Jump to content

Przeniesienie napędu w skrzyni manual a automat


jaceknie
 Share

Recommended Posts

Skrzynia ręczna posiada centralny mechanizm różnicowy z dodatkowym sprzęgłem wiskotycznym.

Skrzynia automatyczna posiada sprzęgło wielopłytkowe, które zależnie od wersji miało różne stopnie spięcia wstępnego, dynamiczne zmieniane podczas jazdy. 

Były jeszcze skrzynie automatyczne z centralnym mechanizmem różnicowym, ale z tego co się orientuję to nie montowano ich w Foresterach. 

Link to comment
Share on other sites

51 minut temu, aflinta napisał:

 (...) Były jeszcze skrzynie automatyczne z centralnym mechanizmem różnicowym, ale z tego co się orientuję to nie montowano ich w Foresterach. 

 

jak to, a 4-EAT z VTD?

Link to comment
Share on other sites

W automacie najczęstszą usterką jest właśnie zawór sterujący tym sprzęgłem. Mi się to m.in przytrafiło, i jeszcze paru osobom z forum. Natomiast w przypadku ręcznej skrzyni to chyba najczęściej padają łożyska w dupce skrzyni oraz wiskoza. Trudno powiedzieć co jest lepsze, ręczna skrzynia czy automat. W automacie można sobie zrobić przełącznik do blokowania całkowicie sprzęgła, także jest to wtedy spięte 50/50. Odcina się zasilanie zaworu, dołączając jednocześnie sztuczne obciążenie dla sterownika co by błędu nie wywalał. 

Edited by ewemarkam
Link to comment
Share on other sites

W automacie najczęstszą usterką jest właśnie zawór sterujący tym sprzęgłem. Mi się to m.in przytrafiło, i jeszcze paru osobom z forum. Natomiast w przypadku ręcznej skrzyni to chyba najczęściej padają łożyska w dupce skrzyni oraz wiskoza. Trudno powiedzieć co jest lepsze, ręczna skrzynia czy automat. W automacie można sobie zrobić przełącznik do blokowania całkowicie sprzęgła, także jest to wtedy spięte 50/50. Odcina się zasilanie zaworu, dołączając jednocześnie sztuczne obciążenie dla sterownika co by błędu nie wywalał. 
Robiłeś moda 50/50. Gdzieś czytałem że za 1 biegu jest już 50/50.

Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Tak zrobiłem tego moda. Osobny przełącznik. Zgadza się na 1 jest 50/50. Ale dopiero jak wciśniesz gaz. bez gazu jest 90/10, na 1 szybciej i bardziej go dopina niż na pozostałych "biegach". Przynajmniej tak wynika z pomiarów. Ale przełącznik robiłem dla diagnostyki bo miałem problemy z napędem, na szczęście rozwiązane już. Normalnie ten napęd tak funkcjonuje że ten przełącznik jest kompletnie bezużyteczny. Przy 1/3 gazu zawsze masz spięty napęd. Nie wiem jak w czasie jazdy z wyższą prędkością może się trochę luzuje. Jak robiłem pomiary przy diagnostyce skrzyni to wychodzi z tego że. Na 1 leci na zawór ok 2.5V jak już się go lekko wciśnie to spada do 0V. Natomiast na pozostałych zaczyna od 5V i trochę później jest 0V. Dla jasności, 0V to napęd spiety całkowicie, a ok 9V to wpięta zworka FWD czyli napęd rozpięty całkowicie. Ale w zasadzie to co piszę to temat na inne wywody. 

Edited by ewemarkam
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Tak zrobiłem tego moda. Osobny przełącznik. Zgadza się na 1 jest 50/50. Ale dopiero jak wciśniesz gaz. bez gazu jest 90/10, na 1 szybciej i bardziej go dopina niż na pozostałych "biegach". Przynajmniej tak wynika z pomiarów. Ale przełącznik robiłem dla diagnostyki bo miałem problemy z napędem, na szczęście rozwiązane już. Normalnie ten napęd tak funkcjonuje że ten przełącznik jest kompletnie bezużyteczny. Przy 1/3 gazu zawsze masz spięty napęd. Nie wiem jak w czasie jazdy z wyższą prędkością może się trochę luzuje. Jak robiłem pomiary przy diagnostyce skrzyni to wychodzi z tego że. Na 1 leci na zawór ok 2.5V jak już się go lekko wciśnie to spada do 0V. Natomiast na pozostałych zaczyna od 5V i trochę później jest 0V. Dla jasności, 0V to napęd spiety całkowicie, a ok 9V to wpięta zworka FWD czyli napęd rozpięty całkowicie. Ale w zasadzie to co piszę to temat na inne wywody. 
Dzięki. Ważna informacja jak się jeździ w terenie żeby unikać spinania napędu w trakcie poślizgu kół.

Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, ewemarkam napisał:

Tak zrobiłem tego moda. Osobny przełącznik. Zgadza się na 1 jest 50/50. Ale dopiero jak wciśniesz gaz. bez gazu jest 90/10, na 1 szybciej i bardziej go dopina niż na pozostałych "biegach". Przynajmniej tak wynika z pomiarów. Ale przełącznik robiłem dla diagnostyki bo miałem problemy z napędem, na szczęście rozwiązane już. Normalnie ten napęd tak funkcjonuje że ten przełącznik jest kompletnie bezużyteczny. Przy 1/3 gazu zawsze masz spięty napęd. Nie wiem jak w czasie jazdy z wyższą prędkością może się trochę luzuje. Jak robiłem pomiary przy diagnostyce skrzyni to wychodzi z tego że. Na 1 leci na zawór ok 2.5V jak już się go lekko wciśnie to spada do 0V. Natomiast na pozostałych zaczyna od 5V i trochę później jest 0V. Dla jasności, 0V to napęd spiety całkowicie, a ok 9V to wpięta zworka FWD czyli napęd rozpięty całkowicie. Ale w zasadzie to co piszę to temat na inne wywody. 

 

Ale piszesz o 1 biegu ustawionym wajchą na wybieraku? 

Link to comment
Share on other sites

Tak, dokładnie. Jak masz wymuszony 1 bieg i chyba 2 (wg niektórych forów w USA) to auto spina szybciej i mocniej centralny dyfer praktycznie go blokując

Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Z tego co mi wiadomo to w amerykańskich skrzyniach siedzi inny zawór, ma inne oznaczenia. W naszych EU jak depniesz przy ruszaniu to na każdym ustawieniu lewarka zepnie napęd, ale na 2,3 oraz D robi to ciut później, stąd wyczuwalny delikatny uślizg na śniegu. Bo startuje od 5V w dół a nie od 2V jak na "biegu" 1. Trochę zgłębiłem temat tej skrzyni jak diagnozowałem swoją.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Torsen owszem jest ale chyba tylko w STI. Normalnie masz bodajże wisko. A sprzegło transferu w 4EAT to taki lepszy haldex, jest spięte w mniejszym czy większym stopniu ale cały czas, a haldex się dopina jak jest potrzeba. Kolega miał Audi S3, nie wiem czy miał coś uszkodzone ale w zakręcie jak czuł że dupa ucieka, to czuł też moment w którym tył dostaje napęd, jest to takie dziwne uczucie. Trudne do opisania ale nic miłego. 

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, ewemarkam napisał:

Kolega miał Audi S3, nie wiem czy miał coś uszkodzone ale w zakręcie jak czuł że dupa ucieka, to czuł też moment w którym tył dostaje napęd, jest to takie dziwne uczucie. Trudne do opisania ale nic miłego. 

Ten typ raczej tak ma. Byłem kiedyś świadkiem jak w Skodzie Octavii Scout dołączyło tył i facet na szczęście na zakręcie poszedł w śnieżną bandę bo gdyby nie ona to skończyły na drzewach.

Link to comment
Share on other sites

Haldex 3 miał te objawy dołączania bardzo odczuwalne, w IV wersji troche poprawili ale nie chciałbym w Subaru czegoś takiego.Oby jak najbliżej torsena. Nic dołączanego.

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi .Wszystko znalazłem co potrzebowałem wpisujac hasło VTD u wujka google. Forumowa szukajka do bani.

Link to comment
Share on other sites

Automat jest cały czas spięty, on się nigdy nie rozłącza. Zawsze masz choćby 10% na tyle. Jak naprawiłem napęd, podjechałem sobie na taki mały usypany wał, niedaleko mojego miejsca zamieszkania. Z uszkodzonym napędem (pracował tylko przód) jedno z kół praktycznie jak tylko pojawiła się górka mieliło w miejscu. Gdy napęd był już sprawny, bez żadnego uślizgu nawet najmniejszego podjechał pod górę. Nie na darmo subaru chwali się że ma All Wheel Drive.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

U mnie chyba jest coś nie tak z tym napędem. Mam XT w automacie. Wyraźnie czuć jak "załącza" się tył i to z opóżnieniem. Czasami zdażyło mi się że  ciągnął tylko przód ( na lodzie po daniu w piz.e).

Znajomy podniósł go na podnośniku włączył napęd to tyla oś stała. Co może być nie tak?

Link to comment
Share on other sites

Właśnie nie wiem kiedy zmieniany, może nigdy , planuje to zrobić już od roku, ale jakoś mi nie po drodze . Postaram się to zrobić jeszcze w tym roku . Dam znać czy pomogło, ale sądzę, że to raczej będzie to drugie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...