Skocz do zawartości

OBK MY05 US-AT czy jest tylna szpera czy nie ma?


pt@h

Rekomendowane odpowiedzi

Na chłopski rozum gdyby tak było, to przyspieszając w zakręcie doświadczałbyś ciekawego znawiska nagłej utraty momentu obrotowego na jedym z napędzanych kół. Dzwon murowany.

No i tak w wiskozie w pewnym stopniu jest - tarcie wzrasta, by potem gwałtownie maleć. Nie jest to 1-0, ale nie jest całkowicie płynne/proporcjonalne. Dlatego hamowanie koła hamulcami/płytkami na drodze elektronicznej (lub użycie czysto mechanicznego, proporcjonalnego systemu typu Torsen) jest bardziej "regulowalne" i w związku z tym bywa lepsze.

[EDIT] A tak naprawdę, to najlepiej zajrzeć pod samochód - u mnie (OBK H6 MY'05) wiskozy nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Co nie zmienia faktu, że GAL cały czas błędnie łączy VDC i VTD z tylnim dyfrem.

Faktem jest, że Gal nigdzie nie wiązał VTD i VDC z "tylnym dyfrem", a jedynie napisał:

"Ano. Chodzi o tył.

VTD i VDC to jest zastępstwo dla wiskozy w tylnej osi (pewnie i lepsze w niektórych przypadkach), ale obawiam się, że przy bardzo niskich prędkościach niekorzystne."

 

I teraz, skoro muszę, to tłumaczę:

Wiskoza w tylnym moście przekazuje część momentu obrotowego na koło wolniej się kręcące. To samo robi VDC poprzez przyhamowanie koła szybciej się obracającego. Czy i na ile to działa w terenie, przy niskich prędkościach - nie wiem, ale, jak napisałem, obawiam się, że słabo. :cool:

 

{EDIT}

A żeby było jeszcze zabawniej, to właśnie znalazłem specyfikację OBK (co prawda MY'07), według której każdy OBK ma szperę w tylnym moście... :???:

http://www.subaru.de/outback-spec.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jak już pisano wcześniej, sama szpera nie jest warunkiem wystarczającym do wygrzebania się z trudniejszego terenu. Po prostu ta co jest w OBK jest za słaba by przy takiej górce dać wystarczający moment na drugie koło i prawdopodobnie cała jej praca zamienia się tylko w ciepło. Oczywiście można dać szperę mocniejszą, ale pytanie czy nie zaszkodzi to trakcji auta w zwykłych warunkach drogowych (no chyba, że jakaś elektronicznie sterowana by była, będzie jednak dosyć kosztowna). Nie róbmy z Subaru aut terenowych tylko dlatego, że mają napęd na 4 koła :) Owszem, dają sobie radę co pokazują co roku plejady, ale od kierownika i techniki jazdy też sporo zależy.

pt@h, tak swoją drogą, jaka była technika pokonywania tego wzniesienia? Gaz do dechy i idzie, czy też miałeś chwilę zwątpienia i odpuściłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wzgórze było piaszczyste, dość rozjechane przez wcześniejszych wielbicieli offroad, gdzieniegdzie kępy trawy.

 

Byłem z kumplem, co zawodniczo startuje w przeprawach offroad.

 

Najpierw próbowaliśmy powoli jak żółw ociężale :) aż ałtbek :) stanął i mielił kołami kwicząc żałośnie, potem próbowałem się napędzić od dołu wzgórza i raczej nie odpuszczałem, aż tracił moment, impet i stawał znów mieląc....

 

podejrzewałem że stanie i będzie mielił, ale miałem nadzieję, że tył będzie choć trochę mielił oboma kołami. No i się ciut :twisted: zawiodłem...

 

pozdrawiam znad morza,

 

B.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jezeli AT to ani 50-50 ani wiskozy na tylnym moście......... :roll:

 

No nie wiem jak w twoim AT, ale w moim automacie rozkład 50/50 jest jak wciśnie się "manual" i wrzuci "1".

 

Ptahu, próbowałeś podjechać pod startowisko w Mrzezinie ? Ja próbowałem. HyHyHy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tył jest normalnie spięty - na czuja to płytkowo.

 

 

Jedyne Subaru któe miały szpery płytkowe z tyłu to bardzo stare STi.

 

Nie tylko stare STi. Kiedys byl taki samochod, co sie nazywal Leone Turbo. I on mial taka szpere plytkowa z tylu. I zeby bylo smieszniej, identyczna szpera plytkowa jest w Mitsu Evo 6 i nawet w Evo 8 w amerykanskiej wersji. Udalo mi sie nawet zaimportowac takowa do mojego Legacy :) A jesli chodzi o OBK MY2005 powinien miec wiskoze z tylu. Samochod jest swiezy, wiec powinna byc widoczna naklejka na tylnym dyfrze z wielkimi literami LSD. Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy bylo warto ? Jasne ze tak, chociazby ze wzgledu na to, zeby pokazac ze sie da. Odczuwalne roznice sa dwie i ujawniaja sie, kiedy jest slisko (z utesknieniem czekam na snieg).

1. Bez szprery na mokrym samochod byl odrobine podsterowny - przy zbyt szybkim wjezdzie w ciasny zakret wypluzal przodem, dodanie gazu powodowalo jeszcze wieksze wypluzanie. Teraz po dodaniu gazu samochod zaciesnia, zmniejsza posterownosc. O nadsterownosci nie ma mowy ze wzgledu na niewielka moc :)

2. Na mokrym asfalcie mozna bez zadnego problemu krecic piekne baki w miejscu - przod nie odjezdza, stoi w miejscu. Wyjscie z nawrotow zrobilo sie bardzo nadsterowne, po strzale ze sprzegla trzeba zalozyc spora kontre na chwile.

 

Wiecej na pewno opowiem, jak juz spadnie snieg.

 

Aha, szpera jest bardzo cicha - nie strzela, nie szarpie. Troche byla glosna na poczatku, dopoki nie dotarly sie plytki. Teraz nie daje zadnych negatywnych objawow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie są koszty takiej modyfikacji?

Przepraszam że ja między wódkę a zakąskę... ale może taniej będzie ze zwykłego legacy turbo przełożyć? No chyba że w praktyce się jakoś wyraźnie różnią te dwie szpery od siebie...

chyba przełożeniem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chyba że w praktyce się jakoś wyraźnie różnią te dwie szpery od siebie...
chyba przełożeniem

ale w sensie "procentu zeszperowania", czy przełożenia na tych różnych trybikach zębatych (ale to właściwie mówimy o tylnym moście wtedy)? Bo jeśli to drugie to nie wiem czy można tak sobie zmienić przełożenie tylnego mostu bez dłubania z przodu... no bo to czterołap w końcu. Można?

 

Albo nie wiem o co Ci chodzi po prostu :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...