Skocz do zawartości

Stal weglowa a kwasowka


ukaszWRX

Rekomendowane odpowiedzi

z kwasowki.

stal weglowa jest rdzewna, szczegolnie w tak agresywnym srodowisku.

a roznica polega glownie na zawartosci procentowej chromu i wegla. chrom daje warstwe powierzchniowa warstwe ochronna (stal nierdzewna, kwasoodporna).

stal weglowa to po prostu 'zwykla' stal - stop zelaza z weglem.

moze byc wysokoweglowa, wtedy jest podatna na obrobke cieplna - hartowanie, co poprawia twardosc, ale tutaj mowi sie juz zwykle o stalach wysokoweglowych, do innych zastosowan.

 

tak w duzym skrocie.

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki Jacool - ja poszukuje czegos do siebie i wsumie znalazlem ale center pipe jest wlsnie ze stali weglowej :razz: i niewiem czy to dobze czy zle........

 

[ Dodano: Pon Maj 25, 2009 8:13 pm ]

to warto kupowac teki wydech :?: :?: :?: wlasciwie jest to cat back z czego center pipe jest wlasnie ze stali weglowej a back box to kwasowka :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ukaszWRX, jest tak jak napisał Ci burzum, - oczywiście, lepiej z kwasówki, ale center pipe tak szybko Ci nie przerdzewieje :wink: . Prędzej "padnie" back box, a z rurą, nawet ze zwykłej stali, nic sie jeszcze nie będzie działo... Więc, ja bym sie tym nie przejmował i brał ten wydech :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oki chlopaki,chyba sie przestane zamartwiac tym ze jest center pipe jest ze stali weglowej i wezme ten wydech :mrgreen: bo jakos tak fajnie brzmi :twisted: hehe

 

[ Dodano: Wto Maj 26, 2009 7:48 pm ]

dzieki, pozdro.....

 

[ Dodano: Wto Maj 26, 2009 7:59 pm ]

a tak przy okazji to napalilem sie na ten wydech :arrow: http://www.lkperformancestyling.co.uk/p ... 1006-AF005 wypowiedzcie sie czy warto PLZ :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im bliżej silnika tym stal musi być bardziej żaroodporna niż kwasoodporna. Tak więc idąc od silnika do wylotu z tłumika: stal węglowa żaroodporna (żeliwo sferoidalne może być) lub stal kwasoodporna gat 321 albo 316Ti (stale są trudnościeralne i trudniej się uplastyczniają), i dalej do końca układu wydechowego stal kwasoodporna w gatunku 316L. Należy pamiętać o tym żeby wszystkie połączenia spawane były wytrawione (bez ciemnego nalotu "spalonych" tlenków chromu, niklu) i całość musi być pasywowana czyli muszą być wytworzone tlenki dodatków stopowych na powierzchniach zanim przepłynie przez układ substancja agresywna.

Widziałem, że większość układów wydechowych jest wywarzana bez przestrzegania w/w zasad. I kolejna uwaga: prawdziwa stal kwasoodporna 316L nie łapie się magnesu (albo na odwrót). Część układów wydechowych jest wykonywana ze stali w gat 304 (tylko nierdzewna, więc prawie tak samo wytrzymała jak stal zwykła węglowa), która w niewielkim stopniu przyciąga magnes.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nierdzewna i kwasoodporna to są sformułowania nie precyzyjne. Każda stal nierdzewna może rdzewieć. Używanie stali 316L lub żaroodpornej do wydechu jest kompletnie bez sensu. 304L w zupełności wystarcza.

 

BTW z tym magnesem też nie zawsze tak jest :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

304L w zupełności wystarcza

Niska zaw. wegla (stad L) poprawia odpornosc na korozje miedzykrystaliczna co w srodowisku wydechu moze byc istotne.

Jako ciekawostke dodam ze jest to stal do zastosowan..... kriogenicznych czyli do warunkow diametralnie roznych niz panujacych w ukladzie wydechowym. :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niska zaw. wegla (stad L) poprawia odpornosc na korozje miedzykrystaliczna co w srodowisku wydechu moze byc istotne.

Jako ciekawostke dodam ze jest to stal do zastosowan..... kriogenicznych czyli do warunkow diametralnie roznych niz panujacych w ukladzie wydechowym. :grin:

 

Wszystkie stale nierdzewne austenityczne mają niską zawartość węgla, to je odróżnia od stali czarnych. 304L nie jest stalą do zastosowań kriogenicznych, jest poprostu najbardziej popularnym gatunkiem, i nie traci właściwości do ponad 800 stopni C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze troche a wejdziemy w technologie proszkow :mrgreen:

Nawiazujac do pierwotnego zapytania, jesli mozesz brac stainless to bierz. Stale weglawe maja dwie podstawowe zalety - albo sa tansze, albo sa lepsze mechanicznie (ale wtedy drozsze). Ale to ma byc rura na wyziewy, nie skrawarka.

Jak ktos zaznaczyl - nierdzewna jest tylko 'less'. Wysokie temperatury i agresywne srodowisko zjedza wszystko. Ostatnio niechcacy umylem stalowy zlew jakims dziadostwem do WC... koszmarne czarne zacieki :cry:

A z magnesem to roznie bywa - prawdziwe weglowki magnes przyciagaja. A weglowki z duza iloscia chromu, niklu itp... tez magnes przyciagaja, a sa okreslane jako stainless ;) Tak samo z typowymi nierdzewkami - w zasadzie nie powinny, ale czesc przyciaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najlepiej zrób z tytanowej :twisted: serio :roll: , mam u siebie na zapleczu backboxa tytanowego czy pieron wie z czego :shock: do Nki :shock: , waży tyle co paczka fajek :idea::twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieprawda, jak najbardziej jest.

 

Po prostu jest najbardziej dostępnym, i w miarę tanim gatunkiem. Generalnie wszystkie gatunki Austenityczne bardzo dobrze znoszą niskie temperatury.

 

A tytan oczywiście rządzi :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tytan srednio sie nadaje do pracy w wys. temp.

no, moze backbox i to jakis tytan domieszkowany Al (jakis alpha, jak ruski ot-4). Generalnie techniczny tytan bardzo slabo przewodzi cieplo, lubi sie zapalic, a juz przy kilkuset robi sie mocno adhezyjny i utlenia (dostaje pieknych kolorow, ale traci wlasciwosci).

kiedys cialem prety tytanowe gumowka, wiele wrazen :>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie wszystkie gatunki Austenityczne bardzo dobrze znoszą niskie temperatury.

 

No niestety chyba nie za bardzo, a właściwie częsciowo masz rację. Mam bardzo drogą naukę z parownicą ciekłego CO2. Niestety stale austenityczne ciężko znoszą duże i często zmiany temperatury. Upieram się, że najlepszym rozwiązaniem, jest dla wyższych temparatur żeliwo sferoidalne (sam robiłem pomiary temperatury na kolektorach wydechowych silnika o mocy 350 kW - było 1100 st. C.) i dalej, im niższa temperatura, powinna być stal kwasoodporna: w wyniku kondensacji pary wodnej powstaje kwas węglowy, azotowy no i zbiera się woda. Niestety w wyższych temperaturach może powstać w stalach kwasoodpornych korozja międzykrystaliczna i zmęczeniowa. Dużo też zależy od technologii produkcji: czy są rury gięte czy też wspawane są kute trójniki czy kolana - taki układ wytrzyma dłużej niż gięty, bo nie ma w nim naprężeń.

W zasadzie to mając wzór, mógłbym na próbę zrobić jakiś kawałek układu wydechowego - jestem ciekaw jaka będzie żywotność układu wykonanego z rur przewodowych.

 

Przepraszam, trochę przynudziłem :oops:

 

[ Dodano: Sro Cze 10, 2009 7:46 am ]

Taka ciekawostka: to co świeci na czerwono to stal kwasoodporna 316Ti, a to czego nie widać (za portkami u góry i przed kolanem w górę, jest wykonane z żeliwa i nie było izolowane)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...