Skocz do zawartości

Ciężarówka a'la Subaru?


Urabus

Rekomendowane odpowiedzi

Tu sie nie zgodzę - w prawdzie w drugą strone ale zmieniałem homologacje mojego starego auta. Było to co prawda w 2002 roku ale sie dało. Zmiana była z osobowej megane 5d zarejestrowanej na 2os na osobówkę. Auto miało kompletne fabryczne wyposażenie tylnej części czyli pasy, kanapy, boczki - tak na prawde nigdy nie było tam kratki włożonej i auto zawsze było osobówką no ale leasing miał swoje prawa. Nie było najmniejszego kłopotu ze zmianą wpisu w dowodze z ciężarowego na osobowy (po uprzednich rozszerzonych badaniach technicznych). Jak jest teraz i czy zadziała to w drugą strone tego nie wiem.

 

pytam, bo wlasnie sprzedalem auto typu van vat 1 i co ciekawe kupila go osoba prywatna chcaca go przywrocic do osobowki i "ponoc" polega to na doposazeniu w odpowiednie graty, odbyciu dodatkowego bt i juz

stad moje pytanie czy da sie tez z osobowki na ciezarowke ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 142
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

"ponoc" polega to na doposazeniu w odpowiednie graty, odbyciu dodatkowego bt i juz

W drugą stronę da się to zrobić bo jest to przywrócenie do stanu poprzedniego. Co do zmiany na ciężarówkę - faktycznie można (chyba jeszcze?) zrobić 2 osobowe auto jako osoba prywatna ale uzyskanie homologacji importera na rejestrowany samochód nie jest możliwe.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"ponoc" polega to na doposazeniu w odpowiednie graty, odbyciu dodatkowego bt i juz

W drugą stronę da się to zrobić bo jest to przywrócenie do stanu poprzedniego. Co do zmiany na ciężarówkę - faktycznie można (chyba jeszcze?) zrobić 2 osobowe auto jako osoba prywatna ale uzyskanie homologacji importera na rejestrowany samochód nie jest możliwe.

Pozdrawiam

 

ok, dzieki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

witam,

 

jaki jest powód niemożności przeprowadzenia homologacji ciężarowej dla wersji RC Outback 2.0d z 2009 roku podczas gdy wersja RA i RA + HID ma możliwość homologacji ?

czy to wynika z jakiś przesłanek technicznych czy po prostu biurokracja ?

 

pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kuban, o ile dobrze zrozumiałem Subarytę, to napisał on dosyć jasno, że nie ma możliwości przerejestrowania osobówki na ciężarówkę bez zmiany homologacji, co w przypadku samochodów będących w eksploatacji nie jest u nas możliwe. I chyba nie ma tu znaczenia miejsce zakupu samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kto powiedział że ja chce przerejestrować auto będące w eksploatacji;) Po prostu chce wiedzieć czy jest możliwe dostanie homologacji ciężarowej na auto kupione poza Polską od SIP albo dealera i tyle, a na to pytanie może mi odpowiedzieć dealer, Dyrekcja albo TJ :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
"ponoc" polega to na doposazeniu w odpowiednie graty, odbyciu dodatkowego bt i juz

W drugą stronę da się to zrobić bo jest to przywrócenie do stanu poprzedniego. Co do zmiany na ciężarówkę - faktycznie można (chyba jeszcze?) zrobić 2 osobowe auto jako osoba prywatna ale uzyskanie homologacji importera na rejestrowany samochód nie jest możliwe.

Pozdrawiam

 

Jak najbardziej można dzwoniłem zarówno do US,jak i do diagnosty i uzyskałem odpowiedź, że jak najbardziej jest możliwość przerobienia osobówki na ciężarowy (jeśli spełnia określone wymogi ładowności itd, może być rejestrowany na 4 os.). Samochód przechodzi dodatkowe badanie techniczne. Ale możemy wtedy odliczyć VAT tylko od paliwa (od zakupu już nie, tzn. uzyskamy ale tylko do kwoty 6000 zł). A co do homologacji importera to faktycznie jej nie uzyskamy na raz już zarejestrowane auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
A mam pytanie czy jest możliwość uzyskania homologacji ciężarowej na auto zakupione poza Polską ale w UE u producenta lub bezpośrednio u dealera?

Dzień dobry,

 

odpowiedź jest jednoznaczna – niestety nie.

 

Poruszony temat trzeba faktycznie rozpatrywać w 2 kategoriach:

1. warunki uzyskanie odpisu VAT dla samochodów osobowych z homologacją zgodną z przepisami obowiązującymi przed 01.05.2004.

2. uprawnienia SIP-u do przeprowadzania homologacji.

 

Punkt pierwszy odnosi się bezpośrednio do wyroku ETS raz wynikających z niego opublikowanych interpretacji MF.

Powyższy wyrok przywrócił stan prawny obowiązujący przed wspomnianą datą. Wg tego stanu prawnego odpis VAT był ( i aktualnie jest) możliwy wyłącznie dla samochodów posiadających oficjalną homologację Ministerstwa Infrastruktury wydawaną na podstawie badań szczegółowych dokonanych przez uprawnione do tego instytucje ( tu: ITS ).

W celu dokonania takiej homologacji podmiot zgłaszający musi mieć odpowiednie uprawnienia nadane przez producenta ( tu : uprawnienia nadane SIP przez FHI ).

Należy zauważyć, że dopuszczenie do ruchu na podstawie badania technicznego nie spełnia kryteriów homologacji. Innymi słowy montaż „kratki” i odpowiedni wpis do dowodu rejestracyjnego dokonany przez odpowiednio SKP i lokalny urząd komunikacji nie spełnia wymaganych przez obowiązujące prawo kryteriów fiskalnych (czyli : nie upoważnia do odpisu VAT). Po konsultacjach z prawnikami specjalizującymi się w tej tematyce, oraz zgodnie z opinia wyrażoną jednoznacznie przez lokalny Urząd Skarbowy trzeba tez stwierdzić, że odpisanie VAT-u dla takiego samochodu może skutkować bardzo przykrymi konsekwencjami. Ponieważ tematyka ta jest doskonale znana z licznych procesów prowadzonych w latach ubiegłych a dotyczących tzw. „przeróbek” (niektóre z nich toczą się do dnia dzisiejszego !) US wychodzi z założenia, że dokonanie odpisu VAT przez podatnika jest świadomą próbą „uszczuplenia” (jak to ładnie brzmi …) powodującą wszelkie skutki tak finansowe, jak i karno-skarbowe.

 

Temat drugi to uprawnienia SIP. Otóż zgodnie z umową pomiędzy FHI oraz SIP uprawnienia naszej firmy są ograniczone do rynku Polskiego i samochodów przez nas zakupionych.

Innymi słowy dla aut zakupionych w innych państwach SIP świadectwa homologacji wystawić nie może (nie ma do tego uprawnień). Dotyczy to zarówno homologacji ciężarowej (o której tutaj mowa), jak i osobowej. Oznacza to, że jeżeli ktoś zakupi np. samochód nowy (jeszcze nie zarejestrowany) w innym państwie Unii, to SIP dla tego auta nie może wystawić świadectwa homologacji. W przypadku takiego zakupu należy więc zdecydowanie dbać o dokument COC ( Certificate of Conformity), który pozwala na rejestrację samochodu w każdym państwie unijnym.

 

Pozdrawiam

 

[ Dodano: Sro Wrz 30, 2009 3:07 pm ]

Jak najbardziej można dzwoniłem zarówno do US,jak i do diagnosty i uzyskałem odpowiedź, że jak najbardziej jest możliwość przerobienia osobówki na ciężarowy (jeśli spełnia określone wymogi ładowności itd, może być rejestrowany na 4 os.). Samochód przechodzi dodatkowe badanie techniczne.

Ta odpowiedź jest jak najbardziej .... błędna.

Jak wyjaśnione powyżej dopuszczenie do ruchu jako samochód ciężarowy, bez świadectwa homologacji, nie upoważnia do odpisu VAT - ani od samochodu, ani od paliwa (nie dotyczy oczywiście samochodów, które w świetle aktualnie obowiązującego prawa o ruchu drogowym są z definicji uznawane za ciężarowe - np. samochody z otwartą przestrzenią ładunkową itp.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego doświadczenia sporo zależy od stacji diagnostycznej. Sprowadziłem ciężarowego Tranzita z Holandii i pojechałem zrobić badanie techniczne na okoliczność bycia autem ciężarowym żeby wbić vat 1 do dowodu, na jedynej uprawnionej stacji w moim mieście zarządali wyciągu z homologacji producenta. Zadzwoniłem do dealera Forda w Rzeszowie , poprosiłem o ksero takiej karty i tam powiedzieli mi że jeśli kupiłem auto za granicą to mają mnie w d...., dosłownie tak powiedzieli to nie przenośnia (już wiem że nigdy u nich nie kupie auta) a samochód był 3 letni, oni przecież takich nie mają w ofercie. Pojechałem do sąsiedniego miasta i tam zrobiłem przegląd bez problemu, od tego czasu wiem że za flaszke wszystko tam idzie zarejestrować. I moim skromnym zdaniem gdybym faktycznie dostosował takie auto kupione za granicą do wymagań homologacyjnych, wymontował 5 pas i zamontował uczciwą przegrode i pokazał liste aut z homologacją to myśle że zarejestrował bym u nich auto jako ciężarowe. Ale moge sie mylić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
I moim skromnym zdaniem gdybym faktycznie dostosował takie auto kupione za granicą do wymagań homologacyjnych, wymontował 5 pas i zamontował uczciwą przegrode i pokazał liste aut z homologacją to myśle że zarejestrował bym u nich auto jako ciężarowe. Ale moge sie mylić

Do odpisu VAT upoważnia w omawianych przypadkach (auta z "kratką") wyłącznie świadectwo homologacji wystawione dla konkretnego samochodu (tzn z nr. VIN)

Inaczej ma się (jak wspomniałem już) sprawa dla samochodów, dla których zgodnie z aktualnym prawem o ruchu drogowym obowiązuje klasyfikacja jako samochód ciężarowy. Pomagaliśmy na przykład pewnemu panu, który sprowadził Subaru Baja (zgodnie z w/w przepisami klasyczna ciężarówka); pomoc ta nie opierała się jednak na wystawieniu świadectwa homologacji, lecz na oficjalnej opinii dot. interpretacji obowiązujących przepisów.

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jak najbardziej można dzwoniłem zarówno do US,jak i do diagnosty i uzyskałem odpowiedź, że jak najbardziej jest możliwość przerobienia osobówki na ciężarowy (jeśli spełnia określone wymogi ładowności itd, może być rejestrowany na 4 os.). Samochód przechodzi dodatkowe badanie techniczne.

Ta odpowiedź jest jak najbardziej .... błędna.

 

Jeszcze dziś specjalnie ponownie dzwoniłem do II US Bydgoszcz i ponownie uzyskałem informację, że jesli po przerobieniu samochodu osobowego na ciężarowy uzyskam stosowne potwierdzenie od diagnosty, to jak najbardziej mogę odliczyć VAT od paliwa. Wiec, pytanie czy Pani w US jest źle poinformowana, czy też zależy to od intepretacji US :?:

Od diagnosty uzyskałem odpowiedź, że jeśli samochód spełnia wymogi określone ustawowo (ładowność, dmc, kratka itp.) to on nie widzi przeszkód żeby zmienić przeznaczenie samochodu z osobowego na ciężarowy. Owszem muszę mieć świadectwo homologacji oraz potwierdzenie właściwego przerobienia samochodu od firmy która ma do tego uprawnienia, ale wg diagnosty importer ma obowiązek przedstawić mi odpis swiadectwa homologacji na dany model (jeśli dany model w Polsce był sprzedawany z homologacją ciężarową). Koszt badania tech. 180 zł + koszty przerobienia samochodu

 

Więc sam juz nie wiem, można w końcu czy nie :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fallen jak wystąpisz do swojego US o interpretację indywidualną, opiszesz we wniosku swój przypadek i urząd uzna twoje stanowisko za prawidłowe to możesz śmiało odliczać. Inne warianty to czysty hazard :twisted:

O to to ;)

Jak będziesz miał to na piśmie - spoko. Wiem, że US-y różnią się w interpretacji więc taka sytuacja mnie nie dziwi. Jak napiszą - OK - jesteś bezpieczny.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
Wiec, pytanie czy Pani w US jest źle poinformowana,

Szeregowe urzędniczki niestety często bywają ...źle poinformowane.

Pierwsze zapytanie w krakowskim US dało identyczny z opisanym przez Pana efekt. Dopiero zwrócenie uwagi na niezgodność z ustawą zaowocowało rozpoczęcie procesu myślowego, czyli wycieczki do kierowniczki działu.

Efekt - jak opisany wcześniej ( i potwierdzony przez doradców podatkowych ).

Rzecz w tym, że ustany wypowiedź nie ma żadnej mocy prawnej, a winny jest zawsze - podatnik.

Opinia diagnosty jest - delikatnie mówiąc - nonsensem. Co wobec ostatnich badań SKP dokonanych przez NIK specjalnie dziwić nie powinno.

Także i w tym przypadku nie będzie się go dało pociągnąć do odpowiedzialności albowiem winny będzie : j.w.

Pisemne zapytanie to istotnie jedyna droga zabezpieczenia sobie tyłów - nawet jeżeli da odpowiedź niewłaściwą, to podatnik będzie bezpieczny.

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Podobno pomysł rządu zawieszenia opcji odliczania VAT'u od samochodów z kratką na następne 3 lata został odrzucony. Skutkiem tego w przyszłym roku również będzie możliwość odliczenia VATu.

Nie znam szczegółów ale może ktoś wie więcej. ?

 

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly ... staje.html

Zobaczymy. Jeżeli tak będzie - to bardzo dobrze, choć przywykłem do niemiłych niespodzianek ze strony naszych "parlamentarzystów"....

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...