Skocz do zawartości

Sprawdzenie składu mieszanki - jaki prosty zestaw startowy?


Tichy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Na Forum znalazłem trochę wpisów dot. dość zaawansowanej diagnostyki komputerowej, a ja szukam czegoś (chyba) innego. Mechanik ze mnie żaden, ale inżynier - owszem, więc np. wykresy i tabelki czytać umiem ;-)

 

Proszę, podpowiedzcie, jak ruszyć taki temat: chcę badać sobie we własnym zakresie co jakiś czas skład mieszkanki (uboga/bogata i jak bardzo ew. odbiega od normy). Mam pewne problemy z instalacją gazową i jest mi coś takiego potrzebne.

 

Założenia:

  1. Nie chcę wydawać majątku, jak najniższa cena, ale też jeśli coś trzeba kupić (kable, soft), to nie ma sprawy.
  2. Jeżeli chodzi o soft, to wolałbym np. prosty, a legalny, niż "wszystkomający" dla warsztatów, ale "legalny inaczej".
  3. Interfejs i system operacyjny w laptopie dowolny: LPT, USB, COM, systemy od DOS, poprzez Win 3.11 i 98SE do Windows 8 :-)
  4. Możliwie jak najprostszy program, nie mam czasu na robienie doktoratu z tego zagadnienia.
  5. Nie chcę kasować żadnych inspekcji, errorów, przekręcać liczników itp. - naprawdę potrzebuję tylko sprawdzać, czy mi się nie przestawia mieszanka na zbyt ubogą, bo coś gazownicy mają problem (ciągle się rozregulowuje i w dodatku rozwala też mapy benzyny), a mam dość jeżdżenia co miesiąc do mojego mechanika na "sprawdzenie składu mieszanki".

 

Od czego zacząć, czym ugryźć temat? Jaki kabel, jakie wtyczki, gdzie się kupuje takie rzeczy, co jest szitem, a co warto kupić, jaki soft?

Np. widzę na Allegro taki niby "gotowiec", nawet z programami PL w komplecie, ale nie mam pojęcia, czy takie coś mogłoby być i czy nie zepsuję sobie tym komputera w aucie? Nazywa się to ELM327:

http://allegro.pl/interfejs-elm327-honda-toyota-nissan-subaru-volvo-i5130590627.html

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez Tichy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan inżynier o AFR słyszał? 

Właśnie wyczytałem, że to "air/fuel ratio" - nawet wyczytałem, że są to mierniki stosowane w hamowniach, ale nic więcej. Da się to kupić i czy w moim przypadku miałoby zastosowanie? Hamowni nie mam ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

chcę badać sobie we własnym zakresie co jakiś czas skład mieszkanki

 

 

czy w moim przypadku miałoby zastosowanie?
 

 

I teraz nie wiem co Ci odpowiedzieć  :)

 

Może normalnie, np. "w Twoim przypadku proponuję, abyś zakupił sobie ......" lub: "osobiście sprawdził mi się ..............", ewentualnie "poszukaj sobie następującego urządzenia ..............".

Na razie Twoje wypowiedzi nie są zbyt merytoryczne. Nie oczekuję oczywiście referatów, ale tak hasłowo, co wg Was byłoby optymalne w moim przypadku. Resztę sobie pomału doczytam lub dopytam, tylko żebym wiedział, w jakim kierunku iść.

 

Aby było wiadomo, jaki jest mój "level" wiedzy i doświadczenia: ok. 10 lat temu, gdy miałem Golfa, wyglądało to tak, że kupiłem sobie na Allegro kabelek o nazwie OBD2, tylko zawsze był problem z oprogramowaniem. Gdzieś tam jakiś kumpel pożyczył mi program "VAG" (tak go nazywał, w sumie nie wiem, co to było), którym zrobiłem testy sondy lambda, bo to mi było potrzebne do zdiagnozowania problemu. Ale ten cały "VAG" to chyba był piracki... I bardzo ciężko było go zdobyć (nawet pirata - nikt go nie chciał "skopiować", tylko na pożyczenie się załapałem).

 

Lata mijają, technika się zmienia, grupę VW pożegnałem i nie wiem, jak się teraz testuje (i czym) auta, w szczególności Subaru. Przypuszczam, że jakoś się do komputera pokładowego muszę fizycznie podłączyć - i tyle wiem na ten temat. Nawet nie wiem, jakie są interfejsy w moim bolidzie? Pewnie już jakieś OBD7, jeżeli jego wersje zmieniają się jak wersje Windowsa ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

składu mieszanki raczej tym nie sprawdzisz (co najwyżej odczytasz błędy typu P0171), ale jeśli będziesz chciał pooglądać jakieś fajne cyferki, polecam kabelek VAG KKL (taki niebieski, usb) + darmowy soft freeSSM.

 

tutaj ktoś wysmażył dłuższy tekst w temacie: http://www.subaruoutback.org/forums/65-parts-accessories-performance/39426-freessm-complete-access-your-ecm-tcu.html

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm, może nie do końca się zrozumieliśmy, pewnie za mało opisałem problem. Na pewno macie rację z tymi szerokopasmowymi sondami, ale w coś takiego raczej nie chcę się bawić.

 

Chodzi o to, że mam problemy z LPG, który rozstraja mi także benzynę. Muszę odłączać klemę, żeby zresetować autoadaptację. Mieszanka na pewno była za uboga, raz już to sprawdzono. Tłumaczono mi to tak, że czujniki (pewnie lambda) mówią komputerowi, że "mieszanka uboga" i żądają wzbogacenia, ale po drodze "oszukiwacz" gazowy mówi: "jest OK!" i oszukuje komputer benzynowy, że niby skład mieszanki jest dobry i "on ma to pod kontrolą". Tak sobie myślę, że sondy lambda w aucie już mam, chcę tylko widzieć moment, w którym zaczynają one wykrywać zubożoną mieszankę - sądzę, że będzie się to pokrywało z początkami kłopotów w pracy silnika. Wtedy nie czekając na coraz gorsze osiągi (i nie wypalając sobie zaworów od ubogiej mieszanki) od razu będę mógł jechać do gazowników na regulację. I tylko to chcę osiągnąć - żeby nie jeździć na ubogiej, zanim objawy dojdą do zauważalnych bez przyrządów (spadek mocy, szarpanie, dławienie po dodaniu gazu).

 

Czyli tak wg mnie to potrzebuję jakiś prosty zestaw do podłączenia się do kompa pokładowego, żeby była możliwość śledzenia wskazań z sond lambda (bo chyba one mierzą skład mieszanki, czy dobrze kojarzę?). Jak to widzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@Tichy najprościej stwierdzić czy mieszanka jest uboga/bogata,za pomocą napięcia sondy lambda.

Innych wskazań z Ecu czy z sondy zamontowanej w aucie nie otrzymasz,najczęściej stosowane są sondy wąskopasmowe.W Subaru również.

Ale jak to rozwiązać technicznie?Pojęcia nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...bez szerokopasmowej sondy niewiele się dowiesz - zwłaszcza w kwestii czy się rozjechała kalibracja instalacji czy nie (i o ile). Standardowa sonda powie Ci, że jest 1 na luzie (jeśli poprawnie zestrojona) i że (na co liczę) jest bogato przy WOT - ale to tylko początek bo tak naprawdę nie wiesz czy jest 14.2 czy 11.0! Każda porządna szerokopasmówka (wspomniane AEMy czy Innovate) mają wyjście do logowania, żeby sobie móc pomiar robić podczas jazdy jeśli nie chcesz mieć dodatkowych zegarków - nakładasz to na przebieg obrotów i masz już wiarygodny pomiar. Gazownik portuje mapę czasów wtrysków i liczy na to, czy nie będzie check engine'a - nie robią zwykle pomiaru i tutaj jest spore pole do popisu dla Ciebie. Zwłaszcza jeśli masz starsze auto, które nie trzyma parametrów fabryki (przepływomierz, wtryski, stara sonda itd).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

..bez szerokopasmowej sondy niewiele się dowiesz - zwłaszcza w kwestii czy się rozjechała kalibracja instalacji czy nie (i o ile).

 

 

 

zasadniczo czymkolwiek innym niż prawdziwa sonda szerokopasmowa nie uda Ci się tego sprawdzić rzetelnie.

 

Jeśli chodzi o Forestera MY2007 (a taki @@Tichy, ma w podpisie), to podglądając tylko OBD, dowie się wszyskiego - rozdzielczość wartości lambda co 1% w zakresie 0,77-,14 bodajże i korekty długo- i krótkoterminowe. Nie potrzeba kupować nic poza kabelkiem i zgraniem freessm.

 

 

 

@Tichy najprościej stwierdzić czy mieszanka jest uboga/bogata,za pomocą napięcia sondy lambda. Innych wskazań z Ecu czy z sondy zamontowanej w aucie nie otrzymasz,najczęściej stosowane są sondy wąskopasmowe.W Subaru również.

 

Bzdura w subaru z OBD.

 

 

 

ustaw porządnie instalacje LPG zanim narobisz sobie kłopotów. Jeżeli Twój mechanik sobie z tym nie radzi, pora pojechać gdzieś dalej ...

 

To akurat święta prawda.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

..bez szerokopasmowej sondy niewiele się dowiesz - zwłaszcza w kwestii czy się rozjechała kalibracja instalacji czy nie (i o ile).

 

 

 

zasadniczo czymkolwiek innym niż prawdziwa sonda szerokopasmowa nie uda Ci się tego sprawdzić rzetelnie.

 

Jeśli chodzi o Forestera MY2007 (a taki @@Tichy, ma w podpisie), to podglądając tylko OBD, dowie się wszyskiego - rozdzielczość wartości lambda co 1% w zakresie 0,77-,14 bodajże i korekty długo- i krótkoterminowe. Nie potrzeba kupować nic poza kabelkiem i zgraniem freessm.

 

 

 

@Tichy najprościej stwierdzić czy mieszanka jest uboga/bogata,za pomocą napięcia sondy lambda. Innych wskazań z Ecu czy z sondy zamontowanej w aucie nie otrzymasz,najczęściej stosowane są sondy wąskopasmowe.W Subaru również.

 

Bzdura w subaru z OBD.

 

 

 

ustaw porządnie instalacje LPG zanim narobisz sobie kłopotów. Jeżeli Twój mechanik sobie z tym nie radzi, pora pojechać gdzieś dalej ...

 

To akurat święta prawda.

 

to co piszesz jest poniekąd bzdurą, sonda wąskopasmowa nie jest w stanie zmierzyć AFR i to co pokazują te programy można sobie w bajki włożyć. chyba że masz z fabryki sondę szerokopasmową(a z tego co wiem, w niektórych wolnossakach były) - sprawdź ile przewodów jest na kostce od sondy, będzie wiadomo. jeśli ilość inna niż 5, to to co napisałeś jest bzdurą...

ps. w hawku sti 2.5 na pewno jest wąskopasmowa.

 

Ciekaw jestem jak się spisuje ten zegar z sondą 1v

http://www.dabtuner.pl/AFR_LCD-117.html

nie ma to prawa działać, chyba że podepniesz kontroler sondy szerokopasmowej z wyjściem 0-1V. z normalną lambdą nie będzie działać - ona działa tylko bardzo blisko lambda=1, czyli AFR=14,7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

to co piszesz jest poniekąd bzdurą, sonda wąskopasmowa nie jest w stanie zmierzyć AFR i to co pokazują te programy można sobie w bajki włożyć. chyba że masz z fabryki sondę szerokopasmową(a z tego co wiem, w niektórych wolnossakach były) - sprawdź ile przewodów jest na kostce od sondy, będzie wiadomo. jeśli ilość inna niż 5, to to co napisałeś jest bzdurą... ps. w hawku sti 2.5 na pewno jest wąskopasmowa.

 

Nie będę Cię uczył. Zgraj sobie czymkolwiek program z tego hawka sti i zobacz na podstawie czego sterownik kontroluje AFR w CL. Bo mam wrażenie, że konstruktorzy subaru wiedzą mniej od Ciebie. Może dlatego te silniki tak się psują :facepalm: ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tutaj do poczytania @@house_1, @@siewcu - obaj panowie macie rację - pierwsza sonda jest zwykle "szerokopasmową" i NIE jak z niej korzystać w samochodzie z turbo (o tyle w NA powinno to jako tako mierzyć poprawnie to, czego autor postu szuka) -> bo nie jest kalibrowana do mierzenia AFR pod obciążeniem, tylko do pomiaru sprawności katalizatora w sytuacjach, których wymaga tego ekologia (closed loop i bieg jałowy).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra. Zawężę cytat, bo za szeroko mi się ujęło

 

 

 

@Tichy najprościej stwierdzić czy mieszanka jest uboga/bogata,za pomocą napięcia sondy lambda.

 

Bzdura w tym przypadku. W Foresterze z OBD pomiar napięcia sondy nr 1 niewiele wnosi.

I oto mi chodziło.

Natomiast jest to prawdą w sondach wąskopasmowych typu 0-1V, które to sondy są stosowane w samochodach Subaru bez OBD (układ z jedną sondą lambda).

Ponadto faktycznie część wolnossaków miała typowe sondy "wide-band".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

to co piszesz jest poniekąd bzdurą, sonda wąskopasmowa nie jest w stanie zmierzyć AFR i to co pokazują te programy można sobie w bajki włożyć. chyba że masz z fabryki sondę szerokopasmową(a z tego co wiem, w niektórych wolnossakach były) - sprawdź ile przewodów jest na kostce od sondy, będzie wiadomo. jeśli ilość inna niż 5, to to co napisałeś jest bzdurą... ps. w hawku sti 2.5 na pewno jest wąskopasmowa.

 

Nie będę Cię uczył. Zgraj sobie czymkolwiek program z tego hawka sti i zobacz na podstawie czego sterownik kontroluje AFR w CL. Bo mam wrażenie, że konstruktorzy subaru wiedzą mniej od Ciebie. Może dlatego te silniki tak się psują :facepalm: ?

 

na prawdę próbujesz mi wmówić, że 4 przewodowa sonda jest sondą wbo2? i że narrowband pokazuje dokładny afr?

Edytowane przez siewcu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@Tichy, już to komuś pisaliśmy, ale powtórzę: zamiast kupować gadżety, jedź do mechanika i ustaw porządnie instalacje LPG zanim narobisz sobie kłopotów.

Jeżeli Twój mechanik sobie z tym nie radzi, pora pojechać gdzieś dalej ...

Oczywiście rozpatruję tą wersję, tylko póki co jeszcze przez rok mam gwarancję na instalację, a przydała się już kilkukrotnie (np. ciągłe problemy z wielozaworem). W razie czego mam już "nagranego" speca-magika w Zabrzu. Ale póki co chcę jeszcze "podręczyć" autorów instalacji :)  Chcę po prostu - wcześniej niż wystąpią widoczne objawy - wyłapywać rozregulowywanie się LPG i jeździć do nich od razu.

To jest tak, że po strojeniu instalacji auto chodzi jak złoto, a po ok. 2 miesiącach zaczyna być coraz gorzej. Potem znów strojenie i znów jest dobrze przez jakiś czas.

 

 

Jeśli chodzi o Forestera MY2007 (a taki @Tichy, ma w podpisie), to podglądając tylko OBD, dowie się wszyskiego - rozdzielczość wartości lambda co 1% w zakresie 0,77-,14 bodajże i korekty długo- i krótkoterminowe. Nie potrzeba kupować nic poza kabelkiem i zgraniem freessm.

Tak, takim jeżdżę ;-)  Tak sobie myślę, że mogę od tego zacząć - kabelek pewnie zawsze się może przydać ;-)  Zobaczymy, czy pokaże cokolwiek prawdziwego, czy może - jak tu niektórzy twierdzą - uzyskam nierzetelne i nieprzydatne informacje. Dzięki za poradę!

A swoją drogą ciekawa dyskusja ;-) Nie znam się na tym, ale czy nie sądzicie, że współczesne (2007 r. to nie taka znowu historia) silniki spalinowe mają czujniki pozwalające na ocenę AFR dla potrzeb korekty składu mieszkanki, sterowania wtryskami itp.? Jeżeli mają (a tak mi się wydaje), to GDZIEŚ te parametry muszą trafiać do komputera pokładowego. Tak sobie myślałem, że właśnie te dane dałoby się kabelkiem zaczytać - w Golfie z 1994 r. program na żywo kreślił mi wykres z sondy lambda podczas jazdy (dzięki temu SAM wykryłem sobie usterkę). Wtedy było to dławienie na benzynie, na LPG szedł jak burza - sonda lambda okazała się uszkodzona.

To co, w dzisiejszych silnikach komputer dostaje MNIEJ informacji niż w Golfie z 1994 r. z jednopunktowym wtryskiem? Aż mi się nie chce wierzyć, a tak zrozumiałem wypowiedzi poniektórych.

Ale zapytam jeszcze mojego mechanika, jak on sprawdził, że auto ma za ubogą mieszkankę :-)

 

W zasadzie mój temat zakładał, że ktoś poleci mi konkretny, prosty, tani i spełniający moje wymagania zestaw kabel+ soft, którym da się wydobyć z kompa parametry składu mieszanki... ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze - źle rozumiesz.

po drugie - TERAZ coraz więcej aut ma z fabryki AFR

po trzecie - wykres ze zwykłej sondy lambda(wąskopasmowej) można sobie w cztery litery włożyć i taka jest jego wartość. taka sonda ze względu na swoją konstrukcję nie jest w stanie dokładnie zmierzyć ilości tlenu w spalinach.

po czwarte - jedyny sensowny zestaw to kabel vag kkl + jeden z trzech darmowych programów - fressm, romraider lub ecuexplorer. ja korzystam z freessm, rzadziej z romraider.

 

ps. jak Ci się chce to dowiedz się ile przewodów ma sonda lambda w Twoim samochodzie - jeśli jest to ilość inna niż 5, to jej wskazania sobie możesz wsadzić jak wyżej.

Edytowane przez siewcu
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze - źle rozumiesz.

po drugie - TERAZ coraz więcej aut ma z fabryki AFR

po trzecie - wykres ze zwykłej sondy lambda(wąskopasmowej) można sobie w cztery litery włożyć i taka jest jego wartość. taka sonda ze względu na swoją konstrukcję nie jest w stanie dokładnie zmierzyć ilości tlenu w spalinach.

po czwarte - jedyny sensowny zestaw to kabel vag kkl + jeden z trzech darmowych programów - fressm, romraider lub ecuexplorer. ja korzystam z freessm, rzadziej z romraider.

 

ps. jak Ci się chce to dowiedz się ile przewodów ma sonda lambda w Twoim samochodzie - jeśli jest to ilość inna niż 5, to jej wskazania sobie możesz wsadzić jak wyżej.

Na pewno masz rację, pytam, bo się na tym nie znam, tylko zgadywałem ;-)

Ale w Twojej wypowiedzi zastanawiają mnie dwie rzeczy: skoro ta wąskopasmowa lambda nie jest w stanie zmierzyć ilości tlenu w spalinach, to w takim razie co ona mierzy? Bo ja zawsze sądziłem, że właśnie skład spalin... A teraz już nie wiem... :-( I w ogóle o której sondzie mówimy? Bo mam dwie.

Po drugie: odnośnie której sondy mam dowiadywać się o ilość kabelków?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...