Jump to content

[GD] Skutecznosc grzania i chlodzenia wnetrza rosnie wraz z dynamika jazdy


uxon
 Share

Recommended Posts

Zauwazylem taki problem, ze na skutecznosc dzialania zarowno grzania i jak i chlodzenia (klimy) ma wplyw dynamika jazdy. Wydaje mi sie, ze nie chodzi tu o aktualna predkosc, a raczej o jazde na wyzszych obrotach. Nie wiem czy zmienia sie skutecznosc samej dmuchawy, po prostu obserwuje nagla roznice w odczuwalnej temperaturze, przykladowo:

- W lecie jade sobie autostrada spokojnie 100km/h z wlaczona klima, w aucie jest mocno duszno/goraco. zaczynam jechac bardziej dynamicznie, 160-170 na blacie i po minucie w kabinie zaczyna panowac chlod (bez ruszania pokretel). Podobnie, stojac w korku okdrecenie pokretel na maksa (maks zimno, maks wiatrak) nie da takiego efektu jak dynamiczna jazda na srednich/niskich ustawieniach.

- Analogiczna sytuacja jest teraz, przy jesiennej aurze. Jade sobie po miescie spokojnie, bez przekraczania 3500-4000 obrotow, samochod rozgrzany, wiatrak ustawiony na 2; przednia szyba lekko przyparowana. Zaczynam jechac dynamicznie i po paru minutach w aucie robi sie goraco a szyba jest sucha.

Pacjent to Impreza WRX GD.

 

Link to comment
Share on other sites

ciekawe obajwy ja w n/a nie mam nic takiego

latem w korku postoj i jest zimno a teraz wystarczy ze przejade 2km bardzo spokojnie do 2500 i w srodku cieplo na maxa a po dluzszej jezdzie i ustawieniu ogrzewania na max na postoju idzie sie ugotowac w aucie (grzeje jak glupie)

 

w innym aucie mialem kiedys podobnie z ogrzewaniem ze im wyzsze obroty tym bylo cieplej ale spowodowane to bylo elektrozaworami przed nagrzewnica

a w drugim aucie ten sam problem i winna byla pompa wody, za slabo juz dawala i trzeba bylo wkrecac na obroty aby grzalo

Link to comment
Share on other sites

Mam podobnie - na postoju przy rozgrzanym silniku - powietrze jest letnie, a wystarczy lekko musnąć gaz i zaraz leci gorące. Szukając zródła problemu uzupełniłem płyn chłodniczy w zbiorniczku, bo było poniżej minimum. Co ciekawe zjawisko raz występowało, a raz nie i teraz ciężko powiedzieć czy to coś pomogło. W lecie nie zwrócłem uwagi jak działa klima.

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, uxon napisał:

Zauwazylem taki problem, ze na skutecznosc dzialania zarowno grzania i jak i chlodzenia (klimy) ma wplyw dynamika jazdy. Wydaje mi sie, ze nie chodzi tu o aktualna predkosc, a raczej o jazde na wyzszych obrotach. Nie wiem czy zmienia sie skutecznosc samej dmuchawy, po prostu obserwuje nagla roznice w odczuwalnej temperaturze, przykladowo:

- W lecie jade sobie autostrada spokojnie 100km/h z wlaczona klima, w aucie jest mocno duszno/goraco. zaczynam jechac bardziej dynamicznie, 160-170 na blacie i po minucie w kabinie zaczyna panowac chlod (bez ruszania pokretel). Podobnie, stojac w korku okdrecenie pokretel na maksa (maks zimno, maks wiatrak) nie da takiego efektu jak dynamiczna jazda na srednich/niskich ustawieniach.

- Analogiczna sytuacja jest teraz, przy jesiennej aurze. Jade sobie po miescie spokojnie, bez przekraczania 3500-4000 obrotow, samochod rozgrzany, wiatrak ustawiony na 2; przednia szyba lekko przyparowana. Zaczynam jechac dynamicznie i po paru minutach w aucie robi sie goraco a szyba jest sucha.

Pacjent to Impreza WRX GD.

 

W zasadzie chyba normalne zachowanie, które zauważyłem w wielu moich poprzednich, do tego raczej sprawnych, autach. Zarówno w dieslach, jak i benzynach. Prędkość = większe obciążenie silnika = więcej ciepła, do tego prędkość = większe przepływy powietrza przez jedną i drugą chłodnicę. Obciążenie ma większe znaczenie niż same obroty silnika.

Link to comment
Share on other sites

Ja BUGU STI mam tak z graniem , że przy wyższych obrotach grzeje mocniej ale to normalne szybszy przepływ nagrzanego płynu chłodniczego to i więcej ciepła oddaje ten płyn. Pompa wody sprawna wymieniona, poziom płynu w normie chłodnice sprawne. Z klimą nie zauważyłem różnicy,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...