Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

tymczasem https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:8165275/zoom:10

 

"the EXPLORER NO.1 is equipped with an innovative dual-fuel LNG (liquefied natural gas) and conventional fuel propulsion system. Over the next two years, seven more vessels are expected to join the fleet, all integrating BYD’s energy storage battery tech and shaft generator systems, truly embodying BYD’s vision for a greener maritime transportation era."

https://www.maritimegateway.com/byds-explorer-no-1-embarks-on-historic-maiden-voyage/

 

chwilę go nie było, pojawił się płynie do EU ciekaw jestem co tam "wiezie"

 

LNG - natural gaz - metan CH4 

http://www.biogazownie.pl/fermentacja-metanowa.html 

 

lata temu, 10-15 lat jeden z zakładów z którym współpracuje mając do wyboru znaczącą rozbudowę oczyszczalni ścieków w związku z ponad dwukrotnym zwiększeniem wolumenu produkcji został został zachęcony do zastosowania wytwarzania biogazu, okazało się, że to co pozostaje po przejściu przez rektory jest tak mało toksyczne że nie trzeba rozbudowy oczyszczalni ścieków, bagatela wydajności podobnej jaka obsługuje moje 50 tysięczne miasto

teraz zamiast ten biogaz spalać "at site" można go w łatwy sposób magazynować a nowoczesny statek firmy BYD może sobie na tym pływać

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, ketivv napisał(a):

teraz zamiast ten biogaz spalać "at site" można go w łatwy sposób magazynować a nowoczesny statek firmy BYD może sobie na tym pływać

 

Ale to jest to o czym pisałem wcześniej że silnik spalinowy jeszcze trochę w okrętownictwie pożyje. Przejdzie tylko na LNG, Metanol, Amoniak czy inne biopaliwa. 

Ten "innovative dual fuel engine" to już od kilku (albo i kilkunastu) lat instaluje się na różnych statkach.

Do tego tendencja aktualnie jest taka że bardziej sprzedają się silniki na Metanol między innymi dlatego że:

- łatwiej go przechowywać na statku

- jest szerzej dostępny na świecie i łatwiej go też "zatankować" 

- załoga nie musi się "doktoryzować" z przechowywania/napraw/itd. systemu gazowego 

 

32 minuty temu, ketivv napisał(a):

BYD’s energy storage battery tech and shaft generator systems, truly embodying BYD’s vision for a greener maritime transportation era."

 

Na tej wielkości statkach, ten cały energy storage to jest wykorzystywany głównie do obniżenia spalania poprzez tzw. "peak load shaving". Samodzielnie na bateriach to może taki statek (o ile w ogóle) popłynąć z 10-15 minut. 

 

32 minuty temu, ketivv napisał(a):

shaft generator systems

 

To już było instalowane kilkadziesiąt lat temu. 

 

 

Jak dla mnie ten statek to nic innowacyjnego. Jest ładnie reklamowany pięknymi słowami (obecnie wszyscy to robią):

 

32 minuty temu, ketivv napisał(a):

ruly embodying BYD’s vision for a greener maritime transportation era

 

ale to co na nim zastosowali to już pływa na innych statkach od wielu lat. Rewolucji tutaj nie ma choć jest to krok w dobrą stronę. Na rewolucję przyjdzie jeszcze chwilę poczekać. 

Wszystkie obecne inicjatywy idą w stronę obniżenia poziomu zanieczyszczeń i ograniczenie hałasu. Jednak nikt jeszcze nie wymyślił jak zastąpić silnik spalinowy, turbinę gazową czy kocioł opalany paliwem do wytwarzania energii. Zastąpić czymś ekonomicznie opłacalnym, bo o atomie już wspominaliśmy. 

 

 

 

 

 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Blixten napisał(a):

 

Tak, w sumie to można łatwo sobie wyobrazić jak wszystkie zaczną halsować ;)

 

hals.jpg

 

Linki od tych kite'ów mogłyby się w takim tłoku poplątać.

Wobec tego, zostajemy przy kopalinach ;) 

  • Zdrówko! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, matros1 napisał(a):

Do tego tendencja aktualnie jest taka że bardziej sprzedają się silniki na Metanol

 skąd mamy metanol ?

 

są też ogniwa paliwowe zasilane metanolem

https://pre-epodreczniki.open.agh.edu.pl/tiki-index.php?page=Ogniwo+paliwowe+metanolowe

 

obecnie drogie ale już można kupić, nawet takie małe "turystyczne"

 

1 godzinę temu, matros1 napisał(a):

Na tej wielkości statkach, ten cały energy storage to jest wykorzystywany głównie do obniżenia spalania poprzez tzw. "peak load shaving". Samodzielnie na bateriach to może taki statek (o ile w ogóle) popłynąć z 10-15 minut. 

 

w rzeczy samej hybryda ;)

 

btw. "peak load shaving" stosuje ie też w układach PV+storage+grid odciążając podłącz mocowo

 

1 godzinę temu, matros1 napisał(a):

Jak dla mnie ten statek to nic innowacyjnego. Jest ładnie reklamowany pięknymi słowami (obecnie wszyscy to robią):

 

 

@matros1 wiem, oj bardzo dobrze sobie z tego zdaje sprawę

 

co by nie było BYD głupiej decyzji nie podjął takowe budując, tworząc własną flotę

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Adi napisał(a):

Linki od tych kite'ów mogłyby się w takim tłoku poplątać.

 

 

sądzę, że miedzy tymi statkami są separacje 

 

podobnego złudzenia można doznać jak się odpali flightradar 

kurka gdzie to się mieści ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, ketivv napisał(a):

sądzę, że miedzy tymi statkami są separacje 

 

No popatrz, ale dałem się załatwić, nie wziąłem poprawki na to, że cała nasza ziemia nie mieści się przecież na jednym ekranie komputera :facepalm:

 

@ketivv, co z Tobą, nie widzisz tam żartu? 

Podpowiem, w moim wpisie nie było za grosz merytoryki. A powagi, nawet jeszcze mniej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, ketivv napisał(a):

 

mam blade bądź żadne pojęcie o morzach i oceanach, ale nie uważam żeby autonomia była problemem dla statków z zachowaniem odpowiedniej separacji w kanałach żeglugowych przy odpowiednim planowaniu tras z wykorzystaniem modeli pogodowych (nie klimatycznych)

 

przypomnę, że samoloty latają od dekad na autopilotach bez większych problemów i za ponad 96% "zdarzeń" odpowiada człowiek, potem usterka a na samym końcu "software autopilota"

 

Jeśli Twoja wiedza o "morzach i oceanach" jest równa tej o lotnictwie, to myślę że spokojnie możesz się wstrzymać od komentarzy w tej dziedzinie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, ketivv napisał(a):

sądzę, że miedzy tymi statkami są separacje 

Zasada jest prosta: Choćby na oceanie były tylko dwa statki to i tak się spotkają ;)

 

Nie pytaj dlaczego tak jest, ale tak jest :) 

 

27 minut temu, ketivv napisał(a):

skąd mamy metanol ?

 

Jak to skąd, od brokera paliwa :P 

 

image.thumb.png.7f2c27024af98a44978ee995e90189b5.png

 

 

Taka ciekawostka że obecna generacja silników dual fuel wymaga ciągle dotrysku diesla tak dla silników LNG jak i Metanol. Ilość tego diesla w zależności od obciążenia silnika może być nawet większa niż samego LNG/Metanolu dla bardzo małych obciążeń. 

 

 

 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, QbaqBA napisał(a):

Jeśli Twoja wiedza o "morzach i oceanach" jest równa tej o lotnictwie, to myślę że spokojnie możesz się wstrzymać od komentarzy w tej dziedzinie ;)

 

Screenshot2024-02-1218_10_22.thumb.png.1c3012b2dbc071d8a99e62efb5aa8352.png

 

błąd ludzki:

- pilota, załogi

- obsługi technicznej

- obsługi naziemnej 

 

 w ramach psychologii jest psychologia transportu także lotniczego

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, ketivv napisał(a):

"the EXPLORER NO.1 is equipped with an innovative dual-fuel LNG (liquefied natural gas) and conventional fuel propulsion system.

Taki nowoczesny a to nic innego jak odpowiednik Dacii w LPG. :yahoo:

To rozmawiamy o napędzie bateryjkowym czy o gazie?

To masz tego BYD Explorer.

Length / Beam 200 / 38 m

Summer Deadweight (t)19800

loading capacity of 7,000 vehicles

design speed of 19 knots,

 maximum cruising range of 15,800 nautical miles

ME power 14.940 kW

 

Taka jednostka przy prędkości przelotowej 19 Kn potrzebuje tych 14 000 kW mocy, czyli przez dobę  zużyje ok 336 000 kWh i przepłynie 456 mil. Policzysz jaką pojemność baterii powinien mieć na 15 tys mil i ile to będzie ważyć? :krecka_dostal:

 

ps.

I jakiej mocy ładowarki potrzebuje w porcie docelowym by się naładować  w 24 godziny. :yahoo:

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, matros1 napisał(a):

Ale to jest to o czym pisałem wcześniej że silnik spalinowy jeszcze trochę w okrętownictwie pożyje. Przejdzie tylko na LNG, Metanol, Amoniak czy inne biopaliwa. 

Ten "innovative dual fuel engine" to już od kilku (albo i kilkunastu) lat instaluje się na różnych statkach.

Do tego tendencja aktualnie jest taka że bardziej sprzedają się silniki na Metanol między innymi dlatego że:

- łatwiej go przechowywać na statku

- jest szerzej dostępny na świecie i łatwiej go też "zatankować" 

 załoga nie musi się "doktoryzować" z przechowywania/napraw/itd. systemu gazowego 

 

W 2014 startowaliśmy do takiego upgrade'u, ale ostatecznie przekonałem swoich że dla nas lepiej jest wejść w inną dużą przebudowę dla Steny. 

Konkurencja miała spore wyzwanie ze szczelnością nowej instalacji metanolu (rura w rurze), ale dzisiaj już wszystko ładnie hula. 

 

4d440c11dfde6111c84443d2e251f18a_870x1000.jpg.28b76615119e04e8874c915f207d580a.jpg

 

Methanol bunkering in progress. The bunker vessel STOLT SANDPIPER alongside the STENA GERMANICA at Stena Line's Germany terminal in the Port of Gothenburg © Gothenburg Port Authority

 

Mam wrażenie, że jednak LNG najlepiej przyjmuje się na rynku .... 

 

 

 

 

Edytowane przez Blixten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Jaca68 napisał(a):

I jakiej mocy ładowarki potrzebuje w porcie docelowym by się naładować  w 24 godziny. :yahoo:

Jak na razie, to hybrydy sprawdzają się lepiej  - w porcie toto nie kopci, a potem to już ...  :superhero:

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Jaca68 napisał(a):

I jakiej mocy ładowarki potrzebuje w porcie docelowym by się naładować  w 24 godziny

 

Shore Power o dużej mocy to akurat nie jest problem i już się dzieje. 

Port Rotterdam zainstalował ostatnio takie cacko:

 

Cytat

The Shore Power connection has a 20 MW capacity, which is the energy equivalent of around 15,000 homes. 

 

https://www.heerema.com/news/shore-power-heerema

 

Teraz, Blixten napisał(a):

Jak na razie, to hybrydy sprawdzają się lepiej  - w porcie toto nie kopci, a potem to już ...  :superhero:

 

My nasze statki przygotowujemy na podobny rozmiar połączeń. Powodów jest kilka:

- obniżenie hałasu w porcie żeby mieszkańcom nie przeszkadzać (po wodzie hałas od silników niesie się strasznie i są miejsca gdzie mieszkańcy mocno na to marudzą) 

- obniżenie emisji zanieczyszczeń 

- podładować baterie (jeżeli trzeba) 

 

A potem to no ... z górki płyniemy ;) 

 

15 minut temu, Jaca68 napisał(a):

ME power 14.940 kW

 

Taka jednostka przy prędkości przelotowej 19 Kn potrzebuje tych 14 000 kW mocy, czyli przez dobę  zużyje ok 336 000 kWh i przepłynie 456 mil. Policzysz jaką pojemność baterii powinien mieć na 15 tys mil i ile to będzie ważyć? :krecka_dostal:

 

Trochę to trzeba sprostować. Silnika nikt nie kręci z taką mocą. To jest to co wypluł na test bench'u w fabryce. Realnie będzie się kręcił z obciążeniem może z 80%, dla okrągłego rachunku niech będzie 12000 kW. Prędkość 19 kn to on może i zrobi ale z wiatrem i z górki. Realnie może z 15-16 kn. 

 

Dystans Shangai - LA to 5700 Nm czyli 16 dni płynięcia. 

 

image.thumb.png.21126e268b62a9db667573f41762ab70.png

 

Teraz spalanie tego cuda: 

Załóżmy jakieś 185 g/kWh paliwa

12000*185 = 2,2 t/h lub 53 t/doba

 

Czyli zbiorniki paliwa musi mieć na conajmniej 1000 ton paliwa jeżeli doliczyć rezerwę nawigacyjną. 

 

A baterie ... no cóż :) Gdyby wsadzić ekwiwalent tego paliwa w bateriach na statek to pływalności nie starczy na przewóz zbyt wielu samochodów ;) 

Cytat

 

The International Energy Agency defines one tonne of oil equivalent (toe) to be equal to:[1]

1 toe = 11.63 megawatt-hours (MWh)

1 toe = 41.868 gigajoules (GJ)

1 t diesel = 1.01 toe

 

 

Bateria przemysłowa  11600 MWh przy wadze około 6 ton/MW :) 

 

36 minut temu, Blixten napisał(a):

W 2014 startowaliśmy do takiego upgrade'u, ale ostatecznie przekonałem swoich że dla nas lepiej jest wejść w inną dużą przebudowę dla Steny. 

Konkurencja miała trochę problemów ze szczelnością nowej instalacji metanolu (rura w rurze), ale dzisiaj już wszystko ładnie hula. 

 

4d440c11dfde6111c84443d2e251f18a_870x1000.jpg.28b76615119e04e8874c915f207d580a.jpg

 

Methanol bunkering in progress. The bunker vessel STOLT SANDPIPER alongside the STENA GERMANICA at Stena Line's Germany terminal in the Port of Gothenburg © Gothenburg Port Authority

 

 

Konwersja tego statku to był pierwszy raz kiedy zetknąłem się z metanolem. W 2016 roku projektowaliśmy statek do instalacji fundamentów turbin wiatrowych i braliśmy wtedy pod uwagę metanol na bazie doświadczeń Wartsili z tej konwersji. Wtedy nic z tego nie wyszło z wielu powodów ale teraz technologia jest już zdecydowanie bardziej dopracowana i przede wszystkim znana. Wszystko co budujemy teraz będzie miało zasilanie metanolem wsparte bateriami. 

  • Zdrówko! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, matros1 napisał(a):

Konwersja tego statku to był pierwszy raz kiedy zetknąłem się z metanolem. W 2016 roku projektowaliśmy statek do instalacji fundamentów turbin wiatrowych i braliśmy wtedy pod uwagę metanol na bazie doświadczeń Wartsili z tej konwersji. Wtedy nic z tego nie wyszło z wielu powodów ale teraz technologia jest już zdecydowanie bardziej dopracowana i przede wszystkim znana. Wszystko co budujemy teraz będzie miało zasilanie metanolem wsparte bateriami. 

 

W takim razie pewnie wiesz jakie były wyzwania na tym projekcie ;)   

Dokładnie w tym samym czasie mieliśmy u siebie przebudowę innej jednostki STENY, też b. duży zakres, natomiast ryzyko niepowodzenia mniejsze. 

Dobrze pamiętam ten projekt, bo dzień po podpisaniu kontraktu urodziła się moja druga córka :yahoo:, ledwo zdążyłem do szpitala ... 

 

 

 

P.S. Wartsilowską hybrydę też mamy na koncie dla norweskiego off-shore'a: dwa kontenery bateryjek po 870kWh każdy i tym razem byliśmy szybsi od konkurencji :yahoo:

 

 

Edytowane przez Blixten
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, ketivv napisał(a):

 

Screenshot2024-02-1218_10_22.thumb.png.1c3012b2dbc071d8a99e62efb5aa8352.png

 

błąd ludzki:

- pilota, załogi

- obsługi technicznej

- obsługi naziemnej 

 

 w ramach psychologii jest psychologia transportu także lotniczego

 

 

Przedstawiłeś "dowód", który nijak ma się do tezy którą próbujesz udowodnić. Jaki jest związek autopilota ze statystyką przyczyn wypadków?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, matros1 napisał(a):

Realnie będzie się kręcił z obciążeniem może z 80%,

Ach Ci mechanicy, zawsze silnik oszczędzają. Zapłacone za 14 900 kW, ma być 14900 kW. Czas to pieniądz. ;)

 

3 godziny temu, matros1 napisał(a):

Shore Power o dużej mocy to akurat nie jest problem i już się dzieje.

Te 20 MW to przez dobę naładuje 480 MWh. Przy baterii 11600 MWh to jakieś 24 dni ładowania.  :biglol:

 

3 godziny temu, matros1 napisał(a):

A baterie ... no cóż :) Gdyby wsadzić ekwiwalent tego paliwa w bateriach na statek to pływalności nie starczy na przewóz zbyt wielu samochodów ;) 

Bardziej chyba nie wystarczyłoby wyporności utrzymanie się na wodzie. Na pusto.  ;)

Ale siłownia byłaby lżejsza, bo zamiast silnika, agregatów, wirówek tylko jeden mały motor na wale. To może da się???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Jaca68 napisał(a):

jakieś 24 dni ładowania.  :biglol:

Załoga będzie w niebo wzięta. Lokalne bary będą miały utarg życia a prostytuki będą mogły odchodzić wcześniej na emerytury. 

 

Godzinę temu, Jaca68 napisał(a):

Ale siłownia byłaby lżejsza, bo zamiast silnika, agregatów, wirówek tylko jeden mały motor na wale.

Z nudów sprawdziłem ile ważyła nasz ostatnia siłownia, raptem kilkaset ton złomu. Około 150 ton na jeden silnik z osprzętem. Jeden silnik przypadał na jeden pędnik elektryczny o wadze z osprzętem c.a 100 ton. 

 

Godzinę temu, Jaca68 napisał(a):

Ach Ci mechanicy, zawsze silnik oszczędzają.

Dobry mechanik nie jest zły. 

 

Ta dyskusja poszła w zupełnie złym kierunku :D Wracając więc do tematu samochodów elektrycznych, jak komuś brakuje zasięgu lub infrastruktury to Ford miał już jakiś czas temu propozycję:

 

image.thumb.png.359429d019bbde7bf1294dd7275143ad.png

 

Ford Nucleon

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon

 

 

Tymczasem Tesla:

@Blixten w Rumi prace nad Superchargerami ruszyły na terenie Auchana:

image.thumb.png.c01d6cbf7838de1f74382e264e99c4c9.png

image.thumb.png.cf3570d9cdf19e335eb3cbb1ae3a3e60.png

Edytowane przez matros1
  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, matros1 napisał(a):

Teraz spalanie tego cuda: 

Załóżmy jakieś 185 g/kWh paliwa

12000*185 = 2,2 t/h lub 53 t/doba

 

Czyli zbiorniki paliwa musi mieć na conajmniej 1000 ton paliwa jeżeli doliczyć rezerwę nawigacyjną. 

 

A baterie ... no cóż :) Gdyby wsadzić ekwiwalent tego paliwa w bateriach na statek to pływalności nie starczy na przewóz zbyt wielu samochodów ;) 

Cytat

 

The International Energy Agency defines one tonne of oil equivalent (toe) to be equal to:[1]

1 toe = 11.63 megawatt-hours (MWh)

1 toe = 41.868 gigajoules (GJ)

1 t diesel = 1.01 toe

 

 

Bateria przemysłowa  11600 MWh przy wadze około 6 ton/MW :) 

 

@matros1  chyba to trzeba przeliczyć jeszcze raz

 

jaka jest sprawność układu spalinowego ? 

jaka jest sprawność układu elektrycznego ?

 

zabierasz ze sobą 1 000 MT "Diesla" czyli c.a. 11600MWh energii aby pokonać trasę 

tylo w przypadku napędu czysto elektrycznego, realne potrzebujesz 2,5-4 razy mniej energii aby wykonać tą samą pracę - sprawność układu

zatem w bateriach musisz mieć nie 11600MWh a powiedzmy 40% czyli 4 640 MWh

przyjmuje, że układy napędowe na dobrych statkach są dużo bardziej wydajne jak na lądzie ale nie sadze, że osiągacie sprawność powyżej 40% (choc to się może zmienić gdy zaczniemy odbierać energie elektryczną z promieniowania cieplnego)

 

4 640 MWh przy założeniu 6 MT/MWh (czyli 167 Wh/kg) gęstość niewielka ale rozumiem, że sama konstrukcja tak dużego magazynu ma swoją masę

zarazem jeśli przyjmiemy gęstość na poziomie 400Wh/kg (powiedzmy na ogniwach które już dzisiaj są 500Wh/kg https://www.catl.com/en/news/6015.html)

wtedy aby zmagazynować 4640 MWh energii potrzebujemy 11 600 MT

wciąż dużo ale co jeśli ta energia będzie 10, 20 czy 50 razy tańsza jak diesel ?

 

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, matros1 napisał(a):

w Rumi prace nad Superchargerami ruszyły na terenie Auchana:

 

Tesla energy division (to nie tylko Suc) docelowo przekroczy wartość moto division i to o krotności a w założeniach moto ma być miedzy 10 a 20 mln aut rocznie 

 

jeśli te założenia się uda zrealizować to powstanie operator energetyczny jakiego nigdy nie było na świecie, globalny, posiadający pełne zaplecze techniczne tak tanie, że głupota będzie nie korzystać z ich rozwiązań "pod swoim logo" btw. co BP US zaczyna robić a Stellantis własnie przystąpił do NACS w US 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ketivv napisał(a):

wtedy aby zmagazynować 4640 MWh energii potrzebujemy 11 600 MT

wciąż dużo ale co jeśli ta energia będzie 10, 20 czy 50 razy tańsza jak diesel ?

 

Masz rację z tym przeliczeniem.

 

Co do opłacalności to statek zarabia na przewozie towaru a nie baterii (no chyba że baterie są towarem ;) ). Im więcej jego w jednej podróży tym niższy koszt jednostkowy. 

Koszt energii to tylko część kosztów. Do niej musisz doliczyć koszty postoju w porcie, koszty samej instalacji, koszty załogi, koszty pustych przelotów itd. itp. To już trzeba zaprząc Excel’a do tego. 

 

W przypadku tego konkretnego statku DWT to 19800 Ton. W to wchodzi waga zapasów (woda, paliwo etc.) + balast + ładunek. 

Jak zabierzesz z tego prawie 12000 ton na baterie to zostaje c.a. 8000 na całą resztę. Nie wiem jak tania musiałaby być energia żeby opłacało się wozić baterie dookoła świata i kilka samochodów na krzyż ;)  Ewentualnie jaka byłaby cena tych samochodów. 

 

Zmiany idą, nie mam najmniejszych wątpliwości. Jednak jeszcze nie spisywałbym silnika spalinowego na straty. 

Myślę że jeszcze trochę z nami pobędą. 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...