Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, Adi napisał(a):

A co dziwnego w tym, że auto będące dekadę na rynku notuje spadek?

To naturalne, że wymagało odświeżenia modelu.

A zestawianie wyników sprzedaży, wykazując spadki, względem wzrostu  nowości, jest mocno pod tezę.

 

 

 

1.  podaję wynik oficjalnie publikowany przez Porsche, linkując źródło "Porsche posts stable sales in 2023: strong growth for the 911 and Taycan" https://newsroom.porsche.com/en/2024/company/porsche-deliveries-2023-34942.html

 

2. wymagało odświeżenia, odświeżyli tak jak uznali za stosowne nowy Macan to już tylko i wyłącznie auto BEV

 

fakty nie dbają o dobre samopoczucie nikogo z nas ani o racje kogokolwiek tylko przedstawiają stan rzeczy takim jaki jest

 

zarówno pkt. 1 jak i 2 to suche fakty, czy się to komuś podoba czy nie, pretensje proszę kierować do osób odpowiedzialnych w firmie Porsche ;)

 

to czy Porsche ma w ofercie BEV czy nie z mojego punktu większego znaczenia nie ma, bo Porsche to nisza, "nawet nie ułamek" a pół procenta światowej sprzedaży aut, nawet gdyby za 5 czy 10 lat mieli w ofercie tylko ICE, byłoby to dla mnie zrozumiałe

w świecie 8 mld ludzi jest miejsce na niszowe Porsche czy jako uznanie dla wartości czy jako przejaw snobizmu podobnie jak dzisiaj takim zachowaniem jest utrzymywanie swojej własnej stadniny (dla przyjemności nie w celach zarobkowych) a przecież są tacy którzy tak robią

 

to taka stadnina nie najwybitniejsza, nie najdroższa, już na skraju hodowli ale wciąż to jednak prawie!! (bo przecież matka wspólna z pospólstwem) czystej krwi (prawie robi różnicę) dostojnego "czystego arabskiej krwi rumaka" tu już nie będzie ale wciąż to nie jakiś byle hucuł 

 

może dlatego dla mnie bardziej fascynująca jest Tesla (jako firma nie sam samochód) bo o ile Neandertalczyk naszych genów nie posiadał to my tzw. Homo Sapiens już mamy

powiedzmy, że od 2-4%

tylko my to możemy zmierzyć bo jako Homo Sapiens wygraliśmy, stworzyliśmy sposoby i narzędzia dzięki którym to wiemy i rozumiemy dzisiejszą technologię a żyjącego Neandertalis wśród nas nie ma wiec nie ma jak pomierzyć, sprawdzić - był silniejszy, nawet chyba miał cięższy mózg i co jest faktem krzyżował się z nami

 

także może taka Tesla sobie podbierze speca od zawieszenia z Porsche, ale raczej to będzie te 2%-4% a nie 96-98% a jak widać w drugą stronę jest odwrotnie 

bo to firma Porsche musi się uczyć robić (reszty działalności Tesli raczej nie ogarnie) elektryki i na nich zarabiać,choć wie jak robić auta spalinowe w tym bardzo skomplikowane silniki i szybkie przekładnie PDK

 

ale mnie przeważnie intelekt bardziej pociągał i pociąga jak szybkość czy piękne kształty 

 

choć lubię też piękne samochody i szybkie kobiety, 

to zazwyczaj jeżdżę szybko a wybierają mnie piękne,

no to żyje sam bo kręci mnie intelekt, 

od szybkiej rundki po torze wole całonocne rozmowy

jeżdżę Teslą a nie Porsche

 

rozumiem, że czasami jest potrzebne praktyczne kombi do życia,

z boku szalony hatch na szybką akcje, gdzieś w zanadrzu jeszcze piękne cabrio na ładną pogodę

czego życzę dużej grupie ...

 

 

... pań 

... panów w związkach 

... jak i wszystkim czującym deficyt niezrealizowanych potrzeb

 

 

 

 

 

5 godzin temu, Adi napisał(a):

Sprzedawać Toto źle się pewnie nie będzie.

 

 

to może wiedzą co w tym Porsche robią 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.01.2024 o 21:21, FOR CVT napisał(a):

Za grudzien zaplacilem niecale 150€ za 540kwh a sasiad ktory zrobil na swieta dom w stylu Las Vegas zabecalowal prawie 300  :D

 

 no to krótki raport z kraju skrótem PL pisanego

 

Screenshot2024-01-2906_33_31.thumb.png.7edd0257255e1bb964c29ec9d794d6ff.pngScreenshot2024-01-2906_32_01.thumb.png.be760afefff7830be66371008ed8cf10.png

 

okres od 01/07 do 31/12 2023 dane rzeczywiste, taryfa G13 o trzech cenach, głównie z powodu najniższej z możliwych cen przesyłu

dlatego nieprzypadkowo 3413 z 3613 kWh pobrane z sieci w II półroczu 2023 (choć to głównie część listopada i grudzień) przesłane przy skrajnie niskiej opłacie przesyłowej

co finalnie skutkuje realnie niską jak na PL (a i nie tylko) ceną kWh czyli 0,81 pln/kWh brutto

 

teraz do zapłaty coś ok 300-400 pln za 6 miesięcy - są to opłaty stałe + przesył - sama energia płacona jest z kwoty uzyskanej z energii oddanej w ramach subkonta u operatora (tu akurat Tauron) powiedzmy, ze łącznie rok 2023 to jakieś 1200-1300 pln zapłacone

 

prąd w tym budynku służy do wszystkiego - oświetlenie, CWU, CO (a raczej jest tu co ogrzewać bo i metraż i kubatura, jest potencjał do zbicia enegochłonności o jakieś 50-65%), samochód, pranie, gotowanie, pozytywne wibracje ;) 

 

w poprzednich latach koszty różnych źródeł energii na wspomniane cele raczej oscylowały rocznie w okolicach 45-50 k pln 

 

zbicie tych kosztów oczywiście wymagało inwestycji, zero dotacji (nie konsumpcji, inwestycji bo każda z nich w założeniu ma się wielokrotnie zwrócić) co nie jest specjalnym zabiegiem bo po 10 latach jest to już ca 450-500 k pln, dla mnie fajnej zabawy, lepszego komfortu życia (doszła klimatyzacja, inna generacja CWU czy auto o praktycznej funkcjonalności chłodzenie/grzanie na żądanie via internet)

wciąż nie jest to projekt skończony bo znowu taki mój fun w życiu 

 

 

pobranie energii z sieci 2023

Screenshot2024-01-2906_51_03.png.4d80b987926adbd761dcbd9976ab2d8d.png

do 3MWh cena niższa, wszytko powyżej wyższa tzw. gospodarstwo domowe i jakieś te idiotyczne ochrony

cała konsumpcja w tym domu za 2023

Screenshot2024-01-2906_51_42.png.a763c638c2a554a9586aba33d4bfc5d3.png

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.01.2024 o 15:06, matros1 napisał(a):

Czy dobrze rozumiem że wolisz płacić dwa razy tyle za przejechanie 100 km? :huh: Czy mam problemy z czytaniem ze zrozumieniem? 

Odnoszę wrażenie że odkąd wsiadłeś w elonowy wynalazek masz problemy ze zrozumieniem innego spojrzenia.

To wyjaśnię. 

Tak dla 20 zł na 100 km, wolę płacić więcej i nie musieć doktoryzować się z ładowania baterii, szukania ładowarek, zakładania kont  i całej tej fascynującej przygody którą oferuje jazda elektrykiem. A co za komfort mogę płacić. 

Ale załóżmy, że chce kupić nowe auto, to porównajmy:

T3 za 206 tys zł

najlepsze auto ever  ;)Toyota Camry full wersja za 183 tys zł

Taka Camry spali max 6 ltr czyli mamy 38 zł / 100 km

Teslą to będzie 25 zł przy najtańszej opcji czyli ładowaniu w domu, bo jak zaczynamy zabawę z szybkimi ładowarkami to wychodzi że jest drożej niż w hybrydzie. :biglol:

Ile tys km muszę przejechać by zwróciło mi się te 20 tys złoty różnicy w cenie zakupu (a mówimy o najtańszej tesli i najdroższej toyce)

Do tego nie mam gwarancji cen energii elektrycznej, jak nam nowa władza nie przedłuży zamrożenia cen (a jest tylko do 30 czerwca) to może się okazać że jazda hybrydą będzie tańsza niż EV. 

  • Lajk 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, ketivv napisał(a):

za 5-6 lat od dzisiaj szczególnie w tym segmencie sprzedaż nowych ICE będzie marginalna 

bez dopłat, zachęt  czy nakazów prawnych 

 

13 godzin temu, ketivv napisał(a):

zapiszmy w kalendarzu aby za 6 lat - taka równa data 2030 rok - wrócić do tego wpisu

challenge accepted ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jazda elektrykiem nie jest dla każdego, i wszyscy powinni podobną kalkulację zrobić sobie sami dla swojego miejsca zamieszkania. 

 

W swojej kalkulacji, warto też uwzględnić ewentualne dopłaty (póki istnieją) których nie ująłeś. 

 

Warto też obliczyć całkowity koszt użytkowania samochodu. Wliczając w to przeglądy, ubezpieczenia i wartość jego odsprzedaży za kilka lat. 

Inaczej można dostać wypaczony obraz sytuacji na korzyść jednego lub drugiego samochodu. 

 

image.thumb.png.392765406d60793f1a75bba80a4d9fdb.png

Cyferki każdy może oczywiście podstawić sobie sam swoje. Można np. dyskutować czy za 5 lat będzie korzystniej sprzedać ICE czy EV ze zdegradowaną baterią. Albo czy ceny prądu nie wystrzelą a benzyny nie spadną. 

Bardziej chodzi o to  że liczenie tylko koszt zakupu + koszt paliwa wypacza obrazek. No i pokazuje jak różne te obliczenia mogą być dla dwóch różnych miejsc zamieszkania. 

 

No i najtaniej wychodzi Skoda w gazie ;) 

 

3 godziny temu, Jaca68 napisał(a):

Do tego nie mam gwarancji cen energii elektrycznej

Czy masz gwarancję cen benzyny? 

Rożnica np. jest taka że Ci którzy mieszkają w domu, mogą sobie prąd wyprodukować sami. Tutaj wracamy do powyższych obliczeń gdzie dla kogoś mieszkającego w bloku koszty będą inne niż dla kogoś kto ładuje się w domu z pełną instalacją fotowoltaiczną i magazynem energii. 

 

3 godziny temu, Jaca68 napisał(a):

a mówimy o najtańszej tesli i najdroższej toyce)

Miałem okazję przejechać kilka tysięcy km tym nieszczęściem zwanym nowym Camry, więc mogę porównać oba. Sporo jej brakuje do TM3 po względem wyposażenia jak i np. wielkości wnętrza, czy wygody podróżowania. 

Jak dobrze poszukasz na forum to znajdziesz gdzieś mój wpis na temat tej Camry. No ale co kto lubi. TM3 idealne też nie jest. Jeden lubi gadżety a drugi spać spokojnie że ma niezawodny samochód :) 

 

 

 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, matros1 napisał(a):

Miałem okazję przejechać kilka tysięcy km tym nieszczęściem zwanym nowym Camry, więc mogę porównać oba. Sporo jej brakuje do TM3 po względem wyposażenia jak i np. wielkości wnętrza, czy wygody podróżowania. 

Jak dobrze poszukasz na forum to znajdziesz gdzieś mój wpis na temat tej Camry. No ale co kto lubi. TM3 idealne też nie jest. 

 

jest jeszcze jeden temat

 

odwrócona ekonomia skali !!

 

produkcja BEV to jest nowa technologia, to nie jest tylko mała zmiana na linii technologicznej już istniejącej, te procesy są relatywnie młode tak jak i wiele firm na tym rynku, tu nabywanie doświadczenia jak i powiększająca się skala produkcji będą działały (działają) na korzyść obniżania jednostkowego kosztu produkcji

 

w przypadku słabnącego rynku nowych ICE, które już od wielu, wielu lat są dość dobrze opracowana technologią (choć też można było wprowadzać szybciej unowocześnienia ale jak się okazuje "tradycyjni" to dinozaury) każde zmniejszenie wolumenu produkcji będzie mało odwrotny efekt, czyli zwiększenie jednostkowego kosztu produktu

 

teraz popatrzcie na "tradycyjnych" w Chinach, jak szybko im się kurczy rynek, za ile i czy udało im się sprzedać fabryki po wycofaniu się z Chin ?

 

za ile BYD kupuje stare fabryki od "tradycyjnych" ułamek wartości, to jaką wartość będzie przedstawiał np. majątek trwały Toyoty jak ich technologia stanie się przestarzała a jest jedna z 2 najbardziej zadłużonych firm świata

druga to VW tylko ma inna strukturę długu w przeciwieństwie do Toyoty gro długu VW to obsługa kredytu i leasingu dla nabywców aut

 

2%, 5% mniej wolumenu ale 30%, 50% mniej wolumenu - niemożliwe ?

 

NEVS China - New Energy Vehicles to już 40,4 % chińskiego rynku a na nim "tradycyjni" to mniejszość, do generują olbrzymie straty operacyjne

 

EU to już ile 20% mają BEV ? w jak krótkim czasie ? 

 

 

wyobrażacie sobie, że auto BEV które dzisiaj kosztuje 40 k EUR za 8 lat może kosztować 25 k EUR z dodatnią marżą producenta 

 

a ICE odwrotnie 

 

to ile lat pociągną zadłużeni "tradycyjni' ze swoją skostniała strukturą organizacyjną 

 

poddostawcy, jeden z dużych trier 1 wszedł w rozwój technologii wodoru, miliardy EUR do wyrzucenia - bo technologia już umarła, zanim się zagościła 

 

swoich procesów spawania wydechów czy lutowania chodnic w tym czasie nie rozwinął, nie zmodyfikował, bo mamy jeszcze ze dwie dekady ;)

 

a gdzie poddostawcy trier 2, 3 ,4  ?  moim zdaniem w szarej d... 

 

lata temu Tim Cook chyba mówił, że on by bardzo chciał produkować w US, tylko że się nie da, nie ma inżynierów pracujących przy liniach, nie ma campusu  technicznych przy fabryce i nie ma tak zaawansowanych fabryk 

to teraz to zaczyna dotyczyć branży moto

 

bo są zależni od Chin, a tamte firmy coraz mniej chcą dostarczać do umierającej branży, mają swoją, sami chcą mieć wartość dodaną u siebie w swoim łańcuchu produkcji 

 

którym eksporterem aut są obecnie Chiny ? 

 

którym byli 5 lat temu ? 

 

czemu tylko Tesla nie miała warunku spółki join venture w Chinach ? 

 

Czy taki BYD ma spółkę j.v. z europejskim czy japońskim producentem ?

 

Czy Toyota, VW - najwięksi "tradycyjni" musieli mieć spółki j.w. Chinach ? 

 

 

Tesla zła ?  może, tylko silna jak nigdy, cash flow bardzo dobry, marża świetna 

dobijając cenami innych cały czas zarabia, zwiększa udział w rynku, który rośnie 

a to tylko branża moto ścisłe 4 kółka

 

energy 2 krotny wzrost sprzedaży, 4 krotny wzrost zysków

 

ile wiecie o "energy arbitrage" ?

 

znacie w pełni działające opracowane od lat oparte o proste AI systemy Tesli do wspomnianego tematu ?

 

ile wie o nim Toyota, VAG ?

 

NACS - czyli standard ładowania Tesli, który pomimo wysiłków administracji rządowej nie był wspierany bo wspierano CCS, stał się jednak tym standardem, a co tam to tylko wtyczka :)

 

ha ha akurat, to też integracja chmury, danych, nawyków, przyzwyczajeń, potrzeb, to gotowe systemy rozliczenia działające nieprzerwanie od lat, to bezcenne dane do działających głęboko w tle "energy arbitrge" a cały system już jest gotowy i działa 

kupuje, handluje, magazynuje, sprzedaje, przewiduje, analizuje pogodę i cholera wie co jeszcze

im więcej wpływa do niego danych tym jest coraz lepszy i lepszy

 

to wizja sprzed ponad dekady, całego systemu, od generacji, przez magazynowanie, dystrybucje, handel gdzie sam pojazd jest tylko drobną częścią całości

 

kto to wiedział ? 

kto widział jak działa ?

 

trochę się wygadałem, znam to od wielu lat i to jest q... genialne, teraz przychodzi czas na efekt skali 

 

Tesla jako firma to wciąż "start-up"

postrzeganie jej jako firmy motoryzacyjnej, produkującej auta jest założeniem zgubnym 

to firma technologiczna, to firma rozwijająca AI a właściwe AGI na długo zanim Chat GPT stał się bożyszczem redaktorów ;)

 

to wizja, która się materializuje, to uporczywe trzymanie się swoich założeń, rozwijanie technologii o których mało kto ma pojęcie, to całkiem nowa w branży produkcji kultura organizacyjna

wizja, plan, systematyczność, chaos - nie ma w tym sprzeczności 

 

powiedzmy, że Tesla sprzeda 10 mln aut rocznie w średniej cenie 35 k usd z marżą 10 %

zysk 35 mld USD

całe energy pomińmy 

 

Optimus - humanoidalny robot, tutaj dodam, że każde auto Tesli to robot, żeby nie było że to firma bez doświadczenia w robotyce i AGI (stąd FSD Full Self Driving uparcie od lat rozwijanie)

na świecie pracuje teraz ok 3,35 mld ludzi, powiedzmy, że tylko 0,5 mld z nich będzie się dało zastąpić robotem humanoidalnym (bez dostosowania stanowiska, miejsca pracy)

 

przyjmijmy, że średni koszt jednej zatrudnionej osoby to 10 k USD rocznie

przyjmijmy, że Tesla będzie wynajmowała robotycznych pracowników za 5 k USD/miejsce pracy (systemy 3 zmianowe, 4ro zmianowe , rotacyjne itp.)

 

500 000 000 najemnych robotów (workforce as a service) bez związków zawodowych, nadgodzin w święta, noce, niedziele, soboty, bez odszkodowań za utracone zdrowie

x 5 000 k USD

 

$2 500 000 000 000 przychodu w usłudze,

niech ma tam tyko 20% marże to mamy $500 000 000 000 rocznie zysku !!!

500 mld USD w usłudze świadczenia pracy

 

żeby to obsłużyć potrzeba nie 500 mln szt. "pracowników" a tylko jakiś 120-130 mln "robotów"

 

niemożliwe ? 

 

a jeśli ? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Adi napisał(a):

Klient chcący zakupić określonej wielkości i parametrów samochód elektryczny, staje przed wyborem.

To się nazywa być konkurencją. Stanąć ze swoim produktem przed wyborem klienta.

 

ja p....le ale ja jestem głupi, śmiałem się z siebie na spacerze przed chwilą

 

jesteśmy na forum Subaru, martwimy się o wybory potencjalnych klientów na nowego Macana EV 

 

jak Macan EV ma zagrodzić Tesli Y to trzeba się też obawiać o Subaru Solterrę 

 

ciekawe, że w naszej dyskusji nawet nie padła propozycja BEV od Subaru ;) 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, matros1 napisał(a):

Cyferki każdy może oczywiście podstawić sobie sam swoje.

W kosztach eksploatacji TM3 brak 5 kompletów wycieraczek i dwóch przednich szyb porysowanych na sucho. ;)

 

4 godziny temu, matros1 napisał(a):

Rożnica np. jest taka że Ci którzy mieszkają w domu, mogą sobie prąd wyprodukować sami.

Mogą tylko muszą zainwestować kolejne 50 tys w PV, które będą produkować prąd w tych godzinach gdy auta w garażu nie ma, to może jeszcze kolejne 100 tys w magazyn energii. I z auta za 200 robi się inwestycja na 350 tys. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ketivv napisał(a):

500 000 000 najemnych robotów (workforce as a service) bez związków zawodowych, nadgodzin w święta, noce, niedziele, soboty, bez odszkodowań za utracone zdrowie

x 5 000 k USD

 

$2 500 000 000 000 przychodu w usłudze,

Super to 0,5 mld bezrobotnych którzy nie kupią sobie TM3. No chyba  że będzie dochód podstawowy. :OO:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Jaca68 napisał(a):

W kosztach eksploatacji TM3 brak 5 kompletów wycieraczek i dwóch przednich szyb porysowanych na sucho. ;)

 

Mogą tylko muszą zainwestować kolejne 50 tys w PV, które będą produkować prąd w tych godzinach gdy auta w garażu nie ma, to może jeszcze kolejne 100 tys w magazyn energii. I z auta za 200 robi się inwestycja na 350 tys. 

 

Dlatego:

 

4 godziny temu, matros1 napisał(a):

Cyferki każdy może oczywiście podstawić sobie sam swoje.

 

;) 

 

Jednak jakich cyferek by nie podstawiać to i tak Skoda w gazie wyjdzie taniej. 

 

39 minut temu, ketivv napisał(a):

że w naszej dyskusji nawet nie padła propozycja BEV od Subaru ;) 

 

Skoda lepsza od Subaru :P 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Blixten napisał(a):


stanął tak daleko od wejścia do Casto żeby mu nie obili drzwiami :biglol:

ja też parkuję w tym fyrtlu, ale bliżej ulicy, … :unsure:

 

 

IMG_9893.jpeg

 

już się nie tłumacz, że kupiłeś elektryka ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

baterie w BEV to duży koszt ?  można by pomyśleć raczej tak 

 

Tesla i nie tylko obniża od pewnego czasu ceny aut co wydaje się nienaturalne 

 

okazuje się, że postęp w produkcji baterii i temp spadku kosztu ich produkcji, przyśpieszyło

możliwym jest, że regularne ceny 56-57 USD/kWh staną się realne już w tym roku a nie dopiero w 2027, jeszcze niedawno 2-3 lata temu problemem była granica 100 USD/kWh

 

najbardziej optymistyczna krzywa spadku cen baterii w rzeczywistości okazała się zbyt mało optymistyczna :)

 

podobnie dzieje się z modułami PV

 

szybkie zmiany w każdej z branż, doprowadzą do sytuacji gdzie generacja i magazynowanie (krótkotrwałe bateryjne) stanie się kosztem pomijalnym w skali czasu

 

układ residential PV+battery o tej samej pojemności zamiast kosztować 100 będzie kosztował 25 

tak szybki jest postęp w tej branży, znaczące zmiany nie maja charakteru liniowego

 

wyobraźmy sobie za 10 lat na rynku EU auto o wielkości Golfa wewnątrz, mające 300 km zasięgu za 10000 EUR ...

 

 

....a parę lat później to samo za 5000 EUR

 

my dopiero zaczynamy adoptować te technologię na szeroką skalę 

 

adoptować a nie traktować jak oczywistą 

 

- kto dzisiaj nie zakłada zrobienia łazienki z kibelkiem budując dom ?

- kto dzisiaj w naszych warunkach klimatycznych nie robi izolacji termicznej budynku ?

- kto dzisiaj nie kupuje do takiego budynku szczelnych, dobrze izolowanych okien ?

 

- kto dzisiaj uważa, ze to jest wybrzydzanie, że dziecko będzie się uczyło do 25 roku życia a nie pójdzie do pracy w wieku lat 12 ?

 

to wszytko było "zbędnym kosztem" wybrykiem, "na to stać tylko bogatych" 

a stało się zwykłe, nienegocjowalne, opłacalne 

 

adopcja technologii

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, matros1 napisał(a):

Jednak jakich cyferek by nie podstawiać to i tak Skoda w gazie wyjdzie taniej. 

Najtaniej ze wszystkich aut które miałem to jeździła Octavia 1,9 tdi. Z małżonką za sterami na trasie poniżej 4 ltr / 100 km.

25 lat postępu, hybrydy, elektryki, a tego wyniku nie są w stanie pobić. :OO:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Jaca68 napisał(a):

Najtaniej ze wszystkich aut które miałem to jeździła Octavia 1,9 tdi. Z małżonką za sterami na trasie poniżej 4 ltr / 100 km.

25 lat postępu, hybrydy, elektryki, a tego wyniku nie są w stanie pobić. :OO:

 

jednak wtrącę swoje 3 grosze, nie do dyskusji bo ta dla mnie nie ma większego sensu 

tylko przedstawię inny punkt widzenia, żeby ktoś kto będzie chciał miał materiał do pracy umysłowej 

 

VW Passat 1,9 TDI w okolicy 2000/2001 nowy z salonu kosztował coś około 130 000 PLN

ocierał się o spalanie magicznych 4 litrów ON (ocierał a nie spalał zawsze i wszędzie), miał manualną skrzynię biegów i napęd na jedną oś choć był z górnej półki wyposażenia 

 

wartość inflacji od temtego czasu do dzisiaj 2001 - 2023 to jakieś 107 %

 

czyli mówimy o aucie za które wg. wartości dzisiejszego PLN winniśmy zapłacić około 260 000 PLN

i to auto ma "spalać równowartość 4 litro ON / 100 km" które dzisiaj - styczeń 2024 kosztuje 6,4 pln/litr co daje nam 25,6 PLN/100 km

 

Tesla Model 3 Higland Standard Range napęd na jedną oś - czyli najnowszy model kosztuje dzisiaj (styczeń 2024) 206 000 PLN

bez najmniejszego problemu przejedzie 100 km za mniej jak 25,6 PLN (ładując się z gniazdka w domu przejedzie za około 17-18 pln, kupując energie po 1,25 pln/kWh) 

 

także proszę nie chłonąć bzdur, proszę o krytycyzm, proszę o rzetelną analizę finansową 

 

proszę o otwarte umysłu a nie powielanie bzdur 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, ketivv napisał(a):

najbardziej optymistyczna krzywa spadku cen baterii w rzeczywistości okazała się zbyt mało optymistyczna :)

 

podobnie dzieje się z modułami PV

 

szybkie zmiany w każdej z branż, doprowadzą do sytuacji gdzie generacja i magazynowanie (krótkotrwałe bateryjne) stanie się kosztem pomijalnym w skali czasu

Fajnie się czyta te twoje "prognozy" o darmowej energii, tanich magazynach etc....

A tymczasem realia:

Cytat

 

BRUSSELS, July 6 (Reuters) - Europe will require investments of more than 700 billion euros ($762.44 billion) a year to meet its energy transition goals to combat climate change, the European Union Commission said on Thursday.

"Overall, additional investments of about 620 billion euro ($675.3 billion) annually will be needed to meet the objectives of the Green Deal and of our REPowerEU plan, with an additional 92 billion euros needed to address the objectives of the Net-Zero Industry Act over the 2023-2030 period," it said in a statement on its 2023 Strategic Foresight Report.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, ketivv napisał(a):

VW Passat 1,9 TDI w okolicy 2000/2001 nowy z salonu kosztował coś około 130 000 PLN

Nie manipuluj. ja napisałem o Octavii, która wtedy kosztowała ok 80 000 PLN. 

15 minut temu, ketivv napisał(a):

proszę o otwarte umysłu a nie powielanie bzdur 

Skoda lepsza od Subaru i Passata. :biglol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...