Jacky X Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 W moim odczuciu Toyota FCV jest REWOLUCYJNYM rozwiązaniem i bardzo jestem ciekawy prozwoju tego projektu: http://moto.wp.pl/martykul.html?kat=123&wid=16714550 Auto które miało by być ... seryjne ??? !!! Samochodu na wodór są jedną z możliwych przyszłości motoryzacji. Pierwszym seryjnym modelem zasilanym dzięki ogniwom paliwowym będzie Toyota FCV, która już w 2015 roku trafi do sprzedaży. Toyota zaprezentowała wygląd modelu produkcyjnego, który tylko nieznacznie różni się od konceptu. Stylistyka na pewno jest kontrowersyjna. Przód modelu FCV nieco ułagodzono, ale z tyłu pozostawiono nietypowo nisko umieszczone światła. Wiadomo, że tak wyjątkowy samochód musi wyróżniać się na ulicy, ale czy nietypowy projekt przypadnie do gustu klientom?Jednak wygląd to sprawa drugorzędna. Najważniejszy jest fakt, że może to być jeden z najważniejszych samochodów w historii motoryzacji. Choć auta z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem już powstają od pewnego czasu, to są to albo modele koncepcyjne, albo małe serie (jak Honda FCX), które były jedynie wypożyczane zwykłym kierowcom. FCV będzie natomiast pierwszym w historii seryjnie produkowanym i oferowanym w salonach samochodem o napędzie, który ma szansę w przyszłości wyprzeć silniki spalinowe.Ogniwa paliwowe pozwalają na zamianę wodoru w energię elektryczną, przy czym z rury wydechowej wydostaje się jedynie para wodna. Oznacza to brak zanieczyszczeń oraz zalety silnika elektrycznego, a zarazem możliwość zatankowania wodoru nie zmusza kierowcy do długich postojów na ładowanie akumulatorów. Przy tym samochód zapewnia osiągi zbliżone do tradycyjnego samochodu tej klasy z przyspieszeniem do 100 km/h w czasie ok. 10 s.Toyota zapowiada, że FCV (nazwa modelu produkcyjnego jeszcze nie została potwierdzona) wejdzie do sprzedaży w Japonii jeszcze przed kwietniem 2015 roku, a w Europie i Ameryce Północnej latem. Jako pierwszy seryjny samochód na wodór, nowa Toyota nie będzie tania. W Japonii ma kosztować około 7 mln jenów, czyli ponad 210 tys. zł, a to oznacza, że w Europie może być jeszcze drożej. Japończycy jednak zakładają, że do 2025 roku cena spadnie do równowartości 60 000 zł, a to oznacza poziom cen tradycyjnych modeli spalinowych.Profesor Ryuichiro Inoue zajmujący się przemysłem motoryzacyjnym tłumaczy, że ogniwa paliwowe to przyszłość motoryzacji w trochę dłuższej perspektywie. Twierdzi, że nawet za 10 lat mniej niż 10 proc. samochodów jeżdżących w Japonii będzie tankować wodór, ale za 30 lat to właśnie takie pojazdy będą normą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 Ogniwa paliwowe pozwalają na zamianę wodoru w energię elektryczną, przy czym z rury wydechowej wydostaje się jedynie para wodna. A zimą kostki lodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
markos007 Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 A zimą kostki lodu. dlatego w naszej strefie klimatycznej się to nie sprawdzi ale w takiej Kalifornii czemu nie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mikad Opublikowano 28 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2014 Wygląda jak sabotaż. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacky X Opublikowano 29 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2014 Ogniwa paliwowe pozwalają na zamianę wodoru w energię elektryczną, przy czym z rury wydechowej wydostaje się jedynie para wodna. A zimą kostki lodu. Tak ? Widziałeś kiedyś spod poprzedzającego Ciebie samochodu wodę z rury wydechowej z wody,która znajduje się w paliwe (wilgoci itp). ? Tak, to nic dziwnego ,że kapie coś z rury. A widziałeś kostki lodu ??? A przecież zimą to zjawisko też występuje. Ciekawy jestem jakie temperatury eksploatacyjny przewiduje Toyota. Chociażby wydajność ogniw w temp.-30 st.C ale nie wydaje mi się to dużym problemem.Niemniej ciekawy jestem wiele uspektów eksploatacyjnych auta. m.in : technologia zbiornika wodoru,tankowanie ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 29 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2014 Tak ? Tak. Wiesz na jakiej zasadzie działa silnik spalinowy ? A na jakiej ogniwo paliwowe ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacky X Opublikowano 29 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2014 (edytowane) Tak ? Tak. Wiesz na jakiej zasadzie działa silnik spalinowy ? A na jakiej ogniwo paliwowe ? Wiem. Tylko pisz jaśniej bo nie kumam o co Ci dokładnie chodzi. Edytowane 29 Czerwca 2014 przez Jacky X Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 29 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2014 Wiem. bo nie kumam To w końcu jak jest ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacky X Opublikowano 3 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2014 (edytowane) Jeszcze jeden tekst niestety mało techniczny : http://moto.onet.pl/premiery/toyota-fchv-wersja-produkcyjna-na-ogniwa-paliwowe/pz4bj Nie jest prawdą,że wodór łatwo się transportuje,przechowuje,tankuje. Niemniej ma zalety jako źródło energii. Podobnie jak w przypadku outlandera nie ma przeciwskazań aby zrobić opcję - brak zasilania w domu podpinamy się do samochodu.Już nie mówię o biwaku itp. Ze względu na żadną sieć tankowania wodoru chyba jeszcze jest szansa na samochodu phev ale Toyota FCHV ma potencjał ...... trzymam kciuki. Natomiast trzeba przyznać,że cena jak za technologię kosmiczną jest bardzo przystępna. Edytowane 3 Lipca 2014 przez Jacky X Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek323 Opublikowano 22 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2015 Byłem na targach przemysłowych w Hannoverze. Jest juz na swiecie mnóstwo PRODUKCYJNYCH samochodów wodorowych. Na targach mozna było sie przejechac m.in. wodorowym Passatem, wodorowym ix35. W marcu 2015 roku na świecie funkcjonowały 184 stacje tankowania wodoru (82 w Europie, 63 w Ameryce Północnej, 3 w Ameryce Południowej, 38 w Azji) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyrTyr Opublikowano 22 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2015 dlatego w naszej strefie klimatycznej się to nie sprawdzi ale w takiej Kalifornii czemu nie Ale na narty to juz trzeba bedzie inne auto..... BMW od ~10 lat ma w ofercie zasilanie wodorem i to zamiennie z benzyna. Ogniwa paliwowe wymyslono w latach 60tych. Technicy w NASA dla zabawy montowali na "melexach" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacky X Opublikowano 31 Maja 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Maja 2015 Rząd Japonii bardzo promuje Toyotę z Mirai a raczej konsorcjum japońskich firm rozwijających koncepcję wodorową. Ciekawi mnie też rozwiązanie napędu. Elektryczna Tesla S ma skrzynię jednobiegową a Toyota Mirai jednak automatyczną. Ciekawe dlaczego w końcu Mirai też wykorzystuje silniki elektryczne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyrTyr Opublikowano 31 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Maja 2015 (edytowane) Ciekawe dlaczego w końcu Mirai też wykorzystuje silniki elektryczne. A jakie silniki miała by zastosować? Wkoncu to jest elektryczny pojazd. Gdzie znalazłeś informacje o automatycznej skrzyni w Mirai? Edytowane 31 Maja 2015 przez TyrTyr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radnor Opublikowano 2 Czerwca 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2015 Problem w tym, że wodór nie jest źródłem, a jedynie nośnikiem energii. Najpierw trzeba sporo jej zużyć na uzyskanie czystego wodoru. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyrTyr Opublikowano 2 Czerwca 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2015 Problem w tym, że wodór nie jest źródłem, a jedynie nośnikiem energii. Najpierw trzeba sporo jej zużyć na uzyskanie czystego wodoru. Dlaczego problem? Porównaj sobie ilość energii potrzebnej do produkcji i gęstość energetyczną jak to mówisz nośników energii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek323 Opublikowano 25 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2015 Byłem na otwarciu drugiej w Szwecji stacji tankowania wodoru. Mieści się ona na lotnisku Arlanda - Sztokholm. Oglądałem, siedziałem w srodku, macałem zarówno Miraia jak i wodorowego ix35. Rozmawiałem też z ludzmi z Hyundaia i Toyoty, choć to bardziej byl menadzment niz inzynierowie wiec na niektóre "trudne" pytania odpowiadali wymijająco....Niestety nie miałem możliwosci odbycia jazdy próbnej. Jeżdzą cicho - jak to elektryki Czy technologia się rozwinie - i przyjmie szeroko - moim zdaniem zależy w 90% od podejscia polityków, głównie na szczeblu UE choć podejscie polityków na szczeblu krajowym też jest istotne. W październiku otwierają nowe stacje tankowania wodoru w Geteborgu i Helsinkach. Niebawem stacje tankowania wodoru będzie miala też Ryga. Na 2016 rok w Niemczech przewidziano budowę 30 stacji tankowania wodoru, głównie ze środków unijnych. Jako ciekawostke mozna dodac, ze np. w Sztokholmie 80% taksówek jezdzi na biometan. I ponad 50% autobusów też. Stacja tankowania wodoru o której piszę powyżej jest zlokalizowana w pobliżu stacji tankowania biometanu i na tej stacji, mimo kilku dystrybutorów była stale kolejka (głównie taksówkarzy Mercedesami) to zatankowania biometanu. Wybaczcie jakosc fotek, bo robione byle czym przy kiepskiej pogodzie. Na pierwszych 3 oczywiscie Mirai, na ostatniej fotce tankowanie Hyundaia wodorem. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacky X Opublikowano 26 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Września 2015 (edytowane) Witaj Zazdroszczę,że miałeś możliwość zobaczyć akcję tankowania wodorem . Ja w wakacje specjalnie odszukałem stację tankowania wodorem w Wiedniu. W Austrii są dwie Innsbruck i Wiedeń. Kilka krajów podpisało takie zobowiązanie o rozwoju technologii H2.Oczywiście Polska jest poza tym programem choć w Krakowie i Zakopanem by się przydało na początek. W Wiedniu jest taka sama stacja na jakiej Ty byłeś.Mam zdjęcia tylko nie mam uploadu,żeby je przesłać.Coś mi szwankuje fotosik. Niestety ja nie widziałem tankującego się samochodu z oczywistego powodu. Sama stacja wydaje się,że ma prostą budowę. Tylko widziałem chyba cztery palety z 12 butlami na każdej.Nie wiem ile tam było tego wodoru ale wiedząc,że nie spręża się on za specjalnie to chyba nie za dużo. Dużym problemem mogą być ciśnienia tankowania. Uwaga 350 atm , opcjonalnie 700 atm !!! Gdzie LPG ma ok. 20 atm a CNG 200 atm. To może rodzić problemy z drogimi pompami, jakimś dużym rezimem nieszczelności ( wodór jest wybuchowy w kontakcie z powietrzem) i serwisem. Podejrzewam duże wymagania co do smarowania tych pomp, jakieś drogie zawory itp. Edytowane 26 Września 2015 przez Jacky X Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek323 Opublikowano 30 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Września 2015 Taka mała stacja jak na lotnisku Arlanda - Sztokholm, z jasnych przyczyn o ogranicznej przepustowosci, kosztowała 1,5 mln euro. W niej cisnienie tankowania wynosi 700 atmosfer. Na stacji w Arlandzie jest 150 butli po 50 litrów kazda. Czy jest skomplikowana? W sumie jest, chocby ze względu własnie na pompy i cisnienia. W Polsce pewne instytucje naukowe chcą rozwijac wodoryzacje transportu. Niestety Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie stwierdziło, że polskich władz to nie interesuje i nie będą tego popierać w zaden sposób. Jak chodzi o aspekt polski, to np. Solaris wyprodukował 2 wodorowe autobusy, na potrzeby Hamburga. Korzystajac z ogniw kanadyjskiej produkcji. Ale w Polsce nie mozna było ich nawet testowac - brak infrastruktury tankowania wodoru. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
chojny Opublikowano 30 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Września 2015 Już miałem nadzieję, ku chwale motoryzacji, że będę musiał odszczekać co wczoraj napisałem o Toyocie ale nie. Emocje jak na spektaklu obserwacji schnącej farby. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek323 Opublikowano 30 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Września 2015 Rozwiniesz temat? Jakis link? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
chojny Opublikowano 30 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Września 2015 Wyrwane z kontekstu o emocjonujących samochodach. Wspominana tu wielokrotnie Toyota... co wyprodukowała przez ostatnie lata Toyota co by mogło zwrócić uwagę... nic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek323 Opublikowano 27 Października 2015 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2015 Wczoraj otworzyli nową stacje tankowania wodoru w Goeteborgu, w południowej Szwecji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek323 Opublikowano 23 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2015 (edytowane) Od soboty rana wodorowe auta poruszaja sie po ulicach Warszawy. Niestety przyjechaly na lawetach zatankowane w Berlinie, bo u nas nie ma gdzie ich zatankowac. Kilka linkow w temacie: http://moto.pl/MotoPL/1,149321,19181181,toyota-mirai-samochod-napedzany-wodorem-pierwszy-raz-w-polsce.html http://pim.pl/hyundai-dostarczyl-do-europy-samochody-wodorowe/ http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polska-bedzie-miala-stacje-wodorowe-3445130.html Edytowane 23 Listopada 2015 przez maciek323 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek323 Opublikowano 27 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2017 Ponoć producent autobusów z Lublina ma produkowac wodorowe autobusy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
eurojanek Opublikowano 7 Marca 2017 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2017 Dnia 27.06.2014 o 21:59, Jacky X napisał: Ogniwa paliwowe pozwalają na zamianę wodoru w energię elektryczną, przy czym z rury wydechowej wydostaje się jedynie para wodna. Oznacza to brak zanieczyszczeń Uhm jasne: poza tymi zanieczyszczeniami i węglem czy ropą którą trzeba spalić żeby uzyskać wodór. Chyba że gdzieś na planetce naszej mamy złoża wodoru o których nie wiem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się