Skocz do zawartości

Co zrobić, aby subaru impreza wrx 2001 stał się nadsterowny


maciej777

Rekomendowane odpowiedzi

Jak możesz daj oba ... choć grubszy z przodu powoduje podsterowność :lol: (ale zmniejsza przechyły budy, więc warto).

 

Ważne abyś kupił na taki rozmiar śrub jaki masz w aucie. Jeżeli masz 5x100, to stabilizator z STI 5x114 nie będzie pasował. Musisz szukać takiego z STI 5x100 (czyli z silnikiem 2.0).

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to mongolska teoria ale:

Warto dokładnie doczytać jakie ciśnienie w oponach. Kupiłem WRX06 na oponach 225/45/17. Na tabliczce w drzwiach był tylko rozmiar "powiedzmy" fabryczny czyli 215 - ciśnienie 2,3 przód i tył, i sprzedający powiedział, że tak pompował. Wspomniał też, że faktycznie WRX ma tendencje do wyjeżdżania przodem. Jako mocno dociekliwy po lekturze wątku o ciśnieniu w oponach doczytałem w instrukcji :

Przy oponach 225 dajemy 2,3 przód ale :!: 1,9 tył czyli prawie pół atmosfery różnicy. I czuć zmianę w prowadzeniu. Auto wyraźnie chętniej próbuje zarzucać tyłem. Jako że "upalacze" :) pompują nawet 2,8-3,0 dałem 2,5 przód i 2,1 tył (opony conti sport 3). Jest mniej plastelinowo a i tył chętniej ucieka. Nieważne zresztą jakie wartości ale te proporcje między tyłem a przodem powinny być zachowane. Obniżając lub podnosząc ciśnienie z tyłu o 0,4-0,5 zmieniamy na pewno rozkład masy . Znam to z zabawy z ciśnieniem w tylnym kole motocykla sportowego. Tam zmiana o pół atmosfery daje zupełnie inne wrażenia na wejściu i wyjściu z zakrętu. I jest to powszechna technika stosowana w wyścigach. Oprócz oczywiście kręcenia zawieszeniami, ale efekty są trochę inne.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obniżając lub podnosząc ciśnienie z tyłu o 0,4-0,5 zmieniamy na pewno rozkład masy .

No rozkładu masy to raczej pompując opony nie zmienisz. Możesz uzyskać jedynie to, że twardsze opony bardziej podskakują i uślizgują się w zakręcie, a nie "kleją" do nawierzchni. Tak samo jak w przypadku ustawienia twardszego/bardziej miękkiego zawieszenia na tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniejsze ciśnienie z tyłu - auto bardziej nadsterowne

Twardsze sprężyny z tyłu - auto bardziej nadsterowne

Twardsze ustawienia amortyzatora z tyłu - auto bardziej nadsterowne

Grubszy stab z tyłu - auto bardziej nadsterowne

 

itd. To wszystko bez dotykania kątów i zbieżności.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No rozkładu masy to raczej pompując opony nie zmienisz.

No ok. w samochodzie ~1400kg pewnie nie, ale na motocyklu na pewno. podnosząc tył zmieniamy pozycję kierującego - morda bardziej w zegary -> zmiana środka ciężkości do przodu. Ale i tak działa :)

Mniejsze ciśnienie z tyłu - auto bardziej nadsterowne

Czyli jednak nie mongolska teoria, ale jeśli nie polega to na zmianie masy to na czym ? No przecież skoro tył się podnosi :?: :idea: :?: sam nie wiem... Może ktoś mądrzejszy mi to wytłumaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady że się podnosi czy opuszcza, nie jeździsz na flaku żeby było o ileś cm różnicy. Napompuj 1.8bara a nawet 3 i wątpię że zobaczysz różnicę, możesz nawet zmierzyć, ale raczej też zbytnio nie jesteś w stanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniejsze ciśnienie z tyłu - auto bardziej nadsterowne

A nie odwrotnie aby? Na (moją) logikę i zgodnie z większością stron, które wyszukałem większe ciśnienie na tyle, czyli twardsze opony (tak samo zresztą jak amortyzatory) powodują nadsterowność. Fakt, że kilka stron twierdziło odwrotnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na jakich oponach upalasz z takim cisnieniem ?

 

Na zwykłych.

 

A nie odwrotnie aby? Na (moją) logikę i zgodnie z większością stron, które wyszukałem większe ciśnienie na tyle, czyli twardsze opony (tak samo zresztą jak amortyzatory) powodują nadsterowność. Fakt, że kilka stron twierdziło odwrotnie :)

 

Nie :D

 

Suspension Setups: How To Increase or Decrease Oversteer/Understeer

 

http://www.northursalia.com/techdocs/ov ... under.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No rozkładu masy to raczej pompując opony nie zmienisz.

No ok. w samochodzie ~1400kg pewnie nie, ale na motocyklu na pewno. podnosząc tył zmieniamy pozycję kierującego - morda bardziej w zegary -> zmiana środka ciężkości do przodu. Ale i tak działa :)

No fakt, o tym nie pomyślałem :) W motorze to faktycznie może działać odczuwalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady że się podnosi czy opuszcza, nie jeździsz na flaku żeby było o ileś cm różnicy. Napompuj 1.8bara a nawet 3 i wątpię że zobaczysz różnicę, możesz nawet zmierzyć, ale raczej też zbytnio nie jesteś w stanie

zmierzysz - ale na hamowaniu . Jak dasz 1, 8 a później 3,0 i miałbyś jakieś dokładne urządzenie pomiarowe, powiedzmy laserowe, mierzące odległość od podłoża to będzie różnica. Chodzi o rozkład masy właśnie na hamowaniu, czyli przed wejściem w zakręt. Mocniej nabita guma ugnie się znacznie mniej więc przód mniej się opuści itd... diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady że się podnosi czy opuszcza, nie jeździsz na flaku żeby było o ileś cm różnicy. Napompuj 1.8bara a nawet 3 i wątpię że zobaczysz różnicę, możesz nawet zmierzyć, ale raczej też zbytnio nie jesteś w stanie

zmierzysz - ale na hamowaniu . Jak dasz 1, 8 a później 3,0 i miałbyś jakieś dokładne urządzenie pomiarowe, powiedzmy laserowe, mierzące odległość od podłoża to będzie różnica. Chodzi o rozkład masy właśnie na hamowaniu, czyli przed wejściem w zakręt. Mocniej nabita guma ugnie się znacznie mniej więc przód mniej się opuści itd... diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach :twisted:

 

Ale tak na marginesie, zmiany ciśnienia w oponach motocyklowych mają na celu przede wszystkim ingerencję w powierzchnię styku opony z nawierzchnia, i w drugiej kolejności zmianę charakterystyki dogrzewania. Zachowanie motocykla na wejściu i wyjściu z zakrętu ustawia się, do konkretnego toru i konkretnej wagi kierującego, "zawiasem" a nie ciśnieniem w oponach...

 

Na motocykl działają te same siły co na samochód, ale w kompletnie odwrotny sposób... To zupełnie nie ma przełożenia... (Nie widziałem jeszcze żeby na dohamowaniu, kierownik Imprezy przesiadał sie na tylną kanapę, żeby dociążyć tylne koła... :mrgreen: podczas gdy odsuwanie się na siedzeniu motocyklowym w tył, to norma na torze) :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez sensu... rozkład masy to równomierne rozłożenie ciężaru samochodu (np. w mazdzie rx8 jest prawie 50:50) i co do tego ma ciśnienie opon ? czy samochód będzie stał na oponach które mają 3 bary czy na samych felgach to nacisk na poszczególne osie będzie ten sam (chyba że np. postawimy go z przodu na 0,5 bara a z tyłu na 3.0 to jego kąt przechylenia nadwozia względęm przedniej i tylnej osi może wywołać zmianę nacisku poszczególnych osi do podłoża )

A nie odwrotnie aby? Na (moją) logikę i zgodnie z większością stron, które wyszukałem większe ciśnienie na tyle, czyli twardsze opony (tak samo zresztą jak amortyzatory) powodują nadsterowność. Fakt, że kilka stron twierdziło odwrotnie

Też mi się tak wydaje, przecież opona napompowana 3 barami obniży tłumienie i pracę całęgo nawdozia które się nie ugnie tylko straci przyczepność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

elberoth, thx!

 

A ile mm mają staby od STI 5x100 ? Jak grube to pasztetowo mogą być zamiennikami dla Whitline...

 

Na całym komplecie przód i tył powinno się zachowywać lepiej z wyjeżdżaniem tyłka na bok ?

 

Tak budżetowo to możnaby:

- śruby zmieniające kąt nachylenia kół 150zł

- staby przód/tył STI - 400zł

 

???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie chcesz kombinować ze zbieżnością, to wstaw sobie gruby stabilizator z tyłu - np Whiteline'a 22mm zamiast seryjnego 17mm. Całkowicie zmienia prowadzenie auta (in plus).

 

Potwierdzam! Do tego dołóż ALK, a za jakiś czas zmień jeszcze zawias (tak robiły dziesiątki osób na forum i chyba wszyscy byli zadowoleni).

 

Tutaj link do kopalni wiedzy na temat ALK różnych producentów:

 

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?p=8384387

 

ps. przy okazji wymiany tylnego staba możesz też zmienić łączniki na mocniejsze- słyszałem, że standardowe szybko padają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na jakich oponach upalasz z takim cisnieniem ?

 

Na zwykłych.

 

A nie odwrotnie aby? Na (moją) logikę i zgodnie z większością stron, które wyszukałem większe ciśnienie na tyle, czyli twardsze opony (tak samo zresztą jak amortyzatory) powodują nadsterowność. Fakt, że kilka stron twierdziło odwrotnie :)

 

Nie :D

 

Suspension Setups: How To Increase or Decrease Oversteer/Understeer

 

http://www.northursalia.com/techdocs/ov ... under.html

 

kurde, a sądziłem że jest tak jak pisze mzy :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniejsze ciśnienie z tyłu - auto bardziej nadsterowne

Twardsze sprężyny z tyłu - auto bardziej nadsterowne

Twardsze ustawienia amortyzatora z tyłu - auto bardziej nadsterowne

Grubszy stab z tyłu - auto bardziej nadsterowne

 

itd. To wszystko bez dotykania kątów i zbieżności.

 

Chyba zrobie włąśnie tak jak piszesz.

A co do ciśnienia w oponach na osi tylnej to myślałem że większe ciśnienie powoduje utratę przyczepności bynajmniej w ośce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zabawy z ciśnieniami w oponach - chyba jest tak, że "to zależy" od wielu rzeczy czy w danym przypadku większe czy mniejsze ciśnienie z tyłu (przodu) da większą nadsterowność czy podsterowność. Trochę dyskusji na NASIOCu i forum Lotusa :) Jeżeli ktoś chciałby zmieniać balans swojego samochodu w ten sposób, to chyba po prostu trzeba popróbować. Zresztą ciśnienie w oponach to chyba najmniej stała sprawa przy upalaniu (jeszcze mniej niż ilość paliwa w zbiorniku :D )...

Ja w SI nie bawiłem się za dużo, ale mogę podać sprawdzone ciśnienia z UAZa - jakieś 2.5 na asfalt, a 1.2 na bagna. Wpływu na nadsterowność nie zauważyłem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...