Skocz do zawartości

Dziwna rzecz po zmianie opon


mkr

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć :)

 

W ostatnią sobotę mój tata zmienił opony na zimowe. Letnie miał Dunlopy 205/55/R16 a teraz ma zimowe Nokiany (nówki) również 205/55/R16 (Dunlopy mają przebieg ok 20tyś km)

Bajer polega na tym, że ojciec jeździ ciągle po tych samych trasach i zawsze zeruje sobie licznik pod domem, bo dzięki temu zawsze wie dokładnie gdzie jest :D

I tak dzisiaj jechał do mnie - według Nokianów 79km, a według Dunlopów 76km.

Następnie wybrał się jak co niedzielę do Dębicy i według swojej dotychczasowej wiedzy (i licznika) powinien być na bramkach w Balicach, a był 10km przed...

Wyszło mu z obserwacji, że na zimowych przebieg licznika zwiększył się o ok 4% czyli 4/100km...

 

O co kurna chodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytałem, ale test testem - wcześniej wszyscy polecali Nokiany ;)

Auto Świat u mnie cieszy się bardzo złą opinią, podobnie jak opony PIrelli czy Good Year - i te i te miałem na zimę i były beznadziejne - nierówno się zużywały, do tego szybko i miały bardzo średnia właściwości - po jednym sezonie (20kkm) do wywalenia. Potem Michelin i zupełnie inna jazda - wymienione po 2-3 sezonach z przyzwoitości ;) A teraz sam też sprawdzę jak się Nokiany spiszą :)

 

Ale nie o to pytałem :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Dunlopy 205/55/R16 a teraz ma zimowe Nokiany (nówki) również 205/55/R16 ....

może Dunlopy masz z Made in Czaina? a tam rozmiar rozmiarowy nie równy.

a tak na poważnie uważam, że zimówki mimo iż takiego samego rozmioru mają większy obwód opony-głębszy bierznik. Dlatego też jadąc na nich masz mniejszą ilość przejechanych km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tak na poważnie uważam, że zimówki mimo iż takiego samego rozmioru mają większy obwód opony-głębszy bierznik. Dlatego też jadąc na nich masz mniejszą ilość przejechanych km.

 

Jadąc na zimówkach nabija więcej kilometrów to oznacza,że mają mniejszy obwód od letnich.....

A czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro rozmiary są takie same to wychodzi na to że przyczyną jest mniejszy promień dynamiczny opony zimowej, bardziej ugina się przy tym samym ciśnieniu i obciążeniu. Poza tym może tak być że zimówka pracuje w większym poślizgu niż letnia właśnie przez to że jest bardziej miękka. Może dojść jeszcze różnica w obwodzie obu opon. Gdy wszystko się nałoży wychodzą właśnie takie różnice

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GeOrGe, jeśli możesz, to wytłumacz mi na jakiej podstawie promień "dynamiczny" ma znaczenie dla przebiegu? Mój mało rozgarnięty rozum chwilę to analizował i stwierdziłem, że to przecież nie przekładnia i felga względem opony nie przemieszcza się, więc tylko obwód ma znaczący wpływ na kilometry a reszta parametrów chyba raczej bardzo niewielki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może po prostu wypadałoby sprawdzić ciśnienie w oponach
To po pierwsze :idea:

Poza tym, przy zużyciu bieznika o np.3mm (a po 20tys.km. jest to mozliwe), obwód opony (zakładamy, że idealnie tak samo napompowanej), czyli droga jaką koło przebędzie, zmniejsza sie o prawie 1% ...

Więc moze to dlatego :?: mniejsze cisnienie + trochę niższa opona = rozwiązanie zagadki :idea:

A poza tym, niech sie Tata cieszy, że dalej zajedzie na zimówkach = mniej spali = będzie szybciej = zadowolony = i oby samochód sprawiał mu tylko takie problemy :wink: :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GeOrGe, jeśli możesz, to wytłumacz mi na jakiej podstawie promień "dynamiczny" ma znaczenie dla przebiegu? Mój mało rozgarnięty rozum chwilę to analizował i stwierdziłem, że to przecież nie przekładnia i felga względem opony nie przemieszcza się, więc tylko obwód ma znaczący wpływ na kilometry a reszta parametrów chyba raczej bardzo niewielki.

Masz rację felga się w oponie nie przemieszcza. Tłumaczy to wszystko charakterystyka współpracy opony z podłożem. Opona ugina się pod wpływem obciążenia co powoduje zmniejszenie promienia dynamicznego. Niestety obwód opony pozostaje taki sam. To powoduje że opona pracuje w poślizgu. Dlatego wzrastają opory toczenia przy za małym ciśnieniu i opona szybciej się zużywa. Sytuacje jest gorsza w przypadku kół napędzanych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym, przy zużyciu bieznika o np.3mm (a po 20tys.km. jest to mozliwe), obwód opony (zakładamy, że idealnie tak samo napompowanej), czyli droga jaką koło przebędzie, zmniejsza sie o prawie 1% ...

Więc moze to dlatego :?: mniejsze cisnienie + trochę niższa opona = rozwiązanie zagadki :idea:

 

Jeśli opona się zużyje (letni Dunlop),to licznik powinien wskazywać więcej przejechanych km na tych oponach,bo koło wykonuje więcej obrotów w stosunku do nowej opony.............a jest odwrotnie - więcej km jest na oponach Nokian.

Czytajcie ze zrozumieniem :roll:

 

PS.Ponawiam pytanie czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ? Jaki jest ich model i który rok opony ?

PS2.Inna sprawa,że Dunlopy przeważnie mają mniejsze pole powierzchni styku z asfaltem niż inne opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

próbowałeś je porównać?
jeszcze nie, bo nie miały okazji się spotkać - zobaczymy w weekend :)
może Dunlopy masz z Made in Czaina?
Moje Dunlopy SP Sport Fastresponse są made in Germany, a tatowe - nie wiem - przjechały na aucie z Japonii do salonu i stamtąd do nas - też zerknę w weekend :)
W Volvo V40 dwa sezony przejeździły, to nie wiem co Ty z nimi robiłeś.... Może za wczesna zmiana ? :roll:
za wczesna zmiana nie, bo nowe auto wyjechało na nich z salonu prosto w śnieg - inna sprawa, że mógl to być jakiś felerny egzemplarz. Wiem, ze w Opolu Lellek - ASO Skoda, VW, Audi wypuszcza nowe auta na oponach Kumho czy innych tego typu, a fabryczne (chyba Conti) sprzedaje w swoim serwisie opon... Może Chwaliński (ASO Ford) kupuje jakieś badziewne serie i też podmienia... byłoby to wytłumaczenie :/
A czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ?
wybacz, ale nie wiem o czym mówisz - co to est rant ochronny na felgę ? Te opony to Dunlopy SP Sport 6020 (na 90% ta liczba na końcu). Rok produkcji też zobaczę w sobotę. Dodam tylko, ze Nokiany są robione w Finlandii i są z 38 tygodnia 2008 roku.
A może po prostu wypadałoby sprawdzić ciśnienie w oponach :idea::twisted:
wkurzyłbym się jakby się okazało złe... w sobotę rano w serwisie oponiarskim wymieniono opony (założyli na nowe felgi na zimę), a stamtąd auto pojechało prosto na przegląd po 20tyś km - dwa serwisu dałyby dupy... w tym kraju wszystko jest możliwe....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ?
wybacz, ale nie wiem o czym mówisz - co to est rant ochronny na felgę ? Te opony to Dunlopy SP Sport 6020 (na 90% ta liczba na końcu). Rok produkcji też zobaczę w sobotę. Dodam tylko, ze Nokiany są robione w Finlandii i są z 38 tygodnia 2008 roku.

 

A nie przypadkiem SP Sport 2020 ? Jeśli tak,to wszystko jasne :smile:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym, przy zużyciu bieznika o np.3mm (a po 20tys.km. jest to mozliwe), obwód opony (zakładamy, że idealnie tak samo napompowanej), czyli droga jaką koło przebędzie, zmniejsza sie o prawie 1% ...

Więc moze to dlatego :?: mniejsze cisnienie + trochę niższa opona = rozwiązanie zagadki :idea:

 

Jeśli opona się zużyje (letni Dunlop),to licznik powinien wskazywać więcej przejechanych km na tych oponach,bo koło wykonuje więcej obrotów w stosunku do nowej opony.............a jest odwrotnie - więcej km jest na oponach Nokian.

Czytajcie ze zrozumieniem :roll:

P.

 

Zgadzam się całkowice i co do wniosków obrotowo-kilometrowych i co do postulatu o czytaniu...

 

 

Tylko dlaczego to do mnie.... nie wiem :roll: :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko dlaczego to do mnie.... nie wiem :roll: :cool:

 

Bo ze mnie ślepa sirota i źle skopiowałem autora cytatu.Wybacz :mrgreen:

 

Jeśli tak,to wszystko jasne :smile:

 

a jaśniej dla mniej wtajemniczonych ? :wink:

 

Opona bez rantu ochronnego układa się na feldze jak balon,a rantem pięknie przylega i jej obwód (mimo tego samego rozmiaru) przeważnie jest ciut mniejszy po założeniu na felgę.To może być rozwiązanie zagadki.

 

PS.Dunlopy to nie są rewelacyjne opony,więc lepiej je omijać :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

waszka, czyli rozumiem z tego, ze Dunlopy mają rant ochronny i dlatego są "większe" niż Nokiany?

 

Co do samych Dunlopów - ja z moich sp sport fastresponse jestem zadowolony - więcej trzeba wysiłku, żeby auto wyprowadzić z toru jazdy (zwłaszcza na mokrym) niż w Yokohamie Advan - a przy tylnym napędzie to istotna kwestia :) Zobaczymy jak będzie ze zużyciem - na razie jest dobrze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

waszka, czyli rozumiem z tego, ze Dunlopy mają rant ochronny i dlatego są "większe" niż Nokiany?

 

To nie tak.Opona bez rantu np stary dunlop układa się na feldze jak balon i zazwyczaj jest większa,niż ta z rantem w tym samym rozmiarze.Ciężko to pisemnie wytłumaczyć.To trzeba zobaczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...