Jump to content

Automatyczna skrzynia biegow


Skierko
 Share

Recommended Posts

Czeka mnie wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegow. Subaru Forester z 2005 r. przebieg 118.000.

Widzialem dodatkowy filtr z boku skrzyni , podobny do silnikowego, jaki olej mam zastosowac? Czy ktos zna specyfikacje tego oleju.

Czy w srodku skrzyni jest inny filtr ? Jezeli tak to wymieniac oba?.

Link to comment
Share on other sites

zgodnie z zaleceniami producenta filtr zewnętrzny wymieniamy tylko jeśli ma uszkodzenia mechaniczne, olej zwykły dextron III bo to skrzynia 4-biegowa, Jesli chodzi o filtr wewnętrzny to dobrze jest go wymienić wraz z papierową uszczelką do miski olejowej . Wtedy mamy spokój i obejdzie sie bez silikonu dokręcamy śrubeczki na 10nm o ile dobrze pamiętam.

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Najlepiej jest wymienić olej dynamicznie tzn .przy pomocy specjalnego sprzętu (zapraszam do siebie ,ale pewnie jest za daleko :mrgreen:) wtedy mamy pewność ,że cały olej zostanie wymieniony na nowy .Ja do maszyny zawsze nalewam 10 litrów ale wchodzi około litra mniej. Przy wymianie tradycyją metodą po zdjęciu miski wyleci tylko połowa oleju reszta zostanie w konwerterze niestety....Taka wymiana nie jest zła jeśli się ją powtórzy dwa razy dla dokładności.

pozdrawiam

Maciej

Link to comment
Share on other sites

co ciekawe 4eat po 2006r nie zalea sie zalewac tylko olejami Dextron III

a no wlasnie, od jakiegos czasu FHi zaleca wszystkie skrzynie A/T (4- i 5-biegowe) zalewac tym samym olejem

 

zgodnie z zaleceniami producenta filtr zewnętrzny wymieniamy tylko jeśli ma uszkodzenia mechaniczne,

ja byl uwzglednil przebieg auta... nawet jezeli filtr byl wymieniony przy 60 tys. km, to juz raczej pora znowu go wymienic...

 

Najlepiej jest wymienić olej dynamicznie tzn .przy pomocy specjalnego sprzętu (zapraszam do siebie ,ale pewnie jest za daleko :mrgreen:) wtedy mamy pewność ,że cały olej zostanie wymieniony na nowy

jezeli dotychczas ATF byl wymieniany na czas, to chyba nie ma potrzeby wymieniac caly olej, a wystraczy "dolewka" (ok. 4L)

 

Jesli chodzi o filtr wewnętrzny to dobrze jest go wymienić wraz z papierową uszczelką do miski olejowej

czegos nie kojarze... piszesz, ze zewn. filtra nie trzeba wymieniac, a zalecasz wymiane wewn.?

Link to comment
Share on other sites

Witaj,

Co do płynu w ASB - polecam dynamiczną wymianę.

Ja to zrobiłem w swoim OBK MY2007.

Poczytaj moje skromne, ale rzeczywiste doświadczenia w tej kwestii w Outbacku (skrzynia 4 biegowa).

 

W mojej ocenie DEX III to nie jest dobry pomysł. Dynamiczna wymiana usunie go całego + płukanie skrzyni. Z jakiegoś powodu jest to płyn jedynie dopuszczalny w przypadku ubytków.

 

http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/48370-zmienic-plyn-atf-czy-pozostac-przy-poprzednim/

 

Ja zrobiłem tę opearcję w MTS Dzierzoniów. Różnica w pracy skrzyni - znaczna.

Link to comment
Share on other sites

W mojej ocenie DEX III to nie jest dobry pomysł.

 

To absolutnie nie jest dobry pomysł. Oryginał. Wewnętrznego filtra absolutnie nie ma potrzeby wymieniać (choć, jak wymiana dynamiczna to warto), natomiast zewnętrzny, jak najbardziej.

 

 

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

To bardzo niedużo, ale z pewnością będzie to wymiana statyczna i bez wymiany filtra. Nie ma kłopotu, szczególnie przy pierwszej wymianie (rozumiem, że to pierwsze 60 tys km). Ale nie daj sobie wlać DEX III. Osobiście upierałbym się przy wymianie filtra zewnętrznego.

Cennik w ASO Wrocław:

(NIESTETY) DEXTRON III - 5itrów - 223,00 zł

Filtr AT - 104,57 zł

 

Jedź tam, gdzie wlewają ORI płyn lub inny dedykowany do Subaru (Millers, Gulf).

Link to comment
Share on other sites

To bardzo niedużo, ale z pewnością będzie to wymiana statyczna i bez wymiany filtra. Nie ma kłopotu, szczególnie przy pierwszej wymianie (rozumiem, że to pierwsze 60 tys km). Ale nie daj sobie wlać DEX III. Osobiście upierałbym się przy wymianie filtra zewnętrznego.

Cennik w ASO Wrocław:

(NIESTETY) DEXTRON III - 5itrów - 223,00 zł

Filtr AT - 104,57 zł

 

Jedź tam, gdzie wlewają ORI płyn lub inny dedykowany do Subaru (Millers, Gulf).

 

No własnie to będzie pierwsze 60 tys km - za jakis rok i sam nie wiem czy zaufać aso co do tej wymiany w skrzyni za 250zł. Zależy mi na długowieczności skrzyni więc chętnie wysłucham ludzi którzy z tą skrzynią przejechali sporo km i ciekaw jestem jak oni serwisowali skrzynię od początku.

Link to comment
Share on other sites

Dziś byłem w ASO MTS w Dzierżoniowie i pytałem przy okazji o temat płynu do ASB.

W MTS-ie od jakiegoś czasu leją tylko i wyłącznie oryginał, czyli Idemitsu.

Uważam, że warto dołożyć parę złotych na litrze i wlać IDEMITSU.

 

Ja przynajmniej nie zastanawiałbym się nawet 5 minut....

 

Zresztą zadzwoń do MTS i porozmawiaj, spytaj, to nic nie kosztuje.

 

Atut wlania oryginalnego płynu:

- ten sam płyn w ASB co jest teraz (przy statycznej wymianie i tak wymieniamy tylko mniej niż 1/2 całej objętości)

- nie ma konieczności wymiany dynamicznej

- skrzynia pracuje w warunkach przewidzianych przez producenta.

Edited by tcic
Link to comment
Share on other sites

(...) Atut wlania oryginalnego płynu:

- ten sam płyn w ASB co jest teraz (...)

tutaj akurat nie ma 100% pewnosci... wg. slow przedstawiciela jednego z ASO, w roznych okresach "w fabryce" stosowane rozne oleje, np. w silniku mogl to byc Mobil, Idemitsu czy nawet Elf... jestes pewien, ze w przypadku skrzyni jest inaczej?

osobiscie ja tekiej pewnosi nie mam :-P

 

ale co do jednego to jestem zgodzien: na wymiane ATF'u warto pojechac do ASO, aby tam wleli to, co sie "nalezy", tj. originalny olej (choac akurat z wymiana ATF'u to ja mam takie doswiadczenie, ze zamiast ori plynu zalano mi Mobil'a :???: )

Link to comment
Share on other sites

Nie chciałbym nikogo podp... ale jak byłem w Warszawie w jednym z ASO na kontroli poziomu ATFu i okazało się że jest za mało (wcześniej ściągana chłodnica była), to panowie koniecznie chcieli mi dolać Mobila ATF200 czyli zgodnego jedynie z Dextron II, jako że argument oszczędności kilku złotych na litrze nie przemawiał do mnie to zapłaciłem za oryginał Subaru ATF HP, ale na ręce nie patrzyłem.

Link to comment
Share on other sites

co ciekawe 4eat po 2006r nie zalea sie zalewac tylko olejami Dextron III

 

a co ze skrzyniami przed '06, ASO leje DIII i nawet nie wspomina o innych możliwościach, można lać coś z nowszych zaleceń czy uszczelnienie nie wytrzyma?

Link to comment
Share on other sites

co ciekawe 4eat po 2006r nie zalea sie zalewac tylko olejami Dextron III

 

a co ze skrzyniami przed '06, ASO leje DIII i nawet nie wspomina o innych możliwościach, można lać coś z nowszych zaleceń czy uszczelnienie nie wytrzyma?

przynajmniej w US, ofic. pozycja FHI/Subaru jest taka, ze do starszych skrzyn 4-EAT (tj. przed MY'06) zalecaja TYLKO i WYLACZNIE D-III

 

polecam :arrow: http://www.subaruforester.org/vbulletin/f89/atf-hp-vs-dexron-iii-2354/

 

"You should use ONLY the recommended fluid Dexron III in your 2003 Forester. The

other fluid you mention (ATF-HP) is for the 5-speed Automatic transmission that

is not in your vehicle."

 

co ciekawe, w US wszystkie ori oleje do ATF sa "conventional", tj. mineralne (nawet Subaru ATF-HP)

 

 

"First, Subaru does not use or recommend use of synthetic fluids in any of our vehicles. HP is a different grade of automatic transmission fluid than Dexron III, but both are conventional. Use of conventional or synthetic is up to the owner but Subaru always uses conventional.

 

HP has different frictional properties than Dexron III. Previously, Dexron was required for 4-speed automatics and HP for 5-speed automatics. Our engineers found that the properties of HP worked better with the clutch materials in the 5-speeds. For 2006, HP is required for all transmissions.

 

This could be as a result of changes in the clutch properties, tighter tolerances, and lubrication requirements. You should not use HP in your 2003 model and likewise, you should not use Dexron in your 2006".

 

 

natomiast stosowany w Europie ori ATF (Subaru ATF, part no. K0410Y0700), z tego co wyczytalem w sieci, jest olejem syntetycznym i pasuje zarowno do skrzyn 4-biegowych (po 2006 r.?) jak i 5-biegowych

Link to comment
Share on other sites

Sam wałkowałem ten temat rok temu.

 

Moje ASO lało mi DEX III. Skrzynia chodziła coraz gorzej (biegi zmeniały się oporniej, miałem wrażenie, że mało płynnie).

 

W MTS w Dzierżoniowie zrobiłem dynamiczną wymianę (Millers). Efekt - nie ta sama skrzynia. Zmienia biegi płynnie, nie poszarpuje.

 

Dlatego odradzam zalewanie DEX III, nawet jeśli ASO taki płyn leje.

 

Z tego co sie dowiedziałem jedynym oryginalnym płynem ATF do Subaru jest Idemitsu. Niestety, był czas, że właściwie był niedostępny dla zwykłych śmiertelników, dlatego pojawiły się eksperymenty z zamiennikami. Nawet ASO miały kłopot z bieżącymi dostawami.

 

Ale z tego co wiem, po okresie eksperymentów z różnymi płynami generalnie większość ASO stara się wracać do Idemitsu.

 

Dlatego mówię - NIE OSZCZĘDZAJCIE. Nawet jak trzeba pojechać na wymianę do innego ASO. I jak tylko się da - lejcie Idemitsu.

 

Zauważcie, że w przypadku płynów ATF zalecany jest konkretny płyn (konkretna marka) a nie jak w przypadku olejów silnikowych praktycznie każda marka spełniająca określone normy Subaru.

 

A co rynku amerykańskiego. To są zupełnie inne zalecenia. Miałem poprzednio KIA Sorento. Na Europę producent zaleca wyminę płyny ATF co 90 tys km a na rynek USA ........... zalany płyn jest dożywotni.

 

Ale pamiętajmy, że w USA generalnie jeździ się "na wprost" i z prędkością 55 mil/h. A poza tym, jak coś się popsuje w ASB, to się ją wyrzuca...

Specyfikacje na rynek USA i Europę są kompletnie różne.

Link to comment
Share on other sites

Bardzo duzo tych alternatywnych olei do automatu. Ja mam tani dostep do syntetycznego oleju do skrzyn biegow MB 236.14 Podobno rowniez akceptowany przez Subaru ATF . Czy ktos moze cos wiedziec na ten temat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Juz jestem po wymianie oleju. Zalalem Castrolem Transmax. Kupilem 10 litrow. Spuscilem korkiem tyle ile wylecialo, Wlalem Castrol do odpowiedniego poziomu. Silnik pochodzil ok10 min , znowu spuscilem korkiem i dolalem nowego Castrolu. Z 10 litrow zostalo ponizej 2 litrow. Skrzynia chodzi swietnie. Bez szarpniec , plynnie i cicho.

Link to comment
Share on other sites

Juz jestem po wymianie oleju. Zalalem Castrolem Transmax. Kupilem 10 litrow. Spuscilem korkiem tyle ile wylecialo, Wlalem Castrol do odpowiedniego poziomu. Silnik pochodzil ok10 min , znowu spuscilem korkiem i dolalem nowego Castrolu. Z 10 litrow zostalo ponizej 2 litrow. Skrzynia chodzi swietnie. Bez szarpniec , plynnie i cicho.

 

A filtr wymieniałeś jakiś?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sciemniacze wstrętnę na alledrogo sprzedają filtry zamienniki WIX po 70 zł oryginały Subaru 38325aa032 po 140 zł zaznaczając w opisie, że specjalnie do automatycznej skrzyni biegów, a ja znalazłem informację, że filtr od silnika i od skrzyni to ten sam filtr, a przecież to jest ZWYKŁY FILTRON OP 595 za 16zł!!!!! Więc, jeśli nie widzisz różnicy to po co przepłacać?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...