Skocz do zawartości

Ręczny hamuje przednie koła


kazio

Rekomendowane odpowiedzi

Macie tak ze na śniegu, przy nie dużej prędkości zaciągając ręczny samochód nie bardzo ustawia się bokiem, bo hamuje tez przód?

Moją felicią "elegancko" mogę wchodzić w zakręty na ręcznym (wjazd na parking pod blokiem), imprezy nie mogę postawić bokiem jadać z ta sama prędkością. Wiskoza tak mocno działa? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Macie tak ze na śniegu, przy nie dużej prędkości zaciągając ręczny samochód nie bardzo ustawia się bokiem, bo hamuje tez przód?

Moją felicią "elegancko" mogę wchodzić w zakręty na ręcznym (wjazd na parking pod blokiem), imprezy nie mogę postawić bokiem jadać z ta sama prędkością. Wiskoza tak mocno działa? :)

 

moze masz 20kgf centralna wiskoze? Albo juz powoli si ekonczy i sie "zlepia"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jadę szybciej to jest ok, ale mowie o takiej prędkości do 20km/h :mrgreen:

Kolega w starym legacy ma podobnie, u innego tez w legacy "ręczny działa" ale on to może zakręcić bez problemy jednym kołem (wiskozy już nie ma).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A właściwie to dlaczego w Subaru zaciągając ręczny nawet z wciśniętym sprzęgłem nie blokuje 4 kół ?? Bo kolega mnie zapytał i nie potrafiłem odpowiedzieć. Zastanawiał się też co daje wciśnięcie sprzęgła przy szarpaniu ręcznym skoro napęd pozostaje spięty, a rozłączamy tylko silnik ze skrzynią.

Przy okazji może ktoś opisać jak zbudowany jest napęd z Forku MY05 MT N/A ?? Wiem, że na tylnej osi jest wiskoza i czuję jej działanie ale procentowo jak bardzo jest w stanie spiąć koła tylnej osi ??

Co jest w centralnym dyfrze ?? Też wiskoza ??

 

Z góry dziękuję za objaśnienia, może w końcu będę miał 100% wiedzy odnośnie tego co mam bo co człowiek to inaczej mówi. :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Calkowicie nie blokuje 4 kol, bo jest mechanizm roznicowy. Jakby go nie bylo - tak chyba jest w starszych Justy i w wiekszosci terenowek z dopinanym napedem przednim - to by blokowalo 4 kola permanentnie. Natomiast reczny w subarakach jedynie przyblokowuje przednie kola, bo jest wiskoza w centralnym dyferencjale. Przyblokowuje na tyle slabo, ze na asfalcie tego nie czuc, ale na lodzie zrywa trakcje rowniez na przodzie i zamiast sie okrecic suniesz po wypadkowej.

 

Jak masz wcisniete sprzeglo, to w wiskozie siluja sie kola przednie krecone nawierzchnia z tylnymi blokowanymi recznym. A jesli nie wcisniesz sprzegla, to dochodzi jeszcze sila od silnika. Sprzeglo raczej nie popusci, wiec cos musi sie zmielic. To tak jakbys w tylnonapedowce dajac gaz zaciagnal reczny, najlepiej hydrauliczny. Albo jadac na rowerze wsadzil sobie kij w szprychy :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomasz_555, pozostaje miec tylko nadzieje, ze nie jestem w mylnym bledzie, hehehe.

Pytanie o % nie jest wlasciwe, a na pewno nie na forum Subaru. Jesli poczytasz opisy np. BMW, to tam okreslaja szpery w %. Tu chyba Azrael zaszczepil inna nomenklature. Sila mechanizmow o ograniczonym tarciu wyrazana jest w kilogramach, pewnie to zaszlosc po kG (czyli kilogramach sily), nie wiem czemu nie w niutonometrach :roll: Z tego co mi sie zdaje, to sa 5, 6, 12, 20 kilogramowe, ale tu sie madrzyc nie bede.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie temat szper jest mi raczej obcy, wiem do czego służą. Ale trochę nie bardzo wiem jak zinterpretować np.: 20 kG. Znam doskonale tę jednostkę siły (swoją drogą jest już trochę przestarzała i raczej się jej nie stosuje) ale nie daje mi ona informacji o tym, jak rozdzielany jest moment obrotowy. A właśnie to chciałbym wiedzieć. Szczególnie, że wiskoza jest samoczynna blokadą o (jeśli się nie mylę) zmiennym zakresie spięcia :) Dlatego drążę temat :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale trochę nie bardzo wiem jak zinterpretować np.: 20 kG

to 196Nm. kilogram siły na ramieniu 1 metra, czyli trzeba pomnożyć przez 9,81m/s^2

Czyli niewiele licząc ze na kolach moment jest w tysiącach Nm na pierwszych biegach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

grzywaczewski napisał/a:

Jesli poczytasz opisy np. BMW, to tam okreslaja szpery w %.

 

Gdzie widziałeś taki opis?

 

http://www.puz.com.pl/index.php?zm=3&id ... ja=details

100%

 

http://www.puz.com.pl/index.php?zm=3&id ... ja=details

40%

 

http://www.puz.com.pl/index.php?zm=3&id ... ja=details

25%

 

[ Dodano: Pią Sty 08, 2010 1:41 pm ]

ale nie daje mi ona informacji o tym, jak rozdzielany jest moment obrotowy

W tym sek, ze moment nie jest rozdzielany. To nie uklad hydrauliczny, gdzie do jednego obwodu mozna dac wieksze cisnienie, do innego mniejsze. W zasadzie to moment jest tracony ;) Szkoda ze Az przyjal role banity, bo fajnie to tlumaczyl :neutral: Jako zielony ludek, to widze to tak...

 

...jedno kolo zaczyna sie slizgac, drugie przestaje sie krecic. To slizgajace sie ma coraz wyzsze obroty, ale poniewaz nie ma trakcji to nie ma gdzie przylozyc ramienia sily. Wiec jest na nim 0kG. Ale kreci sie, bo daje mniejszy opor, czyli niby pokonuje dluzsza droge po luku - taka rola mechanizmu roznicowego. Dalej zgodnie z zasada dzialania dyferencjalu wolniej obracajace sie kolo (czyli to co sie wcale nie obraca) nie moze dostac wiecej momentu niz to szybciej obracajace sie. Wiec ma mniej niez 0kG czyli tez 0. Jesli jednak zalozymy szpere w taki mechanizm roznicowy, to jej tarcie zastapi brakujace tarcie opona-nawierzchnia. Szpera 6kG da wiec 6kG na jedno i drugie kolo. Temu slizgajacemu sie to nic nie pomoze, ale to drugie moze da rade pociagnac auto. Za silna szpera bedzie zas przeszkadzac przy ciasnych skretach, bo sily na obu kolach (albo sily pomiedzy osiami, jesli w centralnym dyferencjale) beda wzglednie podobne i beda dazyly do wyprostowania auta.

 

To dodatkowe tarcie zamieni energie kinetyczna w cieplna. Jak sie utknie w terenie autem z LSD, to zeby dyferencjaly sie spiely nalezy zwiekszyc obroty. Nie mozna jednak palowac za dlugo (mowia ze do 30s. za jednym razem) bo sie wiskoza ugotuje.

 

OKi, czy sie splatalem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To, że jeden warsztat określa to nieprawidłowo, to nie oznacza, że można przyjąć taką nomenklaturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to 196Nm. kilogram siły na ramieniu 1 metra, czyli trzeba pomnożyć przez 9,81m/s^2

Czyli niewiele licząc ze na kolach moment jest w tysiącach Nm na pierwszych biegach.

Nie do końca. Kilogram-siła (kG) to jednostka siły, a nie momentu. Jest to siła z jaką 1kg masy przyciągany jest przez ziemię z przyspieszeniem 9,81... :) Moment natomiast uzależniony jest od długości ramienia. Oczywiście 196Nm jest prawidłowym wynikiem bo siła 196N na ramieniu 1m to właśnie 196Nm. :)

 

W tym sek, ze moment nie jest rozdzielany.

Jasne, mój błąd. Teraz zauważyłem, że źle napisałem. Mechanizm różnicowy rozdziela moment, a żeby go ograniczyć stosujemy szperę :)

 

Ogólnie to chyba załapałem o co kaman :) Wartość szpery określa nam jaką siłę przekazuje na koło, które ma przyczepność, podczas gdy drugie tej przyczepności nie ma w ogóle. Szpera pozwala nam więc utrzymać przyczepność i w jakimś stopniu (w zależności od szpery) napędzać pojazd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

owoc666, a czy ja napisalem ze mozna? Ja tylko pokazuje, ze i taka jest stosowana, zaznaczajac ze kG bardziej do mnie przemawiaja.

 

Swoja droga te opisy PUZ'a chyba rolibli wlasciciele aut, wiec nie jest to nomenklatura warsztatu. Wszedzie gdzie spotkalem sie z tematem szper do BMW okreslano w %. Jesli oni sie tym posluguja, odpowiada im i doswiadczelnie wiedza jak ktora sie zachowuje, to niech maja %. Ja preferuje 'prawidlowe' kG a i tak tylko z teorii wiem jak zmieni sie zachowanie mojego auta po przejsciu np. z 5 na 12 albo 20kG :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że jeden warsztat określa to nieprawidłowo, to nie oznacza, że można przyjąć taką nomenklaturę.

skąd wiesz ze nieprawidłowo? Nawet bmw tak podaje :!:

nawet Alpina podaje w %

dokladnie tak jest. Seryjne szpery w bmw mają 25% a w alpinie mozna bylo sobie zamowic np 40% i tak to było w katalogu opisane.

Szpera 100% to chyba tylko na wprost może jeździć

spokojnie da sie jezdzic. Tylko przy ostrzych nawrotach jedno kolo przeskakuje i na mokrym trzeba uwazacz w szybkich zakretach. 99% bmw które jezdzi w polsce w drifcie jesli ma szpere 100% to maja zaspawane dyfry i spokojnie moza sie tymi autami poruszac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sila mechanizmow o ograniczonym tarciu wyrazana jest w kilogramach, pewnie to zaszlosc po kG (czyli kilogramach sily), nie wiem czemu nie w niutonometrach Z tego co mi sie zdaje, to sa 5, 6, 12, 20 kilogramowe, ale tu sie madrzyc nie bede.

 

W kilogramometrach analogiczna jednostka do niutonometrów 1kg=10N,

 

Tomasz_555 napisał/a:

Ale trochę nie bardzo wiem jak zinterpretować np.: 20 kG

 

to 196Nm. kilogram siły na ramieniu 1 metra, czyli trzeba pomnożyć przez 9,81m/s^2

 

W przybliżeniu 200Nm (niepiszemy sprawdzianu z fizyki :wink: )

 

Czyli niewiele licząc ze na kolach moment jest w tysiącach Nm na pierwszych biegach.

 

Jednak to jest wiele bo jeśli nawierzchnia pod jednym kołem sprawia ze to koło może przenieśc 1000Nm a pod drigim kołem jwst inna nawierzchnia i to może przenieść1200Nm to te 200Nm ze szpery sprawi ze zaboksują oba równo albo żadne

 

nawet Alpina podaje w % i jakos nie moge przekonac sie do tej nomenklatury

 

Te % to jakieś mydlenie oczu bo do czego to odnieść? Ta jednostka wogóle jest niemiarodajna.

 

Szpera 100% to chyba tylko na wprost może jeździć

 

Nie, tylko wtedy jedno z kół musi złapać poślizg gokarty nienają mechanizmu różnicowego czyli tak jak by miały 100% blokade i jeszcze większość quadów tak jeżdzi, chyba tylko 2 modele mają z tyłu mechanizm różnicowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te % to jakieś mydlenie oczu bo do czego to odnieść? Ta jednostka wogóle jest niemiarodajna.

Proste, jak stoisz jednym kołem na lodzie, drugim na przyczepnej powierzchni, to przy otwartym dyfrze (szpera 0%) to 100% mocy idzie na koło na lodzie. A jak masz szperę 25% to 25% mocy idze na koło mające przyczepność, czyli koło na lodzie dostaje 65% mocy, koło na przyczepnym podłożu 25% mocy :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...