Skocz do zawartości

O rowerach


Niuniek

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanko. W miarę wszechstronny na beskidzkie pagórki, trochę szosy, trochę leśnych ścieżek.

 

Które Rondo Ruut?

- napęd 1x11 czy 2x10

- hamulce hydrauliczne czy mechaniczne

 

https://rondo.cc/ruut-al-2,467&colorSet=2,pl

https://rondo.cc/ruut-al1-2x,466,pl

 

Patrzyłem na przełożenia 1x11 vs. 2x10 to jakoś wielkiej różnicy na końcach (min., maks) nie ma.

 

Trzeba kupować teraz, bo za miesiąc już ich nie będzie (modele na 2021).

 

 

2x10 https://rondo.cc/ruut-al1-2x,466,pl

Screenshot from 2020-11-15 10-01-28.png

 

1x11 https://rondo.cc/ruut-al-2,467&colorSet=2,pl

Screenshot from 2020-11-15 10-02-19.png

Edytowane przez subleo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, subleo napisał:

Które Rondo Ruut?

- napęd 1x11 czy 2x10

- hamulce hydrauliczne czy mechaniczne

Ja ma w Ruucie 1x11 i to była bardzo dobra decyzja. Poza tym jest opcja dołożenia z przodu przerzuki więc jakby co to można dostawić.

Heble zdecydowanie hydrauliczne/

Jaki rozmiar zamierzasz kupić ?

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, subleo napisał:

Pytanko. W miarę wszechstronny na beskidzkie pagórki, trochę szosy, trochę leśnych ścieżek.


Zastanów się nad tym ;) Szybko zaczniesz jeździć tylko w lesie i offroadowo po pagórkach bo nikt normalny nie będzie ryzykował jazdy po asfalcie w Beskidach ;) Szybko stwierdzisz, że trzeba na Jaworzynę wjechać. A tam gravel już nie wystarczy...

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, RoadRunner napisał:

Jaki rozmiar zamierzasz kupić ?

 

Dzięki @RoadRunner.

 

Wg Ronda winien być XL ;) Dzisiaj byłem na przejażdżce i nie sprawdziłem jaki jest najmniejszy blat z przodu i największa tarcza z tyłu. To mi dużo powie. Będzie odniesienie ;) 

 

  

2 minuty temu, Knurek1111 napisał:

Szybko stwierdzisz, że trzeba na Jaworzynę wjechać. A tam gravel już nie wystarczy...

 

Takich blatów nie robią żebym mógł wjechać na Jaworzynę ;) Chyba, że gondolą ... to co innego ;) 

Edytowane przez subleo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, subleo napisał:

Takich blatów nie robią żebym mógł wjechać na Jaworzynę ;) Chyba, że gondolą ... to co innego ;) 


Rok temu 'wyciągnąłem' znajomego na MTB na Jaworzynę. Ustaliliśmy wszystko, start z Krakowa wcześnie, rowery na dach i jedziemy. Jednak to, że na Jaworzynę wjeżdżamy rowerami a nie gondolą 'przez przypadek' ustaliliśmy skręcając z głównej do Czarnego Potoku. Facet trochę się wahał ale przekonałem go, że nie mógłby dalej żyć ze świadomością że wjechał tam gondolą. Po wszystkim przyznał mi racje :biglol:

Tak że wiesz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, subleo napisał:

Na Vuelcie był podjazd na Alto de l'Angliru (odcinki z maks. nachyleniem 23.5% momentami). Nogi puchły od samego patrzenia ;)

 

23.5% to jest chyba nachylenie ala trasa nr 4 czy 6 na Jaworzynie. Także ;) 

 

Screenshot from 2020-11-01 17-11-43.png


Przecież nie podjeżdżam stokiem narciarskim tylko drogą techniczną. Jak chcesz się zmierzyć ze stokiem to polecam podjazd z Wierchomli na początek. Ja 'prawie' dałem radę :rolleyes:

Także ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, RoadRunner napisał:

Ja mam 185, strasznie długie łapy i Lka jest w same raz. Nk chyba, że masz ponad 190 to ok :)

 

Właśnie 190 cm, przekrok 93 cm. Ogólnie biorę zawsze największe (rower), najdłuższe (narty) jeżeli jest standardowa rozmiarówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@subleo jakbyś chciał aby od razu Ci zdjęli dętki to zasugeruj aby pod wentyle poszły takie podkładki https://archiwum.allegro.pl/oferta/podkladka-pod-wentyl-asymetryczna-obrecz-tubeless-i7680923357.html bo raczej będziesz miał asymetryczne felgi. Inaczej będziesz się babrał z doszczelnianiem a i tak puści przy którymś pompowaniu :)  Poza tym moim skromnym zdaniem opony WTB są kiepskie do systemu bezdętkowego bo ścianki są na tyle cienkie, że miejscami się pocą.  Chyba gęstość oplotu po bokach jest niewiele większa od czapki zrobionej na drutach. 

Ja nie wiedziałem, że są takie podkładki pod wentyle, w super-serwisie też nie wiedzieli i sugerowali taśmę hydrauliczną tak więc skończyłem na nowych obręczach i oponach 120 TPI. Od tego momentu problemów nie ma a jazda na 25 - 30 PSI dość sporo poprawia komfort. Także jak zamierzasz zjeżdżać z asfaltu to bardzo polecam bezdętkowy zestaw. 

Edytowane przez RoadRunner
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @RoadRunner najgorzej to się irytować takimi właśnie "niby głupotami". A detal potrafi zepsuć całą przyjemność.

 

Na razie myślę nad tymi przełożeniami, popatrzyłem na profile swoich tras i wyszło, że odcinkami jest 20%. I tak się zastanawiam, czy się nie zarżnę na 1 blacie ;) 

Edytowane przez subleo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Patryk Andrzej napisał:

sie zarżniesz :D 

 

Co, ja nie wjadę? Potrzymaj ... ;)

 

 

Są takie cudeńka jak Specialized Pro Carbon, 1 blat 40-ka + kaseta 10-50. Tylko ta cena ;) 

 

https://www.specialized.com/pl/pl/diverge-pro-carbon/p/175283

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.11.2020 o 10:09, RoadRunner napisał:

Lefty :wrrum:  ! Jakieś problemy z tym amorkiem albo przednią piastą w ciągu tych lat ?

 

Absolutnie zadnych :) I to pomimo, ze nigdy nie zostal w nim zrobiony gruntowny serwis (nikt nie robi na miejscu, tylko wysylaja do cannondale - koszt 200 EUR + wysylka :o ). Ale rower mial tez naprawde latwe zycie do tej pory: glownie jazda miejska, czasem troche XC, ale w sumie niewiele km...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, subleo napisał:

 

Co, ja nie wjadę? Potrzymaj ... ;)

 

 

Są takie cudeńka jak Specialized Pro Carbon, 1 blat 40-ka + kaseta 10-50. Tylko ta cena ;) 

 

https://www.specialized.com/pl/pl/diverge-pro-carbon/p/175283

 

Wydaje mi sie ze jesli chcesz rower bardziej uniwersalny, w sensie ze na szose i na szutr to naped 2x jest bardziej optymalny do takiego zastosowania.  1x to raczej bardziej w teren, system 2x powoduje mniejsze straty energii, pewnie dluzej Ci wystarczy kaseta... itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Eryk napisał:

Wydaje mi sie ze jesli chcesz rower bardziej uniwersalny, w sensie ze na szose i na szutr to naped 2x jest bardziej optymalny do takiego zastosowania.  1x to raczej bardziej w teren, system 2x powoduje mniejsze straty energii, pewnie dluzej Ci wystarczy kaseta... itp.

Pozwolę się nie zgodzić :) Aczkolwiek jak zwykle "to zależy".

Optymalna kadencja to 85-95.

 

Opcja 1: Sram Rival 1 x1

image.thumb.png.e49d26051d1c5510117699906e1a0094.png

W porządanej kadencji mamy płynne przejścia z różnicą ~0.3 km/h.

 

Opcja 2: Shimano GRX x2. 

Aby nie kręcić na "wykrzyżu" jeden blat obsługuje połowę kasety z tyłu (z zakładką na środku kasety)

image.thumb.png.8e53d4041b231b75a236eeb136825938.png

 

Ja jeżdżę średnio w zakresach prędkości: szutry, las, 20-30km/h, asfalt 25-35km/h. 

I teraz jedziemy na napędzie x2 z przełożeniami 31x16. Kadencja 85-95 pokrywa nam zakres 20.76-23.21 km/h. Jedziemy szybciej i szukamy kolejnego biegu. Jakie mamy opcje ?

1) 31x14, ale wtedy już mamy lekki wykrzyż. 

2) wrzucamy duży blat 48x16 gdzie przy kadencji 85 mamy o 5 km/h szybciej ! To jest duża różnica. W rzeczywistości kadencja nam spadnie pewnie do 75-80 i prędkość nieznacznie wzrośnie.

 

No dobra, zakładając w 1), że można dać jeszcze 31x14 to byłoby jeszcze ok, ale znowu przy 26.44 wrzucamy duży blat a przy 48x14 to mamy 36.71 km/h (!) przy kadencji 85. Jeszcze większa różnica niż w 2).

 

Dla mnie napęd 1x to znacznie płynniejsze stopniowanie umożliwiające o wiele łatwiejsze utrzymanie zadanej kadencji. 

Z mojej perspektywy napęd 2x to dla mocnego zawodnika. Jak ktoś ma takiego chama w nogach, że wyciska wodę z imadła to sprawnie poradzi sobie z przeskokiem z małego blata na duży. Ktoś mniej sprawny albo zejdzie dłuższy okres z kadencją, albo będzie "sztukował" i wrzucał większy blat z tyłu.

Kiedyś dwa blaty można było polecić ścigającym się, gdzie zapitala ostro z góry za chwilę ostro pod górę, nierówna droga i leci redukcja z dużego blata na mały. Ale teraz napęd 1x (np. SRAM) odpowiada możliwością redukcji o 2 zębatki na raz, więc 2 "pyknięcia" i jesteśmy sporo zredukowani.

 

 

 

Edytowane przez RoadRunner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, RoadRunner napisał:

Pozwolę się nie zgodzić :) Aczkolwiek jak zwykle "to zależy".

Optymalna kadencja to 85-95.

 

Opcja 1: Sram Rival 1 x1

image.thumb.png.e49d26051d1c5510117699906e1a0094.png

W porządanej kadencji mamy płynne przejścia z różnicą ~0.3 km/h.

 

Opcja 2: Shimano GRX x2. 

Aby nie kręcić na "wykrzyżu" jeden blat obsługuje połowę kasety z tyłu (z zakładką na środku kasety)

image.thumb.png.8e53d4041b231b75a236eeb136825938.png

 

Ja jeżdżę średnio w zakresach prędkości: szutry, las, 20-30km/h, asfalt 25-35km/h. 

I teraz jedziemy na napędzie x2 z przełożeniami 31x16. Kadencja 85-95 pokrywa nam zakres 20.76-23.21 km/h. Jedziemy szybciej i szukamy kolejnego biegu. Jakie mamy opcje ?

1) 31x14, ale wtedy już mamy lekki wykrzyż. 

2) wrzucamy duży blat 48x16 gdzie przy kadencji 85 mamy o 5 km/h szybciej ! To jest duża różnica. W rzeczywistości kadencja nam spadnie pewnie do 75-80 i prędkość nieznacznie wzrośnie.

 

No dobra, zakładając w 1), że można dać jeszcze 31x14 to byłoby jeszcze ok, ale znowu przy 26.44 wrzucamy duży blat a przy 48x14 to mamy 36.71 km/h (!) przy kadencji 85. Jeszcze większa różnica niż w 2).

 

Dla mnie napęd 1x to znacznie płynniejsze stopniowanie umożliwiające o wiele łatwiejsze utrzymanie zadanej kadencji. 

Z mojej perspektywy napęd 2x to dla mocnego zawodnika. Jak ktoś ma takiego chama w nogach, że wyciska wodę z imadła to sprawnie poradzi sobie z przeskokiem z małego blata na duży. Ktoś mniej sprawny albo zejdzie dłuższy okres z kadencją, albo będzie "sztukował" i wrzucał większy blat z tyłu.

Kiedyś dwa blaty można było polecić ścigającym się, gdzie zapitala ostro z góry za chwilę ostro pod górę, nierówna droga i leci redukcja z dużego blata na mały. Ale teraz napęd 1x (np. SRAM) odpowiada możliwością redukcji o 2 zębatki na raz, więc 2 "pyknięcia" i jesteśmy sporo zredukowani.

 

 

 

System 1x nie jest taki wydajny jak Ci sie wydaje:

https://www.velonews.com/gear/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains/

 

Podobnie do obracania blatu 48T nie trzeba chama w nodze, mam u siebie naped 53/39x8 i nie czulem ze nie moge mielic duza tarcza... na plaskim a 39T na podjazdach.  Moze na gravelu sa wieksze opory toczenia, ale nawet przy 48T nie bedzie zle, natiomiast na asfalcie szybciej bedzie sie polykac kilometry...  

 

Dla mnie blizsze zestopniowanie kasety jest rowniez zaleta, bo moge sobie spokojnie zmieniac przelozenia, co jest w sczegolnosci przydatne na takich dlugich podjazdach ze zmiennym katem nachylenia - i wtedy to nie przelozenie dyktuje predkosc tylko sila (lub jej brak). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@RoadRunner ile km w roku robisz? Jaki jest koszt kasety i łańcucha względem całego roweru (tj. jak często zwykles je zmieniać do tej pory?)? W 1x11 łańcuch nie jest przekoszony na skrajnych położeniach? Jak dla mnie to takie trochę akademickie rozważania...

 

Wracając do meritum - weź 1x11, bo jak weźmiesz 2x10 to za rok będziesz myślał o zmianie. Albo inaczej: wstrzymaj się rok - za rok będą nowe trendy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...