Skocz do zawartości

Praca Inżynierska - Klatka bezpieczeństwa - Subaru Impreza (MES)


Arcadioosh

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie, kilka słów o co chodzi, bo sprawa nietypowa.

 

Jestem studentem politechniki, kierunek Mechanika i Budowa Maszyn i w tym roku będę pisał pacę inżynierską. Promotor wybrany, więc teraz czas na temat, jako, że ma być to z działu zajmującego się obliczeniami wytrzymałościowymi MES (Metoda Elementów Skończonych, więcej tutaj https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_elementów_skończonych) chciałem coś samemu narzucić i zaproponować "coś" do obliczeń co by mnie interesowało. W skrócie miała by to być jakaś konstrukcja, która zostałaby poddana różnym siłom, a ja miałbym to zaprojektować i obliczyć (wszystko to w programie komputerowym). Finalnie dostaje model 3D z występującymi naprężeniami i ich wartościami.

 

Zgłosiłem swój pomysł konstrukcji, klatka bezpieczeństwa samochodu rajdowego, a jak rajdy to przed oczami pojawiła się Subaru Impreza. Promotor uznał to za dobry pomysł, kazał mi znaleźć miejsca podparć klatki konkretnego modelu samochodu.

 

Szukałem troszkę na internecie, ale nic nie znalazłem :/ oczywiście klatek jest mnóstwo, ale bez wymiarów, które potrzebuje. Moje pytanie, pomożecie? Nie wiem na jaki konkretny model Imprezy się zdecydować, myślałem o Imprezie z '97, którą kierował Colin McRae dodaje to polotu mojej pracy i w ogóle, ale czy zdobędę odpowiednie dane do tego modelu? Co sądzicie? Może zdecydować się na inny model, taki do którego będzie więcej danych?

W miarę rozwoju prac udostępniałbym co ciekawsze dane tutaj, może kogoś to będzie interesowało :D Pozdrawiam serdecznie.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo fajny pomysł na pracę, ale mam pewne wątpliwości - z teco co sobie przypominam MES ma zastosowanie do obciążeń statycznych (relacja odkształce -> naprężenie jest liniowa) natomiast wydaje mi się, że projektując klatkę bezpieczeństwa trzeba by brać pod uwagę obciążenia udarowe (dachowanie, rolka, drzewo). czy MES da się zastosować do tego typu przypadków?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeeej, dzięki za takie zainteresowanie!
 

elmo, zrobiłem jak napisałeś, dzięki za kontakt :)


Sykatore, troszkę to potrwa, ale wrzucę.

 

mariost, dzięki za informacje, sprawdzałem, piękna maszyna :D zagadam do właściciela

diuk, pytałem czy będę robił obciążenia dynamiczne, symulację dachowania, odparł, że jak najbardziej jest taka możliwość, ale póki co nie zapisuje mi tego bo już trochę miałbym za dużo pracy. Zobaczymy jak się sprawa potoczy, na razie mam się trzymać wytycznych z homologacji.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Arcadioosh napisał:

Witam serdecznie, kilka słów o co chodzi, bo sprawa nietypowa.

 

Jestem studentem politechniki, kierunek Mechanika i Budowa Maszyn i w tym roku będę pisał pacę inżynierską. Promotor wybrany, więc teraz czas na temat, jako, że ma być to z działu zajmującego się obliczeniami wytrzymałościowymi MES (Metoda Elementów Skończonych, więcej tutaj https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_elementów_skończonych) chciałem coś samemu narzucić i zaproponować "coś" do obliczeń co by mnie interesowało. W skrócie miała by to być jakaś konstrukcja, która zostałaby poddana różnym siłom, a ja miałbym to zaprojektować i obliczyć (wszystko to w programie komputerowym). Finalnie dostaje model 3D z występującymi naprężeniami i ich wartościami.

 

Zgłosiłem swój pomysł konstrukcji, klatka bezpieczeństwa samochodu rajdowego, a jak rajdy to przed oczami pojawiła się Subaru Impreza. Promotor uznał to za dobry pomysł, kazał mi znaleźć miejsca podparć klatki konkretnego modelu samochodu.

 

Szukałem troszkę na internecie, ale nic nie znalazłem :/ oczywiście klatek jest mnóstwo, ale bez wymiarów, które potrzebuje. Moje pytanie, pomożecie? Nie wiem na jaki konkretny model Imprezy się zdecydować, myślałem o Imprezie z '97, którą kierował Colin McRae dodaje to polotu mojej pracy i w ogóle, ale czy zdobędę odpowiednie dane do tego modelu? Co sądzicie? Może zdecydować się na inny model, taki do którego będzie więcej danych?

W miarę rozwoju prac udostępniałbym co ciekawsze dane tutaj, może kogoś to będzie interesowało :D Pozdrawiam serdecznie.

 

 

Temat ciekawy. Załącznik J będzie tylko wytyczną do obliczeń ale w twoim przypadku ja bym poszedł w innym kierunku. Przede wszystkim potrzebujesz wymiarów, średnic, pkt podparcia, miejsca połączeń itd. Idąc tym tokiem potrzebujesz gotową klatkę do zrysowania nie wg załącznika J ale wg rzeczywistych kształtów i wymiarów, promieni gięcia, przekroi do konkretnego modelu. Ponieważ jedna się buduje u Simona więc jest dużo łatwiej.

Klatkę zrobisz w ciągu jednego weekendu. Nie wiem w czym rzeźbisz, ja bym wziął Solid Works i  przy piwku zrobił szkic 3D, dodał profile wstawił płyty i zrobione, potem SW simulation i w ciągu drugiego weekendu temat ogarnięty.

Tyle że to nadaje się co najwyżej na prezentację dla leszczy.

W pracy inżynierskiej potrzebujesz zaprojektować własną klatkę korzystając z MES i udowodnić że obciążenia statyczne będą co najmniej takie same jak dla klatki zrysowanej z samochodu

Przykłady rozdziałów nasuwają się same :

 

1. Czy projektowana klatka po zmianie geometrii zachowa tą samą wytrzymałość co klatka zrysowana

2. Jaki wpływ ma zmiana materiału na wytrzymałość. Może ze stali St3S  (S235JR) można przejść na inną i pominąć kilka rur. 

3. Jaki wpływ ma zmiana grubości ścianek, czy zmniejszenie grubości ścianki i dodanie dodatkowego wspornika pozwoli oszczędzić kilka PLN, a może dodanie na grubości powoduje usunięcie jakiejś rury.

4. Jak zmienić geometrię aby zmniejszyć wagę.

5. Jak zmienić geometrię przy tej samej wytrzymałości aby nie przeszkadzała kierowcy/strażakom itd.

6. Jak zrobić klatkę która jest prosta do wykonania, nie trzeba specjalnych narzędzi/maszyn do uzyskania specyficznych profili gięcia

7. Klatka spawana czy skręcana.

8. Gdzie zrobić pkt podparcia.

 

Z czymś takim zastrzelisz komisję.

 

 

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, 4mamut napisał:

 

 

Temat ciekawy. Załącznik J będzie tylko wytyczną do obliczeń ale w twoim przypadku ja bym poszedł w innym kierunku. Przede wszystkim potrzebujesz wymiarów, średnic, pkt podparcia, miejsca połączeń itd. Idąc tym tokiem potrzebujesz gotową klatkę do zrysowania nie wg załącznika J ale wg rzeczywistych kształtów i wymiarów, promieni gięcia, przekroi do konkretnego modelu. Ponieważ jedna się buduje u Simona więc jest dużo łatwiej.

Klatkę zrobisz w ciągu jednego weekendu. Nie wiem w czym rzeźbisz, ja bym wziął Solid Works i  przy piwku zrobił szkic 3D, dodał profile wstawił płyty i zrobione, potem SW simulation i w ciągu drugiego weekendu temat ogarnięty.

Tyle że to nadaje się co najwyżej na prezentację dla leszczy.

W pracy inżynierskiej potrzebujesz zaprojektować własną klatkę korzystając z MES i udowodnić że obciążenia statyczne będą co najmniej takie same jak dla klatki zrysowanej z samochodu

Przykłady rozdziałów nasuwają się same :

 

1. Czy projektowana klatka po zmianie geometrii zachowa tą samą wytrzymałość co klatka zrysowana

2. Jaki wpływ ma zmiana materiału na wytrzymałość. Może ze stali St3S  (S235JR) można przejść na inną i pominąć kilka rur. 

3. Jaki wpływ ma zmiana grubości ścianek, czy zmniejszenie grubości ścianki i dodanie dodatkowego wspornika pozwoli oszczędzić kilka PLN, a może dodanie na grubości powoduje usunięcie jakiejś rury.

4. Jak zmienić geometrię aby zmniejszyć wagę.

5. Jak zmienić geometrię przy tej samej wytrzymałości aby nie przeszkadzała kierowcy/strażakom itd.

6. Jak zrobić klatkę która jest prosta do wykonania, nie trzeba specjalnych narzędzi/maszyn do uzyskania specyficznych profili gięcia

7. Klatka spawana czy skręcana.

8. Gdzie zrobić pkt podparcia.

 

Z czymś takim zastrzelisz komisję.

 

 

 

 

Bardzo fajnie to ująłeś i dzięki za tak wyczerpującą odpowiedź, prawdę mówiąc to jestem na etapie wymyślania tematu, Ty już poszedłeś kawałek dalej. Nie wchodzę jeszcze w głębszą dyskusję, ale na pewno wezmę pod uwagę co tutaj napisałeś. W tym momencie potrzebuję danych o które prosił promotor, czyli miejsca podpór, masę pojazdu, no i wymiary wnętrza. Zaproponuje coś z tego co napisałeś i zobaczymy co na to profesor.

 

Nadal zbieram szczękę z podłogi widząc jak bardzo chcecie pomóc, pozytywnie się zaskoczyłem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 lat siedziałem zawodowo w symulacjach - jakbys potrzebował jakichś wskazówek --> PW.
O czym takim jak SW Simulation zapomnij.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, socko napisał:

O czym takim jak SW Simulation zapomnij.

 

W pakiecie Solid Works Premium ten moduł Simulation jest rozbudowany i w zupełności wystarczy do policzenia kilku rurek.

Zresztą program i sposób i tak narzuci uczelnia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, socko napisał:

12 lat siedziałem zawodowo w symulacjach - jakbys potrzebował jakichś wskazówek --> PW.
O czym takim jak SW Simulation zapomnij.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
 

socko, oo kurcze, na pewno się odezwę, dzięki! :D 

 

Dodam, że będę pracował w Abaqusie, bo w takim programie pracowaliśmy na zajęciach i go znam. Jakieś modelowanie samo może będę robił w innym programie. To tak na wstępie, ale jak będę musiał to zmienię program.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Arcadioosh napisał:

socko, oo kurcze, na pewno się odezwę, dzięki! :D 

 

Dodam, że będę pracował w Abaqusie, bo w takim programie pracowaliśmy na zajęciach i go znam. Jakieś modelowanie samo może będę robił w innym programie. To tak na wstępie, ale jak będę musiał to zmienię program.

 

Nie zmieniaj programu. Fakt że czołgiem rozwalasz mrówkę ale będziesz nadawał na tych samych falach co promotor i uczelnia.

Liczy się weryfikacja otrzymanych wyników i wnioski. Nie ma znaczenia czym i jak to robisz ważne abyś mógł przedstawić fakty.

Abaqusa znajasz, zna promotor więc będzie wam łatwiej a w szczególności Tobie zrozumieć otrzymane wyniki.

Pracowałem w Autocadzie, Inventorze, Solid Egde, Solid Works i troszeczkę w Catia V5. Liczy się to co masz w głowie a nie to czym to zamodelujesz czy obliczysz.

Edytowane przez 4mamut
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 8.04.2017 o 17:59, 4mamut napisał:

 

Nie zmieniaj programu. Fakt że czołgiem rozwalasz mrówkę ale będziesz nadawał na tych samych falach co promotor i uczelnia.

Liczy się weryfikacja otrzymanych wyników i wnioski. Nie ma znaczenia czym i jak to robisz ważne abyś mógł przedstawić fakty.

Abaqusa znajasz, zna promotor więc będzie wam łatwiej a w szczególności Tobie zrozumieć otrzymane wyniki.

Pracowałem w Autocadzie, Inventorze, Solid Egde, Solid Works i troszeczkę w Catia V5. Liczy się to co masz w głowie a nie to czym to zamodelujesz czy obliczysz.


Podpisuję się pod tym w 100%, jakaś ewentualna zmiana programu wchodzi w grę to chciałem przekazać. Oczywiście wszystko z głową.

 

 

21 godzin temu, pieroluca napisał:

Zeskanowałem tyle co jest w homo na temat klatki do A/N grupy. Jest jeszcze wersja wcześniejsza i późniejsza dla wrc, ale to jest ta o którą pytałeś. 

Klatka skan 1.jpeg

Klatka skan 2.jpeg

Klatka skan 3.jpeg


Dziękuję Ci bardzo! :D Prawdopodobnie model samochodu jednak wezmę taki jak ma SimonWRC, ale i tak wielkie dzięki, każda informacja może się przydać, a tutaj do tego są jeszcze zdjęcia, no bajka :) 

Jak już wszystko ustalę z promotorem (niedługo się z nim widzę) wrzucę tutaj nasze postanowienia co do mojej pracy. Mam nadzieję, prowadzić tutaj taki "interaktywny dziennik", przyjmę każdą pomoc, uwagę, sugestię :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...