Jump to content

Dziwna rzecz po zmianie opon


mkr
 Share

Recommended Posts

Cześć :)

 

W ostatnią sobotę mój tata zmienił opony na zimowe. Letnie miał Dunlopy 205/55/R16 a teraz ma zimowe Nokiany (nówki) również 205/55/R16 (Dunlopy mają przebieg ok 20tyś km)

Bajer polega na tym, że ojciec jeździ ciągle po tych samych trasach i zawsze zeruje sobie licznik pod domem, bo dzięki temu zawsze wie dokładnie gdzie jest :D

I tak dzisiaj jechał do mnie - według Nokianów 79km, a według Dunlopów 76km.

Następnie wybrał się jak co niedzielę do Dębicy i według swojej dotychczasowej wiedzy (i licznika) powinien być na bramkach w Balicach, a był 10km przed...

Wyszło mu z obserwacji, że na zimowych przebieg licznika zwiększył się o ok 4% czyli 4/100km...

 

O co kurna chodzi ?

Link to comment
Share on other sites

czytałem, ale test testem - wcześniej wszyscy polecali Nokiany ;)

Auto Świat u mnie cieszy się bardzo złą opinią, podobnie jak opony PIrelli czy Good Year - i te i te miałem na zimę i były beznadziejne - nierówno się zużywały, do tego szybko i miały bardzo średnia właściwości - po jednym sezonie (20kkm) do wywalenia. Potem Michelin i zupełnie inna jazda - wymienione po 2-3 sezonach z przyzwoitości ;) A teraz sam też sprawdzę jak się Nokiany spiszą :)

 

Ale nie o to pytałem :P

Link to comment
Share on other sites

które :?:

Ultra Grip rozmiar 195/60/R16 - w połowie sezonu przednie poszły na śmieci, wrzuciłem jakieś Barumy czy inne Kumho, żeby spokojnie w kolejna zimę założyć niezniszczalne Micheliny :) Auto to przednionapędowe Mondeo mk3 2,0 TDCi

Link to comment
Share on other sites

próbowałeś je porównać? np przykładając je do siebie? może rozmiar rozmiarowi nierówny?
ale chyba nie aż tak? to że nie będą równe to raczej pewne, ale nie powinno to aż na tyle przekłamywać licznika
Link to comment
Share on other sites

... Dunlopy 205/55/R16 a teraz ma zimowe Nokiany (nówki) również 205/55/R16 ....

może Dunlopy masz z Made in Czaina? a tam rozmiar rozmiarowy nie równy.

a tak na poważnie uważam, że zimówki mimo iż takiego samego rozmioru mają większy obwód opony-głębszy bierznik. Dlatego też jadąc na nich masz mniejszą ilość przejechanych km.

Link to comment
Share on other sites

a tak na poważnie uważam, że zimówki mimo iż takiego samego rozmioru mają większy obwód opony-głębszy bierznik. Dlatego też jadąc na nich masz mniejszą ilość przejechanych km.

 

Jadąc na zimówkach nabija więcej kilometrów to oznacza,że mają mniejszy obwód od letnich.....

A czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ?

Link to comment
Share on other sites

Skoro rozmiary są takie same to wychodzi na to że przyczyną jest mniejszy promień dynamiczny opony zimowej, bardziej ugina się przy tym samym ciśnieniu i obciążeniu. Poza tym może tak być że zimówka pracuje w większym poślizgu niż letnia właśnie przez to że jest bardziej miękka. Może dojść jeszcze różnica w obwodzie obu opon. Gdy wszystko się nałoży wychodzą właśnie takie różnice

Link to comment
Share on other sites

GeOrGe, jeśli możesz, to wytłumacz mi na jakiej podstawie promień "dynamiczny" ma znaczenie dla przebiegu? Mój mało rozgarnięty rozum chwilę to analizował i stwierdziłem, że to przecież nie przekładnia i felga względem opony nie przemieszcza się, więc tylko obwód ma znaczący wpływ na kilometry a reszta parametrów chyba raczej bardzo niewielki.

Link to comment
Share on other sites

A może po prostu wypadałoby sprawdzić ciśnienie w oponach
To po pierwsze :idea:

Poza tym, przy zużyciu bieznika o np.3mm (a po 20tys.km. jest to mozliwe), obwód opony (zakładamy, że idealnie tak samo napompowanej), czyli droga jaką koło przebędzie, zmniejsza sie o prawie 1% ...

Więc moze to dlatego :?: mniejsze cisnienie + trochę niższa opona = rozwiązanie zagadki :idea:

A poza tym, niech sie Tata cieszy, że dalej zajedzie na zimówkach = mniej spali = będzie szybciej = zadowolony = i oby samochód sprawiał mu tylko takie problemy :wink: :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

GeOrGe, jeśli możesz, to wytłumacz mi na jakiej podstawie promień "dynamiczny" ma znaczenie dla przebiegu? Mój mało rozgarnięty rozum chwilę to analizował i stwierdziłem, że to przecież nie przekładnia i felga względem opony nie przemieszcza się, więc tylko obwód ma znaczący wpływ na kilometry a reszta parametrów chyba raczej bardzo niewielki.

Masz rację felga się w oponie nie przemieszcza. Tłumaczy to wszystko charakterystyka współpracy opony z podłożem. Opona ugina się pod wpływem obciążenia co powoduje zmniejszenie promienia dynamicznego. Niestety obwód opony pozostaje taki sam. To powoduje że opona pracuje w poślizgu. Dlatego wzrastają opory toczenia przy za małym ciśnieniu i opona szybciej się zużywa. Sytuacje jest gorsza w przypadku kół napędzanych

Link to comment
Share on other sites

Poza tym, przy zużyciu bieznika o np.3mm (a po 20tys.km. jest to mozliwe), obwód opony (zakładamy, że idealnie tak samo napompowanej), czyli droga jaką koło przebędzie, zmniejsza sie o prawie 1% ...

Więc moze to dlatego :?: mniejsze cisnienie + trochę niższa opona = rozwiązanie zagadki :idea:

 

Jeśli opona się zużyje (letni Dunlop),to licznik powinien wskazywać więcej przejechanych km na tych oponach,bo koło wykonuje więcej obrotów w stosunku do nowej opony.............a jest odwrotnie - więcej km jest na oponach Nokian.

Czytajcie ze zrozumieniem :roll:

 

PS.Ponawiam pytanie czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ? Jaki jest ich model i który rok opony ?

PS2.Inna sprawa,że Dunlopy przeważnie mają mniejsze pole powierzchni styku z asfaltem niż inne opony.

Link to comment
Share on other sites

próbowałeś je porównać?
jeszcze nie, bo nie miały okazji się spotkać - zobaczymy w weekend :)
może Dunlopy masz z Made in Czaina?
Moje Dunlopy SP Sport Fastresponse są made in Germany, a tatowe - nie wiem - przjechały na aucie z Japonii do salonu i stamtąd do nas - też zerknę w weekend :)
W Volvo V40 dwa sezony przejeździły, to nie wiem co Ty z nimi robiłeś.... Może za wczesna zmiana ? :roll:
za wczesna zmiana nie, bo nowe auto wyjechało na nich z salonu prosto w śnieg - inna sprawa, że mógl to być jakiś felerny egzemplarz. Wiem, ze w Opolu Lellek - ASO Skoda, VW, Audi wypuszcza nowe auta na oponach Kumho czy innych tego typu, a fabryczne (chyba Conti) sprzedaje w swoim serwisie opon... Może Chwaliński (ASO Ford) kupuje jakieś badziewne serie i też podmienia... byłoby to wytłumaczenie :/
A czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ?
wybacz, ale nie wiem o czym mówisz - co to est rant ochronny na felgę ? Te opony to Dunlopy SP Sport 6020 (na 90% ta liczba na końcu). Rok produkcji też zobaczę w sobotę. Dodam tylko, ze Nokiany są robione w Finlandii i są z 38 tygodnia 2008 roku.
A może po prostu wypadałoby sprawdzić ciśnienie w oponach :idea::twisted:
wkurzyłbym się jakby się okazało złe... w sobotę rano w serwisie oponiarskim wymieniono opony (założyli na nowe felgi na zimę), a stamtąd auto pojechało prosto na przegląd po 20tyś km - dwa serwisu dałyby dupy... w tym kraju wszystko jest możliwe....
Link to comment
Share on other sites

A czy Dunlopy mają rant ochronny na felgę ?
wybacz, ale nie wiem o czym mówisz - co to est rant ochronny na felgę ? Te opony to Dunlopy SP Sport 6020 (na 90% ta liczba na końcu). Rok produkcji też zobaczę w sobotę. Dodam tylko, ze Nokiany są robione w Finlandii i są z 38 tygodnia 2008 roku.

 

A nie przypadkiem SP Sport 2020 ? Jeśli tak,to wszystko jasne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Poza tym, przy zużyciu bieznika o np.3mm (a po 20tys.km. jest to mozliwe), obwód opony (zakładamy, że idealnie tak samo napompowanej), czyli droga jaką koło przebędzie, zmniejsza sie o prawie 1% ...

Więc moze to dlatego :?: mniejsze cisnienie + trochę niższa opona = rozwiązanie zagadki :idea:

 

Jeśli opona się zużyje (letni Dunlop),to licznik powinien wskazywać więcej przejechanych km na tych oponach,bo koło wykonuje więcej obrotów w stosunku do nowej opony.............a jest odwrotnie - więcej km jest na oponach Nokian.

Czytajcie ze zrozumieniem :roll:

P.

 

Zgadzam się całkowice i co do wniosków obrotowo-kilometrowych i co do postulatu o czytaniu...

 

 

Tylko dlaczego to do mnie.... nie wiem :roll: :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tylko dlaczego to do mnie.... nie wiem :roll: :cool:

 

Bo ze mnie ślepa sirota i źle skopiowałem autora cytatu.Wybacz :mrgreen:

 

Jeśli tak,to wszystko jasne :smile:

 

a jaśniej dla mniej wtajemniczonych ? :wink:

 

Opona bez rantu ochronnego układa się na feldze jak balon,a rantem pięknie przylega i jej obwód (mimo tego samego rozmiaru) przeważnie jest ciut mniejszy po założeniu na felgę.To może być rozwiązanie zagadki.

 

PS.Dunlopy to nie są rewelacyjne opony,więc lepiej je omijać :wink:

Link to comment
Share on other sites

waszka, czyli rozumiem z tego, ze Dunlopy mają rant ochronny i dlatego są "większe" niż Nokiany?

 

Co do samych Dunlopów - ja z moich sp sport fastresponse jestem zadowolony - więcej trzeba wysiłku, żeby auto wyprowadzić z toru jazdy (zwłaszcza na mokrym) niż w Yokohamie Advan - a przy tylnym napędzie to istotna kwestia :) Zobaczymy jak będzie ze zużyciem - na razie jest dobrze :)

Link to comment
Share on other sites

waszka, czyli rozumiem z tego, ze Dunlopy mają rant ochronny i dlatego są "większe" niż Nokiany?

 

To nie tak.Opona bez rantu np stary dunlop układa się na feldze jak balon i zazwyczaj jest większa,niż ta z rantem w tym samym rozmiarze.Ciężko to pisemnie wytłumaczyć.To trzeba zobaczyć.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...