Skocz do zawartości

Jaki samochód... elektryczny, .. bądź łódka ;-)


radekk

Rekomendowane odpowiedzi

image.thumb.png.cd9c072d0cf3fde2dfdee53f7a6b5764.png

image.thumb.png.f662960ab197fcde35edd97be9fab121.png


 

Cytat

 

 Hyundai Casper EV, tani samochód elektryczny, który jeszcze w tym roku może trafić do Europy. Jak dowiedział się portal Automotive News Europe, Hyundai planuje rozpocząć jego produkcję już w lipcu, by pokazać go w trzecim kwartale 2024 roku. Dostawy mają wystartować pod koniec roku. Ceny modelu mają zaczynać się poniżej 20 000 euro, równowartości 86 600 złotych.

Hyundai Casper EV ma dysponować baterią zbudowaną w oparciu o ogniwa LFP, oceniając po rozmiarach, raczej nie będzie ona większa niż 32-35 kWh, co przełoży się na 200-300 jednostek WLTP zasięgu

 

 

https://elektrowoz.pl/auta/hyundai-casper-ev-ma-trafic-do-produkcji-w-lipcu-2024-cena-bazowa-ponizej-20-000-euro-rownowartosci-86-600-zl/

 

Godny konkurent Passata w dieslu albo Skody w gazie ;) 

No i jak się bateria wyczerpie to łatwo takie maleństwo będzie popchnąć. 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krotki Besuch na Ślunsku ;) Rybnik. 


Temat E-mobilności wydaje sie tu byc bardziej kompleksowy i kiedys moze bedzie „rozwojowy”. 

 

Zatloczone parkingi, duzy ruch tranzytowy. Od kilku wizyt odstawiam auto na parkingu i dojezdzam autobusami do centrum. Praktycznie, bez szukania wolnego miejsca na zatloczonych platnych parkingach, taniej za e-bilet, jak za parking - ale ja tu jestem tylko gosciem, wiec mam czas na spacer i zakupy. 

 

Moje obserwacje i przemyslenia. W centrum miasta jest latwiej - jesli mamy dobra komunikacje miejska, w niektorych miastach darmowa, w Zorach od 2014 (!).
 

Poprawa jakosci powietrza, zmiany w technice ogrzewania, dotacje. Na parkingach osiedlowych przewazaja samochody segmentu A i B o malych silnikach - latwiej to zaparkowac, oplaty tez mniejsze i spalanie. 
 

Znalazlem nawet taki artykul w necie: 

https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,nie-lubimy-duzych-pojemnosci-silnika-rybnik-na-dalekim-miejscu-w-rankingu,wia5-3266-50803.html#

Wyglada na to, ze kult Passata w TDI i Octavi wygasa lub przemija ze rdza ;) 

 

W Rybniku widzialem kilka elektro-autobusow z dumnym napisem „jeżech na sztrom”, zakupiono 20 autobosow na wodor, tabor odmlodnial. 
 

Widzialbym sens wiekszej ilosci aut elektrycznych w miastach, przede wszystkim na dojazdy do pracy i zakupy, ale po pierwsze cena, po drugie niewystarczajaca i kulawa infrastruktura ladowania. Na to trzeba zmian strukturalnych. 
 

Gdzie naladowac auto elektryczne, jak na parkingach nie ma takiej mozliwosci, a kabla z czwartego pietra w bloku tez nie zrzucisz i potem nie przeciagniesz 300-400 m, gdzie akurat znalazles wolne miejsce do zaparkowania. 
 

Gdyby byly odpowiednie stacje dla mieszkancow, kto wie…

 

A skad obecnie pochodzi „sztrom” do elektrykow? 


IMG_6081.thumb.jpeg.3bdc919ce3d83f10b56aadac7b8e8e42.jpeg

 

Czarne kominy za dnia nie kopca, ale podobno jak „allah nie widzi”… Ale kogo to, jak prad z gniazdka ma byc tani. 
 

IMG_0125.thumb.jpeg.e4dfd5c6d864fd38c3eb2ca9c38ca237.jpeg

 

Dodatkowo w budowaniu swiadomosci ekologicznej potrzeba kilku generacji: 


IMG_0123.thumb.jpeg.d4ec6f8b86845b7ea1be5eff81664c05.jpeg
 

IMG_0122.thumb.jpeg.bb01e5e6b1418c228651e7674fdc16bc.jpeg
 

IMG_0132.thumb.jpeg.1ee28116884b182e6505c13c924ee50f.jpeg
 

… no bo skoro allah nie wdzi”… 

IMG_0130.thumb.jpeg.7aa9a46e5f1ba07badc4a3655a2c17d9.jpeg

 


 

 

Edytowane przez Christoph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Christoph napisał(a):

Ale skad obecnie pochodzi „sztrom” do elektrykow? 

 

 

https://www.rynekelektryczny.pl/produkcja-energii-elektrycznej-w-polsce/

 

"W grudniu 2023 r. produkcja energii elektrycznej w Polsce była prawie na tym samym poziomie jak rok wcześniej. Elektrownie zawodowe zanotowały spadek produkcji, a źródła odnawialne znacząco ją zwiększyły. Krajowe zużycie było niższe niż produkcja."

 

"W grudniu 2023 r. farmy wiatrowe zwiększyły produkcję do 3120 GWh (rok wcześniej 1829 GWh). Także pozostałe odnawialne źródła, w większości fotowoltaika, zwiększyły produkcję do 208 GWh (rok wcześniej 146 GWh)."

 

Screenshot2024-02-0613_02_56.thumb.png.60522e5cdfeb16ff860323d19fc2ff62.png

 

to jest mix tylko z grudnia 2023 

 

niedługo i to jest kwestia 2-3 lat będziemy mieć mix średnioroczny gdzie OZE będzie stanowiło ponad 50% 

 

choć może to tego dojść wcześniej bo ponad 2 miliony instalacji prosumenckich to co zużyją na bieżąco jest "po za statystyką" i właściwe ciężko wychwycić

 

 

zmiany dzieją się cały czas, tu i teraz

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, matros1 napisał(a):

image.thumb.png.cd9c072d0cf3fde2dfdee53f7a6b5764.png

image.thumb.png.f662960ab197fcde35edd97be9fab121.png


 

 

https://elektrowoz.pl/auta/hyundai-casper-ev-ma-trafic-do-produkcji-w-lipcu-2024-cena-bazowa-ponizej-20-000-euro-rownowartosci-86-600-zl/

 

Godny konkurent Passata w dieslu albo Skody w gazie ;) 

No i jak się bateria wyczerpie to łatwo takie maleństwo będzie popchnąć. 

 

Powodzenia Hyundai 

jeśli poniżej 20 k eur to rozumiem, że 10 k eur w 2025 i jakieś 7 k eur w 2028 

 

oczywiście tylko i wyłącznie moja opinia, time will tell

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Taycan po lifcie od 0-60% trzyma 300 kW na ładowarce, 60-80% ciągle 200 kW. Ładowanie w przedziale 10-80% zajmuje 15 min. To jest z grubsza 75 kW energii, co przy autostradowej prędkości pozwoli na przejechanie kolejnych 300-350 km.

 

Zakładjąc wyjazd z domu z pełną baterią pozwoli to na przejechanie z autostradową prędkością 400-450 km ,15 min ładowania i lecimy kolejne 300-350 km. Przy moim stylu jazdy nie wiedzę w czasie przejazdu większej różnicy między ICE a tym Taycanem.  

Na dystansie 1000 km różnica, o ile w ogóle, wyjdzie może z 20-30 min więcej dla Taycana. I to jest przy założeniu że ICE leci bez zatrzymywania się na tankowanie, siku, jedzenie itd. 

 

Teraz jeszcze "tylko" infrastruktura. W PL jeszcze wygląda to słabo dla ładowarek 300+ kW. 

 

image.thumb.png.a69666fe311c2b6e2f483835969313db.png

 

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, matros1 napisał(a):

 

Taycan po lifcie od 0-60% trzyma 300 kW na ładowarce, 60-80% ciągle 200 kW. Ładowanie w przedziale 10-80% zajmuje 15 min. To jest z grubsza 75 kW energii, co przy autostradowej prędkości pozwoli na przejechanie kolejnych 300-350 km.

 

Zakładjąc wyjazd z domu z pełną baterią pozwoli to na przejechanie z autostradową prędkością 400-450 km ,15 min ładowania i lecimy kolejne 300-350 km. Przy moim stylu jazdy nie wiedzę w czasie przejazdu większej różnicy między ICE a tym Taycanem.  

Na dystansie 1000 km różnica, o ile w ogóle, wyjdzie może z 20-30 min więcej dla Taycana. I to jest przy założeniu że ICE leci bez zatrzymywania się na tankowanie, siku, jedzenie itd. 

 

Teraz jeszcze "tylko" infrastruktura. W PL jeszcze wygląda to słabo dla ładowarek 300+ kW. 

 

image.thumb.png.a69666fe311c2b6e2f483835969313db.png

 

 

szybkości ładowania to dzisiaj można testować w Chinach ;)

 

artykuł z 17 sierpnia

 

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Electric-cars-in-China/CATL-s-new-EV-battery-charges-400-km-range-in-10-minutes

 

gdzieniegdzie słyszy się już o - nie laboratoryjnych - testach w 4 minuty

 

teraz co ważniejsze dla "głównego nurtu" gdzie większość użytkowników ładuję auta powili z AC nie DC a jeśli z DC w trasie to 2-3 razy do roku 

utrzymać cenę baterii o tej samej pojemności, zwiększając prędkość ładowania (drobna ilość  infrastruktury w Chinach)

czy obniżyć koszt baterii o kolejne 50% w 2-2,5 roku, który to komponent ma główny wpływ na cenę gotowego BEV

powiedzmy, koszt Takiej Tesli 3/Y spada o kolejne 20-25% a ilość szybkich ładowarek SuC rośnie x 10 

 

natomiast wyobrażam sobie, że za np. 10 lat będą punkty (nie wszystkie) o mocy 700-800 kW i jakieś pojazdy mające możliwość dobijać w 5-6 min 75 kWh 

 

osobiście, wolałbym mieć u siebie w aucie wielkości i masie mojej TM3 120 kWh baterii,gdzie w zakresie 20-80% czyli 72 kWh spokojnie leci mi już dostępna prędkość 240 kW a miałem u siebie już więcej na "zwykłej ładowarce V3 Tesli"

Screenshot2024-02-0616_15_22.thumb.png.df3fb5dc30eb8ae4200eb7ca7c8d3b59.png

 

realne "spalanie autostradowe" 

zimówki, +10 st. C, "wiatr w twarz", auto ustawione w trybie maksymalnej responsywności (nie tyle chodzi o samo przyśpieszenie co o nie gumowy pedał przyśpieszenia/hamowania a to ma wpływ na "spalanie")

 

Screenshot_20240206-161850.thumb.png.3440aab2d444b07cd889bba2f6b98eff.pngScreenshot_20240206-161925.thumb.png.0f489573fdebd404b642303fe02f6f4e.png

 

"z wiatrem" i nieco większym ruchem

Screenshot_20240206-162641.thumb.png.8431202696f3f2d621b3e3f5f02f073d.pngScreenshot_20240206-162700.thumb.png.f75858a706ab8126a43b6e3040df5366.png

 

taki zwykły dzień z centrum miasta A do centrum miasta B z użyciem autostrady

 

to czego mi brakuje to tak sobie w okolicy tych 170 km/h lecieć przez 250-300 km i móc to uzupełniać średnią prędkością jedyne 200 kW ;)

 

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"kupno elektrycznego Porsche to jak iść do Rolexa po dobrego smartwatch-a"

 

coś takiego dzisiaj padło w moim świecie, ciekawe stwierdzenie ładnie ujmuje w proste słowa mój punkt widzenia 

 

można robić najlepsze, najdoskonalsze i najdroższe chronometry mechaniczne na świecie 

- tylko czy ktoś je kupuje bądź chce posiadać bo poprawnie wskazują czas ?

 

jaka jest masa własna Macana BEV Turbo ?

jaka Tesli Model Y Performance ?

 

 

 

dobrego dnia ;)

 

 

 

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, matros1 napisał(a):

No to mamy więcej EV kombi:

 

 

Godzinę temu, matros1 napisał(a):

Taycan po lifcie

 

wielki, wielki, wielki plus za rodzaj nadwozia i jego linię 

piękne kombi, czyli teraz mówię o gustach ;) 

przepiękne, cudne, wspaniałe, urzekające urodą i praktycznością (choć Octavia kombi to nie jest ;) )

 

 

choć, życie zweryfikowało moją, jak mi się kiedyś wydawało niezbędną potrzebę posiadania pojazdu z takim nadwoziem, wciąż jest dla mnie "the best" 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze trzeba jakiegos ladnego kombi w segmencie C. Pora odwrocic te trendy do SUV.
 

Paryz wypowiedzial wojne wszystkim spalinowym SUVom i SUVom hybrydowym od 1,6t masy wlasnej oraz SUVom calkowicie elektrycznym od 2,0t potrajajac oplaty za parkowanie. 


W ten sposob chca zmusic producentow do zaprzestania produkowania samochodow, ktore ze wzgledu na ich budowe pochlaniaja wiecej paliwa i energii. 
 

 

PS: moje Casio G-Shock wskazuje czas dokladniej jak te wszystkie rolexy ;) 

Edytowane przez Christoph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Christoph napisał(a):

Jeszcze trzeba jakiegos ladnego kombi w segmencie C. Pora odwrocic te trendy do SUV.

 

Święte słowa.

Na razie nadwozie, które miało być masowe,  ze względu na swoją praktyczność, w elektrykach występuje tylko w luksusowych furach.

 

Czekamy na unormowanie tej sytuacji . 

  • Zdrówko! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ketivv napisał(a):

 

"kupno elektrycznego Porsche to jak iść do Rolexa po dobrego smartwatch-a"

 

 

Tak na to patrząc to tak samo by można powiedzieć w ogóle o kupnie takiego Macana, Cayenne. Suv Porsche, bez boksera?

 

Ferdek chyba w ogóle pierwsze swoje pojazdy stworzył w wersji elektrycznej;):mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Christoph napisał(a):

Paryz wypowiedzial wojne wszystkim spalinowym SUVom od 1,6t masy wlasnej i nawet elektrycznym od 2,0t potrajajac oplaty za parkowanie

 

Nie za blisko mi do zakazów i nakazów, ale ten wydaje się być logiczny.

Boli mnie ta wszędobecna hipokryzja zakazująca wiele ze względu na ekologię, po czym przymykająca oko na niemal 3 tonowe samochody.

 

Po kiego diabła wprowadzać elektromibilność pod zieloną flagą, po czym udawać, że te monstra w stylu EV9 są eko.

  • Zdrówko! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Christoph napisał(a):

Jeszcze trzeba jakiegos ladnego kombi w segmencie C.

 

28 minut temu, Adi napisał(a):

w elektrykach występuje tylko w luksusowych furach.

 

Nio ET5 

 

image.png.1be0fb937992c43e8aabda7d9963b6ee.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, radekk napisał(a):

Ferdek chyba w ogóle pierwsze swoje pojazdy stworzył w wersji elektrycznej;):mrgreen:

https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/history-18563.html

 

image.thumb.png.4dbf7c27cb521a47a6a3a4ee75f45f3c.png

 

2 godziny temu, ketivv napisał(a):

kupno elektrycznego Porsche to jak iść do Rolexa po dobrego smartwatch-a

 

Tak tak, lament podobny do tego jak zaczęli chłodzić 911 "wodą". A najwięcej krzyczą Ci co Porsche nigdy nie kupią ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupelnilem moja wypowiedz o SUVy hybrydowe od 1,6t. 


Potrojne oplaty dotycza (przyjezdnych) spalinowych SUV, hybrydowych (mild i plug-in) od 1,6t masy wlasnej oraz SUVow elektrycznych od 2,0t masy wlasnej. Czyli z € 6,00 na € 18,00 za godzine i z € 75,00 na € 225,00 oplata calodniowa.  
 

Argumentacja idzie po takiej lini: 

Duze miejskie SUVy sa zaprzeczeniem dzialan ekologicznych, poniewaz marnotrawia zbyt wiele energii i opozniaja osiagniecie celow klimatycznych. Mniej aerodynamiczna budowa, wieksza dlugosc i masa podwyzszaja zuzycie energii i emisje gazow srednio o 20%. 

Podpierajac sie jakims europejskim raportem, gdzie 48% noworejestrowanych pojazdow na swiecie w 2023 to miejskie SUV i Crossovery, w Europie juz przekroczono 50%.  

Stad Paryz chce postawic jasny znak sprzeciwu wobec niewlasciwego trendu i podazania za moda na SUV kierowcom i branzy motoryzacyjnej. 
 

Nie oceniam, czy to sluszne, czy nie. Ale ja tam SUV miec nie musze, a do Paryza sie autem nie wybieram, samolot tam i metro na miejscu wystarcza ;)  

Edytowane przez Christoph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, matros1 napisał(a):

Nio ET5 

 

Niby te Chiny teraz takie doskonałe, ale to jednak Chiny. Mentalności nie zmienisz. 

Może jakby były w cenie np. 70% Tesli, to można by było rozważyć, ale to Tesla kosztuje 70% ceny tego ET.

 

Na razie w ogóle nie biorę pod uwagę tej motoryzacji. Bacznie natomiast się im przyglądam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, matros1 napisał(a):

Tak tak, lament podobny do tego jak zaczęli chłodzić 911 "wodą". A najwięcej krzyczą Ci co Porsche nigdy nie kupią ;) 

Dokładnie, pamiętam to, byłem wielce oburzony jak oni mogli, itp. Nie miałem jeszcze prawka i miałem coś koło 15 lat:mrgreen:

 

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą to dzięki wynalazkom typu Caynne, Panamera, Macan czy Taycan ciągle jeszcze mamy takie zabawki jak 911 GT3 RS czy Cayman GT4 RS. I te zabawki często stoją w garażu obok powyższych. 

 

Na codzień noszę Gerlacha Kosmonautę bo mi do dresów pasuje. Na różne okazje zakładam coś bardziej wyjściowego typu wspomniany Rolex. 

Na codzień wożę się w tych dresach z rodziną Macan'em/Taycanem a na tor lub wypad do kochanki zabieram "prawdziwe" Porsche. 

 

... no dobra nie mam kochanki, Rolexa ani Porsche. Ale mam Gerlacha Kosmonautę :P 

Edytowane przez matros1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, matros1 napisał(a):

... no dobra nie mam kochanki, Rolexa ani Porsche. Ale mam Gerlacha Kosmonautę :P 

 

Od czegoś trzeba zacząć ;)

Teraz po kolei należy uzupełnić "atrybuty" z wyżej wymienionego wersu, począwszy od prawej do lewej ;) 

Edytowane przez Adi
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Adi napisał(a):

 

Niby te Chiny teraz takie doskonałe, ale to jednak Chiny. Mentalności nie zmienisz. 

Może jakby były w cenie np. 70% Tesli, to można by było rozważyć, ale to Tesla kosztuje 70% ceny tego ET.

 

Na razie w ogóle nie biorę pod uwagę tej motoryzacji. Bacznie natomiast się im przyglądam

 

NIO jest ekstremalnie drogie w produkcji, ogólnie uważałby z zakupem nie z powodu jakości, bo ta jest najwyższa a raczej przyszłości firmy

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka kombi ma się niedługo pojawić:

- VW ID7

image.thumb.png.8d2faf1817176dc8c267bbbe23dafefb.png

 

- Audi A6 E-Tron 

image.thumb.png.88d9fd84d7c70f43cbe5acfbdf6ac85b.png

 

- Peugeot e-308 SW

image.thumb.png.9f8d3b6cf797277233ce7a7f0005eafe.png

 

- Astra 

image.thumb.png.8dd52148cf47a3d062f0dda429750064.png

 

Myślę że po prezentacji nowego EX60 Volvo pokaże też V60. Skoda też zapowiedziała jakieś elektryczne kombi rozmiarów Octavii. 

 

 

A tak co do zasięgu ICE vs EV to dzisiaj Meganka mi takie coś pokazała z 80% paliwa:

image.thumb.png.18ce16652a0c3164ec9d2881708697b0.png

Nie da rady przejechać 1000 km od strzału z cewnikiem :) 

 

Zasięg podobny do mojej Tesli z podobnymi osiągami na prostej. 

 

 

 

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...