Skocz do zawartości

ile wam pali ?


madmax3

Rekomendowane odpowiedzi

A jeszcze jedno .Czytając Wasze wypowiedzi nie wiem jak możnazejść poniżej 10 litrów, a poniżej 9 to już kosmos może auto nie pali na wszystkie cylindry , albo na lawecie :)

wg mnie tez nie mozna, nawet 2.0 n/a bylo ciezko ponizej 10l, a ponizej 9l tylko Impreza 1.6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Termit, kiedyś na autoscot24 był zielony Legac kombi ~260km, z tego co pamiętam, był przygotowany do wyścigów na 1/4mili...

 

... wyścigów z przyczepką :shock:

 

Trzeba było takiego sobie sprawić :idea::lol: :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hola hola, mój wolnossak 2,0 przy 90-100km/h benzynka 100oktanów spalił 7,8l. Przy ostrej jeżdzie 140-200 ponad 16l. Teraz ekonomicznie 10l - ale ma gaz. Zatem poniżej dychy da się.

stala predkosc 80km/h V biego pusta droga noca - 8,14L, 90-110km/h pusta droga 9L -mniej sie nie da. Trasa normalnie 9,5-10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niewiem np. jak przez większą ilość oktan może zużycie spaść?? W wolnymssaku nigdy takiego zjawiska nie zaobserwowałem. Może w błędzie jestem? Może ciut lepiej się tam na obroty wkręca, ale spalanie...? Ja tam z wysokoprocentowych w moim zrezygnowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aflinta - może i nie poprawia ale silnik ładniej mruszy a przez to i jakby silniejszy :grin:

Dobrze, że napisałeś jakby, bo nie zdziwiłbym się jakby tych koników miał pod maską mniej :)

Jeszcze "mały" cytat z 44 numeru magazynu WRC z maja 2005 roku:

TEORIA

 

Zacznijmy ode teorii.Każda benzyna dostepna na stacjach benzynowych charakteryzuje sie dwoma podstawowymi cechami .Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna) , a więc ilość energii , jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa.Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość okatanów,odpawiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe.Im wiecej oktanów tym paliwo spala sie wolniej i łagodniej.

Benzyna zaraz po procesie rafinacji charakteryzuje sie niską liczbą oktanową - w granicach 70..Dopiero pózniej , w trakcie uszlachetniania , oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych , którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje sie finalny produkt o zadanej liczbie oktanów , który nastepnie trafia na stacje benzynowe.

W udowodnieniu tezy ,że paliwo pB 95 daje wiecej mocy niż PB 98 , przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna. Jak wspomnielismy , paliwo o wyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa , które ma tą liczbe mniejszą. Idąc dalej , paliwo które,spala sie wolniej , zdąży dostarczyć mniejszą ilośc energii , a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc.

 

NA HAMOWNII

 

Teoria teorią , ale jak to wyglada w praktyce ? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawde o tym , że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej "95" , jakos niemogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamownii w krakowskim V-tech Tuning.

 

Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło baze naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy śie na stacje benzynową , by zatankować zwykłą benzynę "98". Wynik kolejnego pomiaru na hamownii potwierdził teorie Wykrzyknik Auto osiągneło wyrażnie niższą moc niz na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wynosiła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 na kołach - Prawa fizyki nie kłamią - z usmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski szef V-tech. A więc test udowodnił że tankujac paliwo o wyzszej liczbie oktanowej , powodujemy , że mniej chętnie spala śie ono w śilniku, a co za tym idzie , traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria potwierdzi wam ja każdy chemik- dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kreciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, ża nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on nijako z wiekszą kulturą , a więc ciszej. Na "ucho" jest lepiej , jednak mocy ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl sloganu rekalamowego "Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać" nie będziemy już sobie robić "prezentów" , tankujac do zwykłego auta droższe paliwo 98.

 

WYJĄTEK OD REGUŁY

 

Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+ , po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimata oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej powinna spadać. Tymczasem zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamownii po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 KM na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie 95 i znacznie lepszy niż na 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi ?

Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł T.Pirowski – To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stasuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 – wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie jego zwiekszona ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnej mieszanki. W ostatecznym rozrachunku zwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa ( za sprawą tlenu) nad jego ”niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...