Skocz do zawartości

Forester XT 2018 Uślizg przy zmianie z P na D


Sergi

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. 

Od niedawna jestem ponownie posiadaczem FXT SJ 2018 i niepokoi mnie jedna sprawa. Podczas zmiany trybu jazdy z P na D towarzyszy temu lekkie szarpniecie  często przy tym dźwięk podobny do uślizgu kół dodam tylko że kontrolka trakcji nie miga . Czy spotkaliście się już z taką sytuacją? Co to może być? W moim poprzednim FXT SJ 2014 to nie występowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno powiedzieć czy mocno powiedziałbym raczej normalnie, i teraz tak obserwując to wczoraj stwierdziłem ze to niekoniecznie uślizg. 

To wyglądało w ten sposób że samochód rusza po zmianie z P na D i dosłownie półsekundowa zwłoka i jakby coś się zasprzęgliłó  i następuje delikatne szarpnięcie do przodu.

Trudno to opisać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Sergi napisał(a):

Trudno powiedzieć czy mocno powiedziałbym raczej normalnie, i teraz tak obserwując to wczoraj stwierdziłem ze to niekoniecznie uślizg. 

To wyglądało w ten sposób że samochód rusza po zmianie z P na D i dosłownie półsekundowa zwłoka i jakby coś się zasprzęgliłó  i następuje delikatne szarpnięcie do przodu.

Trudno to opisać.

Samo delikatne szarpnięcie przy zmianie z P na D to normalna sprawa. Jak nie będzie hamulec odpowiednio mocno wciśnięty, to może mocniej szarpnąć autem, może być słychać też takie łupnięcie podczas przepinania napędu. Z kolei szarpnięcie może przenieść się na koła, a jak wiadomo opony w halach parkingowych lubią wydawać przeróżne dźwięki. 

2 godziny temu, Daroot napisał(a):

Jaka tam skrzynie siedzi, to cvt czy tradycyjny automat?

XT z 2018 to CVT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
39 minut temu, pianchi napisał(a):

Szukasz dziury w całym, nie ma się co napinać i na siłę szukać awarii. Jeździć obserwować i się cieszyć zajebistą furą!

 

Niby tak, jakby to już tak miało by zostać nie było by żle, ale z tylu głowy mam że może mi CVT paść a to duże koszty. Zaprzyjaźniony serwis w Gdyni poradził zacząć od wymiany oleju w CVT. Tak na dobrą sprawę mam wrażenie że się bardziej tym przejęli niż ja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Sergi napisał(a):

Ruszam od razu bez zwloki, jesli  z P na R czyli cofam nie ma tego efektu .

Delikatne szarpnięcie (choć wolę określenie spięcie) jest wyczuwalne w tych skrzyniach i jest rzeczą normalną. Jednak jeżeli towarzyszy temu dźwięk pisku i nie pochodzi on od kół (bo w zasadzie nie ma takiej opcji) to już jest nieco niepokojące. Jak byś nagrał ten dźwięk to może udało by się precyzyjniej określić powagę tego problemu. 

Proponuję też mały test: samochód zimny, odpalasz, czekasz 30-40s aż się dogrzeje katalizator i nieco spadną obroty (można to obserwować na wskaźniku doładowania -> wartość z 0,1 zmienia się na 0,6 przynajmniej u mnie), trzymasz hamulec nożny i spokojnie przełączasz po kolei aż wrzucisz D. Czy w tej sytuacji również będzie szarpnięcie (lub czy będzie mniejsze) i czy pojawi się dźwięk. 

Napisz jeszcze jaki przebieg i czy kiedykolwiek był zmieniany olej i jaką metodą (statycznie/dynamicznie). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.10.2023 o 19:19, Sergi napisał(a):

Niby tak, jakby to już tak miało by zostać nie było by żle, ale z tylu głowy mam że może mi CVT paść a to duże koszty. Zaprzyjaźniony serwis w Gdyni poradził zacząć od wymiany oleju w CVT. Tak na dobrą sprawę mam wrażenie że się bardziej tym przejęli niż ja.

Hej. Myślałem, że od tego zacząłeś.

Ja nawet jeszcze po zakupie dobrze auta nie posprzątałem a już w pojechałem na Kraków olej w skrzyni wymienić bo nie był wymieniany.

Auto ma teraz przebieg 87 tyś, właśnie wymieniłem olej w silniku, poprzednio olej po poprzednim właścicielu był wymieniany w kwietniu tego roku przy 76 tyś. Będę olej wymieniał co 10 tys, robię co trzeba i cały czas uśmiech na twarzy. 

 

Edytowane przez pianchi
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po opisie przypuszczam, że owo szarpnięcie mieści się w granicach normalnego zjawiska. 

Dźwięk zarejestrowany na filmie normalny nie jest. :( Konieczna weryfikacja czy pochodzi ze skrzyni czy coś powiązane z układem napędowym. 

 

Ostatni test jaki proponuję to przed przełączeniem na D zwolnić hamulec ręczny. Może okładziny ręcznego skrzypią jak napęd zostaje obciążony momentem ze skrzyni. Mało prawdopodobne, ale weryfikacja nic nie kosztuje. :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się, więc się wypowiem:mrgreen:

Po zaparkowaniu i zmianie z D na P zanim puścisz hamulec nożny powinno się zaciągnąć hamulec ręczny, żeby auto nie stało na (określić to można jako) "napiętej skrzyni". Jeśli najpierw puścisz hamulec nożny (skrzynia już jest w pozycji P) a dopiero potem zaciągniesz ręczny to często po odpaleniu auta i zmianie z P na D odczuwalne będzie szarpnięcie, szczególnie jeśli będzie auto stało na pochyłości.

Co do pisku podczas zmiany z P na D (bądź z R na D) to teorii jest kilka, pierwsza to wyrównywanie ciśnienia oleju w skrzyni biegów, szczególnie gdy jest nie rozgrzany i / oraz zasprzęglania skrzyni szczególnie gdy silnik pracuje na wyższych obrotach i olej jest jeszcze zimny a zasprzęglenie działa relatywnie wolniej, doprowadzając do słyszalnego pisku. Ma ta teoria tym większy sens, że jak piszesz gdy auto masz rozgrzane i silnik pracuje w okolicach 1tys obr ten efekt nie występuje. W anglojęzycznych internetach piszą, że to normalne w mocniejszych wersjach tej skrzyni (TR690) a FXT właśnie chyba taką ma, niemniej jednak w moim tego typu efekty dźwiękowe nie wystepują.

@Sergi pytanie: czy w Twoim aucie był zmieniany olej w CVT? Jeśli tak, to kiedy? No i ciekaw jestem jaki będzie efekt po wymianie teraz:

W dniu 30.10.2023 o 05:19, Sergi napisał(a):

 Zaprzyjaźniony serwis w Gdyni poradził zacząć od wymiany oleju w CVT.

 

Edytowane przez adamW202
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Tomasz_555 napisał(a):

Po opisie przypuszczam, że owo szarpnięcie mieści się w granicach normalnego zjawiska. 

Dźwięk zarejestrowany na filmie normalny nie jest. :( Konieczna weryfikacja czy pochodzi ze skrzyni czy coś powiązane z układem napędowym. 

 

Ostatni test jaki proponuję to przed przełączeniem na D zwolnić hamulec ręczny. Może okładziny ręcznego skrzypią jak napęd zostaje obciążony momentem ze skrzyni. Mało prawdopodobne, ale weryfikacja nic nie kosztuje. :) 

Juz próbowałem tego - ten pierwszy filmik, na drugim ręczny jest zaciągnięty i ten efekt w obu przypadkach jest taki sam, jedyna sytuacja w której nie ma efektu dźwiękowego i samochód rusza z minimalnym szarpnięciem jest  kiedy jest rozgrzany i obroty poniżej 1000 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...