Jump to content

Koniec gwarancji a wymieniony shortblock


p4w0
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

W kwietniu br. mając samochód na gwarancji, tuż po przeglądzie 75 kkm nastąpiło uszkodzenie silnika - zerwany wał ze względu na wadliwy system smarowania.

 

Samochód oddany do ASO (Solix Olsztyn) i decyzja o wymiania shortblock'a. Operacja trwała 2-3 tyg. i wszystko zostało zrobione w ramach gwarancji. Przy odbiorze samochodu zapytałem się o gwarancję na nowy shortblock uzyskując informację, iż okres gwarancji na ten podzespół biegnie od nowa, co w zasadzie zgodne jest z literą prawa (art. 581 §1 k.c.).

 

Pytanie moje spowodowane było zliżającym się zakończeniem okresu gwarancji na samochód o obawą, że podobny lub węcz ten sam problem może powrócić za kolejnych kilkadziesiąt tys. km lub m-cy. Rozważałem wykipienie przedłużonej gwarancji ale na podstawie informacji z ASO temat odpuściłem, gdyż tylko silnik w tym samochodzie uważam za podstawę przedłużenia gwarancji.

 

Około m-ca temu, przy kolejnym przeglądzie (90kkm), ostatnim w okresie gwarancji, poprosiłem o pisemne wystawienie gwarancji na nowy shortblock. Uzyskałem odmowę wystawienia takiego dokumentu wraz z informacja, iż gwarancja na silnik kończy się z dn. zakońćzenia okr. gwarancji na cały samochód. Dodatkowa usłyszałem "ale proszę się nie martwić SIP nie pozostawia swoich klientów w takich sytuacjach na lodzie". Dzisiaj od jednego z forumowiczów dowiedziałem się, iż nie pozostawianie na lodzie kosztuje ok. 10 tys. zł, zamiast cennikowych kilkudziesięciu. Faktycznie cena za wymianę silnika nie jest wygórowana ale jeśli ma się to zdarząć raz na 2-3 lata i to ze względu na wady materiałowe lub konstrukcyjne jednostki to nie jest to zbyt optymistyczna prognoza.

 

W związku z powyższym chciałbym uzyskać oficjalne stanowisko SIP na temat rękojmi lub gwarancji na wymieniony shortblock.

Proszę o ustosunkowanie się do mojego przypadku.

VIN: JF1BPDLYG9G124623

 

Pozdrawiam,

Paweł Baranowski

Edited by p4w0
Link to comment
Share on other sites

Polska czy inny kraj nic nie zmienia. na nowy silnik nie ma przedłużenia gwarancji. Można tylko się ubiegać o przedłużenie związane z wyłączeniem z eksploatacji

Link to comment
Share on other sites

Ja nie pisałem nic o innym kraju. A jeśli mówimy o naszym kraju to obowiązują tu pewne przepisy prawne.

 

Chciałbym poznać interpretację SIP właśnie tych przepisów.

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Kodeks cywilny z 1964 roku nie ma w tym przypadku zastosowania. Uregulowania unijne obejmują w tym przypadku prawo konsumenckie. Przykro mi, ale gwarancja w tym przypadku wygasa po upływie trzech lat.

O tyle, o ile w przypadku silników pierwszej serii raczej rzadko, lecz jednak czasem zdarzały się wspomniane problemy, o tyle w nowszych wersjach praktycznie nie. Ponieważ ma Pan aktualnie short block nowszej konstrukcji brak jest - pomimo negatywnego doświadczenia, za które przepraszam - powodu do niepokoju.

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Kodeks cywilny z 1964 roku nie ma w tym przypadku zastosowania

Wiem, że "niby co mnie to obchodzi", ale mam do Dyrekcji pytanie, na jakiej podstawie zostało oparte stwierdzenie, że przepisy Kodeksu Cywilnego nie mają tu zastosowania? Czyżby SIP był wyłączony spod jurysdykcji polskich organów "prawnych"?

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP
Wiem, że "niby co mnie to obchodzi", ale mam do Dyrekcji pytanie, na jakiej podstawie zostało oparte stwierdzenie, że przepisy Kodeksu Cywilnego nie mają tu zastosowania? Czyżby SIP był wyłączony spod jurysdykcji polskich organów "prawnych"?

Oczywiście nie. Natomiast definicja gwarancji ( działanie dobrowolne ze strony producenta ) versus definicja wynikającego z prawa konsumenckiego ( zgdność towaru z umową ; min 2 lata ) zastąpiła niektóre paragrafy kodeksu cywilnego.

Wejscie do Unii ma swoje dpobre i złe strony. Natomiast istniejąca w czasach socjalistycznych "wieczna gwarancja" odeszła do lamusa. Inaczej mówiąc - niektóre elementy KC z 1964 roku zostały zastąpione nowszymi rozwiązaniami.

 

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście nie. Natomiast definicja gwarancji ( działanie dobrowolne ze strony producenta ) versus definicja wynikającego z prawa konsumenckiego ( zgdność towaru z umową ; min 2 lata ) zastąpiła niektóre paragrafy kodeksu cywilnego. Wejscie do Unii ma swoje dpobre i złe strony. Natomiast istniejąca w czasach socjalistycznych "wieczna gwarancja" odeszła do lamusa. Inaczej mówiąc - niektóre elementy KC z 1964 roku zostały zastąpione nowszymi rozwiązaniami.

Oczywiście KC jest z 64r, ale z późniejszymi zmianmi, które są dość obszerne i nie sa już socjalistyczne, a ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej jest już jak najbardziej aktualna w stosunku do obecnej rzeczywistości, bo pochodzi z 2002 roku. Dlatego uważam, że orzecznictwo sądu w przyadkach jak powyżej będzie po stronie lienta, a nie SIPu, jednakże życzę zarówno uzytkownikom Subaru jak i Dyrekcji, żeby nigdy nie musieli sprawdzac tego w praktyce ;)

Link to comment
Share on other sites

Szczerze życząc tego samego co Lukass, chciałem zapytać Pana Dyrektora, dlaczego wg SIP, w przypadku wymiany części na nową, nie ma zastosowania art. 10 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej? Gwarancja jest oczywiście dobrowolnym gestem, ale z jakiego powodu nie działa ww. ustawa?

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Cytowany art 10 mówi o wymianie towaru. W art 8 jest mowa o naprawie - w tym przypadku nie następuję przedłużenie.

 

 

Dlatego uważam, że orzecznictwo sądu w przyadkach jak powyżej będzie po stronie lienta, a nie SIPu,
Orzecznictwo w Unii jest w takich przypadkach jednoznaczne ( brak przedłużenia ).

W czasach gdy pracowałem w D ( gdzie takie uregulowania istnieją dłużej ) tematyka taka wogóle nie była nawet dyskutowana - była oczywista.

 

Pozdrowienia

Edited by Dyrekcja
Link to comment
Share on other sites

Pytanie tylko, czy część wymieniona w toku naprawy jako taka nie jest objęta gwarancją, o której mowa w ustawie o sprzedaży konsumenckiej. Czyli nie samochód i nie silnik, które zostały naprawione, ale sama część, która, jak rozumiem, została wymieniona, jako dotknięta wadą.

 

Pozdrawiam

 

M.Borkowski

Link to comment
Share on other sites

O tyle, o ile w przypadku silników pierwszej serii raczej rzadko, lecz jednak czasem zdarzały się wspomniane problemy, o tyle w nowszych wersjach praktycznie nie. Ponieważ ma Pan aktualnie short block nowszej konstrukcji brak jest - pomimo negatywnego doświadczenia, za które przepraszam - powodu do niepokoju.

Od którego roku wprowadzono silnik z modyfikacjami ?

 

Przypadkowo trafiłem na nowy model Outback'a, który nadal boryka się z bolączką "silnikową" (http://otomoto.pl/subaru-outback-comfort-navi-C26917867.html).

Link to comment
Share on other sites

Przypadkowo trafiłem na nowy model Outback'a, który nadal boryka się z bolączką "silnikową" (http://otomoto.pl/su...-C26917867.html).

ten akurat "borykał" się ze nieprawidłową pracą.. sterownika , ktory doprowadził i silnik i dpf do , powiedzmy , " zabrudzenia."..., nietypowa sytuacja :???:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja przerabialem ten temat z fordem, wymieniano mi w ramach gwarancji cały kpl. silnik...tam jakiś cyrkow nie było, po telefonie do forda odebrałem auto z wpisem do książki, ze gwarancja na wymienione elementy 2 lata od dnia odbioru z serwisu, dodatkowo przedłużona gwarancja na CAŁE auto o okres w którym auto przebywalo w serwisie a ja nie miałem od nich auta zastępczego...nie znam sie na paragrafach a, ze załatwiono to dla mnie pozytywnie to nie drazylem ale była wzmianka o tym, ze jeżeli miałbym auto jako osoba prywatna to by nie było takiej opcji ale, ze mam w leasingu na firmę to należy mi sie bez dyskusji i faktycznie absolutnie żadnych dyskusji ze strony Ford Polska nie było...tak więc to nie do końca jest tak jak szanowna Dyrekcja i Pan Andrzej twierdzi...zreszta gdy ja sie podpytywalem tu na forum tez Pan Andrzej właśnie twierdził, ze nie ma sensu podejmować nawet z Fordem walki...nie musiałem walczyć...wystarczyła jedna 5 min miła rozmowa...

Link to comment
Share on other sites

Nie byłem na forum ze 2 lata ale widzę, że nic się ni zmieniło... Niedługo pewnie będzie szkolenie dla właścicieli SBD z "niepsucia silnika" i zastosowania przepisów prawa cywilnego jak rownież procedury, ze szczególnym uwzględnieniem kognicji ( jej wyłączenia) sądów powszechnych wobec SIP ;) Nowy Rok się zbliża więc rak trzymać :))!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...