Skocz do zawartości

Opony AT w Outback - ktos używa?


Savio

Rekomendowane odpowiedzi

Chcę swoim outbackiem, trochę pojeździć nie tylko po asfalcie ale też z rodziną w lekki offroad, po lasach itp. Nic bardzo wyczynowego jednak wyczytałem, że nawet na takie luźne trasy warto na błoto czy piasek mieć opony AT (All Terrain)

 

Czy ktoś z was ma doświadczenie czy dużo głośniej jest na asfalcie przy uzywaniu tych opon? Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki co i jak :).

 

PS. odcinek Terenwizji na temat opon juz obejrzałem...ale się zastnawiam czy ktoś z Was swoim Outbackiem jeździ na nich.

 

Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeżdżę podniesionym 4 cm outbackiem na oponach AT . Co do głośności się nie wypowiem bo sam w sobie jest głośny , ale z roboty w lesie / piachu / śniegu jestem zadowolony. Następne też będą AT.

Wysłane z mojego M2004J19C przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Savio napisał:

Chcę swoim outbackiem, trochę pojeździć nie tylko po asfalcie ale też z rodziną w lekki offroad, po lasach itp. Nic bardzo wyczynowego jednak wyczytałem, że nawet na takie luźne trasy warto na błoto czy piasek mieć opony AT (All Terrain)

 

Czy ktoś z was ma doświadczenie czy dużo głośniej jest na asfalcie przy uzywaniu tych opon? Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki co i jak :).

 

PS. odcinek Terenwizji na temat opon juz obejrzałem...ale się zastnawiam czy ktoś z Was swoim Outbackiem jeździ na nich.

 

Piotrek

AT takie jaka Yokohama G015 to chyba wybór w sam raz do lasu i na Asftalt. Parametry szosowe gorsze niż normalne oponyale przy normalnej jeździe nie odczujesz różnicy specjalnie. Ciut gorsze spalanie i głośniejsze będą ale to dobry kompromis gdy chce sie mieć dodatkową przyczepność w lekkim terenie.

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Savio napisał:

Chcę swoim outbackiem, trochę pojeździć nie tylko po asfalcie ale też z rodziną w lekki offroad, po lasach itp. Nic bardzo wyczynowego jednak wyczytałem, że nawet na takie luźne trasy warto na błoto czy piasek mieć opony AT (All Terrain)

 

Czy ktoś z was ma doświadczenie czy dużo głośniej jest na asfalcie przy uzywaniu tych opon? Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki co i jak :).

 

PS. odcinek Terenwizji na temat opon juz obejrzałem...ale się zastnawiam czy ktoś z Was swoim Outbackiem jeździ na nich.

 

Piotrek

Bierz AT bez obaw. To z zasady łagodne opony, pozwalają przede wszystkim na komfortowe poruszanie się po asfalcie i okazjonalne przejazdy poza asfaltem. 

Najlepszym wyborem z dostępnych do Subaru opon AT, jest według mnie Yokohama G015. BF Goodrich KO2 jest nieco mocniejsza, ale też cięższa. 

Najważniejszą cechą AT odróżniającą od zwykłej opony, jest wyższa odporność na rozcięcie i zniszczenia na ostrzejszych kamykach. Nie należy oczekiwać jakichkolwiek wyczynów w blocie, bo bieżnik jest gęsty i szosowy - zapewniający trakcję na asfalcie, śniegu itd. Opona AT w blocie się nie oczyszcza. 

Outback nie jest autem szybkim ani sportowym, więc aspekty pogorszenia osiągów czy komfortu będą niezauważalne - do niedawna Yokohama Geolandar była montowana fabrycznie w Foresterach. Dodatkowo G015 ma bardzo dobre opinie w użyciu zimą, posiada też homologację TPMSF. 

Edytowane przez mechanik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Savio napisał:

Dzięki za opinie na temat opon, oto też mój nowy nabytek.

WhatsApp Image 2021-09-20 at 17.17.15(1).jpeg

Pięknie się prezentuje. 

Bierz 

https://www.oponeo.pl/dane-opony/yokohama-geolandar-a-t-g015-225-55-r18-98-h-rpb

Albo

https://www.miwan.pl/opona/bfgoodrich_all-terraint_ako2_17228.html?utm_source=ceneo&utm_medium=referral

Pierwsza opcja lepsza.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak poważnie - naprawdę planujesz takie cacko babrać w terenie w którym aż tak potrzebne/konieczne będą opony at?:) Bo nie wiem czy wiesz, ale przeciętna szosowa opona (np. jakaś conti 4x4 contact czy coś w tym stylu) przeznaczona do tego typu suv-ów 4x4 spokojnie daje radę poza asfaltem i przeszkodą prędzej będzie Twój strach o uszkodzenie auta niż brak trakcji.. A na dojeździe w teren (autostrada/szosa) opony AT są do dpy.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Yanas napisał:

A tak poważnie - naprawdę planujesz takie cacko babrać w terenie w którym aż tak potrzebne/konieczne będą opony at?:) Bo nie wiem czy wiesz, ale przeciętna szosowa opona (np. jakaś conti 4x4 contact czy coś w tym stylu) przeznaczona do tego typu suv-ów 4x4 spokojnie daje radę poza asfaltem i przeszkodą prędzej będzie Twój strach o uszkodzenie auta niż brak trakcji.. A na dojeździe w teren (autostrada/szosa) opony AT są do dpy.

AT nie mają poprawić trakcji. Będą odporniejsze na uszkodzenia. 

Na AT będzie też fajniej wyglądał - takie uzupełnienie pakietu stylistycznego który auto otrzymało z fabryki.

Nawet powiem że jeśli różnica w cenie nie będzie przeszkodą to niech wrzuci te BFG ko2 z białymi napisami. Auto fajnie będzie wyglądać i o to przecież chodzi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno AT są mocne, bez dwóch zdań. Ale to jest przewaga w naprawdę trudnym terenie (ostre kamienie). Różnymi Subaru na zwykłych oponach od 10 lat robię po 2-3 tys km rocznie poza asfaltem w PL i okazjonalnie zagranicą, oponę rozwaliłem raz, na kocich łbach pod Skwierzyną. Wg mnie przedstawiona zaleta blednie przy wadach (hałas, precyzja prowadzenia, spalanie).

 

ps. "zwykłych oponach" tzn przeznaczonych dla aut 4x4, ale nie at. One same w sobie chyba są mocniejsze, zresztą mowa o prawilnych profilach, a nie runflatach twardych jak deska..

Edytowane przez Yanas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Yanas napisał:

Na pewno AT są mocne, bez dwóch zdań. Ale to jest przewaga w naprawdę trudnym terenie (ostre kamienie). Różnymi Subaru na zwykłych oponach od 10 lat robię po 2-3 tys km rocznie poza asfaltem w PL i okazjonalnie zagranicą, oponę rozwaliłem raz, na kocich łbach pod Skwierzyną. Wg mnie przedstawiona zaleta blednie przy wadach (hałas, precyzja prowadzenia, spalanie).

 

ps. "zwykłych oponach" tzn przeznaczonych dla aut 4x4, ale nie at. One same w sobie chyba są mocniejsze, zresztą mowa o prawilnych profilach, a nie runflatach twardych jak deska..

Masz dużo racji.

Ale dla samego wyglądu można wrzucić BFG KO 2. Będzie kozacko wyglądał.

A już na asfalcie źle nie będzie, nie gadaj. 

A tak przy okazji, jeździłeś na jakichś oponach AT, MT? Nie pytam złośliwie, bardzo dużo osób tylko słyszało. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy źle nie będzie to zależy od auta i kierownika :) Bardzo statecznemu kierowcy, w dobrze wyciszonym aucie, kostka może nie robić różnicy na asfalcie. Sam nigdy nie miałem at/mt u siebie w aucie, jechałem jeno jako pasażer w Pajero na at-kach kilka razy i mnie hałas wkrewiał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Yanas napisał:

Sam nigdy nie miałem at/mt u siebie w aucie

AT są OK, chyba że ktoś nalewki tanie jakieś ma, albo chinole za 200 PLN. 

Nowe modele opon premium AT są bardzo przyjemne. Auto nie jest szybkie, więc nie będzie różnicy jeśli założy G015. Nawet BFG KO 2 będzie OK, natomiast nada autu fajnego wyglądu. 

Poza tym masz rację, to nie podniesie dzielności auta, które defacto jest ładniutkie i nowe. Realnie opona będzie bardziej odporna na przecięcie, jeśli Kolega wybierze się na przykład zwiedzić Albanię czy Bośnię - nic szczególnego ale dużo ostrego szutru.

Na zwykłych oponach też można jechać spokojnie. 

Edytowane przez mechanik
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Savio rozważ też takie

https://www.voida.pl/cooper-discoverer-att-225-55-r18-102-h-xl-suv/o-56197

Marka dobra, opony amerykańskie ;) wyglądają bardzo dobrze. Nie odbiorą osiągów, a dodadzą charakteru i będą trwalsze tak jak chcesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mechanik dzięki za porady, kompletnie co prawda nie znam tej marki cooper...są solidni, bo naprawdę czasem może lepiej dopłacić i mieć gwarancję jakości.

72decybele to akceptowalna głośność - a co sądzisz o https://www.oponeo.pl/model-opony/bfgoodrich-urban-terrain-t-a

Tylko rozmiar szerokości chyba 235 to za szerokie jak na Outbacka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Savio napisał:

cooper...są solidni

To bardzo dobra marka. Opony produkowane w USA.

4 minuty temu, Savio napisał:

Do kitu. Jak masz to wkładać to lepiej zostań przy tym co masz. 

 

4 minuty temu, Savio napisał:

Tylko rozmiar szerokości chyba 235 to za szerokie jak na Outbacka

Najlepsze co możesz zrobić to trzymać się seryjnego rozmiaru. To właśnie zmiana rozmiaru obciąży napęd i podniesie spalanie.

Wszystkie które polecilem są bardzo dobre do Twojego auta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mechanik napisał:

dla samego wyglądu można wrzucić BFG KO 2

Opona ekstra, lecz ciężka.
Jeśli autor wątku nie zamierza taplać się w błocie i sprawdzać jak daleko po niego przyjedzie traktor (a mniemam, że tak jest) to nieśmiało sugeruję zmniejszenie rozmiaru felgi o jeden (do 17") lub dwa (do 16"), skorzystanie z któregoś  'kalkulatora rozmiarów opon' - a potem wybór opony np. Toyo open Country, czy jakiejś innej tego typu (Yokohamy - seria Geolandar), która będzie mega odporna na przebicie, można z niej spuścić powietrze w sytuacjach podbramkowych etc etc etc - a nie będzie asfaltowodługodystansową pomyłką.
PS: tak bardzo pogardzanym Geolandarem, który był montowany fabrycznie w Subaru lata temu zjeździłem Rumunię oraz Kretę w dwóch kolejnych haszóstkach - bez zająknienia. Duuużo szutrowych, kamienistych km. No ale na asfalcie piszczy przy 27kmh. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Fala napisał:

PS: tak bardzo pogardzanym Geolandarem, który był montowany fabrycznie w Subaru lata temu zjeździłem Rumunię oraz Kretę w dwóch kolejnych haszóstkach - bez zająknienia. Duuużo szutrowych, kamienistych km

Też byłem na nich w Rumunii i nie narzekałem. De facto Yokohama to bardzo dobre opony, obecnie mam G003. Jeśli chodzi o opony terenowe to pierwsza liga. 

21 minut temu, Fala napisał:

nieśmiało sugeruję zmniejszenie rozmiaru felgi o jeden (do 17") lub dwa (do 16"), skorzystanie z któregoś  'kalkulatora rozmiarów opon' - a potem wybór opony np. Toyo open Country, czy jakiejś innej tego typu (Yokohamy - seria Geolandar), która będzie mega odporna na przebicie, można z niej spuścić powietrze w sytuacjach podbramkowych etc etc etc - a nie będzie asfaltowodługodystansową pomyłką

Wszystko prawda, ale to nie jest terenówka. Chodzi przede wszystkim o tuning optyczny. Zresztą po to są wogóle produkowane AT o tak niskim profilu. 

 

Koledze sugeruję pozostanie przy rozmiarze, wybór fajnych AT i rozsądnej jazdy turystycznie.

Wchodzić w modyfikacje rozmiaru nie warto, za ładne auto.

A poważnie to dla siebie włożyłbym właśnie BFG KO 2, dla wyglądu z tymi białymi napisami - będzie kozak! 

Nawet MT w terenówkach się często po to wkłada, więc wstydu nie ma.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Savio.

Możesz mi pomóc w zrozumieniu, jak dobrać opony AT?

W jaki sposób upewnic sie ze opony AT zmieszczá się w nadkolu?

Jesli mój OBK ma orginalne 215/55/17 to czy szersze kapcie 65 nie będá tarły o nadkola i o dolny kielich amortyzatora? Jak to zweryfikowac przed zakupem opon?

Jestem na etapie liftu 3,3 cm w obk 08 i rozważam zakup AT.

 

Pizdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Mlody Technik napisał:

Savio.

Możesz mi pomóc w zrozumieniu, jak dobrać opony AT?

W jaki sposób upewnic sie ze opony AT zmieszczá się w nadkolu?

Jesli mój OBK ma orginalne 215/55/17 to czy szersze kapcie 65 nie będá tarły o nadkola i o dolny kielich amortyzatora? Jak to zweryfikowac przed zakupem opon?

Jestem na etapie liftu 3,3 cm w obk 08 i rozważam zakup AT.

 

Pizdrawiam

Pomagałem @Saviow doborze. Plan był ogólny trzymać się fabryki jak najbardziej można. Tym bardziej że autko nowe, na gwarancji. Poza tym to tylko Podwyższone kombi z pakietem w stylu "optyczny offroad". Dodane opony G015 porawią wygląd, dodadzą pazura, sa realnie nieco trwalsze, nieco bardziej odporne na przecięcia i są wielosezonowe - tyle. 

Odpowiadając na Twoje pytanie należy wspomnieć że 3cm liftu to zbyt mało by mogło zmienić przeznaczenie auta, nie wnikając nawet jaki to lift. Dlatego też rozmiar opon musi być bliski fabrycznego. Wzrost średnicy o rząd 2% uważa się za bezpieczny i akceptowalny prawnie. 

W doborze rozmiaru pomaga kalkulator 

https://tiresize.com/comparison/

Najlepiej jeszcze dobrze pomierzyć autko, a jeszcze lepiej pobawić się u gumiarza i przymierzyć coś z dostępnych na warsztacie starych opon. 

Twoja propozycja 215 65 r17 vs 215 55 r17 - widać od razu że duża różnica jak na osobówkę:+ 6.5 %.
Osobiście odradzałbym, obciążenie napędu

 

 

Screenshot_20210929-151558.png

Edytowane przez mechanik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RIC (@mechanik),

 

Dzięki, teraz wszystko rozumiem. Z tego co zrozumiałem z ''tiresize'' wystarczy zmniejszyć średnicę felgi do 16''. Wówczas wzrost średnicy spadnie do około 2.7%.

 

Jeszcze, prosiłbym o przybliżenie/ wyjaśnienie kwestii 'obciążenia napędu'. Nie mam doświadczenia w jeździe po bezdrożach.

Rozumiem, iż jest to istotne przy pracy opon w ciężkim terenie. Wówczas jednostka napędowa/ przekładnia/ skrzynia/ sprzęgło/ etc. ma za zadanie wyrwać z błota/ zagłębienia/ przeszkody koła o większej średnicy/ masie (dobrze zarżnięte w podłożu) i to jak na moje jest głównym problemem w kwestii obciążenia?

Czy jazda po szutrach/ leśnych drogach/ polach/ drogach utwardzonych o słabej nawierzchni też znacząco wpłynie na dodatkowe obciążenia całego układu napędowego? 

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Savio U siebie mam 225/65R-17 Pirelli Scorpion AT Plus SL. IMO mniejsza felga i wyzszy profil opony maja swoj sens.  Jazda po skalistych drogach lesnych jest wtedy zdecydowanie mniej stresujaca, podobnie z jazda zima po dziurawych drogach.  Halas jest minimalnie wyzszy - ale ze ja jezdze z bagaznikami rowerowymi na dachu - to halas jest tak czy siak.  Wyzszy profil opony powoduje ze auto prowadzi sie mniej precyzyjnie niz na moim drugim zestawie

245/50/19...

 

Auto wyglada tak:

 

20200212_163508.jpg

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Mlody Technik napisał:

Dzięki, teraz wszystko rozumiem. Z tego co zrozumiałem z ''tiresize'' wystarczy zmniejszyć średnicę felgi do 16''. Wówczas wzrost średnicy spadnie do około 2.7%.

możesz wszystko dowolnie zmieniać, a patrz na średnicę zewnętrzna koła.

19 godzin temu, Mlody Technik napisał:

jeszcze, prosiłbym o przybliżenie/ wyjaśnienie kwestii 'obciążenia napędu'. Nie mam doświadczenia w jeździe po bezdrożach.

Najprostsze porównanie jakie przychodzi mi do głowy to szlifierka kątowa. Wyobraź sobie co się stanie jeśli zamontujesz tarczę o wiekszej średnicy - szlifierka osłabnie, a w konsekwencji stopią się koła zębate w przekładni - do obrócenia kołem o większej średnicy potrzebny jest większy moment (siła razy ramię, gdzie ramię to u nas promień koła). W samochodzie, dodatkowo tak jak zauważyłeś wzrasta jeszcze ciężar koła przy zwiększeniu średnicy i zmianie typu opony na terenowy.

19 godzin temu, Mlody Technik napisał:

Czy jazda po szutrach/ leśnych drogach/ polach/ drogach utwardzonych o słabej nawierzchni też znacząco wpłynie na dodatkowe obciążenia całego układu napędowego? 

Efekt będzie najbardziej uciążliwy dla układu napędowego tak jak zauważyłeś tam, gdzie wymagana będzie większa moc i w trudniejszych warunkach. Dlatego im bardziej mota się samochód ignorując przy tym ograniczenia mechaniczne tym bardziej samochód staje się tzw 'pomnikiem' - wygląda jak kocur, tylko że nie jedzie.

Dodatkowe ograniczenia to wpływ zmiany rozmiaru opon na elektronikę (trakcja, ABS, sterownik skrzyni biegów, prędkościomierz)- te układy po prostu nie wiedzą, że podmieniłeś coś w układzie. Ostatnio nawet mozna mieć zabrany dowód za kłamiący prędkościomierz, ponieważ on fałszuje przebieg samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do felg, jeśli ktoś będzie zmieniał, polecam stanowczo otwarte. 

Tak aby można było łatwo wymyć wnętrze, zaciski i tarcze. 

Felgi z małymi otworkami może i są designerskie itd, może nadają się do jazdy po suchym terenie czy utwardzanych drogach. Jednak w offroadzie - nie wyobrażam sobie zdejmować za każdym razem kół do mycia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...