Jump to content

Forester XT 2014 opony / felgi zimowe.


Tiger

Recommended Posts

Dzień dobry!

 

Na słupku obok drzwi kierowcy, przy oznaczeniu jakie opony mogą być stosowane w tym aucie są podane jedynie dwa rozmiary:

 

225/55/18 - takie mamy w standardzie i

225/60/17 - tylko przy tych drugich jest oznaczenie "SNOW".

 

Czy to znaczy, że producent dopuszcza / zaleca stosowanie opon zimowych jedynie na kołach 17'?

 

Czy Dyrekcja lub ktoś inny z SIP mogłaby ostatecznie wyjaśnić problem czujników ciśnienia przy zmianie felg  18' <--> 17'.

Edited by Tiger
Link to comment
Share on other sites

  • Ojciec Założyciel

 

 

Czy to znaczy, że producent dopuszcza / zaleca stosowanie opon zimowych jedynie na kołach 17'?

Nie. Określenie "snow" należy rozumieć w kontekście indeksu prędkości.

Innymi słowy :

Dla 18" także opony zimowe powinny mieć indeks "V"

Dla 17" dopuszczalny jest dla opon zimowych także indeks "H"

 

Pozdrowienia 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Czy Dyrekcja lub ktoś inny z SIP mogłaby ostatecznie wyjaśnić problem czujników ciśnienia przy zmianie felg 18' <--> 17'.

 

Pozwolę sobie uzupełnić odpowiedź - przy założeniu zmiany kół na 17" koła lub zakupu dodatkowych 18" felg, należy pamiętać o zakupie czujników TPMS o numerze katalogowym 28103FJ000, Koszt czujnika to 221,40 zł brutto.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

 

Czy Dyrekcja lub ktoś inny z SIP mogłaby ostatecznie wyjaśnić problem czujników ciśnienia przy zmianie felg 18' <--> 17'.

 

Pozwolę sobie uzupełnić odpowiedź - przy założeniu zmiany kół na 17" koła lub zakupu dodatkowych 18" felg, należy pamiętać o zakupie czujników TPMS o numerze katalogowym 28103FJ000, Koszt czujnika to 221,40 zł brutto.

 

Pozdrawiam

 

 

Czy koła z tymi nowymi czujnikami można zmieniać samodzielnie albo u dowolnego wulkanizatora, czy może potrzebny jest komputer z możliwością programowania tych czujników?

Link to comment
Share on other sites

Innymi słowy : Dla 18" także opony zimowe powinny mieć indeks "V" Dla 17" dopuszczalny jest dla opon zimowych także indeks "H"

Szanowna Dyrekcjo, ale jest to niezgodne z polskim prawem jak i prawem unijnym, które w przypadku opon zimowych (lub innych z oznaczeniem M+S) dopuszcza używanie opon z dowolnym niższym indeksem predkości niż homologowanym dla opon letnich. Jedynie trzeba spełnić dwa warunki - minimalny indeks to Q-160 km/h oraz trzeba umieścić widoczne ostrzeżenie o niższym indeksie.

Gdyby było innaczej to używanie Forestera XT byłoby niemożliwe w niektórych krajach (regionach) europejskich gdzie praktycznie jedyne dostepne opony zimowe maja indeksy Q R i T (kraje skandynawskie i bałtyckie)

 

5a.) Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania

do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej

160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna

oraz czytelna dla kierowcy.

Edited by lukass
Link to comment
Share on other sites

Nie rozumiem Kolego lukass, dopiero co w innym wątku twierdzisz, że ta wklejka nie ma ŻADNEJ podstawy prawnej, a tu w tej samej sprawie już piszesz 

 

jest to niezgodne z polskim prawem jak i prawem unijnym

 

W związku z tym uważam, że pewnie producent /importer wkleił co uważa za stosowne i bezpieczne, tyle....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Czy koła z tymi nowymi czujnikami można zmieniać samodzielnie albo u dowolnego wulkanizatora, czy może potrzebny jest komputer z możliwością programowania tych czujników?

 

Nie byłbym sobą, gdybym nie zaprosił do ASO :-)

Generalnie potrzebne jest urządzenie diagnostyczne TPMS i wiedza odnośnie "resetu" systemu. Myślę, że przy okazji zakupu czujników można wynegocjować koszt montażu/wymiany kół.

 

 

 

do xv tez tyle kosztuja???

 

Tak. Do wszystkich modeli Subaru wyposażonych w czujnik spadku ciśnienia w oponach.

Edited by raju
Link to comment
Share on other sites

 

 

dopiero co w innym wątku twierdzisz, że ta wklejka nie ma ŻADNEJ podstawy prawnej, a tu w tej samej sprawie już piszesz

Gdzie piszę? Odnosze sie do stwierdzenia/interpretacji Dyrekcji, że jest niekoniecznie zgodna z przepisami.

NAklejka na słupku/wlewie itd - jest inna u każdego producenta i tu z tego co wiem to inwencja wąłsna producenta a nie normy jak ją zrobic.


 

 

W związku z tym uważam, że pewnie producent /importer wkleił co uważa za stosowne i bezpieczne, tyle....

Możemy określić ze jest to sugestia/zalecenie, ale w zwiazku z przepisami i wg potrzeb mozesz zastosować inne indeksy prędkości i nie może to generowac żadnych konsekwencji.

Link to comment
Share on other sites

  • Ojciec Założyciel

 

 

Szanowna Dyrekcjo, ale jest to niezgodne z polskim prawem jak i prawem unijnym, które w przypadku opon zimowych (lub innych z oznaczeniem M+S) dopuszcza używanie opon z dowolnym niższym indeksem predkości niż homologowanym dla opon letnich. Jedynie trzeba spełnić dwa warunki - minimalny indeks to Q-160 km/h oraz trzeba umieścić widoczne ostrzeżenie o niższym indeksie. Gdyby było innaczej to używanie Forestera XT byłoby niemożliwe w niektórych krajach (regionach) europejskich gdzie praktycznie jedyne dostepne opony zimowe maja indeksy Q R i T (kraje skandynawskie i bałtyckie)

Obawiam się, że nie widzę sprzeczności. Producent homologuje określone rozmiary opon dla swego pojazdu. Jeżeli prawo ogólne mówi, że można stosować także inne indeksy, to ... można ( bez konieczności uwzględniania tego faktu w homologacji ).

I tak można stosować opony o rozmiarze zgodnym z homologowanym, lecz np. o wyższym indeksie prędkości, czy też nośności opony.

Podobnie, gdy prawo ogólne mówi, że w określonych warunkach można stosować indeks prędkości niższy ( z naklejką !), to także tu brak jest konieczności  dodatkowego uwzględniania tego.

Ja osobiście jakoś jednak nie mam w planach ograniczania się do 160 km/godz... :)

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeżeli prawo ogólne mówi, że można stosować także inne indeksy, to ... można ( bez konieczności uwzględniania tego faktu w homologacji ).

Ciszę się że zostało to napisane, bo z poniższego cytatu jakoby to absolutnie nie wynikało:

 

 

 

Dla 18" także opony zimowe powinny mieć indeks "V" Dla 17" dopuszczalny jest dla opon zimowych także indeks "H"

 

A to naprawdę ważne - o ile z indeksem poniżej H na siłe jak ktoś nie ma potrzeby nie trzeba schodzić, o tyle w rozmiarze 225/55R18 wybór opon jest tak kiepski, że aż szkoda nie założyć czegoś z indeksem H - gdzie wystepuje duzo lepszych opon zimowych.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kupiłem NOKIAN WR SUV3 102 H 225/55R18 do swojego XT. Czy ktoś w prostych żołnierskich zdaniach moze mi powiedzieć, czy zrobiłem dobrze, czy mnie sprzedwaca naciagnął, bo powinny być z indeksem V??? Bo już zgłupiałem...

Z tego co piszecie, to producent sobie, prawo sobie, a co na to praktycy, którzy jeżdżą?

Edited by Tomasz Ryniewski
Link to comment
Share on other sites

Problem jest o tyle ważny, że w rozmiarze 225/55/18 99V po prostu NIE MA żadnych zimowych opon, chyba że popularne wyszukiwarki się mylą :)

 

Moim zdaniem jednak FHI sprawę przewidział i dlatego jest taka tabliczka jaka jest... - na naszych słupkach w FXT MY14 (w MY13 chyba też jest taka sama?) i ja tabliczki posłuchałem :) i mam takie opony zimowe jakie zaleca, tzn. te jakie mają oznaczenie "SNOW".

Edited by Tiger
Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

Kilka pytań do nowego Forka XT 2014.

 

Czy ktoś może mi potwierdzić, ewentualnie poprawić wymiary felg aluminiowych 17-tek dla Forka XT 2014?

 

7x17, ET48, 5x100

 

Czy ze względu na napęd możliwe jest stosowanie opon zarówno kierunkowych jak i asymetrycznych (oczywiście 4 szt. jednych lub drugich - nie mam zamiaru mieszać) zakładając, że są w odpowiednich rozmiarach? 

 

Kolejne pytanie nie koniecznie w tym dziale ale może ktoś zna odpowiedź. Czy czujniki ciśnienia są obowiązkowe jeżeli zmieniam felgi na 17 czy można jeździć bez czujników i nie ma to negatywnego wpływu na samochód (z pominięciem lampki ostrzegawczej, która się będzie podobno świecić). Ktoś wie jak się to ma do ubezpieczenia? Czy brak czujników może być podstawą do niewypłacenia lub zaniżenia wypłaty ubezpieczenia w razie nieszczęśliwej sytuacji na drodze?

 

Z góry dzięki za odpowiedzi.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

to ja się dołączę - czy felga: http://sklep.subaru.pl/pl/p/Felga-aluminiowa-17/212 podchodzi do Forka XT? Jeśli tak, to rozumiem że jedyny akceptowalny rozmiar to ten "broszurowy-homologowany" (225/60/17)? czy zastosowanie węższej opony jest dopuszczalne? (205, 215)? Chodzi mi o trakcję na śniegu.  

Link to comment
Share on other sites

 

 

Kupiłem NOKIAN WR SUV3 102 H 225/55R18 do swojego XT. Czy ktoś w prostych żołnierskich zdaniach moze mi powiedzieć, czy zrobiłem dobrze, czy mnie sprzedwaca naciagnął, bo powinny być z indeksem V??? Bo już zgłupiałem... Z tego co piszecie, to producent sobie, prawo sobie, a co na to praktycy, którzy jeżdżą?

 

Krótko i na temat - jest OK. Zgodnie z prawem i bardzo dobra guma :)

Link to comment
Share on other sites

 

Kupiłem NOKIAN WR SUV3 102 H 225/55R18 do swojego XT. Czy ktoś w prostych żołnierskich zdaniach moze mi powiedzieć, czy zrobiłem dobrze, czy mnie sprzedwaca naciagnął, bo powinny być z indeksem V??? Bo już zgłupiałem... Z tego co piszecie, to producent sobie, prawo sobie, a co na to praktycy, którzy jeżdżą?

 

Krótko i na temat - jest OK. Zgodnie z prawem i bardzo dobra guma :)

 

 

Krótko i na temat si nie da :) przy tej gumie w tym rozmiarze, ze względu na "H" a nie "V" zgodnie z prawem będzie, jak wklei tabliczkę zgodnie z dyrektywą i / bądź rozporządzeniem z informacją o obniżonej prędkości w stosunku do homologacji auta.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Kupiłem NOKIAN WR SUV3 102 H 225/55R18 do swojego XT. Czy ktoś w prostych żołnierskich zdaniach moze mi powiedzieć, czy zrobiłem dobrze, czy mnie sprzedwaca naciagnął, bo powinny być z indeksem V??? Bo już zgłupiałem... Z tego co piszecie, to producent sobie, prawo sobie, a co na to praktycy, którzy jeżdżą?

 

Krótko i na temat - jest OK. Zgodnie z prawem i bardzo dobra guma :)

 

 

Krótko i na temat si nie da :) przy tej gumie w tym rozmiarze, ze względu na "H" a nie "V" zgodnie z prawem będzie, jak wklei tabliczkę zgodnie z dyrektywą i / bądź rozporządzeniem z informacją o obniżonej prędkości w stosunku do homologacji auta.

 

Some say, że ktoś taką zamocował. Również some say, że ktoś to kiedyś skontrolował :biglol:

 

Ale tak, zgodnie z literą prawa oczywiście masz rację :)

Link to comment
Share on other sites

Kolego u nas też nie słyszałem, ale w Niemczech czy Austrii, przy ogólnej kontroli na drodze, masz jednak spore prawdopodobieństwo trafienia dodatkowych paru euro, za tego typu wykroczenie.

 

Poza tym, a może przede wszystkim :) nie odnosiłem się do realności ukarania za to, tylko do Twojego sformułowania:

 

 

 

Zgodnie z prawem
  Edited by Tiger
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...