Jump to content

Outback IV - klima nie działa po zimie


kruszon

Recommended Posts

Witam Panowie, mam problem. Klimatyzacja nie włącza się po zimie. Sprężarka nie załącza się. w tamtym roku była nabijana i odgrzybiana. Wszystko działało jak należy. Auto to outback IV 2011 2.5 B. 

Podpowie ktoś od czego tu zacząć ? Jak sprawdzić czy uszkodzona jest sprężarka czy może jakaś elektronika załączająca ? Robił ktoś to ?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Trzeba sprawdzic czy jest cisnienie w ukladzie, najlepiej manometrem. W warsztatach nabijajacych klimatyzacje podlacza weze i sprawdza cisnienie.

Link to comment
Share on other sites

Witam Panowie, mam problem. Klimatyzacja nie włącza się po zimie. Sprężarka nie załącza się. w tamtym roku była nabijana i odgrzybiana. Wszystko działało jak należy. Auto to outback IV 2011 2.5 B. 
Podpowie ktoś od czego tu zacząć ? Jak sprawdzić czy uszkodzona jest sprężarka czy może jakaś elektronika załączająca ? Robił ktoś to ?
 
Pozdrawiam

sprawdzic szczeline sprzegielka na kompresorze. moze juz jest zbyt duza i dlatego nie zalacza....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

W dniu 15.05.2024 o 14:53, Legacy96 napisał(a):

Trzeba sprawdzic czy jest cisnienie w ukladzie, najlepiej manometrem. W warsztatach nabijajacych klimatyzacje podlacza weze i sprawdza cisnienie.

Dokładnie. Jeśli klimę nabijałeś a po zimie nie działa, to bardzo prawdopodobne, że układ jest nieszczelny i czynnik gdzieś uciekł. Zacząłbym od sprawdzenia szczelności, jeśli jest odpowiednie ciśnienie i to znaczy, że czynnik w układzie jest i przyczyna leży gdzieś indziej. Przerabiałem serwis klimy jakoś miesiąc temu i miałem podobnie, w zeszłym roku było odgrzybianie i napełnienie a tu nagle się nie włączała. Przyczyną była nieszczelność 

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, kruszon napisał(a):

myślałem, że jak nie będzie czynnik to i tak sprężarka się włączy

Sprężarka jest zabezpieczana by nie pracowała na sucho bez czynnika i oleju (olej miesza się z czynnikiem) za pomocą czujników ciśnienia które mierzą na bieżąco jakie jest ciśnienie w układzie. Jak masz dobry skaner OBD to będziesz w stanie sprawdzić te ciśnienie. 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 22.05.2024 o 14:25, Henryk82 napisał(a):

Sprężarka jest zabezpieczana by nie pracowała na sucho bez czynnika i oleju (olej miesza się z czynnikiem) za pomocą czujników ciśnienia które mierzą na bieżąco jakie jest ciśnienie w układzie. Jak masz dobry skaner OBD to będziesz w stanie sprawdzić te ciśnienie. 

 

Taki zwykły chińczyk czy coś bardziej zmyślnego?

Jak odpowiedź na pierwszą część pytania jest twierdząca, to jakiego parametru szukać? :)

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 22.05.2024 o 14:25, Henryk82 napisał(a):

Sprężarka jest zabezpieczana by nie pracowała na sucho bez czynnika i oleju (olej miesza się z czynnikiem) za pomocą czujników ciśnienia które mierzą na bieżąco jakie jest ciśnienie w układzie. Jak masz dobry skaner OBD to będziesz w stanie sprawdzić te ciśnienie. 

 

Nie będzie. Nawet chyba w SSM nie ma podglądu na ciśnienie 

Link to comment
Share on other sites

Ja w tym roku będę sam doprowadzać (po latach walki) klimę do pełnej sprawności. Przerabiałem dwa serwisy klimy w ciągu pięciu lat i w ciągu tego okresu klima działała 3,5miesiaca, po tych serwisach. 

 

Temat odkładalem na polkę, bo trzeba było dobrze poznać układ (w moim samochodzie prosty , jak "Antka trampki", )

 

Pierwszy serwis, to byli "nabijacze", drugi fachowy, ale test azotem trwał 30min, wymienił zaworki schredera (dla pewności, ale stare nie puszczały) i jeden oring.

Po analizie podejścia tych serwisów do sprawy, moich testach na układzie. Na wstępie powiem, że na dniach wymieniam wszystkie oringi w układzie na OEM. Zajęło mi to czasu jakie oringi potrzebuję, ale na szczęście w PL są dostępne (mam wersję USDM i niektóre numery seryjne mają "psikusy" ,żeby w EU nie było za łatwo z dokupieniem na miejscu kompletu oringow i szybkim zakupem/serwisem wg nr katalogowych na EU.

Ty tego problemu nie masz.

 Polecam samemu po przanalizować na spokojnie jakie oringi potrzebujesz. Masz wersję EU, to kupisz je w PL.

Osobiście podpowiem, że nie ma co "dziadować" kilku zł, kupować zestawu zielonych oringow, czy w innych kolorach tęczy. Oryginały mają taką mieszankę gum, że wytrzymały w moim samochodzie 15-17lat. Dałem te zielone "g" i po 1,5 roku zmienił oring swoje właściwości. Po teście ciśnieniowym, spod tego oringu bulgotało bąblami, jak w rosole niedzielnym na gazie.

Koszt kompletu oringow do mojej fury z wysyłką, w PL to 130zł za OEM(w US pół z tego. Jak ktoś ma tam ciotkę i czas, to można się bawić) 

Moja podpowiedź. Wymień wszystkie o ringi w układzie na oryginalne.

Potem zrób test zwykłym gazem do zapalniczek. Taki test kosztuje mnie obecnie 10zł. 

Wcześniej kosztował mnie na oryginalnym r134a ,prawidłowym gazie ,podsumowując koszta z "serwisem" 1400zł, więc jakby kogoś kusiło podnosić wrzawę, że leje "g" do układu, to sprawa jest prosta. 

2x miałem prawidłowy gaz i nie stać mnie na takie testy za takie siano. Rozrząd bym kupił nowy i jeszcze jakaś "bzdurę" za to, do samochodu.

Teraz dla tych co być moze kusiło wypisywać "no jak tak można?!?". 

Spokojnie, spokojnie... Gaz do zapalniczek za 10zl to gaz testowy, techniczny, żeby z 1400zl, nie zrobiło się 2100zl, 2800zl itd itd i jak już tacy prawi jesteśmy, to żeby kolejny raz r134a nie leciał w atmosferę, za co chyba dziś ładują karę 5000zl? (Za jedno nieszczelne "dobicie"-jak coś to prostujcie) 

Jak już wszystko będzie gitara, szczelne to spuszczam go i daje ze spokojna głowa r134a do 750g ,jak naklejka i serwisówa nakazuje.

 

Dodam, że 2tygodnie po eliminacji najslabszego oringu i wymianie, klima chlodzi dzień w dzień tak samo(spokojnie... Mam termowizję do testów)

 

Reasumując.

Na początek:

-Izobutan w uklad. Jak klima ożyje, to elegancko układ działa

 

- jak tak ,to OEM oringi wszystkie do wymiany(i tak stare będą padać prędzej czy później, to szkoda napelniac-spuszczac czynnik po 100x i marnować czas i nerwy) 

 

- izobutan (ten gaz do zapalniczek) w układ i testy jak potrzyma miesiąc z taką samą temp to spuść jego z układu, podjedź do "nabijacza" i wtedy zarobi za to co umie najlepiej.

 

Ps zastanawiałem sie kilka razy się czy to pisać, bo rozwiązania są kontrowersyjne ,ale... Chciałem dać zarobić ludziom, fachowcom(z polecenia) , a się nie dało normalnie pocieszyć czyjaś fachową robota, to trzeba sobie radzić. Forum jest od tego, żeby pomagać w rozwiązaniu uciążliwych bolączek, które trapią nawet serwisy ASO (znowu kontrowersja, ale taka jest prawda) 

Jeżeli coś jest nie tak w treści i nie jest coś tu zgodne z naczelną zasadą że forum ma przynosić pomoc, dzielimy się wiedzą, jeździmy bezpiecznie, usprawniamy samochody, marka jest zadbana technicznie, to po prostu dajcie znać i to co wpisałem wyżej po prostu wykasuje i następnym razem po prostu człowiek będzie sobie dłubał w garażu przy swoim samochodzie i sam się cieszył. Ja wolę dzielić tortem, niż "g" jeść samemu.

Amen ;)

Ps. 

Ps Trochę długie, ale na konkretne. Będzie czas to zrobię edycję tego, żeby się lepiej czytało, ale najważniejsze to informacje i pomoc

 

Ps2 Wszystko co jest napisane powyżej odbieraj jako fantazje autora, coś co sam musisz ocenić, czy to prawda, czy fikcja. Wcielając powyższa fikcję w swoje życie bierzesz odpowiedzialność za swoje czyny.

 

Edited by Qubu666-Baja
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, lutek34 napisał(a):

w kwestii oringów, to oring 73796KC000 jest identyczny z 73039TA030, 73796KC020 identyczny jak 73039TA040.

Dokładnie... Te potrzebuję. Nie wiem jak w EU, ale u mnie leci to tak

3x - 010

1x - 020

4x - 030

2x - 040

Takie końcowki wchodzą u mnie łącznie  10szt.

(Te które można swobodnie dokupić) Oringów 8-szt do uszczelnienia układu w komorze silnika, do zaworu rozprężnego, 2szt między zaworem rozprężnym a parownikiem- total 10szt.(Możliwych do dokupienia)

Został mi ostatni bastion, czyli jedenasty i ostatni Oring układu, który nie jest sprzedawany osobno. Z tego co rozmawiałem z osobą, która sprzedaje i specjalizuje się w częściach do Subaraków, to oring na presostacie jest sprzedawany tylko razem z nim. Mam alergię po tych "numerach" z klimą, na jakiekolwiek rzeźby i dobierania oringu "na oko". Znowu się coś podwinie, bo mikrometr za gruby oring był... ;P

skoro reszta będzie nowa i oryginał, to tu sobie podejmę jakieś decyzje, co do tego presostatu, żeby nie było kolejnych "hitów", że się na tym ostatnim ,starym presostatowym oringu rozszczelni ;P 

Ps. Reasumując:

Układ ma 11szt. oringów.

10szt dokupujemy osobno

1szt. Do dokupienia razem z presostatem

(Mówimy o wersji USDM a nie EU, bo tam parownik jest inny z tego co się orientowałem. Temat jednak do weryfikacji, bo nie chce mącić w głowach i bić pianę, ale jednym oringiem układy się różnią, tym na zaworze rozprężnym i parownikiem-jak ktoś będzie szukać- użytkownicy wersji EU. Przed zakupem weryfikujcie swoje nr seryjne oringow!!!)

Edited by Qubu666-Baja
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...