Skocz do zawartości

Wymiana żarówek podświetlenia wyłączników w SG


Bednarcm

Rekomendowane odpowiedzi

Od pewnego czasu podświetlenie wyłącznika tylnych świateł przeciwmgielnych działało kiedy miało na to ochotę. Jako że nie lubię, gdy coś nie działa, to przeszukałem zasoby internetu pod kątem przywrócenia poprawności działania podświetlenia.

Potrzebne części:
- żarówki 12-14V 50mA (całoszklane, miniaturowe, 3x8mm). Koszt około 1-1,5zł za sztukę. Jest też możliwość zakupu kompletnych (z oprawkami) diod kolorowych, koszt około 5zł za sztukę, niestety nie znalazłem pomarańczowej.

IMG_20170216_185552.thumb.jpg.b80b3e5e0d117d69aae244433ccc36e5.jpg

Uwagi:
- nie działała mi tylko jedna żarówka. Przy okazji sprawdzania wyciągnąłem też drugi wyłącznik, po czym w nim też przestała mi działać - zapewne z racji wieku wstrząs jej zaszkodził. Zatem lepiej przygotować się na wymianę wszystkich.
- zakup zielonych żarówek nie wydaje się być dobrym pomysłem, niestety świecą nieco innym kolorem niż oryginalne (białe z zielonymi kapturkami).
- nowe żarówki są odrobinę dłuższe od starych. Bez kapturków pasują, nie sprawdzałem z kapturkami, jest możliwość, że będą zaczepiały o elementy pracujące wyłącznika


1. Wyciągnięcie wyłączników:
    - w celu ułatwienia zadania sugeruję wyciągnięcie szerokiej zaślepki pod wyłącznikami. Wystarczy ją lekko podważyć czymś płaskim.

IMG_20170216_185029.thumb.jpg.3e60ae851b3f9602e7bd25235da71cc7.jpg


    - należy dosyć mocno podważyć/pociągnąć wyłącznik w górę, wyskoczy z dolnego zaczepu. Zrobiłem to po prostu palcem, bez użycia dodatkowych narzędzi.
    - uważając, by nie wcisnąć go z powrotem, podważamy go od góry, powinien wypiąć się z górnego zaczepu.

Powyższe robimy używając stosunkowo dużo siły, wyłączniki są solidne, nic się nie powinno uszkodzić.

IMG_20170216_185137.thumb.jpg.73979d74bd8aca39e61a7a981a750a0d.jpg
       
2. Wypięcie kostek z przewodami
    - wąskim śrubokrętem wciskamy delikatnie zatrzask kostki. Powinna się dosyć lekko wypiąć ze złącza.

IMG_20170216_185157.thumb.jpg.1621bf522495b70206f37a1064948288.jpg
IMG_20170216_185207.thumb.jpg.b667ec88907f4f2b30ef5cc01137aada.jpg    


3. Usunięcie starych żarówek
    - dostęp do żarówek jest możliwy bez rozbierania całego wyłącznika

IMG_20170216_185615.thumb.jpg.0f3e05daafee975819cbc483114c2e5b.jpg


    - płaskim śrubokrętem wykręcamy żarówkę, przekręcamy o około 1/4 obrotu

IMG_20170216_190119.thumb.jpg.66c0029bbae56ef65754a53d8ab77151.jpg


    - żarówki siedzą w takich jakby oprawkach. Ostrym narzędziem odginamy przewody i wysuwamy żarówkę z oprawki.

IMG_20170216_185713.thumb.jpg.f0928520de5856f3af0097a3df9eea47.jpgIMG_20170216_190232.thumb.jpg.2936cf031cc2edee2df6d0eb119e9d4e.jpg


    - wkładamy nową żarówkę, odpowiednio prowadzimy przewody w "oprawce" i odcinamy końce

IMG_20170216_185723.thumb.jpg.51629c5aa20079588acc48055b8374c8.jpg

IMG_20170216_185950.thumb.jpg.5b4473b155d3ac812ccc8d65f47a6b6c.jpg

IMG_20170216_190753.thumb.jpg.1a7390e3dc9d45554d9d8c73eedb2c1b.jpg

 

4. Montaż
    - nowe żarówki z oprawkami wkładamy i wkręcamy

IMG_20170216_190836.thumb.jpg.347faf9303ad4c2de149793d76ca3509.jpg


    - wyłączniki podłączamy pod kostki i wciskamy na swoje miejsca
    
5. Efekt końcowy.
Niestety nie jestem za bardzo zadowolony ze świecenia zielonych żarówek. Nie wiem, czym to jest spowodowane, czy po prostu są one mniej zielone niż być powinny, czy też tym, że żarówki są na 12V i praca pod 14V powoduje jaśniejsze ich świecenie i w efekcie przewagę koloru żółtego nad zielonym.

Środkowy wyłącznik ma oryginalne podświetlenie:

IMG_20170216_191334.thumb.jpg.b326366e4065cc28585f268350ba3afc.jpg

  • Dzięki! 1
  • Lajk 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie opisane, na pewno się przyda. Trochę informacji na ww. temat było też poruszanych w wątku "Forester - Szybkie Pytanie". Ja wsadziłem do tych przycisków różnokolorowe LED. Lepiej się odróżniają i trudniej o pomyłkę :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Malyboss napisał:

Bardzo fajnie opisane, na pewno się przyda. Trochę informacji na ww. temat było też poruszanych w wątku "Forester - Szybkie Pytanie". Ja wsadziłem do tych przycisków różnokolorowe LED. Lepiej się odróżniają i trudniej o pomyłkę :)

 

A jak poradziłeś sobie z "nawinięciem" drucików żaróweczki LED na oprawkę? jak patrze na obrazki wydają się (końcówki od LED) grubsze niż od klasycznej żaróweczki.

Pytam bo są też żaroweczki LED od razu w oprawkach, wprawdzie 2x droższe, ale gotowe do użycia. Są w rozmiarach 8mm, 9mm i 10 mm średnicy, do Forka to chyba te najmniejsze 8mm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Malyboss napisał:

Bardzo fajnie opisane, na pewno się przyda. Trochę informacji na ww. temat było też poruszanych w wątku "Forester - Szybkie Pytanie". Ja wsadziłem do tych przycisków różnokolorowe LED. Lepiej się odróżniają i trudniej o pomyłkę :)

Właśnie natchniony Twoim wpisem zabrałem się do tego ;) Też chciałem wsadzić tam diody, ale jak napisałem wyżej, brak pomarańczowej mnie zdemotywował :)

 

4 godziny temu, fiku napisał:

Gdyby ktoś zastanawiał się jaki jest koszt w ASO.... to podpowiem że za 3 szt. trzeba wywalić 29,89 zł brutto:o

Za zestaw z pierwszego zdjęcia, tj. 5 białych, 3 pomarańczowe i 3 zielone dałem 11zł (ich liczba wystarczy na dwukrotną wymianę przy 3 przyciskach). W ASO są pewnie razem z oprawkami, tak jak i do podświetlenia licznika, gdzie jedna kosztuje koło 30-40zł, a sama żarówka w markecie koło 1,50 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, miroman napisał:

A jak poradziłeś sobie z "nawinięciem" drucików żaróweczki LED na oprawkę? jak patrze na obrazki wydają się (końcówki od LED) grubsze niż od klasycznej żaróweczki.

Nie nawijałem. Kupiłem gotowe, z oprawkami. Końcówki od LED rzeczywiście trochę dłuższe, trzeba je zeszlifować drobnym pilnikiem. To w niczym nie przeszkadza w działaniu, a wręcz przeciwnie, bo jak zmatowisz końcówkę pilnikiem, to światło fajniej się rozprasza :) Te podstawki też trzeba oblecieć delikatnie pilnikiem dookoła, żeby się zmieściły, ale nie jest to jakiś duży problem.

5 godzin temu, fiku napisał:

Gdyby ktoś zastanawiał się jaki jest koszt w ASO.... to podpowiem że za 3 szt. trzeba wywalić 29,89 zł brutto:o

Cena MOC !! :wacko:

53 minuty temu, Bednarcm napisał:

Właśnie natchniony Twoim wpisem zabrałem się do tego ;) Też chciałem wsadzić tam diody, ale jak napisałem wyżej, brak pomarańczowej mnie zdemotywował :)

Zawsze można czerwoną włożyć, przecież. Nie lepsza? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Malyboss napisał:

Zawsze można czerwoną włożyć, przecież. Nie lepsza? 

Czerwona kontrolka w samochodzie zwykle oznacza kłopoty ;) Nie chciałem odbiegać od standardu.

Jeszcze zostało mi zwalczenie braku podświetlenia przycisków radia. Co ciekawe, gdy nie kontaktował mi przełącznik świateł, to to podświetlenie czasem się pojawiało. Sterowanie podświetleniem wychodzi właśnie z przełącznika (oddzielne przewody i styki), ale wpływa na podświetlenie wszystkiego, a cała reszta działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.02.2017 o 18:49, Bednarcm napisał:

Niestety nie jestem za bardzo zadowolony ze świecenia zielonych żarówek. Nie wiem, czym to jest spowodowane, czy po prostu są one mniej zielone niż być powinny, czy też tym, że żarówki są na 12V i praca pod 14V powoduje jaśniejsze ich świecenie i w efekcie przewagę koloru żółtego nad zielonym.

wiele osób poleca stosowanie 14V, są trwalsze i lepiej świecą. Mam u siebie oba rodzaje i zdecydowanie lepsze są 14V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, gorion napisał:

Dobra wiadomość za to jest taka, że w SG w panelu klimatronika są już diody. Jak sprawdziłem w schemacie do radia GX806EF2 tam również są diody, więc powinny starczyć na znacznie dłużej niż żarówki.

 

Hmm, to się nie zgadza z moją weryfikacją diagramu ;)

radio.png.ea28b10d9ce00324dbeec21905baf998.png

 

Zgodnie z tym są tam 4 żarówki. Nie znalazłem na diagramie żadnych diod LED.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

;)

W pliku ze schematami zwróć uwagę na schemat SWITCH UNIT (X34-3142-70). W dolnym lewym rogu są 4 żarówki PL1-PL4. Zasilane są ze złącza x14-CN5, sterowanie przychodzi z zewnątrz (z przełącznika zespolonego przy kierownicy). Na liście elementów opisane są:

PL1-4     B30-1643-05      LAMP (5.5V 0.125A G)

Na widoku płytki SWITCH UNIT X34-3142-70 (J74-1621-12) opisane są jako PL1-PL4.

Są to jedyne źródła światła w schemacie radia nie licząc samego wyświetlacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Gdyby ktoś zabierał się za wymianę spalonej żaróweczki od przycisku świateł awaryjnych, to podpowiadam - może komuś się przyda.

Żeby wymienić tą żarówkę, nie trzeba wyciągać całego modułu przycisku - a co za tym idzie wydzierać całej maskownicy (konsoli) środkowej - bo to oznacza i odkręcenie gałki zmiany biegów, i demontaż panelu pokręteł sterowania wentylacją. Na module przycisku od świateł awaryjnych ta zewnętrzna część, którą przyciskamy jest zatrzaśnięta na ząbkach - wystarczy ją delikatnie podważyć jakiś małym płaskim śrubokrętem i powinna zleźć. Pod spodem jest taki mały gumowy kapturek, na który nawinięta jest żaróweczka 12-14 V, a kapturek nasunięty jest na dwa ostrza. Jeżeli ta żaróweczka jest spalona, to należy:

1. zsunąć gumowy kapturek z ostrzy;

2. delikatnie odwinąć i wyjąć spaloną żaróweczkę;

3. włożyć nową sprawną, a jej wąsy nawinąć na kapturek;

4. nasunąć kapturek na ostrza;

5. zatrzasnąć przycisk.

Ja niestety tego nie wiedziałem, i dlatego wyciągnąłem cały moduł, a następnie go rozebrałem bo myślałem, że żaróweczka jest w środku - a tymczasem siedzi ona właśnie po tym szarym przyciskiem.

Zdjęcia poniżej.

 

Wyłącznik Awaryjnych 01.JPG

Wyłącznik Awaryjnych 02.JPG

Wyłącznik Awaryjnych 03.JPG

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Może mi ktoś powiedzieć które z przełączników powinny być podświetlone w moim Foresterze? Chodzi mi o pewne informacje bo natrafiałem do tej pory na rozbieżności. No i jakie te żaróweczki może wiecie? Forester SG 2.0 158KM 2007. Co u Was się świeci a co nie? U mnie, w miejscach zaznaczonych żółtymi kółkami jest ciemność.

26145680_1713217945409276_560162011_o.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.11.2017 o 21:19, Malyboss napisał:

Gdyby ktoś zabierał się za wymianę spalonej żaróweczki od przycisku świateł awaryjnych, to podpowiadam - może komuś się przyda.

Żeby wymienić tą żarówkę, nie trzeba wyciągać całego modułu przycisku - a co za tym idzie wydzierać całej maskownicy (konsoli) środkowej - bo to oznacza i odkręcenie gałki zmiany biegów, i demontaż panelu pokręteł sterowania wentylacją. Na module przycisku od świateł awaryjnych ta zewnętrzna część, którą przyciskamy jest zatrzaśnięta na ząbkach - wystarczy ją delikatnie podważyć jakiś małym płaskim śrubokrętem i powinna zleźć. Pod spodem jest taki mały gumowy kapturek, na który nawinięta jest żaróweczka 12-14 V, a kapturek nasunięty jest na dwa ostrza. Jeżeli ta żaróweczka jest spalona, to należy:

1. zsunąć gumowy kapturek z ostrzy;

2. delikatnie odwinąć i wyjąć spaloną żaróweczkę;

3. włożyć nową sprawną, a jej wąsy nawinąć na kapturek;

4. nasunąć kapturek na ostrza;

5. zatrzasnąć przycisk.

Ja niestety tego nie wiedziałem, i dlatego wyciągnąłem cały moduł, a następnie go rozebrałem bo myślałem, że żaróweczka jest w środku - a tymczasem siedzi ona właśnie po tym szarym przyciskiem.

Zdjęcia poniżej.

Czy ktoś wie czy w Forku SF przycisk awaryjnych fabrycznie był podświetlany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Daniel2.0 napisał:

Może mi ktoś powiedzieć które z przełączników powinny być podświetlone w moim Foresterze? Chodzi mi o pewne informacje bo natrafiałem do tej pory na rozbieżności. No i jakie te żaróweczki może wiecie? Forester SG 2.0 158KM 2007. Co u Was się świeci a co nie? U mnie, w miejscach zaznaczonych żółtymi kółkami jest ciemność.

26145680_1713217945409276_560162011_o.jpg

 

U mnie te same nie świecą (nie mam przycisku składania lusterek i regulacji świateł) i nie przypominam sobie, by kiedykolwiek świeciły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Bednarcm napisał:

 

U mnie te same nie świecą (nie mam przycisku składania lusterek i regulacji świateł) i nie przypominam sobie, by kiedykolwiek świeciły.

 

w podłokietniku na drzwiach - zgoda nic więcej się nie świeci, ale  wszystkie 4 przełączniki pod nawiewem powinny się świecić.

 oryginalnie są to żaróweczki  12V (a lepiej 14V dłużej wytrzymują)  miniaturowe jak dobrze pamietam  o średnicy 3mm, w Subaru umieszczona jest ona w oprawce i z nałożonym zielonym kapturkiem.

lub

polecam zamiennik diodowy oznaczany jako T3 8mm - od razu z oprawką, wymaga delikatnej obróbki pilniczkiem,  żeby pasował do przełącznika, kolor do wyboru :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabrałem się za wymianę żaróweczki podświetlającej regulację reflektorów. Okazało się że ta jest koloru niebieskiego. Trzeba Dziwne bo reszta jest zielona ale nie ważne.  Gdyby ktoś szukał to nie jest widoczna tak od razu. Jest schowana pod nakładką z symbolem reflektora. Jutro spróbuję gdzieś kupić. Problem w tym że po złożeniu tych włączników nie świeci żaden:blink: Chyba nie ma osobnego bezpiecznika od podświetlania właśnie tych klawiszy? Co mogło się stać? Spaliły się wszystkie na raz? Lampki kontrolne przy przyciskach ogrzewania szyby (pomarańczowa) i przeciwmgielnych (zielona) świecą po wciśnięciu. Nie świeci tylko podświetlanie.

20171229_183159.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...