Skocz do zawartości

hamowanie AWD vs ośka


karczochrulez

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 508
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Czy ty przypadkiem na moje stwierdzenie, że do hamowania używamy hamulców nie zacząłeś odpowiedzi: "Wszystko fajnie, ale co np. z zakrętami?" To może zdecyduj się o czym mowa bo łatwo się pogubić.

Dżizus, nie mam aż tyle cierpliwości...

Pffff. Pisz z sensem a nie zwalaj na innych.

A co ma piernik do wiatraka? :shock:

A to że auto na biegu lepiej trzyma się drogi,

Powiedz to tym co stracili auto jak za mocno odjęli gaz na lodzie i silnik koła zablokował.

rozpędź się ze stromej górki na suchym lub mokrym asfalcie powiedzmy do 80 km/h, wrzuć luz i mocno (nie awaryjnie tylko zdecydowanie) zahamuj. Teraz zrób to samo jadąc na biegu albo jeszcze lepiej redukuj biegi. Czujesz różnicę???

Nie. Jak hamuję to HAMUJĘ i silnik nawet nie jest w stanie się zbliżyć w takich warunkach do opóźnień jakich się spodziewam na mokrym a już szczególnie na suchym asfalcie. Biegi redukuję po to by móc sprawnie przyspieszyć po zakończeniu hamowania.

I teraz: nie chodzi mi o samą skuteczność hamowania bo oczywistym jest, że naciskając hamulec z taką samą siłą w obu przypadkach siła hamowania będzie większa kiedy będziesz redukował biegi bo dojdą opory na silniku,

Błąd. Siła będzie ta sama bo ograniczeniem będzie przyczepność opon a nie za słaba siła hamulców by spowolnić auto. Jak masz za słabe hamulce to lepiej pomyśl nad poprawieniem ich skuteczności.

ale chodzi mi konkretnie o feeling auta - czy nie czujesz że auto jest stabilniejsze w przypadku hamowania silnikiem???

Jak masz auto niestabilne podczas hamowania na prostej to lepiej je sprawdź.

Ja to czuję jak cholera hamując każdą ośką a w AWD jest duuużo lepiej bo również tył auta jest mocno stabilizowany, więc suma sumarum moim zdaniem tutaj jest przewaga w jeździ AWD ---> auto jest dużo stabilniejsze podczas przyspieszania, hamowania i skręcania oczywiście pod warunkiem, że kierowca stosuję prawidłową technikę jazdy zawsze jeźdżąc na biegu.

Powiem ci, że albo jeździłeś badziewnymi ośkami albo masz jakieś poważne zaślepienie AWD. AWD pomaga przyspieszyć na śliskiej nawierzchni, pomaga ustabilizować auto na gazie (w większości porządne auta AWD mają tendencje do prostowania toru jazdy na gazie), w skręcaniu czy hamowaniu s2k czy MR2 bije STi (zakładając porównywalne gumy i klocki).

Porównując numery z R&T S2k CR i Sti (chyba 2005) pokazuje dużą różnicę na tych samych oponach RE070. S2k zatrzymuje się kilka metrów szybciej.

 

[ Dodano: Nie Sty 11, 2009 10:24 pm ]

Przecież każda ośka może mieć zawias STI/EVO i opony typu slick a na 90% zostanie zjedzona przez STI/EVO w zakręcie, czyli gdzie leży tajemnica???

W twojej niewiedzy lub zaślepieniu. 0.92 G dla STi i 0.99 G dla s2k CR na tych samych oponach.

Od razu napisałem że oczywiście AWD rozpędza się kilka razy szybciej

Ale tylko w warunkach mocno ograniczonej przyczepności.

ale hamuje może 10% lepiej ale jednak lepiej

Mylisz się.

podobnie w zakręcie - może AWD pojedzie tylko 10% szybciej ale jednak pojedzie szybciej i to mi tu chodzi czyli o sam fakt!!!................

chodzi mi tylko o sam fakt że choćby o 1% AWD zahamuje lepiej i pojedzie szybciej w zakręcia niż ośka bo napęd troszkę pomaga.

Fakty pokazują coś innego. Nie ma takiej zależności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AWD można szybciej wyjść z zakrętu i nic poza tym. Praw fizyki nie zmienisz.

 

A no właśnie. Miałem ostatnio próbkę - jeździłem u Wroobla na dwa samochody z focusem, który nie dość, że lżejszy, miał cienkie opony. W normalnym slalomie różnice były bardzo niewielkie - wyraźnie odchodziłem mu jedynie na bardzo ciasnych zakrętach/nawrotach.

 

Inna rzecz, że jeździłem sobie "na bogato", ale mimo wszystko muszę powiedzieć, że spodziewałem się, że różnica będzie znacznie większa.

 

Dodam tylko, że spróbowanie choć raz jazdy treningowej / sportowej mocnym AWD po gruncie o niskiej przyczepności, w tym po śniegu, pozwala bardzo dogłębnie zrewidować poglądy na temat zdolności przeciwstawiania się prawom fizyki przez technologię :twisted:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko, że spróbowanie choć raz jazdy treningowej / sportowej mocnym AWD po gruncie o niskiej przyczepności, w tym po śniegu, pozwala bardzo dogłębnie zrewidować poglądy na temat zdolności przeciwstawiania się prawom fizyki przez technologię :twisted:.

 

Ja przypomniałem sobie ostatnio o fizyce na Imoli. :wink: I rzeczywiście nie za bardzo można te prawa oszukać. :cool: Napęd AWD to fajna rzecz ale jednak cudów nie należy się spodziewać. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciągacie jakiś offroad, nie wiem czemu. Jedno z drugim nie ma niczego wspólnego.

Porównując numery z R&T S2k CR i Sti (chyba 2005) pokazuje dużą różnicę na tych samych oponach RE070. S2k zatrzymuje się kilka metrów szybciej.

 

To chyba akurat słaby przykład, bo wydaje mi się, że S2k jest znacznie lżejsza. Ale i tak chyba nie da się przeprowadzić takiego porównania, bo trzeba by wziąć takie same samochody - jeden 4x4, drugi ośka, w tym samym setupie i o tej samej wadze.

 

 

Co nie zmienia faktu, że masz całkowitą rację 8).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba akurat słaby przykład, bo wydaje mi się, że S2k jest znacznie lżejsza.

Jest lżejsza (o dziwo nie aż tak niesamowicie dużo) ale też powinna być lżejsza bo główną wadą AWD jest zwiększona masa. W każdym razie najważniejsze są opony a ponieważ EVO i STi są sprzedawane na dość ekstremalnych oponach to musiałem znaleźć coś na porównywalnej gumie.

Ale i tak chyba nie da się przeprowadzić takiego porównania, bo trzeba by wziąć takie same samochody - jeden 4x4, drugi ośka, w tym samym setupie i o tej samej wadze.

No właśnie nie sądzę. Ośka ma być lżejsza bo to jest jej przewaga. Mniej złomu do wożenia, skręcania i hamowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponieważ o hamowaniu to ja zacząłem 2 strony temu to tylko dodam że nie chodziło mi wcale o dyskusję nt wyższości ośki nad awd czy odwrotnie

napisałem tamtego posta bo mi się włosy zjeżyły jak przeczytałem teksty w stylu "jest ślisko wszyscy frajerzy jadą 40 ja popylam 70 bo mam subaru z magiczną różdzką i jestem king of the road"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponieważ o hamowaniu to ja zacząłem 2 strony temu to tylko dodam że nie chodziło mi wcale o dyskusję nt wyższości ośki nad awd czy odwrotnie

napisałem tamtego posta bo mi się włosy zjeżyły jak przeczytałem teksty w stylu "jest ślisko wszyscy frajerzy jadą 40 ja popylam 70 bo mam subaru z magiczną różdzką i jestem king of the road"

 

To trzeba było od razu zaproponować zmianę nazwy tematu np. na :"Konfesjonał dla tych, którzy hamują na zakręcie :cool: aby nie skopać leżącego."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

według mnie sprawa jest prosta jesli zrozumie sie jedną rzecz: opona ma pewną ściśle określiną przyczepność wynikającą z jej mieszanki, bieżnika i nacisku. Przyczepność ta jako zdolnośc do przeniesienia siły działa wektorowo czyli rozkłada sie na skłatową wzdłużna i poprzeczną. Suma jednak obu przyczepności (sił) nie może byc większa od siły wypadkowej. Co to oznacza? nic innego niz to, że jesli oponie każemy hamowac lub przyspieszać w zakręcie to opona musi sobie poradzić z przeniesieniem dwuch sił - wzdłuznej od zmiany prędkości (przyspieszanie lub hamowanie) oraz wynikającej z siły odśrodkowej. Im szybciej w zakręcie tym większa odśrodkowa cyli jesli zbliżymy sie do granicy przyczepności opony to najlepiej nie wywoływac już dodatkowych obciążeń poprzez zmianę prędkosci.

To że 4x4 lepiej sie napedza i skręca wynika tez z tego załozenia... opona przenosi bowiem przy symetrycznym napędzie 4x4 25% siły napedowej a nie jak w ośce 50% co umozliwia ostrzejsze przyspieszanie bez groźby przekroczenia limitu przyczepności (2 razy większe momenty moga się pojawiac na w napędzie).

Przy hamowaniu na progu utraty przyczepności (awaryjne) nie ma wg mnie znaczenia czy to oska czy awd. opona i tak przenieść może tyle ile wynika z jej mieszanki i nacisków. (zakładając że mamy ośkę z rozkładem 50/50% i AWD z rozkładem masy 50/50%) Dlatego tez przy przyspieszaniu jak najbardziej AWD może to zrobic szybciej niz ośka a przy hamowaniu juz nie (i AWD i ośka hamują zawsze na 4 koła więc opony mogą przenieść dokładnie te same siły)

Prędkość w zakrętach przy jeżdzie ze stałą prędkoscia tez będzie zblizona bo tu z kolei limitować będzie nas siła odśrodkowa. Przy przyspieszaniu sytuacja się zmieni z tego samego powodu co przy przyspieszaniu na prostych.

PZDR!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jest to takie proste - pominąłeś kilka istotnych kwestii

rozkład hamowania to: 70% przednia oś i 30%tylna

przyczepność opony do podłoża (nie samej w sobie) to nie tylko składowa "mieszanki, bieżnika i nacisku" to również kwestia zawieszenia - awd ma z tyłu wielowahacz większość osiek to belka skrętna, również amortyzatory - stopień w jakim tłumią do tego dochodzą jeszcze systemy kontroli trakcji i abs

jednak jak już pisałem to wszystko nie ma żadnego znaczenia jak musisz hamować awaryjnie a na jezdni jest lód. W tym momencie liczy się tylko pęd pojazdu (masa+prędkość) a jadąc awd obie te wartości masz z reguły wyższe niż w analogicznej ośce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

karczochrulez, oczywiscie, że w swojej wypowiedzi dokonałem sporych uproszczeń... założyłem że rozmawiamy o tym samym samochodzie w wersji AWD , FWD czy RWD (tak jak to ma miejsce np dla Suzuki SX4 czy BMW 330d/Xd, czy pierwszej generacji Subaru Imprezy AWD/FWD)

Robienie porównania STI z 126p , 125p i Syreną 105 jest z definicji bez sensowne.

PZDR!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

akurat do tego co napisałeś 2 posty wyżej nie ma znaczenia do czego porównujesz

a co do w.w. wyrobów z peerelu to miałem przyjemność jeździć wszystkimi kilka razy kręciłem bączki 126p na oblodzonych jezdniach za to w kopnym śniegu szedł jak czołg :)

125 odwrotnie na lodzie ok za to śnieg/piasek/błoto i trzeba było pchać

syrena dawała radę w każdych warunkach - o ile łaskawie raczyła zapalić i nie zdążyła się po drodze popsuć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze to karczochrulez proszę cię. Pęd to nie jak napisałeś "(masa+prędkość)" a ich iloczyn.

Po drugie to rozpatrywanie tutaj trzeba odnieść wyłącznie do zachowania przy limitach co znaczy, że przy hamowaniu, w zależności od nawierzchni, w takiej Imprezie może być i 90:10 albo i gorzej a taki 911 z silnikiem w tyłku wychodzi znacznie lepiej i tylnymi hamulcami jest w stanie naprawdę pomóc (i stąd mają one tak rewelacyjne osiągi w testach hamowania). Podczas przyspieszania to też nie jest 50:50 a bardziej 40:60 (pewnie dlatego STI ma rozkład 41:59). W zakręcie kwestia masy na poszczególnych kołach też jest istotna a jedziesz na gazie by móc regulować balans przód/tył (i nie dotyczy to tylko AWD, nawet jest bardziej istotne w RWD).

I po trzecie to chciałbym przypomnieć, że to opony są najważniejsze i dlatego ciężko porównać 126p do 911 bo ciężko znaleźć opony co wejdą na obydwa te auta. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał - masz rację pomyliłem na klawiaturze + z * to mnie skreśla - idę posypać głowę popiołem

Po drugie co ty pleciesz chłopaku?

pomyliło Ci się wszystko

rozkład masy pomiędzy osie i rozkład mocy przy awd nie ma nic wspólnego z rozkładem hamowania hamowanie jest 70-30 jak pisałem powyżej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał - masz rację pomyliłem na klawiaturze + z * to mnie skreśla - idę posypać głowę popiołem

Rozgrzeszony.

Po drugie co ty pleciesz chłopaku?

pomyliło Ci się wszystko

Nic mi się nie pomyliło. Wyniki 911 to dobry dowód na to.

rozkład masy pomiędzy osie i rozkład mocy przy awd nie ma nic wspólnego z rozkładem hamowania hamowanie jest 70-30 jak pisałem powyżej

Z którego palca to wyssałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...