Skocz do zawartości

Niuanse hill-holdera


sylvan

Rekomendowane odpowiedzi

Moje pytanie (całkiem możliwe, że w stylu "kwadratury koła") dotyczy, nieomawianej dotąd, mam nadzieje kwesti hill-holdera, a mianowicie zasady jego działania. Otóż z grubsza każdy zapewne wie o co biega - zawór podtrzymuje ciśnienie w układzie na dwóch kołach (tj. jednej sekcji pompy: lewy przód i prawy tył), do czasu jego odblokowania puszczanym sprzęgłem. Ale w moim aucie (Legacy'93) działa, zresztą zgodnie z opisami, jedynie wprzypadku cofania pojazdu, czyli przy ruszaniu.I tu pojawia sie moje pytanie> skąd układ (czysto mechaniczne urządzenie-0 elektroniki) wie kiedy tarcza (koło) się cofa i należy ją przychamować, a kiedy a kiedy rusza do przodu, bo przy kręceniu się koła w przód jego działania nie zauważyłem.

Może sie "nowy" pierdół czepia, ale a nóż mi to ktoś wyjaśni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór to taka kołyska, jak auto odchyla się od pionu to zawór się załącza - proste jak konstrukcja cepa.

A jak konstruktorzy cepa poradzili sobie z problemem: "poniżej, jakiej prędkości ma się aktywować rzeczone ustrojstwo"? Chyba, że sobie tym nie zawracali głowy? :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybką odpowiedź, faktycznie o tym nie pomyślałem, choć to oznacza, że w przypadku wyjazdu z przyczepą ze stromego podjazdu,gdy auto jest idealnie poziome a przyczepa jeszcze go ciągnie do tyłu, to on nie zadziała....

 

A idąc dalej tropem dzielenia cepa na czworo - czy już przechył nadwozia wynikły z przeładowania bagażnika jest już wyłapywany?-bo jeżeli tak ta działało by to w takiej sytuacji zawsze :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobny prosty układ steruje pasami bezwładnościowymi, ciężarek przemieszczając się blokuje albo zwalnia zapadki w pasach. Podejrzewam że hill holder działa na podobnej zasadzie bo nie było by sensu od nowa ameryki odkrywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak konstruktorzy cepa poradzili sobie z problemem: "poniżej, jakiej prędkości ma się aktywować rzeczone ustrojstwo"? Chyba, że sobie tym nie zawracali głowy? :wink:

Aby całość zadziałała, trzeba mieć wciśnięty pedał sprzęgła i pedałem hamulca doprowadzić do powstania ciśnienia w układzie. Zwlaniając pedał sprzęgła zwalniamy blokadę hamulców - problem prędkości w zasadzi enie dotyczy tego tematu. Jedyne co czasem może przeszkadzac na początku, to próba cofnięcia z górki :) Bo trzeba najpierw sprawić by auto się zaczęło toczyć i dopiero bez naciskania na hamulec trzeba wsadzić bieg :)

 

EDIT:

A tutaj kilka obrazków i słów na temat hill holdera:

http://www.drive.subaru.com/Spr03_HillHolder.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne co czasem może przeszkadzac na początku, to próba cofnięcia z górki :) Bo trzeba najpierw sprawić by auto się zaczęło toczyć i dopiero bez naciskania na hamulec trzeba wsadzić bieg :)

U mnie, jak cofam na płaskim, nacisnę lekko hamulec i zwolnię go tuż przed zatrzymaniem, to samochód dalej hamuje aż do zatrzymania się. Przy ruszaniu po takim manewrze muszę dać trochę więcej gazu, żeby silnik nie zgasł.

Czy tak ma być?

Czy hamowanie powoduje przesunięcie kulki - zamknięcie zaworu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

U mnie, jak cofam na płaskim, nacisnę lekko hamulec i zwolnię go tuż przed zatrzymaniem, to samochód dalej hamuje aż do zatrzymania się. Przy ruszaniu po takim manewrze muszę dać trochę więcej gazu, żeby silnik nie zgasł.

Czy tak ma być?

Czy hamowanie powoduje przesunięcie kulki - zamknięcie zaworu?

Przy wciśniętym sprzęgle jest to możliwe, w końcu różnica pomiędy płaskim a spadkiem jest z matematycznego punktu widzenia minimlna (wystarczy, że pochodna przejdzie z zera na minus), niewielka pomoc ze strony hamulca może doprowadzić do zadziałania układu. No ale to tylko lub aż mechanika. Na codzień jest przydatnym gadżetem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jakoś nie mogę się do tego przekonać. Czasem się przydaje, ale w większości przypadków irytuje :?

W takim razie odwróć auto przy manewrach ;) Ja to doceniam - idealna sprawa przy holowaniu czegokolwiek (auto, przyczepa) + jeszcze hill holder dla miękkiego ruszenia. Oczywicie da się bez tego żyć, ale przy takim podejściu to można by na nogach chodzić i odległości w dniach drogi liczyć ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jakoś nie mogę się do tego przekonać. Czasem się przydaje, ale w większości przypadków irytuje :?

W takim razie odwróć auto przy manewrach ;) Ja to doceniam - idealna sprawa przy holowaniu czegokolwiek (auto, przyczepa) + jeszcze hill holder dla miękkiego ruszenia. Oczywicie da się bez tego żyć, ale przy takim podejściu to można by na nogach chodzić i odległości w dniach drogi liczyć ;)

... i zrezygnować z udziału w tym Forum :wink:

To mi się oberwało :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dzis odkrylem ze u mnie tez jest Hill Holder - do tej pory myslalem ze wystepuje tylko w wersji kombi z redutkorem. Bawilem sie nim i mam pytanie, hill holder utrzymuje auto na pochylosci zeby sie nie cofalo i u mnie dziala tak, ale gdy przód auta jest nizej (odwracam auto na pochyłosci) to u mnie juz nie dziala hill holder czy jest to prawidłowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

thx za odpowiedz, ale nasuwa mi sie kolejne czy mozliwe zeby hill holder sie zacinal? i puszczal hamulce z opoznieniem? bo czasem mam wrazenie jak bym ruszal z zaciagnietym hamulcem recznym a dopiero kolo 20km/h "cos" puszcza? wiem ze 1.6 jest slabe ale zwykle rusza zwawiej tzn normalnie. ( Mi sie tez Hill Holder wlacza na płaskm jak cofam szybko i ostro zahamuje do wczoraj nie wiedzialem skad sie to bierze)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GRAF, hill holder nie prawa działać przy puszczonym pedala sprzęgła - jeżeli czujesz coś takiego to podjedź do Gawinów i zrób regulację tego (swoją drogą jestem zaskoczony, że sedan ma hill-holdera) :)

 

kosmit, subaru wpadło kiedyś na "genialny" pomysł zaprzestania montowania hill-holderów. Po jakimś czasie na szczęście wrócili do niego, ale chyba niestety tylko w foresterach. Być może Twój forester jest z tych okaleczonych. Druga możliwość, to miałeś wymieniane sprzęgło i nikt nie zrobił regulacji tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
Super gadżet. Gorzej jak się za bardzo przyzwyczaisz i potem wsiadasz do Mondziaka bez hillholdera i ... małe zdziwko..

Ja jakoś nie mogę się do tego przekonać. Czasem się przydaje, ale w większości przypadków irytuje :?

 

Przeprowadz sie do San Francisco.

 

albo do Seattle :lol::lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...