Skocz do zawartości

Budujemy domek - kompedium wiedzy plus wskazówki :)


PLayer

Rekomendowane odpowiedzi

Montaż był w lipcu 2012r. O tym że woda stoi w kanałach poinformował nie hydraulik parę dni temu gdy potrzebował wybić dziurę w płycie.

Podczas zimy i po niej nie było widać na stropie żadnych objawów, że może tam stać woda.

 Wracając do tematu - ewidentnie nawalili budowlańcy, zalewający przestrzenie między płytami . Współczuję takich wykonawców . Trzeba mieć brak doświadczenia aby do tego dopuścić .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie i Panie,

Pojawiła się następująca kwestia. Mam zakupioną pompę ciepła używaną, zamierzałem sobie sam zrobić dolne źródło poziome (koszt to koparkowy plus rury plus potem płyn do zalania). Pompa jest mocy 6kW, dom 200m2. Pojawiły się u nas wątpliwości, czy może jednak nie zrobić intalacji gazowej, znaczy zamówić duży zbiornik (nie dzierżawić) i zakupić piec gazowy żeby to wszystko ogarniał. 
Jak sądzicie, co lepsze, ekonomiczniejsze itp ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopracowanie projektu pc jest niezwykle istotne.Uklad wymaga obliczen,jesli niedocenisz,masz klopot....Nie mialem watpliwosci w wyborze,gdyz mialem gazociag w ziemi,uklad pasuje,niemal idealny,oplaty chyba stosunkowo wywazone,bledow malo do popelnienia.Musisz polegac na fachowosci doradcow,to juz bardziej skomplikowane.Mam gwc i reku obliczone przez zawodowocow,cudow  nie ma,dziala,fizyka,mechanika sa bezczelne.

Edytowane przez lookita
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Możecie coś doradzić w kwestii okien? Wybór padł na plastiki, na dobre drewno mnie nie stać.. Jakieś preferencje firmowe, ile komór, ile szyb, na co zwrócic uwagę. Mile widziane opinie praktyczne na podstawie użytkowania. U mnie w okolicy są Drutex, Jezierski, Oknoplast, Oprócz tego jeszcze jakieś inne firmy (np Pawlik) robiące na profilu aluplast. Dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możecie coś doradzić w kwestii okien? Wybór padł na plastiki, na dobre drewno mnie nie stać.. Jakieś preferencje firmowe, ile komór, ile szyb, na co zwrócic uwagę. Mile widziane opinie praktyczne na podstawie użytkowania. U mnie w okolicy są Drutex, Jezierski, Oknoplast, Oprócz tego jeszcze jakieś inne firmy (np Pawlik) robiące na profilu aluplast. Dzięki za pomoc

http://www.vetrex.com.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, czyli podstawa to dobra ekipa montująca......

Wielki Szu, możesz podzielić się wrażeniami z użytkowania?

_ONE_ troche daleko ma do Ciebie ale jakąś przymiarkę cenową mógłbyś mi przygotować?

Jak coś daj znać na PW to podeślę zestawienie.

Edytowane przez Gazik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, czyli podstawa to dobra ekipa montująca......

Wielki Szu, możesz podzielić się wrażeniami z użytkowania?

_ONE_ troche daleko ma do Ciebie ale jakąś przymiarkę cenową mógłbyś mi przygotować?

Jak coś daj znać na PW to podeślę zestawienie.

Jeszcze nie mieszkam, więc za bardzo mam styczność. Wygląd i  jakość wykonania naprawdę ok. Cenowo też bardzo rozsądnie.

Ponad to firma która mi to sprzedała i montowała ma bdb opinię.

 

Przed podjęciem decyzji znalazłem jeszcze to : 

http://oknotest.pl/pro-quality-ranking-okien-pcv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja 3 tygodnie temu własnie wstawiałem okna, ze projekt chałupy mam mocno przeszklony (okolo 30% piwierzchni scian) to temat okien musialem mocno zglebic bo to jedna z najdrozszych pozycji u mnie w calej budowie. Wieczorem zobacze w dokumenty i napisze pare slow bo teraz nie pamietam tych nazw profili itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

[...]

 

Przed podjęciem decyzji znalazłem jeszcze to : 

http://oknotest.pl/pro-quality-ranking-okien-pcv

 

 

Ranking generalnie niekompletny, a na chwilę obecną już nieaktualny... od tego czasu oferty wielu firm sporo się poszerzyły.

 

Możliwe.

Temat okien interesował mnie 2 lata temu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiecałem ze sie troche "poprodukuje" na temat to proszę:

 

Tak jak wczesniej napisałem niedawno dość intensywnie mnie temat okien pochłaniał ze względu ze w mojej budowie to dośc powazny wydatek. Wyszło mi w sumie bez bramy garażowej 80m2 otworów "okiennych" w domu o powierzchni mieszkalnej 138m2 - więc dośc sporo.

Po pierwsze i najwazniejsze to wybór szkła. Okna 2-szybowe w najlepszym przypadku mają wspólczynnik U=1, ale standard to 1,1. Dzisiaj raczej już korzysta się z  zestawów 3 szyb i są one dostępne w wersji 0,5 , 0,6 i 0,7. Wersje 0,5 są grubsze i niekoniecznie pasują do wszystkich profili, raczej trzeba wybierac te o szerokości 90mm. Jak ja szukałem okien to max co wchodzi w profil 74mm który jest sporo tańszy niż 90mm to jest wersja 0,6mm i taki zestaw wybrałem 74mm+ szyba 0,6.

Trzeba pamiętać też że wszystkie profile nawet te 90mm maja wspólczynniki od 1 wzwyż więc sa zimniejsze od zestawu 3 szybowego- ilość komór to chwyt marketingowy, a na rynku raczej ni ma okien poniżej 5 komór co jest w zupełności wystarczające ( 5 komorowe 74mm, będzie cieplejsze niż 6 komorowe ale np 60mm)  Jeżeli okna nasze będa duże i przeszklenie będzie stanowić dużo w stosunku do ramy to wybierac nalezy dobrą szybę, a na profilu można wtedy zaoszczędzić i spokojnie wziąc np 74 mm. Jak mamy mało szkął a sporo ram to wtedy można rozważyć wersje 90mm i  w innych przypadkach to pieniądze wywalone w błoto.

Przy dużych oknach/drzwiach  koniecznie brać wzmocnienia stalowe, a nie energooszczedne plastikowe, bo sa one zbyt mało sztywne, a zysk na lepszym wspólczynniku dla całego okana  (szkło + rama) bedzie minimalny.

Kolejna sprawa dotycząca dużych powierzchni i ograniczaniu kosztów to takie dopasowanie podziału okien/witryn ( producenci podają maksymalne do uzyskania powierzczchnie) żeby stosować standardowy zestaw szybowy oparty o szybe grubości 4mm. Niestety przeskok na szybę 6mm powoduje spory wzrost wagi + sporo wyższa cenę. Jak się uprzemy i zrobimy za duża powierzchnię na szybach 4mm to przy sporych mrozach róznice ciśnien i temperatur wewnątrz i na zewnatrz budynku moga spowodować takie odkształcenie za cienkich szyb że np. na środku okna zetkną sie ze soba i nie bedzie żadnej izolacyjniści - jeden z oferentów pokazywał mi takie okno.

Przy oknach plastikowych zwrócic trzeba uwagę na maksymalną wysokośc jaką dopuszcza producent z gwarancją - zazwyczaj będzie to około 235 cm. Wyższe to juz bez gwarancji raczej.

Jeżeli wybieramy okna inne niż białe, to trzeba mieć na uwadzę że to jest okleina i zazwyczaj po otwarciu okna w środku rama będzie biała, choć w zależności od producenta jest czesto opcja że rama jest lekko podbarwiona na 1-3 dostępne kolory ( lekko brazowy czy szary).

Wybór koloru tez ma znaczenie - jeżeli ramy będa ciemne i mocno nasłonecznione to warto to wziac pod uwagę przy montazu i regulacji - trzeba im zostawić więcej "luzu"

Okna sa oklejane okleiną, ale miejsca zgrzewów są podmalowywane i mozliwe jest załątwienie takiego pisako-lakieru idealnie zgranego z waszym wybranym kolorem - warto poprosić o to firme od której się kupuje okna, bo wszelkie zadrapania które powstaną w czasie eksploatacji idealnie się tym maskuje.

Co do okuć i firm to sie nie będę mądrzył, ale kilka ogólnych uwag:

- polecam gdzie to tylko mozliwe wziąć klamki z hamulcem - polega to na tym że otwieramy okno i przekęcamy z powrotem klamkę na zamknięcie i szkrzydło sie blokuje (jest niewrażliwe na np wiatr czy przewiew)

- okucia antywłamaniowe w domu, gzie bez problemu mozna wybić/wyciąc szybę (czyli w każdym) są bez sensu - szkoda kasy

- to samo sie tyczy drzwi atestowanych/antywłamaniowych - po co złodziej miałby je forsować jak ma kilka/kilkanaście okien na parterze i to jeszcze np od strony ogrodu a nie frontu i może sobie na luzie wejść.

Jedyne realne zabezpieczenie to dobry alarm z monitoringiem i oznaczeniem zeby było to wiadomo + ubezpieczenie. Reszta to kasa wydana bez sensu. Ewentualnie jakieś mega profesjonalne rolety antywłamaniowe, ale jak mamy sporo okien to ich koszt przekroczy pewnie kilkukrotnie wartośc wyposażenia które złodziej jest w stanie wynieść, a i tak dalej będziemy na 99% korzystać z monitoringu i ubezpieczenia.

Jeszcze o montażu - dobry to podstawa bezstresowgo późniejszego uzytkowania. Ostatnio popularny robi się tzw ciepły montaż, ale od zaufanego doradcy usłyszałem ze potencjalne korzyści są tak małe że nie warte - czemu co i jak nie wnikałem i odpuściłem.

 

Jak mi się coś przypomni to jeszcze dopiszę.

Ps. Ja wybrałem okna z fabryki Stollar Suwałki, w kolorze antracyt na niemieckim profilu Galean 8000 IQ o szerokości 74mm z zastosowaniem zestawu 3 szyb o U=0,6 i z  okuciami Siegenia. Cena z firmy od której kupiłem była całkeim niezła w stosunku do wielu wycen które dostałem.. Póki co sa i sie nawet otwierają i zamykają bez problemu, nawek jak były mocno nasłonecznione w upały 2-3 tygodnie temu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Chyba głowna wada aluminium to spory spadek ciepłoty profilu w porównaniu do PCV czy drewna. Stabilnośc czy wygląd w nowoczesnych wnetrzach na pewno na plus.

 

tak właśnie jest  -ale powierzchnia tej straty nie jest duża w stosunku do szyb, jak tracę więcej przez profil (mam ciepły alu ale to nie PCV) to z kolei dobra szyba rekompensuje częściowo  -tak w skrócie. Trudno to policzyc ale rachunki mnie dziwią na plus za ogrzewanie, a mam też antresole któa podobną też powoduje straty cieplne.  Wygladają świetnie zwłaszcza  do nowoczesnych wnętrz, trwałość pewnie duża, no i mozna wieksze otwory na wąskich profilach zakładać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drobne uściślenie tego co napisał lukass...

Na rynku mamy okna 5-, 6-, 7-komorowe i marketingowcy pewnie wymyślą kolejne.

Dla parametrów energooszczędności okien kluczowe jest połączenie głębokości zabudowy profilu (np. 73mm, 85mm, 90mm) z ilością komór, grubością ich ścianek, głębokością osadzenia szyby, ilością uszczelnień, parametrami pakietu szybowego (Ug=1.0, 0.8, 0.7, 0.6, 0.5, 0.3), jakością okuć i jeszcze kilku innych.

Na sztywność (statykę) okien ma wpływ m.in. głębokość zabudowy, ilość komór, ich kształt, gęstość ekstruzji (bajki o klasie a i b )  i wzmocnienia użyte do konstrukcji okna, pakiety szybowe.

 

Większość sprzedawców mami klientów ilością komór, a prawda jest taka, że nie da się zrobić "energooszczędnego" okna o głębokości zabudowy w okolicach ~70mm, bo jego rama z małymi wyjątkami ma Uf=1.3, co w połączeniu z pakietem Ug=0.6 daje wyniki w granicach Uw=1.1. Oczywiście mamy tu wiele zmiennych, które wpływają uzyskany wynik każdego okna. Można przyjąć, że przy głębokości ~70mm można pozostać przy 5 komorach, więcej to tylko chwyt marketingowy, dodając do tego standardowo pakiet 2-szybowy (Ug=1.0) lub energooszczędny 3-szybowy (Ug=0.8 - 0.5). Żeby było jasne, sami określamy wymaganą "energooszczędność" bądź korzystamy z zaleceń konstrukcyjnych (audyty, projekt, technologia).

Jeżeli zależy nam na oknie bardziej energooszczędnym (ale nie pasywnym), gdzie Uw wynosi poniżej 1.0 a dokładniej w okolicach 0.8 to należy szukać okien na profilach o głębokości zabudowy od 80mm (np.: 82mm Schuco i Brugamnn bluEvolution, 85mm Aluplast Ideal8000). Tutaj najczęściej mamy już profile 6-komorowe i współczynniki przenikania dla ramy Uf=1.0 - 1.1 i pakiety szybowe Ug=0.5 (48mm grubości). Należy uważać na okna Veka alphaline 90, które szczególnie przy dużych gabarytach lubią się skręcać osiowo podczas wyższych temperatur... tutaj producent przesadził z głębokością zabudowy i bywają problemy ze statyką. Wart też dodać, że im ciemniejsze okna (okleiny) tym bardziej podatne na nagrzewanie i odkształcenia.

 

Lukass słusznie wspomniał o dużych gabarytach, bo w dzisiejszych czasach niektóre fabryki często robią wszystko, bo klient płaci, a potem tylko klient zostaje z problemem. Przegabarytowane okna to potencjalne problemy ze statyką, otwieraniem/zamykaniem oraz szczelnością. Jeżeli kompetentny sprzedawca zaleca podział okna ze względu na statykę, to szkoda się z nim sprzeczać. Inną kwestią są niektórzy źle wyedukowani architekci, którzy nagminnie walą w projektach duży gabaryty okien.

Edytowane przez _ONE_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

- polecam gdzie to tylko mozliwe wziąć klamki z hamulcem - polega to na tym że otwieramy okno i przekęcamy z powrotem klamkę na zamknięcie i szkrzydło sie blokuje (jest niewrażliwe na np wiatr czy przewiew)

polecam - super sprawa a dołożyc sie potem już nie da. tylko trzeba pamiętać, by uprzedzić o fakcie gości. Ja kogoś nie uprzedziłem i mi gośc uszkodził hamulec - wygiął ramię blokujące.

 

 

- okucia antywłamaniowe w domu, gzie bez problemu mozna wybić/wyciąc szybę (czyli w każdym) są bez sensu - szkoda kasy

dokładnie. Warto natomiast dołożyć na klamki z kluczykami - przynajmniej jak ma sie małe dzieci albo planuje to na piętrze wszędzie.

 

 

 

- to samo sie tyczy drzwi atestowanych/antywłamaniowych - po co złodziej miałby je forsować jak ma kilka/kilkanaście okien na parterze i to jeszcze np od strony ogrodu a nie frontu i może sobie na luzie wejść.

 

a tu się nie zgodzę - drzwi antywłamaniowe sa dla ubezpieczenia. Nie masz to bulisz sporo więcej. Porównywałem kilku ubezpieczycieli i wszędzie wymóg takich drzwi. Co ciekawe na okna nikt nie zwraca uwagi. Absurd ale jest. Ja robiąc te porównania 3 lata temu jak kupowałem stolarkę doszukałem się u niektórych jeszcze tego, że jeśli garaż ma połączenie z domem to tez jest wyższa stawka. Chyba że się wstawi drzwi antywłamaniowe. Ja wstawiłem tzw. wewnątrzklatkowe a nie zewnętrzne więc tańsze i w wyglądzie bardzo zbliżonym do pozostałyc drzwi.

 

 

 

Ewentualnie jakieś mega profesjonalne rolety antywłamaniowe

nie wiem jak teraz ale 3 lata temu jak zaczynałem budowę a 4 jak zaczynałem projektować to krótki reaserch dał negatywny wynik co do rolet. pomijając termikę nikt nie był w stanie zaoferować rolet na okna szersze niż 2,5m a mam jedno 3,50m - nie dawali gwarancji. Twierdzili, że się da łatwo wywarzyć etc. - może się dopracowali lepszych profili ale wowczas odpuścilem.

 

 

 

Ostatnio popularny robi się tzw ciepły montaż,

jako ciepły montaż sprzedawcy rozumieją dwie różne opcje. Zazwyczaj jest to wg nich oklejenie okien taśmami Illbruck od wewnątrz i od zewnątrz (paroszczelna i paroprzepuszczalna. To tak na prawdę kwestia ceny - ja musiałem dopłacić poniżej 1% więc uznałem, że warto.

natomiast prawdziwy ciepły montaż polega na osadzeniu ramy kona na stalowych / aluminiowych konsolach tak by wysunąć okna przed lico muru i ukryc je w całości w warstwie izolacji. I to jest droga zabawa, stosowana w domach pasywnych czasem w energooszczędnych. Ma sens tylko z plastikami ze względu na wage okna. Są dostępne gotowe konsole ale o niedużej nośności a pod większe i cięższe okna trzeba robic na zamówienie. Ja mam okna 3 szybowe, drewniane na profilu 96mm a do tego wyższe niż typowe bo 245cm - ciężkie to jak jasna cholera. Zaprojektowalem sobie taką konsolę i pomijając koszt wykonania to przede wszytkim problemem było zamocowanie do muru. Dobierając w miare logiczny rozstaw kotew nie bylem w stanie zakotwić się w murze - musialbym robić żelbetowe ściany fundamentowe żeby zamontować największe okna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...