Skocz do zawartości

Subaru XV - Problem z ustawieniem świateł mijania i ich skutecznością


Christoph

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ nie mam zamiaru zaśmiecać innego wątku, przeniosłem tu moje wypociny. W moim XV występuje problem z oświetleniem pobocza drogi, pomimo iż światła zostały już trzykrotnie kontrolowane i ustawiane dwa razy w ASO i raz na stacji diagnostycznej ÖAMTC:

 

Mam pewność, że moje światła zostały ustawione zgodnie z przepisami, prawidłowo, żeby nikogo nie oślepiać. Mam jednak mieszane uczucia, bo o ile lewy reflektor świeci całkiem nieźle i wystarczająco, to o tyle prawy świeci zdecydowanie za nisko i to na tyle, że nie podświetla znaków drogowych i pieszych poruszających się poboczem. Brakuje ciut, ciut w rozkładzie strumienia światła, aby widzieć coś z prawej strony i na tyle wcześnie, by móc zawczasu zareagować.

Na suchej nawierzchni widać, że snop światła jest bardzo równomierny, pobocze jezdnia i pobocze po obu stronach drogi jest oświetlone szeroko, ale właśnie ten szczegół: prawa strona zbyt nisko i zbyt krótko.

Niestety, ja też przy takich światłach nie lubię jeździć nocą, ale nie chcę oślepiać innych kierowców, dlatego spróbuję metodą prób i błędów podnieść na tyle, żeby mieścić się w normie, ale jednak żeby nie oślepiać, bo sam tego nie lubię.

Pozytywnie jestem natomiast zaskoczony jadąc samochodem we mgle, bo światła nie powodują samooślepiania, a droga widoczna jest dosyć dobrze, nawet nie ma sensu załączania świateł przeciwmgłowych. 

Żarówki w XV świecą bardzo mocno i wystarczy w odległości 5-10m przed autem przykucnąć, żeby się przekonać, jak mocno świecą. Oślepienie pojawia się nagle, stąd nie jest dziwne, że kierowcy mi mrugali długimi z przeciwka, myśląc, że ja na długich jadę. Wystarczyło lekkie wzniesienie, podjazd lub przejazd kolejowy i kierowcy dostawali po oczach moimi światłami.

 

Mały edit: 

 

Po ustawieniu świateł według przepisów na stacji diagnostycznej ÖAMTC pytałem, czy można podnieść tą prawą stronę, bo w nocy niewiele widać, co się dzieje na poboczu. Techniker powiedział, że te światła teraz świecą prawidłowo, są ustawione maksymalnie, jak można je podnieść bez oślepiania. Po prostu rozkład światła jest kiepski na tą prawą stronę, za to w centralnym obszarze jezdnia jest bardzo dobrze oświetlona, co widać na zdjęciach. I dlatego podniesienie prawej strony będzie także powodowało oślepianie, bo w środku strumień światła jest najsilniejszy. 

 

Odbicie świateł na brami garażowej:

ihost_1451393581__img_2560.jpg

 

Na płocie sąsiada:

ihost_1451393677__img_2561.jpg

 

Wystarczy się lekko schylić, żeby zobaczyć, jak mała jest granica między podniesionymi światłami a oślepianiem innych kierowców:
ihost_1451393743__img_2562.png
 

 

Wygląda na to, że podniesienie świateł to żadne rozwiązanie. Albo coś widzimy, a przy okazji oślepiamy, albo jesteśmy w zgodzie z przepisami i nie jeździmy nocą, albo jeździmy wolniej. Nie wiem, jaki tu kompromis przyjąć. Cały czas rozbija się o tę niedostatecznie oświetloną prawą stronę. Ten typ tak ma i nie ma na to rady. 

 

-----

I jeszcze jeden edit: 

 

Tak wyglądają światła na zwykłej drodze - wyraźnie brakuje prawej strony, chociaż światła świecą bardzo jasno i dosyć szeroko: 

ihost_1451409535__img_2564.jpg

 

Prawa lampa, ustawiona prawidłowo, daje szeroki strumień światła, ale dosyć niski i krótki - ledwie doświetla murek do pół metra wysokości: 

ihost_1451409688__img_2565.jpg

 

Światła ustawione są właściwie na tej samej wysokości: wcześniej prawy była niżej niż lewy:

ihost_1451409921__img_2568.jpg

 

co widać też na tym zdjęciu oraz to, że strumień światła załamuje się z gwałtownie z prawej strony (pobocze):

ihost_1451410038__img_2569.jpg

 

Minimalne podniesienie reflektora - nie przyniesie żadnego efektu poza oślepianiem, ponieważ na środku powstaje łuna, a lampa, jak nie oświetlała pobocza, tak dalej nie oświetla:

ihost_1451410145__img_2566.jpg

 

Panowie, co robić? Pogodzić się z tym, że ten typ tak ma i jeździć, albo szukać innego (chodzi oczywiście o w pełni legalne) rozwiązanie z ustawieniem reflektora? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@FanSub, spróbuję to zrobić po nowym roku, ale na stacji diagnostycznej - bo chcę mieć pewność, że nie oślepiam. 

 

@ Karas, no właśnie długie świecą wyśmienicie. Co do krótkich, to mam wrażenie, że mam światła do ruchu lewostronnego - bo z lewej świecą bardzo dobrze, a z prawej jak na załączonych obrazkach. 

 

@Ketivv, wiem co myślisz, ale ciężko mi będzie przesiąść się na Haldexa :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Christoph wlasnie wrocilem z przejazdzki i mam wrazenie ze twoje lepiej swieca-znacznie dalej niz u mnie...

 

dokładnie tak samo odebrałem te zdjęcia, być może to wrażenie jest tylko na zdjęciach

 

przez pierwsze pól roku ustawiałem światła chyba z 30 razy, cały czas bez pożądanego efektu ;)

 

odpuściłem, szkoda nerwów

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Karas, Ketivv, niewiele brakuje, ale skoro miałbym coś zepsuć, to wolę nawet nie ruszać. Jest i tak lepiej, jak było. 

 

@Polak900, też miałem takie wrażenie, że wystarczy podnieść, widziałem więcej, ale w ciągu godziny mrugnęło mi kilku kierowców, że ich oślepiam. A kontrola na stacji diagnostycznej tylko to potwierdziła. Chodzi o ten środkowy strumień światła. Wystarczy stanąć gdzieś na wzniesieniu i schylić się do reflektora by się przekonać, jak daje po oczach, jeśli się go lekko podniesie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mi się właśnie wydawało, że najlepiej będzie podnieść tylko prawą stronę. Lewej nie dotykałem, ponieważ była sprawdzona dwukrotnie na stacji diagnostycznej i ASO. Metodą "na płot" ustawiłem tak wiązkę prawego reflektora, że linie odcięcia światła prawa i lewa strona się praktycznie pokrywają. Podnosiłem reflektor stopniowo, potem montaż kanału doprowadzającego powietrze do filtra powietrza, krótka przejażdżka i znowu do garażu - zdemontować plastiki, regulacja, zabudować i przejażdżka. 

 

Pierwsza korekta - nareszcie światła podświetlają znaki drogowe, na żywopłocie widać, jak wysoko pada wiązka światła:

ihost_1451861398__img_2594m.jpg

 

Znaki drogowe widać z daleka, światła świecą bardzo szeroko, ale prawa strona jeszcze zbyt "płasko":

ihost_1451861457__img_2595m.jpg

 

Na barierkach ochronnych widać wyraźne odcięcie wiązki i granicę światła: 

ihost_1451861530__img_2597m.jpg

 

Niby nie dużo brakuje, ale i tak postanowiłem jeszcze to poprawić - znaki widać z daleka, wiązka światła o wiele lepiej oświetla pobocze:

ihost_1451861839__img_2598m.jpg

 

Oświetlenie pobocza bardzo się poprawiło:

ihost_1451861993__img_2616m.jpg

 

ihost_1451862087__img_2617m.jpg

 

Światła drogowe - "długie", które także wcześniej świeciły rewelacyjnie:

ihost_1451862154__img_2610m.jpg

 

i w tym samym miejscu światła mijania - "krótkie" (zwyczajowa nazwa pasowała jak ulał do zasięgu świateł XV):

ihost_1451862304__img_2611m.jpg

 

Metoda porównawcza "na płot" - zrównałem linie prawej lampy do prawidłowo ustawionej lewej. 

ihost_1451862412__img_2620m.jpg

 

Do skuteczności nowoczesnych rozwiązań technicznych jeszcze sporo brakuje, ale i tak jest lepiej, dużo lepiej. Tak ustawiony reflektor nareszcie oświetla pobocze i zapewnia na wcześniejsze dostrzeżenie obiektów na poboczu, co czyni jazdę po prostu bezpieczniejszą bez oślepiania kierowców z przeciwka. Wydaje mi się, że znalazłem rozsądny kompromis. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...