Skocz do zawartości

Legacy IV, brak EGR i błąd P0400


s888

Rekomendowane odpowiedzi

Ja wiem, temat był już poruszany ale nie znalazłem żadnych konkretów. Chodzi o to czy ktoś ma może jakieś przemyślenia w jaki sposób sterownik silnika sprawdza podczas jazdy czy zawór EGR działa właściwie?

Problem wziął się stąd, że wsadziłem silnik EJ202 z Forestera do Legacy i ten silnik z Forka nie ma w głowicy otworu na rurkę EGR. Nie będę raczej wiercił otworu w głowicy (chociaż przez chwilę o tym myślałem :)) i raczej nie mam zamiaru przeprogramowywać sterownika bo to skomplikowane i kosztowne. Zastanawiałem się bardziej czy jest szansa oszukać sterownik silnika, tak że EGR działa właściwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do popularnych diesli są takie specjalne emulatory. Ale do Subaru to się nie spotkałem.

Sterownik wie czy pracuje EGR bo:
A - sam EGR ma czujnik położenia więc sterownik widzi czy działa
B - Jest jeszcze przepływomierz którego odczyty też są zależne od stopnia otwarcia egr.

Nie tak łatwo będzie ecu oszukać. Jedynie zmiana softu.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak obstawiam, że przeprogramowanie sterownika to koszt rzędu 2000zł i sporo zachodu :)

 

Zrobiłem pewien "research" i chyba wiem już jak to działa. Odczytałem raporty ze sterownika i oczywiście test EGR wychodzi OK ale testowany jest tylko zawór, natomiast w teście drogowym nie ukończył testu katalizatora. Zabrakło jednego wyniku do ukończenia testu:

 

TID:$02 CID:$01 - Lean to Rich sensor threshold voltage (constant) - Min: 33 312 Current: 32 741

 

Wychodzi na to: w teście drogowym sterownik silnika po otwarciu zaworu EGR oczekuje że sonda odczyta mniejszą wartość tlenu czyli bogatszą mieszankę.

 

W takiej sytuacji bardzo trudno będzie oszukać komputer. Można oszukać czujnik temperatury, ciśnienia, przepływomierz ale oszukać sondę to już grubszy temat. Tak jak pisał pablonas są dostępne emulatory, na przykład firma Lepard robi taki do Toyoty ale działają niestety na innej zasadzie. W Toyocie jest EGR z czujnikiem położenia i sterowany jednym sygnałem PWM, emulator wtedy oszukuje sygnał z przepływomierza. W tym Subaru nawet nie ma przepływomierza, jest klasyczny silnik krokowy z czterema kablami i bez czujnika położenia, otwarcie zaworu natomiast bada sonda lambda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można teoretycznie stworzyć taki emulator który na podstawie sygnałów PWM zaworu będzie oszukiwał sondę ale liczba godzin potrzebnych na zrobienie i testowanie takiego emulatora mocno mnie zniechęca :)

 

Lepszym rozwiązaniem wydaje mi się po prostu poprowadzić rurkę z zaworu EGR do kolektora wydechowego, gdzieś tuż przy głowicy. Powinno wtedy to działać dobrze.

 

Ponieważ obok zaworu EGR przechodzi odma z lewej pokrywy zaworowej, miałem jeszcze taki głupi pomysł, aby na próbę podpiąć EGR do odmy :D Średnica praktycznie taka sama.

 

Na razie auto jeździe dobrze pomimo błędu, więc sprawa nie jest jakaś pilna, natomiast będę ciągle nadal próbował rozwiązać problem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No fajnie, tylko że w Legacy 2004 SOHC nie ma pompy powietrza :), a zawór EGR jest na swoim miejscu więc nie ma potrzeby go emulować.

 

Błąd P0400 oznacza Exhaust Gas Recirculation Flow i spowodowany jest u mnie odczytem z sondy lambda. Spokojnie rozpracuję to kiedyś ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, s888 napisał(a):

No fajnie, tylko że w Legacy 2004 SOHC nie ma pompy powietrza :), a zawór EGR jest na swoim miejscu więc nie ma potrzeby go emulować.

 

Błąd P0400 oznacza Exhaust Gas Recirculation Flow i spowodowany jest u mnie odczytem z sondy lambda. Spokojnie rozpracuję to kiedyś ;)

 

Kup sobie Tactrix, ściągnij EcuFlash do Subaru, wyłącz odpowiednie DTC i masz po problemie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja u siebie mam zaślepiony zawór EGR, oczywiście miałem błąd z tym związany. Posiadam kabel Tactrix, pobrałem soft z ECU, ale nie mogłem znaleźć odpowiedniej definicji do mojej wersji softu. Szukałem pomocy na forum RomRaider i jeden z forumowiczów pomógł mi z modyfikacją softu, żeby teraz błąd EGR się nie zgłaszał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info, jeszcze nie mam Tactrixa, dopiero zamówiłem, spróbuję na razie ściągnąć soft innymi kablami ale obawiam się, że RomRaider może nie mieć odpowiedniej definicji. Żeby poznać wsad Rom i tak trzeba go podobno ściągnąć, co prawda program FreeSSM wyświetla niby ROM ID ale nijak to się ma do nazwy Romu z RomRaidera :)

 

lutek34 napisz jeszcze proszę, czy sam w końcu wyedytowałeś jakimś edytorem ręcznie, czy ktoś to dla Ciebie zmodyfikował?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, s888 napisał(a):

lutek34 napisz jeszcze proszę, czy sam w końcu wyedytowałeś jakimś edytorem ręcznie, czy ktoś to dla Ciebie zmodyfikował?

pomógł mi jeden z forumowiczów z RomRaider, przesłałem mu soft pobrany z mojego ECU, on z niego wyrzucił najprawdopodobniej zgłaszanie błędów związanych z EGR, przesłał mi zmodyfikowaną wersję, którą załadowałem do ECU i tak jeżdżę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zgłębiłem nieco temat sterowników i flashowania, problem w tym przypadku może polegać na tym że mam tu prawdopodobnie sterownik Hitachi.

Romrider i EcuFlash były tworzone głównie z myślą o sterownikach Denso, który był stosowany w autach np. 2.5i, 3.0, GT, STI, WRX, USA, AUS, itd...

Bez problemu mogę modyfikować soft i wyłączać błędy DTC w moim EJ253, natomiast modyfikacja sterownika Hitachi to wiedza tajemna, wymaga innych narzędzi, tylko garstka ludzi to ogarnia.

 

Modyfikacje Denso już powoli ogarniam, teraz będę drążył temat dalej jak wyłączyć błędy EGR w Hitachi :)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Temat ogarnięty!

Okazało się że wyprogramowywanie błędów DTC ze sterowników Hitachi jest bardzo skomplikowane, na szczęście znalazłem sklep tuningowy online gdzie mają ok. 1250 różnych map do Subaru i kupiłem odpowiednią mapę za 50$ z usuniętym katem i EGR, potem ją wgrałem za pomocą programu PCMflash i śmiga :) 

 

Tutaj link do sklepu jakby co:

https://ecutune.shop/downloads/2f44107306_tune_e2/

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 1.02.2024 o 18:19, s888 napisał(a):

Temat ogarnięty!

Okazało się że wyprogramowywanie błędów DTC ze sterowników Hitachi jest bardzo skomplikowane, na szczęście znalazłem sklep tuningowy online gdzie mają ok. 1250 różnych map do Subaru i kupiłem odpowiednią mapę za 50$ z usuniętym katem i EGR, potem ją wgrałem za pomocą programu PCMflash i śmiga :) 

 

Tutaj link do sklepu jakby co:

https://ecutune.shop/downloads/2f44107306_tune_e2/

Można to zrobić prościej i za darmo ale ja się swoją całą krwawicą dzielił nie będę publicznie :P tylu Was się tu mądrzyło a to jest banalnie proste :)

Wystarczyło pomyśleć :D

Swoją drogą fajny link, szkoda że tak późno trafiłem na ten wątek bo bym Ci pomógł szybko i tanio ;)

 

W dniu 24.11.2023 o 18:29, pablonas napisał(a):

Sterownik wie czy pracuje EGR bo:
A - sam EGR ma czujnik położenia więc sterownik widzi czy działa
B - Jest jeszcze przepływomierz którego odczyty też są zależne od stopnia otwarcia egr.

Tutaj już dałeś dużą podpowiedź jak to działa i jak można to prosto rozwiązać gdy głowica nie 'dziurki' :)


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie jestem przekonany :) Tu nieco inna sytuacja, nie ma tu przepływomierza, a zawór EGR nie ma czujnika. Zawór jest na swoim miejscu i otwiera się prawidłowo. Ponieważ brak metalowej rurki EGR - głowica problem jest w teście drogowym spowodowany brakiem reakcji sondy lambda na otwarcie zaworu EGR. Jedyna tutaj jak dla mnie opcja wyprogramować EGR z ECU, niestety to Hitachi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, s888 napisał(a):

Jakoś nie jestem przekonany :) Tu nieco inna sytuacja, nie ma tu przepływomierza, a zawór EGR nie ma czujnika. Zawór jest na swoim miejscu i otwiera się prawidłowo. Ponieważ brak metalowej rurki EGR - głowica problem jest w teście drogowym spowodowany brakiem reakcji sondy lambda na otwarcie zaworu EGR. Jedyna tutaj jak dla mnie opcja wyprogramować EGR z ECU, niestety to Hitachi...

A zaślepiłeś zawór na wejściu spalin czy zostawiłeś otwarty na powietrze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaślepiłem gumowym korkiem żeby syf do środka nie leciał i nie dostawało się jeszcze więcej powietrza.

Miałem jeszcze taki pomysł żeby podpiąć pod odmę z pokrywy zaworowej bo przechodzi akurat obok, ale to raczej głupi pomysł... lepiej było by dospawać rurkę do kolektora, taka rzeźba ale wtedy EGR powinien działać.

 

Przeglądałem różne serwisówki i materiały techniczne, wychodzi na to że akurat w tym modelu sterownik silnika oczekuje po otwarciu EGR że sonda lambda pokaże bogatą mieszankę (bo więcej CO2 i mniej O2) i obniży dawkę paliwa, bez tego wywala błąd P0400 po kilkudziesięciu kilometrach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wszystko dla mnie jasne ;) ważne że sobie jakoś poradziłeś ze swoim problemem, ja bym to zrobił inaczej ale temat ogarnięty więc super :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z początku kombinowałem :) Ale te auta po 2003 roku strasznie wrażliwe na pracę drugiej sondy, wywalają jakieś błędy, wprowadzają różne dziwne korekty paliwowe, a u mnie w katalizatorze dawno już więcej oleju i nagaru niż platyny, najlepiej to wyprogramować i śmigać dalej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...