Jump to content

Jaki olej do skrzyni automatycznej, czy u mnie wszystko ok?


Krzysiek-wawa
 Share

Recommended Posts

Panowie mam pytanie jak wyżej...

 

Pacjent: Impreza MY06 2.5 n/a automat. Skrzynia chyba najprostsza jaka może być... bez sekwencji, bez trybu sport i zimowego.

 

Jakiś czas temu miałem wymieniany olej w skrzyni w firmie zajmującej się tylko automatami. Został wymieniony filtr na oryginalny oraz olej (co spłynęło, podobno 4-5 litrów) na Dextron III firmy Mobil. Wg ich serwisówki taki właśnie olej wchodzi do tej skrzyni. Korek oleju (spustowy) ma podobno magnez i nie było na nim ani grama opiłków metalu czy coś. Ilość oleju - sprawdzałem jest na max.

 

Po wymianie zauważyłem, że zwłaszcza w zakrętach skrzynia ma czasami "czkawkę", oznacza to, że tak jakby nie mogła dostosować biegu i jego zmiana jest jakby bardziej wyczuwalna. Czasami też przy ruszaniu zauważyłem, że myśli za długo tak jakby nad wrzuceniem biegu. Podobnie czaaaaasami (na prawdę rzadko) przy ostrej redukcji (np z 4 na 2) mocniej czuć jak zmienia bieg i obroty idą troszkę za bardzo do góry (znowu jakby się za długo zastanawiała za długo, który bieg wybrać).

 

Przy spokojnej jeździe zmiana biegów jest w zasadzie niewyczuwalna, płynna.

 

Co prawda nie wiem jak było wcześniej za bardzo, bo zrobiłem to od razu po kupnie (wcześniejszy olej był już brązowawy). Przebieg 65kkm.

 

Powiedzcie mi, czy został wlany dobry olej i czy ten automat tak ma, a ja tylko panikuję za bardzo...

Link to comment
Share on other sites

Jeśli wymienili Ci 4-5 litrów oleju to w skrzyni zostało Ci jeszcze ok 5L starego ATF. Ten się wymieszał z nowym i to jest kiepska sytuacja.

Tym bardziej, że piszesz o brązowym starym ATF'ie. Mobil jest czerwony.

ATF może być brązowy od nowości ale takich jest mało. Najprawdopodobniej kiedyś był czerwony ale został zajechany.

Wymieniając płyn w sposób taki jaki Tobie zrobiono można wtedy, kiedy jest się pewnym co pływa w skrzyni.

 

Najprawdopodobniej czeka Cie wymiana całego płynu na nowy.

 

Nie wiem dlaczego te pajace ciągle wymieniają tylko część ATF'u na nowy nie wiedząc jakiej firmy jest stary. :x

 

Co do pracy samej skrzyni to nie powinna być niezdecydowana. Jeśli chodzi o szarpnięcia to mogą występować na zimnym układnie aczkolwiek też nie powinny (u mnie się zdarzy). Na ciepłym powinien być luks.

Link to comment
Share on other sites

Dlatego, że ASO w ogóle nie chce wymieniać oleju.

 

Może też dlatego, że wymiana dynamiczna jest przereklamowana i może się różnie skończyć dla skrzyni (każą podpisać oświadczenie, że nie biorą odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia).

 

Mi się wydaje, że po to jest to tak skonstruowane, żeby wymieniać tylko połowę oleju, bo coś jest z tym na rzeczy...

Link to comment
Share on other sites

Mi się wydaje, że po to jest to tak skonstruowane, żeby wymieniać tylko połowę oleju, bo coś jest z tym na rzeczy...

 

Jak najbardziej masz rację ale należy unikać mieszania ATF różnych marek i rodzajów, a to producenta absolutnie nie obchodzi.

Ja też kupiłem auto z ATF niewiadomego pochodzenia. Zwlekałem z wymianą z m-c aby pojąć najlepszą decyzję. Już miałem wymieniać w/g standardowej procedury ale zorientowałem się, że też mam brązowy ATF.

 

Wściekłem się, kupiłem 10L nowego płynu i sam przelałem skrzynię i działa. Może w niskich temp. bardziej czuć zmianę ale jest to wina samego płynu, a nie skrzyni.

Link to comment
Share on other sites

ppmarian - to dobra wiadomość, co prawda do wymiany mam jeszcze trochę ale myślę o Castrolu właśnie.

 

Zmieniając temat w instrukcji od US spec. wyczytałem że po wymianie oleju skrzynia przez jakiś czas może zachowywać się inaczej niż zwykle.

Link to comment
Share on other sites

Może też dlatego, że wymiana dynamiczna jest przereklamowana i może się różnie skończyć dla skrzyni (każą podpisać oświadczenie, że nie biorą odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia).

w ASO :idea: :? chyba, że robią dynamiczną wymianę w sposób "podwórkowy" :mrgreen: a nie profi maszyną przeznaczoną do tego, która ma kilka filtrów i opcję płukania AT :idea:

 

DEX VI raczej nie polecam - obecnie testuję Millersa SPIII który ma ch-kę DEX VI + dodatki spełniające aprobatę Subaru i średnio to działa - szczególnie na zimno choć i na ciepło potrafi lock-up puścić (min. lepkość dla skrzyń zalewanych DEX III itp to 5,5cSt).

 

ATF dla 4EAT powienien mieć indeks lepkości VI rzędu 200+ i lepkość w 100C ok. 7,5cSt albo więcej (jeśli ma VI>200)

 

Dużą zaletą jest jak najniższa lepkość w -40C (10 000cP i mniej to już świetny wynik)

Link to comment
Share on other sites

choć i na ciepło potrafi lock-up puścić

Czy jak lock-up chwyci, to powinien trzymać aż do zmiany biegu ? Czy wciśnięcie gazu (ale jeszcze takie bez wywołania redukcji) może spowodować przejście na pracę TC bez lock-up ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 2 weeks later...

Do skrzyni Subaru ECVT rok 1997r wlewałem mobila atf 220 dextron II musiałem dwa razy wymieniać bo raz mi tez zeszło polowa stanu, a za drugim razem całość bez filtra i teraz jest ok. Olej nie był wymieniany 10 lat i tez był brązowy. Jeżdżę już rok i na razie spokój ( odpukać ).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...