Skocz do zawartości

Rolki na przeglądzie złe?


KratekPL

Rekomendowane odpowiedzi

Viscous Coupling Integrated Into The Center Differential(Edit)
In this case, all wheels are powered at all times. Viscous coupling is integrated into the center differential. Central differential distributes power to all wheels and lets them turn at different speeds while cornering. When excessive wheelspin occurs on one of the axles, viscous coupling locks the differential and equalizes the speeds of both axles. Torque is transferred to wheels that have traction. This is a full-time all wheel drive system.

Viscous coupling can also be integrated into the rear differential.

 

http://www.awdwiki.com/en/viscous+coupling/

 

 

czytac fakty a nie snuć domysły i teoretyzować... nie ma znaczenia ktorą oś napędzacie... wiskoza w centralnym dyfrze spina caly napęd!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

saszynski, teoria to jedno, a praktyka to drugie. Poza tym powinieneś wiedzieć, że nie wszystko co jest napisane w internecie jest fachowe i zgodne z prawdą.

Konkretnie to zdanie "viscous coupling locks the differential and equalizes the speeds of both axles" jest nieprawdziwe. Wiskoza NIGDY nie spina na sztywno osi/wałów wychodzących z mechanizmu różnicowego. Układ ten w chwili wystąpienia różnicy prędkości obrotowej przekazuje tylko część momentu obrotowego. Stara się zatem wyrównać prędkości obrotowe. W normalnych warunkach drogowych to skuteczne i wystarczające rozwiązanie. W sytuacji gdy opory ruchu ZNACZĄCO wzrastają wiskoza jest zbyt słaba by zapewnić równomierny podział momentu między osie. A zwiększone opory ruchu występują właśnie w przypadku badania na SKP.

 

A żeby słowa poprzeć praktyką przedstawiam taką oto sytuację z badań, które robiłem na uczelni:

aee82949ac58ac97m.jpg

91e14015b46dc451m.jpg

 

Koła przednie zblokowane klinami, koła tylne swobodnie na rolkach. Próba lagodnego ruszania - jak w normalnym ruchu miejskim. Koła tylne wirują, koła przednie stoją w miejscu. Zwiększenie prędkości obrotowej silnika do 4000 rpm nic nie daje. Auto stoi w miejscu, wiskoza się poddaje.

Na wykresie przedstawione są prędkości obrotowe kół. Są one bezpośrednim odzwierciedleniem czy układ napędowy jest w stanie rozdzielić momenty na tyle skutecznie by pokonać opory ruchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomasz_555,

a Forester 2.0 XG6 ma w centralnym dyferencjale wiskozę? Bo jeśli nie, lub jesli masz ja niesprawną, to eksperyment się powiódł :wink: Tak miało być jak się działo :idea:

A jeżeli miałeś wiskozę w centralnym to ... może jej już nie masz - zależy jak długo trwał ten eksperyment ... :|

Jak te przednie koła miałyby się zacząć obracać gdy je zablokowałeś klinami? Wiskoza w centralnym ma bodaj kilka - może kilkanaście kg...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak, jak mówi Tomasz_555. Wiskoza nie blokuje niczego na sztywno, (sprzęgło podatne) wobec czego NAWET pomimo jej obecności, taki mechanizm różnicowy rozpatruje się jako OTWARTY! (Wisko jedynie zwiększa opory pomiędzy dwoma stopniami swobody w chwili wystąpienia różnicy prędkości - ścinanie kinetyczne płynu wypełniającego "puszkę").

 

Miłego Frajdeja!

Luke :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teoria to jedno, a praktyka to drugie. Poza tym powinieneś wiedzieć, że nie wszystko co jest napisane w internecie jest fachowe i zgodne z prawdą.

Konkretnie to zdanie "viscous coupling locks the differential and equalizes the speeds of both axles" jest nieprawdziwe. Wiskoza NIGDY nie spina na sztywno osi/wałów wychodzących z mechanizmu różnicowego. Układ ten w chwili wystąpienia różnicy prędkości obrotowej przekazuje tylko część momentu obrotowego. Stara się zatem wyrównać prędkości obrotowe. W normalnych warunkach drogowych to skuteczne i wystarczające rozwiązanie. W sytuacji gdy opory ruchu ZNACZĄCO wzrastają wiskoza jest zbyt słaba by zapewnić równomierny podział momentu między osie. A zwiększone opory ruchu występują właśnie w przypadku badania na SKP.

 

A żeby słowa poprzeć praktyką przedstawiam taką oto sytuację z badań, które robiłem na uczelni:

Obrazek

Obrazek

 

Koła przednie zblokowane klinami, koła tylne swobodnie na rolkach. Próba lagodnego ruszania - jak w normalnym ruchu miejskim. Koła tylne wirują, koła przednie stoją w miejscu. Zwiększenie prędkości obrotowej silnika do 4000 rpm nic nie daje. Auto stoi w miejscu, wiskoza się poddaje.

Na wykresie przedstawione są prędkości obrotowe kół. Są one bezpośrednim odzwierciedleniem czy układ napędowy jest w stanie rozdzielić momenty na tyle skutecznie by pokonać opory ruchu.

 

 

 

 

od 2:00 macie subaru....

 

-- Cz lut 23, 2012 9:05 pm --

 

kolejny 2:19 subaru....

 

dziwne.. wychodzi na to, ze oba subaru na filmach maja zespawane centralne dyfry.

i ciekawe dlaczego moje subaru wyskoczylo z rolek? tez mam zespawany centralny dyfer?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat mnie zaciekawil ale zinnego powodu.

W jednym z pierwszych postów, piszecie o sprzegle w czasie badania hamulcow... a co jesli ma sie automat?

 

Czy jadac na badanie techniczne upierać sie, ze nie badana os ma stac na wolnych rolkach aby kola mogly sie krecic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale generalnie nie oddawac byle komu kluczykow na stacji diagnostycznej do takiego samego traktowania jak przecietnego auta FWD?

Pytam piwaznie, czy nalezy sie upwnic, ze facet co bedzie sie te pare metrow toczyc autem wie o co chodzi i na co nalegac...

Skoro temat mi sie rzucil w oczy to wole zdobyc wiedze teraz, niz byc potem... jak to sie mowi... madry po szkodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale generalnie nie oddawac byle komu kluczykow na stacji diagnostycznej do takiego samego traktowania jak przecietnego auta FWD?

Pytam piwaznie, czy nalezy sie upwnic, ze facet co bedzie sie te pare metrow toczyc autem wie o co chodzi i na co nalegac...

Skoro temat mi sie rzucil w oczy to wole zdobyc wiedze teraz, niz byc potem... jak to sie mowi... madry po szkodzie.

 

http://www.awdwiki.com/en/subaru/#With_ ... nsmission_

 

Full-time all wheel drive with 45/55 torque split front-to-rear under normal conditions. Electronically controlled hydraulic multi-plate clutch installed in conjunction with the center planetary-type differential. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking to help determine the amount of clutch lock. Optional viscous-type limited-slip rear differential.

 

Vehicles with 4-speed VTD: 2002 Impreza 2.5WRX (North American market), Forester 2.5XT (North American market), SVX (36/64 torque split), 2003 Legacy GT 4EAT+VTD, 1998-2003 6-cylinder Legacy Outback 4EAT+VTD, (anything else?)

 

Vehicles with 5-speed VTD: 6-cylinder Legacy, Legacy Outback, Tribeca (else?)

 

In North America, if a vehicle is equipped with VDC, most likely it has a VTD type all wheel drive.

 

The hydraulic multi-plate clutch ECU performs the following functions:

 

a) adjusts the hydraulic pressure based on the produced torque and the road conditions;

B) adjusts the hydraulic pressure when the vehicle starts moving, based on the accelerator pedal position;

c) decreases the hydraulic pressure when the vehicle is turning (calculated by comparing the front and the rear's driveshafts speeds);

d) increases the hydraulic pressure when the front or the rear wheels start to slip;

e) cuts off the hydraulic pressure when ABS is activated;

f) decreases the hydraulic pressure when the brake pedal is pressed and when the accelerator pedal is released;

g) increases the hydraulic pressure when the gear shift lever at the position "1".

 

Figure: Subaru's VTD all wheel drive, planetary-type center differential (23) and hydraulic multi-plate clutch (24)

 

-- Pt lut 24, 2012 11:06 am --

 

lub:

 

Proactive automatic all wheel drive with 90/10 torque split front-to-rear under normal conditions (80/20 from 1996; 60/40 on Subaru Forester from 2009 and on - Source). Electronically controlled hydraulic multi-plate transfer clutch installed instead of the center differential in the transaxle's tailshaft. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking, to help determine needed torque distribution to the rear axle.

 

The hydraulic multi-plate transfer clutch ECU performs the following functions:

 

a) adjusts the hydraulic pressure according to the accelerator pedal position and the vehicle speed;

B) increases the hydraulic pressure when the gear shift lever at the position "1";

c) increases the hydraulic pressure when the front wheels start to slip (this function deactivates when the speed exceeds 60 km/h or when the accelerator pedal is released);

d) decreases the hydraulic pressure when the vehicle is turning;

e) cuts off the hydraulic pressure when ABS is activated.

 

Figure: Subaru's 4-speed automatic transmission (type MPT) and hydraulic multi-plate transfer clutch (23)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiskoza jest zbyt słaba by zapewnić równomierny podział momentu między osie.

 

Nie.

 

 

Wiskoza, jak i każdy inny rodzaj szpery jest po to, aby zapewnić nierównomierny podział momentu. Im mocniejsza szpera, tym różnica wielkości momentów może być większa.

 

Zawsze po równo daje właśnie dyfer całkowicie otwarty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duuuuuuuzo by cytowac [...]
:mrgreen:

 

Powiem szczerze, ze ni jak to nie odpowiada na pytanie co powiedziec czy tez jak przypilnowac Pana Zenka na badaniu technicznym (aaa, zapomnialem dodac, ze ja sie bede na nie wybieral w OBK H6 a nie w Imprezie - jesli to robi roznice).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, ze ni jak to nie odpowiada na pytanie co powiedziec czy tez jak przypilnowac Pana Zenka na badaniu technicznym (aaa, zapomnialem dodac, ze ja sie bede na nie wybieral w OBK H6 a nie w Imprezie - jesli to robi roznice).

 

wg mojego uznania jesli auto ma AWD to nie pozwolilbym na badanie hebli z jedna osia na rolkach a druga na stabilnym podlozu bez wzgledu na to czy to manual czy automat... tak dla swietego spokoju...

Po co miec pozniej schiz, ze cos sie moglo zepsuc w drodze ze stacji po przegladzie?

JA mowie stanowcze NIE! badaniu hebli na rolkach przeznaczonych dla osiek.

a co kto zrobi to juz jego prywatna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duuuuuuuzo by cytowac [...]
:mrgreen:

 

Powiem szczerze, ze ni jak to nie odpowiada na pytanie co powiedziec czy tez jak przypilnowac Pana Zenka na badaniu technicznym (aaa, zapomnialem dodac, ze ja sie bede na nie wybieral w OBK H6 a nie w Imprezie - jesli to robi roznice).

galtom nie stresuj się. Wystarczy, że uprzedzisz diagnostę o napędzie 4x4, przede wszystkim by go nie zaskoczyło "wypluwając" z rolek. WSZYSTKIE stacje diagnostyczne MUSZĄ być przygotowane do badania takich pojazdów, najwyżej im się nie chce. Podsumowując:

1. Stacja dysponuje odpowiednim sprzętem: albo specjalny program (to, o czym pisali koledzy - jedno koło kręci w przód, drugie w tył, nie przenosi napędu dalej /jeśli nie masz szpery/), albo opóźnieniomierz, który jest obowiązkowym wyposażenim stacji diagnostycznej, albo rolki pod tylne koła;

2. Chwila badania nie zabije wiskozy - zapewniał mnie o tym Marek "Maras" (a w jego kompetencje chyba wątpić nie wypada :mrgreen: ) przy okazji badania technicznego "Czarnej Mamby", przetestował to na własnym forku Tomasz555, o czym napisał kilka postów wcześniej i testuje to mnóstwo użytkowników imprez przy okazji mniejszego i większego upalania. Gdyby wiskozy nie były na to odporne, to 3/4 forum po pierwszej zimie musiało by je wymieniać.

 

Wystarczy sobie wyobrazić jak duże różnice obrotowe występują przy kręceniu bączków na śniegu i jak się to ma do kilkusekundowego badania hebli... Że o problemie przy zakopaniu się w śniegu nie wspomnę, kiedy koła jednej osi kręcą jak głupie, a druga oś stoi.

 

Wokół badania technicznego aut 4x4 krąży wiele mitów i przesądów, podobnie jak w przypadku "aptekarskiego" mierzenia różnic zużycia bieżnika przednich i tylnych kół, oraz straszenia przed używaniem kół dojazdowych... Jedź spokojnie na badanie.

 

PS. Dla wszystkich niedowiarków prosty test: uniesienie auta na podnośniku i zakręcenie kołem. Pierwsze zacznie się kręcić koło po przeciwnej stronie pojadu, jeśli zakręcimy szybko może się zacząć kręcić (najczęściej) jedno z kół drugiej osi. Poprosić kogoś, żeby spróbował zatrzymać to koło drugiej osi i ile musi użyć siły... Centralna wiskoza u z u p e ł n i a działanie centralnego dyferencjału, spinając napęd tym mocniej, im większa występuje różnica w prędkości obrotowej. Że jej moc jest ograniczona widać najlepiej, jak się zakopiesz jedną osią poza drogą: druga oś cię nie wyciągnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z ciekawosci... czy Twoj protest na stacji dziala? Podkladaja cos pod nie badana os (cyba teraz juz powinni... bo rpzeciez konkurencja jest) ? :-)

 

ogolnie w Irlandii na stacji trzeba powiedziec :!: testujacemu, ze auto jest AWD i wtedy automatyznie nie testuje hebli na rolkach a na odcinku drogi przy stacji z przyspieszeniomierzem w srodku...

jak bralem B4 pierwszy raz na przeglad bylem pewny, ze testujacy wie, ze to AWD (wiadomo, subaru) ale nie wiedzial , wjechal na rolki a po 3s kiedy wisko wystarczajaco spielo napedy, auto z nich wyskoczylo (bo zeby zrobic test musi rozpedzic kola do jakies predkosci) az sie facet zdziwil.... wtedy dostal opr od innego... :?

przeprosil i powiedzial, zeby przypominac o tym ze auto jest AWD to wtedy beda juz wiedzieli co i jak.

 

-- Pt lut 24, 2012 11:50 am --

 

jeśli zakręcimy szybko może się zacząć kręcić (najczęściej) jedno z kół drugiej osi.

 

u mnie wszystkie kola sie kreca od razu.. krecac powoli czy szybko, kreca sie wszystkie.

 

-- Pt lut 24, 2012 11:57 am --

 

Że jej moc jest ograniczona widać najlepiej, jak się zakopiesz jedną osią poza drogą: druga oś cię nie wyciągnie...

 

ehhh .. i znowu sie nie zgodze... chyba, ze JDMowe wisko jest mocniejsze.. bo jesli jedna os nie daje rady, nadrabia druga i auto jedzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1. [...] i testuje to mnóstwo użytkowników imprez przy okazji mniejszego i większego upalania. [...]Gdyby wiskozy nie były na to odporne, to 3/4 forum po pierwszej zimie musiało by je wymieniać.

 

Wystarczy sobie wyobrazić jak duże różnice obrotowe występują przy kręceniu bączków na śniegu i jak się to ma do kilkusekundowego badania hebli... Że o problemie przy zakopaniu się w śniegu nie wspomnę, kiedy koła jednej osi kręcą jak głupie, a druga oś stoi.

 

2. Wokół badania technicznego aut 4x4 krąży wiele mitów i przesądów, podobnie jak w przypadku "aptekarskiego" mierzenia różnic zużycia bieżnika przednich i tylnych kół, oraz

3. straszenia przed używaniem kół dojazdowych... Jedź spokojnie na badanie. [...]

 

1. Jaki zwiazek ma upalanie sie z napedem??? :mrgreen:

2. Nic o tych mistach nie slyszalem - na "chlopski rozum" przednie kola powinny sie szybcziej scierac niz tyle bo obciazona silnikiem i dlatego, ze pracuja skrecone...

3. Kolo dojazdowe... - planowalem do swojego OBK z LPG (i widze pleno takich oryginalnych na allegro) wiec nie moga byc niewskazane???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie wszystkie kola sie kreca od razu.. krecac powoli czy szybko, kreca sie wszystkie.

 

A zauważyłeś, że napisałem o braku szpary, którą Ty masz?

 

ehhh .. i znowu sie nie zgodze... chyba, ze JDMowe wisko jest mocniejsze.. bo jesli jedna os nie daje rady, nadrabia druga i auto jedzie...

 

Sprawdzałem empirycznie na kilku wolnychssakach w warunkach zimowych, kiedy np. tył utknął w śniegu poza drogą i sam przód nie był w stanie wyciągnąć auta. :| Przez prawie 6 miesięcy w roku jeżdżę tu po śniegu i lodzie, więc siłą rzeczy znam ograniczenia własnego pojazdu. :mrgreen: Wątpię, byś miał w Irlandii taki poligon :wink:

 

Dalej jednak podtrzymuję: nawet przy kopaniu się na parkingu i "kręceniu bączków" wiskoza musi się napracować nieporównywalnie z badaniem technicznym. Poza tym... Mieszkam w Wiśle, gdzie ilość różnych subaru w przeliczeniu na ilość mieszkańców jest rekordowa (z wyjątkiem Subarowego Sanktuarium Elka i warsztatu Marasa :P ), moim przyjacielem i mechanikiem jest właściciel jedynej stacji kontroli pojazdów w mieście, u którego spędzam każdą wolną chwilę usiłując pomagać w warsztacie i przy przeglądach, więc trochę doświadczenia z przeglądami mam...

 

-- 24 lut 2012, o 13:27 --

 

1. Jaki zwiazek ma upalanie sie z napedem??? :mrgreen:

2. Nic o tych mistach nie slyszalem - na "chlopski rozum" przednie kola powinny sie szybcziej scierac niz tyle bo obciazona silnikiem i dlatego, ze pracuja skrecone...

3. Kolo dojazdowe... - planowalem do swojego OBK z LPG (i widze pleno takich oryginalnych na allegro) wiec nie moga byc niewskazane???

 

Ad1. :shock: Niewielki... 8) Tyle tylko, że kiedy idziesz "bokiem" w łuku tylne koła idą "szerzej" niż przednie pokonując dłuższą drogę, co generuje różnicę obrotową przednich i tylnych kół, którą usiłuje wyrównać wiskoza. Działające siły są znacznie większa, niż na rolkach, przy badaniu hamulców...

 

Ad2. Masz rację, tylko niektórzy użytkownicy panikują, że mają bieżnik o 1mm bardziej starty z przodu, niż z tyłu, czy nie zabiją wiskozy... Tak samo spotkałem na forum straszenie, że jazda na dojazdówce może zabić wisko... Zawsze pytam, dlaczego subaru daje dojazdówki na wyposażenie tylu modeli?

 

Ad3. Spokojnie, jazda na dojazdówce (w odpowiednim rozmiarze i z zachowaniem wytycznych jej stosowania), niczym Ci nie grozi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczne od konca - 3: logiczne inacze Subaru by ich nie dawalo do aut, a poza tym zakladamy, ze na dojazdowce auto dojezdza a nie pokonuje okres 10-15 tys km miedzy przegladam :-)

2. tak sadzilem...

 

1. Odp. nie na temat, jeszcze raz: Jaki zawiazek ma UPALANIE SIĘ z napędem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki zawiazek ma UPALANIE SIĘ z napędem?

 

Zasadniczy, podobnie, jak jazda na "podwójnym gazie". Jak się upalisz, to masz wrażenie, że Ken Block przy Tobie to kompletne dno, zwłaszcza przy Twoim super-hiper-ultra nowoczesnym 555konnym potworze, którego właśnie prowadzisz... 8)

 

No dobra, masz mnie :mrgreen: Czytanie ze zrozumieniem leży :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla wszystkich niedowiarków prosty test: uniesienie auta na podnośniku i zakręcenie kołem. Pierwsze zacznie się kręcić koło po przeciwnej stronie pojadu, jeśli zakręcimy szybko może się zacząć kręcić (najczęściej) jedno z kół drugiej osi.
A zauważyłeś, że napisałem o braku szpary, którą Ty masz?

Z całkowitą pewnością mogę napisać, że posiadając jeszcze Legacy w wersji wolnossącej i otwartym przednim i tylnym dyfrem, oraz wykonując powyższe doświadczenie, zawsze niezależnie od prędkości kręciły się koło po przeciwnej i zazwyczaj przeciwległej stronie auta. Piszę zazwyczaj, bo czasami zdarzało się, że nie było przeciwległe, tylko tylne po tej samej stronie.

 

Że o problemie przy zakopaniu się w śniegu nie wspomnę, kiedy koła jednej osi kręcą jak głupie, a druga oś stoi.

I również podam przykład mojego Legacy przed swapem, że przy zakopaniu w śniegu, nie miałem przypadku kręcenia się kół tylko jednej osi. Zazwyczaj były to koła przeciwległe :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duuuuuuuzo by cytowac [...]
:mrgreen:

 

Powiem szczerze, ze ni jak to nie odpowiada na pytanie co powiedziec czy tez jak przypilnowac Pana Zenka na badaniu technicznym (aaa, zapomnialem dodac, ze ja sie bede na nie wybieral w OBK H6 a nie w Imprezie - jesli to robi roznice).

 

Mówisz tak:panie Zeniu,proszę podnieść tył samochodu na podnośniku kanałowym i podeprzeć tył samochodu na stojakach,kiedy będzie pan badał hamulce na przedniej osi i analogicznie to samo,kiedy będzie pana badał na tylnej osi. Na koniec mówisz: Dziękuję panie Zeniu,jest pan klawy i kumaty gość :wink: :wink: :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówisz tak:panie Zeniu,proszę podnieść tył samochodu na podnośniku kanałowym i podeprzeć tył samochodu na stojakach,kiedy będzie pan badał hamulce na przedniej osi i analogicznie to samo,kiedy będzie pana badał na tylnej osi. Na koniec mówisz: Dziękuję panie Zeniu,jest pan klawy i kumaty gość :wink: :wink: :wink:

 

nie da sie... bo po wisnieciu hebli zdaje sie ze auto wyjezdza z rolek... lub jak kto woli, zostaje z nich wypchniete/wyrzucone...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówisz tak:panie Zeniu,proszę podnieść tył samochodu na podnośniku kanałowym i podeprzeć tył samochodu na stojakach,kiedy będzie pan badał hamulce na przedniej osi i analogicznie to samo,kiedy będzie pana badał na tylnej osi. Na koniec mówisz: Dziękuję panie Zeniu,jest pan klawy i kumaty gość :wink: :wink: :wink:

 

nie da sie... bo po wisnieciu hebli zdaje sie ze auto wyjezdza z rolek... lub jak kto woli, zostaje z nich wypchniete/wyrzucone...

 

Da się...pokaże jak włożę skrzynie :wink: Odpowiednie stojaki w odpowiednim miejscu... :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...