obcy17 Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Uniroyal RainExpert Ciśnienie przód 2,4 Ciśnienie tył 2,0 Impreza Kombi z 2.0R I teraz pytanie: Czy różnica w wysokości pomiędzy podłożem a rantem felgi może wynieśc około 5mm? Z przodu jest około 7,5/6cm a tył 8,1cm. Domyślam się że zaraz pojawią się głosy " a trzeba było zmieniać"? Tak! Zmieniłem bo miałem możliwość kupienia 4 opon w bardzo atrakcyjnej cenie i w dobrym roczniku. Bieżnik ma około 7,1 mm Czekam na jakieś info i pozdrawiam Marcin Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaMir Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Ja zrobiłem dokładnie to samo, szczególnie że różnica cen pomiędzy tymi rozmiarami jest powalająca... Odpowiadając na twoje pytanie - myślę, że przy jeszcze wyższym profilu (np 185/65 R15 w bug'u n/a) różnica będzie jeszcze większa. Po prostu opona ma więcej mięsa do uginania. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TYLKOV8 Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Moim skromnym zdaniem zwiekszyłeś średnicę koła o 20,5mm czyli różnica miedzy podłożem a rantem felgi powinna wynieść 10,25mm Oczywiscie przy nowych lub identycznie startych oponach Link to comment Share on other sites More sharing options...
obcy17 Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 (edited) Moim skromnym zdaniem zwiekszyłeś średnicę koła o 20,5mm czyli różnica miedzy podłożem a rantem felgi powinna wynieść 10,25mm Oczywiscie przy nowych lub identycznie startych oponachI tak pewnie jest ale pomiędzy starymi oponami a "nowymi". Mnie zaś interesuje różnica wysokości pomiędzy przednią a tylną osią na "nowych" oponach Ineresuje mnie zwłaszcza odpowieź: czy opory toczenia jak i związane z tym "przyległości" mogą mieć negatywny wpływ na wisko i ogólnie pojęte przeniesienie napędu w czterołapie. Marcin Edited March 26, 2014 by obcy17 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek_gdynia Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 (edited) Obcy17, czy te opony 205/55 weszły bez problemu? Nic nie ociera? Kiedyś miałem podobny dylemat w identycznym samochodzie ale zdecydowałem się na rozmiar fabryczny 205/50 pomimo, że opony są droższe znacznie od popularnych 205/55 to opory toczenia są mniejsze, mniejsze siły działające na łożyska i tp itd. Co do Twojego pytania, oznacza to chyba tyle, że koła z przodu są po prostu mniejsze i będą robić więcej obrotów w jednostce czasu. Lepiej chyba, żeby średnica kół na przodzie i tyle była taka sama. Z drugiej strony oba mosty są otwarte, pytanie jaki wpływ będzie to miało na wiskozę w międzyosiowym dyferencjale? Doprecyzuj może, czy stan bieznika na wszystkich 4 oponach jest taki sam, teraz dopiero doczytałem i zrozumiałem, że tak jak kolega JaMir poniżej napisał ugięcie może wynikać z ciśnienia na przodzie i na tyle. Z przodu zawsze ugięcie będzie większe dlatego też zalecane cisnienie jest większe ale to nie znaczy, że możesz tam za duzo nadmuchać bo się zabijesz. Edited March 26, 2014 by wojtek_gdynia Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaMir Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 myślę że ta różnica w wysokości wynika z faktu, że przód auta jest cięższy -> bardziej ugina oponę, nawet jeśli ciśnienie jest większe. A że opona ma wyższy bok to ma co się uginać.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
obcy17 Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 (edited) Obcy17, czy te opony 205/55 weszły bez problemu? Nic nie ociera?Weszły bez problemu i nie ma najmniejszych kłopotów z obcieraniem. I co ciekawe wcale źle się nie spisują. W sumie to dosyć póżno przy wahadełku tracą przyczepność. Edyta 2 Bieżnik na "nowych" jest wszędzie taki sam (jw. 7,1 mm). Nominalne ciśnienie na oponach 205/50 wynosi 2,2 i 2,0. Biorąc pod uwagę "balonowatość" ja zrobiłem 2,4 i 2,0. Jednak różnica w wysokości pomiędzy podłożem a rantem jest taka dosyć "zagadkowa". Edyta 3 Zasady uginanio/działania znam jednk mnie interesuje czy tak może zostać czy niestety nie. Edited March 26, 2014 by obcy17 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek_gdynia Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Skoro wszystkie opony i felgi są w tym samym rozmiarze to pozostaje Ci się po prostu tym nie przejmować. Wynika to tylko i wyłącznie z różnego nacisku osi. Tak musi być. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybel Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 @@obcy17 zwiększyłeś ciśnienie na przodzie o 0,2 bara,zrób to samo z tyłu,wtedy mierz,inaczej to nie ma sensu. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
obcy17 Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 (edited) zwiększyłeś ciśnienie na przodzie o 0,2 bara,zrób to samo z tyłu,wtedy mierz,inaczej to nie ma sensu.Fakt.... Jednak zanim to zrobiłem to też dokonałem pomiarów na ustawieniach: 2,3 i 2,1 oraz 2,2 i 2,0. Muszę jednak powiedzieć że te 0,2bara nie robi "zauważalnej" różnicy. Generalnie na poprzednich (czytaj "starych" 205/50) jeździłem na 2,3 i 2,1 pomimo zaleceń 2,2 i 2,0 i było idealnie. No i co tu zrobić? Tak jak Pisze Wojtek - jeździć i się nie przejmować? Edited March 26, 2014 by obcy17 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek_gdynia Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Chyba, że opony z przodu są wybrakowane, np. z uszkodzonym karkasem i dlatego się bardziej "poddają" ale to chyba mało prawdopodobne Sprawdź czy podczas oględzin auto stało na równej nawierzchni, jeżeli nie to mogły wystąpić jakieś wizualne różnice w ugięciu profilu opony. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybel Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Generalnie na poprzednich (czytaj "starych" 205/50) jeździłem na 2,3 i 2,1 pomimo zaleceń 2,2 i 2,0 i było idealnie. Możesz spróbować tych ciśnień i teraz,lub trochę poeksperymentować z ciśnieniami i wybrać odpowiadające. jeździć i się nie przejmować? Dokładnie,obwód i średnicę kół masz ok. Napędy i wisko nie będą kwękać i narzekać. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
respect Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Zamień choć z jednej strony przednie z tylnym, ustaw ciśnienia i sprawdź co z wysokością. Uważaj na nierówności podłoża, Link to comment Share on other sites More sharing options...
obcy17 Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 (edited) Ok.... Jak znajdę chwilę to tak zrobię - zamienię. Jednak jestem na 99,9% że wiele się nie zmieni gdyż te "deszczówki" mają to do siebie że są takie.... balonowate. Jako iż zalecenia producenta jasno mówią o bieżnikach - ze względów na "opory" to tak się zastanowiłem że w zasadzie "balobowatość" obciążeniowa przodu i lekkość kufra też powodują zmianę oporów toczenia. Nie wiem tylko czy aż tak istotnych jak w przypadku różnych bieżników stąd to pytanie. Wczoraj jeszcze ze 3 razy patrzyłem co i jak. Na idealnie równym podłożu wychodzi 4mm różnicy. Teraz troszkę obserwacji z frontu "zamiany" 1. Jest niewątpliwie bardziej komfortowo 2. Inaczej wybiera nierówności - np. mniej czuć "tarkę" 3. Przy szybkich "zakrętasach" niestety jest wyczuwalne (lekko ale zawsze) - kładzenie opony. Myślę że da radę się przyzwyczaić. Popiszczy, popiszczy ale nie puści. Przedni pług - bez zmian. 4. Może lekko przy hamowaniu nurkuje ale tak jak wyżej - abs reaguje bardzo, bardzo późno 5. 1cm prześwitu więcej więc bardziej śmiało można eksplorować "teren" (mam dodatkowo blachę "jak trza" pod silnikiem) Edited March 27, 2014 by obcy17 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek_gdynia Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 3. Przy szybkich "zakrętasach" niestety jest wyczuwalne (lekko ale zawsze) - kładzenie opony. Dlatego też, producent zaleca 205/50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwiatek6178 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Ludzie nie demonizujcie subaru. Jest spora Liczba użytkowników szczególnie tych starszych którzy w ogóle nie dbają o ciśnienie stan opon itd. A auta jeżdżą latami. Producent to przewidział. W przeciwnym razie najczęstszym wątkiem byla by wiskoza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
obcy17 Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Z frontu wieści takie oto: 1. Na stronie Uniroyala dorwałem pdf-a gdzie znajdują się informacje dotyczące współgrania indeksu nośności/prędkości/ciśnień (na oponie jest max = 3,5 bara) 2. Po wielu, wielu eksperymentach ustaliłem, iż optymalnym ciśnieniem jest 2,7 przód i 2,5 tył 3. Przy ciśnieniu jw. odległość felgi od podłoża jest identyczna:) 4. Różnica w wysokości prześwitu zwiększyła się na tyle, że śmielej atakuję nierówności i krawężniki (oczywiście bez zbytniej brawury) Czekam teraz na deszcze/ulewy:) - chyba muszę umyć auto. Wtedy na bank będzie zlewa Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajac_am Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Wszystko ładnie, pięknie, ale... @obcy17, piszesz tu o pomiarach na postoju. I wtedy np. przy zalecanym ciśnieniu 2.2 i 2.0, przednie opony będą bardziej ugięte niż tylne, ale gdy auto jest w ruchu (a przecież o to chodzi, żeby napęd nie cierpiał gdy auto jedzie a nie stoi) to wtedy bardziej dociążana jest tylna oś i tylne opony uginają się bardziej niż przednie, co za tym idzie - zmniejsza się ich średnica. Jeżeli do przodu dałeś np. 2.4, a do tyłu 2.0 to fajnie, bo na postoju ani przód, ani tył nie ugnie ci się bardziej, ale podczas jazdy może być jeszcze gorzej niż przy zalecanym 2.2 na 2.0 Myślę że nie ważne jest to przy jakim rozmiarze i ile nadmuchasz te kółka, tylko to aby zachować mniej więcej 10% różnicy w ciśnieniach p/t. A już w ogóle najlepiej byłoby gdybyś sprawdził procentowy rozkład masy i na tej podstawie dobrał ciśnienie Poprawcie mnie jak się mylę Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybel Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Chyba trochę "przeteoretyzowaliście" lekko obaj. A co będzie przy hamowaniu,jeździe pod górę i z góry? Producent auta podaje wartość ciśnienia w oponach zależnie od obciążenia,są tak dobrane aby opona pracowała najbardziej wydajnie,czyli miała jak największą powierzchnię styku z nawierzchnią drogi. Zmieniając wartość ciśnienia,zmieniamy warunki pracy opony,nie tylko powierzchnię styku ale i temperatury jej pracy i pewnie parę jeszcze innych parametrów. Nie to że się czepiam,nie moje auto i nie moje opony. Link to comment Share on other sites More sharing options...
obcy17 Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 (edited) Nie to że się czepiam,nie moje auto i nie moje oponyEj nooooo..... Każda uwaga cenną jest W tym przypadku (moim zdaniem) czynnikami wnoszącymi niepewność są: wyższy profil oraz specyficzna charakterystyka deszczówki -"balonowatość". Jeżeli te wcześniej wymienione niepewności znajdują zastosowanie w cięższym aucie (zdjęte z Hondy Civic a założone do Imprezy w Kombi) naturalnym jest że trzeba będzie coś/gdzieś zmienić. Dziwne jest (o ile dobrze zrozumiałem) że w pdf Uniroyala zalecane ciśnienie minimalne do maksymalnego obciążenia wynosi 2,5 bara (jeśli auto może jechać więcej niż 160 km/h) jednak jak można wyczytać można dymnąć i 2,8. Co do czepiania to staram się to ogarnąc aby może komuś było łatwiej jak wpadnie na podobny pomysł No i dzięki za uwagi gdyż wprowadzają one coraz to nowe "niepewności" zmuszające mnie do uzupełniania wiedzy Edyta: http://www.uniroyal-online.cz/www/download/uniroyal_pneumatiky_cz_cs/themes/service/downloads/hidden/dl-databook_en.pdf Edited April 9, 2014 by obcy17 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now