sewa Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Cześć, wiem już że transfer momentu obrotowego pomiędzy przednią, a tylną osią jest rozłożony 60-40 za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. Zastanawiam się czy oprócz sprzęgła jest tam również dyferencjał (planetary center differential) jak w WRX? Jeżeli nie to w jaki sposób sprzęgło może ciągle podawać 60/40 bez przegrzania? s. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Zastanawiam się czy oprócz sprzęgła jest tam również dyferencjał nie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Zastanawiam się czy oprócz sprzęgła jest tam również dyferencjał (planetary center differential) jak w WRX? nie ma Jeżeli nie to w jaki sposób sprzęgło może ciągle podawać 60/40 bez przegrzania? tego jakie jest to spięcie to się pewnie długo nie dowiemy pełne spięcie to teoretyczne 50/50 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 pełne spięcie to teoretyczne 50/50 też nie, ani teoretycznie, ani praktycznie. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 pełne spięcie to teoretyczne 50/50 też nie, ani teoretycznie, ani praktycznie. @@leon, to ile ? być może jestem w błędzie ale w takim razie proszę Cię o wyjaśnienie jak jest naprawdę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 50/50 daje otwarty dyfer, spięty całkowicie od 0/100 do 100/0 - teoretycznie, praktycznie nie do ustalenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 50/50 daje otwarty dyfer, spięty całkowicie od 0/100 do 100/0 - teoretycznie, praktycznie nie do ustalenia. to chcesz powiedzieć, ze ten w Levorgu daje 100/0 czy 0/100 ? co w przypadku gdy auto ze spiętym (sztywno połączone osie) stoi wszystkimi kołami na tak samo przyczepnej płaskiej nawierzchni ? praktycznie nie do ustalenia. jak najbardziej jest to "praktycznie do ustalenia" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 to chcesz powiedzieć, ze ten w Levorgu daje 100/0 czy 0/100 ? teoretycznie jest to możliwe co w przypadku gdy auto ze spiętym (sztywno połączone osie) stoi wszystkimi kołami na tak samo przyczepnej płaskiej nawierzchni ? jaki jest rozkład masy między osie i jaka jest rzeczywista średnica kół ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Giechu Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 co w przypadku gdy auto ze spiętym (sztywno połączone osie) stoi wszystkimi kołami na tak samo przyczepnej płaskiej nawierzchni ? Wtedy faktycznie 50:50 jaki jest rozkład masy między osie i jaka jest rzeczywista średnica Upraszczając Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Upraszczając właśnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 jaki jest rozkład masy między osie i jaka jest rzeczywista średnica kół ? to samo tyczy się auta z centralnym dyfem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 jaki jest rozkład masy między osie i jaka jest rzeczywista średnica kół ? to samo tyczy się auta z centralnym dyfem jakim centralnym ? otwartym ? zamkniętym ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 (edytowane) jaki jest rozkład masy między osie i jaka jest rzeczywista średnica kół ? to samo tyczy się auta z centralnym dyfem jakim centralnym ? otwartym ? zamkniętym ? rozkład, przeniesienie mas, średnice będa miały takie samo znaczenie czy to będzie spięty sprzegiełkiem napęd czy napęd z centralnym dyfrem, myślałem tylko i wyłącznie o blokowanym otwarty nie ma większego sensu w praktycznym użytkowaniu (choć w zależności od sposobu użytkowania auta często działa tylko jako otwarty) Edytowane 18 Kwietnia 2016 przez ketivv Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jumpman Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 50/50 daje otwarty dyfer, spięty całkowicie od 0/100 do 100/0 - teoretycznie, praktycznie nie do ustalenia. Ale, że po spięciu centralnego mamy RWD, albo FWD ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 rozkład, przeniesienie mas, średnice będa miały takie samo znaczenie tym gorzej, no może za wyjątkiem otwartego, bo tam sprawa jasna, no może też w speed sensitive (upraszczając średnicę kół), 50/50 daje otwarty dyfer, spięty całkowicie od 0/100 do 100/0 - teoretycznie, praktycznie nie do ustalenia. Ale, że po spięciu centralnego mamy RWD, albo FWD ? fajnie, nie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sewa Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Wracając do sprzęgła w Levorgu, przeczytałem ze znajduje się ono na końcu - nazwijmy to -bloku CVT. Na moje oko to będzie element w górnym prawym rogu: Teraz, jeżeli 40% momentu ma być stale przekazywane na tył to chyba oznacza że między płytkami sprzęgła występuje permanentne tarcie? OK, siła docisku będzie zależeć od komputera oraz warunków drogowych, ale sprzęgło nigdy nie będzie całkowicie rozpięte? Jeżeli tak to te płytki muszą być zrobione z jakiegoś mega-wytrzymałego materiału, nawet jeżeli sprzęgło jest zanurzone w oleju. ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Teraz, jeżeli 40% momentu ma być stale przekazywane na tył to chyba oznacza że między płytkami sprzęgła występuje permanentne tarcie? OK, siła docisku będzie zależeć od komputera oraz warunków drogowych, ale sprzęgło nigdy nie będzie całkowicie rozpięte? Jeżeli tak to te płytki muszą być zrobione z jakiegoś mega-wytrzymałego materiału, nawet jeżeli sprzęgło jest zanurzone w oleju. powiedzmy (załóżmy), ze przy jeździe "na wprost" będzie zawsze spięte, poślizg lub rozpięcie nastąpi w trakcie pokonywania łuków Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 @@sewa, to rozwiązanie jest stosowane przez Subaru jakoś tak od lat '90, więc bez obaw, nie wybuchnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sewa Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 (edytowane) Nie w tym rzecz; interesuje mnie jak ten system działa oraz czym różni się od tańszych rozwiązań (np. Haldex) które funkcjonują jedynie ad hoc by uniknąć przegrzania. Zdaje się że różnica polega min. na ilości płytek\dysków w sprzęgle. Im ich więcej tym mogą być mniejsze co zwiększa wytrzymałość. Poniższy artykuł opisuje (sztandarowy jak się zdaje) mechanizm Porsche oraz poniekąd wzorowane na nim sprzęgło Haldexa: http://www.autozine.org/technical_school/traction/tech_traction_4wd_21.htm Ciekawa lektura Edytowane 18 Kwietnia 2016 przez sewa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 18 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2016 (edytowane) Nie w tym rzecz; interesuje mnie jak ten system działa oraz czym różni się od tańszych rozwiązań (np. Haldex) które funkcjonują jedynie ad hoc by uniknąć przegrzania stary artykuł Haldex IV gen działał bardzo dobrze, nie pamiętam ile tam jest tarczek ale kilka od gen. IV są sterowne elektronicznie i obawiam się, ze system ten jest tak samo stały jak rozwiązanie w Subaru faktem jest, że przy dobrej trakcji Haldex niemalże się rozpina, choć jak to jest naprawdę ciężko powiedzieć obecna gen. V jest odrobinę "zubożona" nie posiada tak odseparowanego akumulatora ciśnienia funkcje tą przejęła zmodyfikowana pompa oleju Edytowane 18 Kwietnia 2016 przez ketivv Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sewa Opublikowano 19 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2016 (edytowane) faktem jest, że przy dobrej trakcji Haldex niemalże się rozpina, choć jak to jest naprawdę ciężko powiedzieć No wlasnie to rozpinanie sie v. staly przekaz 60/40 nieco mnie nurtuje. Na innym forum znalazlem dobre wytlumaczenie roznic pomiedzy systemem MPT (Levorg 1.6) oraz VTD (np. Levorg 2.0). O ile pierwszy bazuje na samym sprzegle plytkowym, o tyle drugi ma rowniez dyferencjal ktory przejmuje na siebie przekaz momentu obrotowego. Plytki sprzegla jedynie reguluja transfer momentu i nie podlegaja zbyt duzym obciazeniom. Dlatego tez system VTD mial podzial 45/55 podczas gdy MPT (stosowany w klasycznym automacie Subaru) wykazywal raczej 10/90. http://www.subaruforester.org/vbulletin/f89/mpt-vs-vtd-4eat-62799/ Jezeli w Levorgu 1.6 CVT moment przekazywany jest stale (jak mowia broszury reklamowe) w proporcji 60/40 bez udzialu dyferencjalu, to wyglada na to ze owe sprzeglo wieloplytkowe to kawal solidnego mechanizmu, zdolnego pelnic - de facto - funkcje dyferencjalu. Przy okazji wpadne do swojego warsztatu i porozmawiam na ten temat z mechanikiem. Edytowane 19 Kwietnia 2016 przez sewa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 19 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2016 (edytowane) zdolnego pelnic - de facto - funkcje dyferencjalu to mimo wszytko nie to samo zróbmy takie założenie, że system sprzęgła międzyosiowego Subaru dąży do pełnego spięcia kiedy może, zrobi to np. jadąc autostradą*, droga jest niemalże prosta, sucho mamy przyczepność może spiąć na sztywno po czym zjeżdżamy z autostrady na ślimak zataczając niemalże pełen okrąg z prędkością powiedzmy 80 km/h, musi w tym czasie rozpiąć w mniejszej lub większej części tył, przód spięty jest na stałe * możliwe, że w tym czasie się niemalże rozpina podczas gdy MPT (stosowany w klasycznym automacie Subaru) wykazywal raczej 10/90 bardziej 90/10 dzisiaj systemu elektroniczne sterowanego sprzęgła "dopinającego" oś królują, są w pełni sterowalne, relatywnie tanie i niezawodne dają sobie świetnie rade na śliskim, gdy trzeba oferują "pełne spięcie" gdy nie trzeba niemalże "pełne rozpięcie" system działa szybko ma swoje schematy działania zależne od wartości przeciążeń, położenia koła kierownicy, pedału gazu itp. często się wręcz mówi, że stałość napędu takiego rozwiązania polega na tym, że sterownik działa cały czas ;-) Edytowane 19 Kwietnia 2016 przez ketivv Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AdaSch Opublikowano 22 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2016 No dobrze, dyskusja to przód/tył a co z Lsd pomiędzy kołami? Zrezygnowali? Wysłane z mojego HTC One dual sim przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 22 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2016 No dobrze, dyskusja to przód/tył a co z Lsd pomiędzy kołami? Zrezygnowali? eLSD realizowane przez układ hamulcowy tak samo jak ATV Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Christoph Opublikowano 22 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2016 Zobaczcie, jak sobie radzi z tym Audi w Quattro i skąd się bierze początkowy podział tył/przód 60:40: Na filmiku jest wytłumaczone od 2:55s jak to działa i że chodzi o podstawowy podział momentu między tylnią a przednią osią 60:40 - jest realizowany za pomocą różnej średnicy kół zębatych w układzie: Za niewelowanie różnicy prędkości obrotowych między kołami przedniej i tylnej osi odpowiadają koła zębate w środku przekładni i sprzęgło lamelowe. Ponadto w razie potrzeby napęd może być "regulowany" w proporcjach np. 85:15, 60:40, 40:60, 30:70 i nie wygląda na to, że musi być coś odpinane, zapinane, sprzęgane i rozłączane. Napęd pozostaje stały, ma jednak możliwość elastycznego podziału "sił sprawczych" na poszczególne osie. Obiecałem sobie, że już nigdy nie zabiorę głosu w dyskusji o S-AWD i innych napędach AWD, ponieważ już mnie raz obsztorcowano na Forum, że jestem ciemny i niedouczony. Nadmieniam, że to co napisałem o Quattro, tłumaczyłem je z niemieckiego, nie znam odpowiedników polskich i w ogóle się nie znam na temacie i mnie tu nie było. Ale czytam i czytam ten temat i w dalszym ciągu nic z niego nie wynika, tylko spekulacje, jak to może działać, rozpina czy zapina, a jak zepnie na stałe to czy wyleci ze zakrętu, czy nie wyleci. Kompletnie pomieszane z poplątaniem i do tej pory nie udzielono zadowalającej odpowiedzi o funkcjonowanie systemu S-AWD + CVT, jest sporo problemów ze zrozumieniem, co jest z tym momentem obrotowym, co "spinane" i "rozpinane", jaką rolę pełni dyferencjał, jaką sprzęgło lamelowe, ponadto ciągle mylone są niwelowanie różnic prędkości obrotowej kół i działaniem dyferencjału z rozdziałem momentu obrotowego między osiami, natomiast "spinanie" napędu w określonej proporcji utożsamiane jest inwazją na miarę włożenia kija w szprychy, gdzie auto musi wylecieć na zakręcie z drogi. PS: poprawność polityczną mam w głębokim poważaniu i wali mnie ta cała dyskusja o Haldexach i S-AWD z CVT i czy to jest 60:40, czy 50:50, czy 0:100, albo odwrotnie. Skoro Subaru jest największym producentem samochodów z napędem AWD na świecie i jego rozwiązania funkcjonują i są dobre, to ufam temu producentowi, że jego napęd jest skuteczny i jeżdżę z nadzieją, że nie wylecę ze zakrętu i dojadę bezpiecznie i komfortowo do celu. PS2: najwięcej frajdy i tak daje mi napęd przekazany za pomocą wału napędowego w 100% tylko na jedno tylne koło i to bez udziału układu różnicowego Idę przewietrzyć moje dwa kółka, żeby się nie "spinać", a może jak wrócę, rozwiąże się zagadka S-AWD + CVT. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się