma'y są świetne, ale u nas niestety tak samo nielegalne jak chiński HID :(

2 godziny temu, Orear napisał:

To żarówki LED też nie można wstawić nawet jeśli oznaczona jest jako H4?

Homologacja reflektora obejmuje przeznaczenie, źródło światła i dla przednich także kwestie łącznego bądź rozdzielnego świecenie świateł mijania i długich. Na obudowie masz też podany kąt opadania snopu światła.

5 minut temu, raci napisał:

Spotkałeś się gdzieś z LED H7 z wyraźnym opisem, że jest homologowana? Pytam, bo ja takich nie widziałem, a patrzyłem na tą górną półkę cenową.

to nie jest problem homologacji samego LED'a tylko rodzaju pod jaki był homologowany reflektor. Tak długo jak nie zostaną prawnie dopuszczone markowe LED'y, posiadające dopuszczenie do użytku na drogach publicznych, do stosowania w miejsce żarówek halogenowy czyli wszędzie tam gdzie reflektor ma homologację H (HC, HR, HCR, HC/R) tak długo legalnie tego nie zamontujemy.

Mimo, że ich geometria odpowiada geometrii żarówek halogenowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...